تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803622601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناباروری و مشکلات آن مانعی بزرگ برای زوجهای جوان و افزایش جمعیت کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ناباروری و مشکلات آن مانعی بزرگ برای زوجهای جوان و افزایش جمعیت کشور مراغه - ایرنا - ناباروری و تامین هزینه های درمانی و مشکلات آن مانعی بزرگ بر سر راه زوج های جوان و سیاست افزایش جمعیت کشور در زمان کنونی بوده و نیازمند توجه دستگاه های متولی بهداشت و رفاه اجتماعی است.


به گزارش ایرنا، بر اساس آمار ارایه شده از سوی نهادهای بهداشتی و وزارت بهداشت و درمان، بیش از 20 درصد از خانواده ها با مشکل ناباروری مواجه هستند که سهم زوج های جوان در این زمینه بیشتر است.
ناباروری عامل مهمی در کاهش جمعیت جوان جامعه برای سال های آینده بوده و این امر در پی کم توجهی مسوولان ذیربط، در آینده زمینه ساز مشکلات اجتماعی مانند افزایش سن جمعیت، کاهش جمعیت جوان و کارآمد جامعه و وقوع طلاق های خواسته یا ناخواسته می شود.
افزایش سن ازدواج در جوانان بویژه دردختران جوان که تا مرز 30 سالگی نیز پیش رفته، ازعوامل اعلام شده توسط کارشناسان بهداشتی در بروز ناباروری ها در جوانان است.
انجام اقدام های درمانی برای داشتن فرزند و انتظار برای تولد آن، علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت به زوج ها، از لحاظ روحی نیز مشکلاتی برای خانواده ها ایجاد می کند.
براساس اعلام کارشناسان و مسوولان ذیربط در این زمینه، وجود برخی اختلالات هورمونی، عفونت ها، آلودگی هوا، پارازیت ها، تنش ها و فشارهای زندگی روزمره از جمله عوامل مهم در بروز مشکل ناباروری در ایران شناخته شده است.
نبود اطلاعات کافی در بسیاری از زوج های جوان در خصوص مشکل ناباروری، علل بوجود آمدن آن و شیوه های درمان، موجب شده که برای درمان به موقع یا حتی پیشگیری از این مساله دچار غفلت و از دست دادن زمان شوند.
معاون بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی مراغه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تغییر سیاست تنظیم خانواده ها در کشور، اقدام های مناسبی در راستای افزایش میزان باروری و نیز جلوگیری از ناباروری و حتی مرگ و میر مادران و کودکان انجام می شود.
احمد مجتهدی افزود: ایجاد مراکز مشاوره قبل از ازدواج، بکارگیری تمهیدات لازم و انجام آزمایش برای زوج ها در رابطه با ابتلا به بیماری های کم خونی، تالاسمی و آزمایش ژنتیک از اقدامات این شبکه برای این افراد است.
وی اظهار کرد: در این راستا کلاس ها و کارگاه های آموزشی رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت روستایی در زمینه روش های بارداری و باروری سالم و نیز آموزش های لازم در حین بارداری مادران برگزار می شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان مراغه ادامه داد: با توجه به شیوع برخی ناباروری ها در بین زوج های جوان و نبود مراکز درمان ناباروری در شهرستان های کوچک بویژه این شهرستان، موجب بروز مشکلاتی برای این افراد و تردد مکرر آنان به مرکز استان شده است.
مجتهدی یادآوری کرد: هزینه های بالای درمان ناباروری موجب شده وزارت بهداشت و درمان در رویکردهای جدید خود توجه ویژه ای به این موضوع داشته و با رایزنی با برخی از شرکت های بیمه گذار، برخی از هزینه های درمان ناباروری را تامین می کند.
وی گفت: برغم تامین بخشی از این هزینه ها توسط بیمه های درمانی، هنوز بخش مهمی از هزینه های سنگین درمان این عارضه بر عهده زوج های نابارور بوده که با توجه به بنیه مالی و درآمد پایین این افراد، در برخی موارد ادامه درمان از سوی آنان متوقف می شود.
دکتر مجتهدی به عنوان یک پزشک درباره علل پزشکی این مشکل در جامعه گفت: ازدواج در سنین بالا، وجود نارسایی ها و عفونت های دستگاه های تناسلی، مسایل روحی و روانی و ارثی و نیز عوامل محیطی نقش مهمی در ایجاد زمینه برای بروز ناباروری در زوج های جوان ایفا می کند.
وی اضافه کرد: عرضه و استفاده از هرگونه داروهای گیاهی و خانگی که به صورت غیرمجاز و بدون مجوز وزارت بهداشت و درمان تهیه می شود برای درمان این بیماری ها ممنوع بوده و با آن برخورد می شود.
متخصص بیماری های داخلی مردان در مراغه نیز در زمینه عوامل زمینه ساز ناباروری در بین مردان گفت: بالا رفتن سن ازدواج در جوانان و بویژه مردان و عوامل محیطی نقش مهمی در بروز این عارضه در بین زوج های جوان دارد.
دکتر عسگر اژدرزاده اسکویی افزود: استفاده بیش از اندازه از تلفن های همراه و قرار گرفتن در معرض برخی امواج از دیگر عوامل محیطی در بروز ناباروری ها در بین مردان است.
وی اظهار کرد: هم اکنون آزمایش های ابتدایی و تشخیص برای شناسایی ناباروری از جمله آزمایش اسپرم در مردان در شهرستان ها انجام می شود.
اژدرزاده اسکویی خاطرنشان کرد: درمان این بیماری ها در شهرهای کوچک و شهرستان ها بدون مراجعه به کلان شهرها تا حدودی غیرممکن بوده و نیازمند وجود کلینیک ها و امکانات تخصصی در شهرستان هاست.
وی گفت: درمان این عارضه موجب تحمیل هزینه های گزاف حداقل 50 میلیون ریال برای زوج های جوان می شود.
متخصص زنان و زایمان در مراغه نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: سنین بالای ازدواج در زوج های جوان، جلوگیری های طولانی مدت از بارداری در اولین سال های ازدواج، عوامل محیطی و روحی و روانی از جمله عوامل مهم در بروز ناباروری در بین زنان در جامعه کنونی است.
دکتر شهلا کارگر مطلق افزود: عدم مراجعه زوج های جوان پس از یک سال از اطلاع از ناباروری به پزشکان متخصص در این زمینه، از عوامل تشدید این عارضه در بین زوج های جوان است.
وی اظهار کرد : هم اکنون 75 درصد از بانوان مراجعه کننده در زمینه ناباروری به مطب بنده، به ناباروری مبتلا بوده که با بکارگیری شیوه های درمانی، 85 درصد از این موارد بهبود می یابند.
این متخصص زنان خاطرنشان کرد: وجود هزینه های بالای درمان این عارضه در بین زوج های جوان و مدت زمان نسبتا طولانی دوره درمان از دیگر مشکلات پیش روی زوج های نابارور است.
کارگر مطلق با اشاره به هزینه های میلیونی برای درمان این عارضه، ادامه داد: عدم وجود پوشش بیمه ای توسط نهادهای بیمه گذار در درمان ناباروری در ابتدای زندگی مشترک زوج های جوان، مانعی بزرگ برای درمان و در نتیجه فرزند آوری و تنظیم جمعیت است.
عدم توجه به پیشگیری و درمان ناباروری و مهمتر از آن ها، تامین هزینه های سرسام آور درمان این عارضه، مانعی بزرگ و قابل تامل در راه اجرای سیاست های جدید تنظیم خانواده در کشور بوده و زمینه افزایش روزافزون سن جامعه ایرانی و به تبع آن کاهش نیروی فعال را به همراه دارد.
گزارش از: پرویز بابایی
590/587
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن