تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803741416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست خارجی تعاملی یا سیاست خارجی تقابلی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: سیاست خارجی تعاملی یا سیاست خارجی تقابلی
سیاست تعاملی به دنبال محاسبه سود و زیان و بیشینه کردن منافع وکمینه کردن ضررها درچارچوب عقلانیت است. هیچ شکی نیست که در امر مصالحه (یکی از معناهای سیاست، مصالحه بر سر ارزشها است)، بازیگران چیزی را از دست داده و چیزی را بدست می آورند ولی مهم این است که آن چه که بدست می آوریم، ارزش آنچه را که از دست می دهیم را دارد یا نه؟


آفتاب: سرویس سیاسی - شهروز ابراهیمی * - شاید عمده ترین تفاوت سیاست خارجی دولت روحانی با سیاست خارجی دولت احمدی نژاد در به کارگیری راهبرد تعامل و تقابل است.

رویکرد احمدی نژاد یک رویکرد "تقابلی" بود. این سیاست ایران را در منطقه و جهان منزوی کرده، تورم بی سابقه ای ایجاد نموده که چندین سال زمان لازم است که اقتصاد به حال سابق برگردد. جامعه ایران را بطور بی سابقه آشفته نمود. جامعه بین الملل را نسبت به ما بی اعتماد کرد. نه تنها بر عزت ایران و ایرانی در جامعه جهانی نافزود، بلکه سایه شمشیر دموکلس گزینه نظامی در طول 8 سال هر چند، بیشتر یک گزافه گویی بود اما باعث شده بود که آرامش جامعه سلب گردد و درسایه عدم آرامش، نه سرمایه گذار داخلی و نه سرمایه گذار خارجی به فکر سرمایه گذاری در ایان اسلامی نباشد ومضافأ این که مغزهای علمی راهی غرب گردند.

     سیاست خارجی " تعاملی "، که اولین گام آن با توافق هسته ای در دولت تدبیر و امید برداشته شده است و می رود که توافقات بعدی را ایجاد نماید، اولین ثمره اش ایجاد اعتماد به نفس و امید بوده است. صرف توافق هسته ای باعث شده است که یک اعتماد متقابل بین ایران و غرب بدست آید. گام اول در هرموفقیتی، ایجاد اعتماد است. اگر این اعتماد از طریق اجماع بازیگران تصمیم گیر داخلی و با استمرار حمایت مقامات ارشد نظام ادامه یابد، نیروهای تندرو داخلی به حاشیه خواهند رفت و مسیر موفقیت سیاست خارجی تعاملی، مسیر هموارتری خواهد شد.

باید بدانیم که هیچ کشوری در سیاست داخلی خود، بدون تنظیم اصولی سیاست خارجی موفق نبوده است. سیاست خارجی اصولی، سیاستی است که بتواند با دنیا کار بکند. با جامعه جهانی کار بکند. روابط اش در چارچوب قاعده و ضوابط بوده و با درک درست منافع و آینده نگری باشد. بداند که از قابلیت ها چگونه استفاده کرده و چه فرصت هایی را از دست داده است. تنها در سیاست خارجی تعاملی است که می توان آرامش و امنیت ایجاد نمود و تنها در امنیت است که می توان به موفقیت درسیاست داخلی رسید. کشورهایی که برای جامعه جهانی چالش ایجاد کنند، هیچ وقت در سایه عدم آرامش به شکوفایی نرسیده اند. نمونه آن کره شمالی، کوبا، اتحاد جماهیر شوروی... هستند. برعکس کشورهایی که با دنیا کار کرده اند و تعامل را برگزیده اند در سایه آرامش به رشد و شکوفایی رسیده اند و نمونه ان کشورهای آسیای جنوب شرقی در دهه های اخیر می باشد. کشورهایی مثل ژاپن در قرن 19 ابتدا آرامش را برجامعه حاکم ساختند و در سایه آرامش، با موفقیت اقتصادی وارد قرن بیستم شدند. پیام دکترین مونروئه آمریکا نیز در واقع همین بود. این که آمریکا بایستی خود را در آرامش و بدور از دغدغه های نیمکره غربی و بدور از دخالت در خارج از مرزهایش بسازد و مسیر موفقیت خود را در آرامش طی نماید. در حال حاضر اما یکی از دلایل عدم شکوفایی منطقه خاورمیانه همین عدم آرامش است. بازیگرانی هستند که با سیاست خارجی تقابلی آرامش را از کشورها سلب نموده اند. در عدم آرامش، بودجه های اقتصادی به جای این که مسیر سرمایه گذاری را پیش بگیرند به ناچار مسیر دفاعی و نظامی را پیش می گیرد و یک دور باطلی از " نظامی گری- عدم شکوفایی " محصول این وضعیت است.

دیپلماسی دولت روحانی، مسیر تعامل را پیش گرفته است. این اصل از این پیش فرض اخذ شده است که سیاست داخلی و خارجی دو روی یک سکه هستند. در واقع به درستی سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است. موفقیت یکی وابسته به موفقیت آن دیگری است و برعکس عدم موفقیت یکی وابسته به عدم موفقیت آن دیگری است. دیپلماسی هوشمندانه روحانی، از طریق بهره گیری از متخصصان سیاست خارجی در امر اجرا و مشاوره (این اولین باری است که متصدی اجرا و مشاوره سیاست خارجی به استاد روابط بین الملل واگذار می شود و ماحصل آن موفقیت در سیاست خارجی است)، به درستی راه تعامل را برگزیده است. البته اجرای درست این سیاست، نیازمند اجماع در سطوح بالای سیاست خارجی است.

سیاست تعاملی به دنبال محاسبه سود و زیان و بیشینه کردن منافع وکمینه کردن ضررها درچارچوب عقلانیت است. هیچ شکی نیست که در امر مصالحه ( یکی از معناهای سیاست، مصالحه بر سر ارزشها است)، بازیگران چیزی را از دست داده و چیزی را بدست می آورند ولی مهم این است که آن چه که بدست می آوریم، ارزش آنچه را که از دست می دهیم را دارد یا نه؟ مخالفان توافق هسته ای، آنچه را که از دست می دهیم برجسته می نمایند و آنچه که بدست آورده ایم را کم رنگ.

در سیاست خارجی تقابلی دوره احمدی نژاد بسیاری چیزها را از دست دادیم. البته غنی سازی با ارزش اورانیوم 20 درصدی را بدست آوردیم. ولی در عوض، اقتصاد و اعتماد بین المللی را از دست دادیم، شادابی جامعه را ازدست دادیم. تولید را ازدست دادیم، فساد اقتصادی و رانت خواری را گسترده کردیم. با شعار عدالت اقتصادی و اجتماعی، در عمل شکاف اغنیا و فقرا را گسترش دادیم. با بورس بازی و دلالی زمین و افزایش چند برابری قیمت زمین، برای یک عده کاخ ها و برای جمعی فقیر کوخ ها ساختیم. برای نیروی کار خود بیکاری و برای نیروی کار کشورهای دیگر اشتغال را به ارمغان آوردیم... ولی در سیاست خارجی تعاملی، یک مقدار از حرارت غنی سازی می کاهیم (کاهش میزان خلوص غنی سازی در مقابل به رسمیت شناختن غنی سازی) ولی در عوض آرامش را حاکم می سازیم. غنی سازی را از طریق مشروعیت دادن ادامه می دهیم. تحریم ها را گام به گام از سرراه خود برمی داریم. دارایی های بلوکه شده را باز می گردانیم. مغزهای فکری را برای بازگشت به داخل امیدوار می سازیم. با حاکم ساختن آرامش امید را به جامعه ایران باز می گردانیم و با ایجاد امید، وایجاد اعتماد سازی، با جامعه جهانی کار می کنیم. اختلافات را مدیریت می کنیم و آغاز فصل نوینی از جذب سرمایه داخلی و خارجی را رقم می زنیم.  
 
•    استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان


مطالب مرتبط
ظریف: از طریق مذاکره هرگونه عذر و بهانه تحریم علیه ایران را از بین می بریم
حمایت حاکمیت و مردم، برگ برنده تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای


تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن