تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818737311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین سریال گردشگری کلید خورد/ نظر روسای دو سازمان درباره تورهای نوروزی و میراث فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اجتماعی > گردشگری و میراث فرهنگی میراث در 7 روز؛
اولین سریال گردشگری کلید خورد/ نظر روسای دو سازمان درباره تورهای نوروزی و میراث فرهنگی
کوتاه شدن قد یک کتابخانه در بافت تاریخی یزد، اظهارات رئیس سازمان مناطق آزاد درباره عدم نظارت بر تورهای گردشگری مناطق آزاد کشور و اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره تبدیل بناهای تاریخی به هتل و رستوران، ساخته شدن اولین سریال گردشگری از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.



به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته اعلام شد که مدیرکل میراث فرهنگی یزد اقدامی برای کوتاه شدن قد کتابخانه مرکزی در بافت تاریخی یزد انجام داده و اتفاقا اعلام کرده که امیدوار است اشتباهاتی از این دست برای آخرین بار اتفاق بیافتد. در این گزارش آمد که کتابخانه مرکزی ساخته شده در یزد به علت بلندتر بودن ارتفاع آن نسبت به سایر مجموعه بناهای موجود در بافت تاریخی یزد تهدیدی برای ثبت جهانی بزرگترین بافت تاریخی کشور بود، تا اینکه مدیرکل میراث فرهنگی این استان از اجرای راي کمیسیون ماده 100 درباره کاهش ارتفاع کتابخانه خبر داد و گفت: انتظار می رود این آخرین اشتباه باشد و ما دیگر شاهد موارد مشابه در محدوده بافت های تاریخی یزد و حتی کشور نباشیم. سازمان میراث فرهنگی خبر داده که کاهش ارتفاع ساختمان کتابخانه مرکزی و تطبیق آن با ضوابط ساخت و ساز و احداث بنا در بافت تاریخی آغاز شده است بنابراین تا نیمه دوم اسفند سال جاری اثری از ارتفاع اضافه این ساختمان دیده نخواهد شد.

در این باره، مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد از اجرای راي کمیسیون ماده 100 در بلوار بسیج،ساختمان کتابخانه مرکزی یزد خبر داد و گفت: ساخت و سازها در سطح استان پیگیری می شود ،بویژه ساخت و سازهایی که در محدوده بافت تاریخی شهرها باشند. وی گفت:  انتظار می رود این آخرین اشتباه  باشد و ما دیگر شاهد موارد مشابه در محدوده بافت های تاریخی یزد و حتی کشور نباشیم. مسافران در مکانهای ویژه، چادر مسافرتی برپا کنند
 
این هفته ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درنخستین اطلاعیه خود اعلام کرد: هموطنان و مسافران نوروزی می توانند از همه مراکز اقامتی و واحدهای پذیرایی در اماکن ویژه ساماندهی چادرهای مسافرتی هر یک از استان ها استفاده کنند.
 
ساسانیان مهر خانوادگی داشتند
تا همین چند سال پیش خیلی از ایرانیان مهر مخصوص به خود داشتند که نام و نشان شان را روی آن حک می کردند و پای هر سند و مدرکی نقش می زدند. مهرهایی از جنس برنج و یا مس و بعدها از جنس پلاستیک با جعبه جوهری به نام استامپ. اما داشتن مهر مخصوص افراد در ایران سابقه ای طولانی دارد. آنچه که از بررسی نقوش برجسته و مهرهای باقی مانده از دوره ساسانیان به دست آمده، نشان می دهد که خانواده های مرتبط با خاندان سلطنتی دوره های اول ساسانی هر کدام دارای نشان مخصوص هستند و اگر فرزند و یا افراد جدید به این خانواده اضافه می شد برای آنها هم نشانی مخصوص در نظر می گرفتند. مهرهایی از سنگهای قیمتی که بیشتر در اندازه های 5 در 5 و یا 7 در 7 سانتی متر بوده اند. این نشان های خانوادگی معمولا نقش هایی مانند سر عقاب و یا اشکال ساده دیگری داشته اند مانند نقش غنچه گل. منتها آنچنان که یکی از باستان شناسان می گوید هنوز در ایران نشانه شناس نداریم تا معنا و مفهوم نشان مهرها را تفسیر کند.

میلاد وندایی، یکی از باستان شناسانی است که درباره نشان های خانوادگی در نقوش برجسته دوره ساسانیان تحقیق کرده است او تعداد نقوش را بسیار زیاد دانست و به خبرنگار مهر توضیح داد: تعداد نقوش و نشان های بر روی مهرها بسیار زیاد است با این حال دسترسی به مهرهای ساسانی برای پژوهشگران ایرانی به صورت کامل وجود ندارد چون بخش زیادی از آنها در ویترین مخزن موزه های خارج از ایران و مجموعه های خصوصی است و کار تحقیقاتی زیادی روی آنها انجام نشده است شاید تنها 40 تا 50 درصد نقوش را در ایران بتوان بررسی کرد چرا که بیشتر آنها یا از دسترس باستان شناسان خارج است و یا در مجموعه هایی است که بررسی آنها امکان پذیر نیست. نرخ اقامت نوروزی در هتلها/ از شبی 100 هزار تا 2.5 میلیون تومان
 
بررسی نرخ اتاق هتلهای ایران در ایام نوروز نشان می دهد قیمت اتاق هتلی با داشتن حداقل امکانات اقامتی 100 هزار تومان و در مقابل آن اتاق هتلی با تمام امکانات دو میلیون و 500 هزار تومان است آن هم برای یک شب اقامت.
طولانی ترین روزهای تعطیلات در مدت یک سال، ایام نوروز است که امسال نیز از روز 27 اسفند ماه آغاز می شود و تا روز 15 فروردین ماه سال 93 به پایان می رسد یعنی حدود 17 روز. بیشتر جمعیت ایران در این مدت اقدام به سفر می کنند با هدف دیدار اقوام و یا سفرهای تفریحی و زیارتی. در همین روزها افرادی که خانه ای در شهر دیگر ندارند و یا نمی خواهند به خانه اقوام بروند، معمولا مراکز اقامتی مانند هتل را که از شرایط بهتری در مقایسه با مهمانپذیر ها دارند برای اقامت در طول ایام سفرشان انتخاب می کنند. اما انتخاب آنها برای اقامت در اتاق هایی با حداقل دو تخت در هتلهایی با درجه ها و ستاره های مختلف بستگی به میزان درآمدشان و مبلغی که می خواهند در سفر هزینه کنند دارد. صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی از اصل 44 قانون اساسی خارج شد
 
مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی گفت: نام "صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی" از شمولیت اصل 44 قانون اساسی خارج شد.
احسان ایروانی به خبرنگار مهر گفت: این صندوق به موجب بند«ز» ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شد و مقرر بود به عنوان یک نهاد دولتی غیرانتفاعی از همه فرایندها و فعالیتهای احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی حمایت کند سپس سال 89 در فهرست بنگاه های اقتصادی قرار گرفت و مشمول اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری به بخش خصوصی شد. وی ادمه داد: اما این اقدام باعث شد تا تمامی فعالیتهای این موسسه که فاقد سود و زیان و سهام داری بوده، مختل شود و وظایف قانونی آن معطل بماند. همچنین بودجه و اعتبار عمومی صندوق احیا برای سال های 91 و 92  قطع و شرایط و مصائب بسیاری برای آن ایجاد کرد. تبدیل بناهای تاریخی به فروشگاه و رستوران
 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی معتقد است که بناهای تاریخی در حال تخریب هستند و اعتباری برای مرمت و احیای آنها وجود ندارد درحالی که می توان آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد و از طریق تبدیل آنها به موزه، رستوران و فروشگاه، هم اشتغال ایجاد شود و هم با پول بخش خصوصی آنها را از خطر نابودی نجات داد.
مسعود سلطانی فر درباره طرح ضربتی ایجاد اشتغال در سه حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی که چندی پیش آن را با معاونان خود در میان گذاشته بود به خبرنگار مهر گفت: برگزاری همایش کارآفرینی زنان در حوزه صنایع دستی و یا برپایی نمایشگاه صنایع دستی مبین این است که در زمینه ایجاد اشتغال به صورت جدی کار می شود. وی گفت: در مجموعه سازمان میراث فرهنگی متناسب با وظایف مان ظرفیتهای خوبی برای اشتغال سریع داربم یعنی در بخش صنعت و سایر بخشهای کشور ایجاد اشتغال به سرعت انجام نمی شود و مستلزم سرمایه گذاری های مختلفی در ایجاد فضاها، تجهیزات مختلف است ولی تفکر ما و همکارانمان این است که در صنایع دستی و گردشگری و حتی میراث فرهنگی می توان اشتغال ایجاد کرد. خالی کردن جیب مسافران نوروزی در مناطق آزاد
 
نظارت بر تورهای گردشگری و نرخ هتلهای مناطق آزاد را نه رئیس این مناطق بر عهده می گیرد و نه معاونت گردشگری کشور. رئیس سازمان مناطق آزاد اعلام کرد سیاست این سازمان کنترل قیمت تورهای گردشگری نیست. از سوی دیگر معاونت گردشگری نیز مدتهاست از نظارت بر این مناطق شانه خالی کرده است حال آنکه گرانترین تورهای داخلی گردشگری و نرخ هتلها، اکنون در مناطق آزاد به مسافران نوروزی غالب می‌شود.
 
تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران
 
خانه محمد میرزا کاشف السلطنه اولین وارد کننده چای به ایران و مشهور به "پدر چای ایران" که در تهران قرار دارد، در یک سال اخیر، بسیاری از کاشی کاری ها و ملحقات نفیس آن در غفلت سازمان میراث فرهنگی از بین رفت.
این خانه به مدت 17 سال به سفارت مصر (دفتر خفاظت منافع) اجاره داده شده بود تا آنکه سال گذشته، مدت اجاره آن تمام شد و کارکنان این دفتر به مکان دیگری انتقال داده شدند و مالک، خانه را به رقم 25 میلیارد تومان به شخص دیگری واگذار کرد.

در این میان برخی از کارشناسان میراث فرهنگی در تهران که از این بنا بازدید کرده اند، معتقدند کاشی ها، درب ها و پنجره ها، آینه کاری ها و هر شی ارزشمند بکار رفته در این بنا پس از متروکه شدن، به وسیله تیشه و پتک از بین رفته و حتی برخی از ملحقات آن از عتیقه فروشی های محدوده خیابان شریعتی و منطقه شمیران، سردرآورده است. مسافر ونیزی اولین سریال گردشگری جمال نبوی در مراسم افتتاحیه تولید این سریال که شنبه سوم اسفندماه با حضور عوامل آن در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: ما به منظور ارج نهادن به میراث فرهنگی، هنری، مذهبی و تمدن خود خواستیم ارزش‌های این سرزمین چند هزار ساله را معرفی کنیم. تهیه کننده «مسافر ونیزی» درباره این سریال که برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود، توضیح داد: این سریال در سه فاز تولید می شد و ما در وهله اول 32 قسمت ابتدایی آن را تولید می کنیم و قرار است نوعی معرفی از فرهنگ، آداب و رسوم، سنن و حتی موسیقی و صنایع دستی شهرهای مختلف ایران باشد. داستان سریال با سفر یک دختر خانم دو رگه ایتالیایی ایرانی از ونیز به ایران آغاز می شود. پدر این دختر ایتالیایی است و مادرش ایرانی و زمان انقلاب این پدر دخترش را به ایتالیا می برد و حالا دختر بعد از فهمیدن ماجرا در پی یافتن مادرش به ایران باز می گردد.


۱۳۹۲/۱۲/۸ - ۰۵:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن