تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805433315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میراث جهانی تخت جمشید ، گلباران قدوم میهمانان نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

میراث جهانی تخت جمشید ، گلباران قدوم میهمانان نوروزی شیراز - ایرنا- تخت سنگهایش حکایت از وجود ، هویت ، افتخار و سربلندی دارد ، وقتی قدم بر روی پلکانش می گذاری ، انگار تاریخ در جلو چشمانت جان می گیرد ، سرشار از غرور می شوی .


تخت جمشید ، خاستگاه حقوق بشر ، جایی که از گذشته های دور ، دنیا ایران را با نام آن عجین دانسته و آریایی تباران هویت خود را در آن به یادگار گذاشته اند.
مجموعه جهانی تخت جمشید ، گوشه گوشه اش یادی از عظمت و بزرگ منشی صاحبانش در دل دارد ، به گونه ای که الواح گلی یافت شده در آن از حقوق روز مزد کارگران و معماران تخت جمشید را بازگو می کند و بردگی مردمان آن عصر در این بنا را نفی می کند.
تخت جمشید بنایی است که روشنگر دانش مهندسی ، برتر اندیشی و ابتکار عمل ایرانیان در دو هزار 500سال پیش است ، که همواره ایرانی را در اوج قدرت نشان می دهد.
تخت جمشید ، پایتخت داریوش بزرگ ، به لحاظ وسعت، عظمت و شکوه، مهمترین مجموعه باستانی هخامنشی در ایران و یکی از برترین مجموعه های تاریخی است.
این بنا در زمان داریوش اول از پادشاهان هخامنشی در سال 518 قبل از میلاد بعنوان پایتختی آئینی در جلگه مرودشت، با 135 هزار متر مربع وسعت ، بر دامنه کوه مقدس رحمت (کوه مهر) بنا شد و ساخت آن 120 سال به طول انجامید.
در مجموعه تخت جمشید بیش از سه هزار نقش برجسته بر دیواره های هفت کاخ و تالار، پلکانها، ستونها، دو آرامگاه سنگی ، ساختمان ها و مقبره های تخت جمشید به طرز خارق العاده ای هماهنگ است.
در قسمت بالای تخت جمشید، در دامنه کوه رحمت ، آرامگاه اردشیر دوم و سوم قرار دارد .
از میان کاخ های تخت جمشید ، کاخ آپادانا از همه قدیمی تر و باشکوهتر بوده ، ساختن این کاخ به دستور داریوش در حدود سال 515 پ.م. آغاز شده و 30 سال به طول انجامیده است.
کاخ آپادانا با سه هزار 660 متر مربع وسعت ، تالار اصلی 36 ستونی ، در شرق و غرب و ایوانهای 12 ستونی در شمال مجموعه قرار دارد ، مهمترین نقوش تخت جمشید در پله های ایوان شرقی که در ابتدا ورودی اصلی کاخ بوده حکاکی شده اند.
ارتفاع ستون های آپادانا تقریبا 20 متر و بسیار مستحکم بوده، به نحوی که تا زمان قاجار هنوز 13 ستون از ستونهایش بر افراشته باقی مانده بود.
کاخ دیگری که همزمان با آپادانا ساخته شده کاخ داریوش (تَچَر) است که به دلیل آنکه با سنگهای خاص بسیار صیقلی ساخته شده معاصران آن را تالار آیینه نامیده اند.
این کاخ دارای 12 ستون و ایوانی در جنوب باهشت ستون ساخته شده و به عنوان سکونتگاه شاه مورد استفاده قرار می گرفته است.
کاخ مهم دیگر کاخ صد ستون است که ساختن آن توسط خشایار شاه در سال 470 پیش از میلاد آغاز شده و بیست سال به طول انجامیده است.
این کاخ با چهار هزار و 700 متر مربع مساحت وسیعترین کاخ تخت جمشید است، که ایوانی 16 ستونی درشمال دارد ، ارتفاع ستونهای کاخ 14 متر بوده و ساخت آن در زمان اردشیر اول پایان یافته است.
پلکان ورودی اصلی تخت جمشید که در شمال غربی واقع شده ، توسط خشایار شاه ساخته شده و جمعا 111 پله در هر سمت دارد، طول هر پله 90/6 متر ، به عرض 38 سانتیمتر و ارتفاع هر پله 10 سانتیمتر است.
در بالای پلکان اصلی ˈدروازه مللˈ قرار دارد که کتیبه ای به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی (هر یک 20 سطر) در سر در آن نگاشته شده است.
کاخ خشایار شاه، کاخ مرکزی (تالار شورا) کاخ اندرونی و حرم سرا و کاخ خزانه از دیگر بناهای مهم تخت جمشید است.
در اواخر سال 1312 شمسی، بر اثر خاکبرداری در گوشه شمال غربی تخت جمشید، حدود چهل هزار لوحه گلی به شکل و قطع مهرهای نماز بدست آمد، بر روی این الواح کلماتی به خط عیلامی نوشته شده بود.
این الواح عیلامی اسناد خرج ساختمان قصرهای تخت جمشید است که برخی از آنها به زبان پارسی باستان و برخی به خط عیلامی است.
مدیر اجرایی پایگاه جهانی تخت جمشیدگفـت: مجموعه جهانی تخت جمشید بعنوان میراث جهانی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
مسعود رضایی منفرد افزود: در ایام نوروز در تخت جمشید نمایشگاههای صنایع دستی ، عکس و مردم شناسی برپاست و گردشگران را با گوشه ای از فرهنگ وتاریخ فارس آشنا می سازد.
وی بیان کرد: راهنمایان تخصصی در تخت جمشید برای ایام نوروز مستقر هستند تا راهنمای مسافران باشند.
وی اضافه کرد : همچنین همیاران میراث فرهنگی برای ارتقا فرهنگ گردشگری و میراثی برای کودکان مستقر هستند تا افراد را در این بنای جهانی راهنمایی کنند.
رضایی منفرد ادامه داد: امسال بدلیل بزرگداشت ایام فاطمیه و شب هنگام بودن تحویل سال ، مراسم آغاز تحویل سال در این مکان برگزار نمی شود.
فرماندار مرودشت گفت: شهرستان مرودشت قطب گردشگری و تفرجگاهی فارس ، همه ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
سید یدالله حسینی افزود: آثار مهم جهانی تخت جمشید ، آثار ثبت شده ملی نقش رستم، نقش رجب ، پل خان ،تفرجگاه دریاچه سد درودزن ، بهشت گمشده ، طبیعت حصار دشتک ، سرآسیاب سیدان وجود دارد که مسافران نوروزی می توانند از جاذبه های آن بهره مند شوند.
وی ادامه داد: ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی با کمیته های بهداشت، اسکان ، امنیت ، اسکان ، فرهنگی ، رفاه و خدمات ، ارزیابی و ترافیک در شهرستان مرودشت تشکیل شده است.
بگفته حسینی ، زیرساختهای لازم برای بهره گیری از جاذبه های طبیعی و تاریخی مرودشت برای دو میلیون گردشگر و اسکان 250 هزار مسافر پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: برای اسکان مسافران کلاس درس ، ورزشگاههای شهرستان ، مهمانسراها ، خوابگاههای موجود ، منازل مبله شخصی در نظر گرفته شده است.
فرماندار مرودشت گفت: برای ایجاد نمایشگاههای گردشگری ، صنایع دستی در شهرستان هماهنگی شده است.
وی افزود: بدلیل تجمع جمعیت در ایام نوروز در تخت جمشید همه ساله با مشکلات ارتباطی مواجه بودیم خوشبختانه امسال با همکاری مخابرات و تقویت ارتباطات تلفنی این مشکل رفع خواهد شد.
حسینی اظهار داشت: همچنین برای تقویت و توسعه پارکینگ ، پست های امدادی و اورژانس ، آماده سازی محیط در تخت جمشید هماهنگی شده است.ک/4
680/ 667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن