تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821116783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیش نشست همایش ملی حکیم طهران در قم برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




پیش نشست همایش ملی حکیم طهران در قم برگزار شد خبرگزاری رسا ـ در پیش نشست همایش ملی حکیم تهران دو قانون «امتناع اتحاد الاثنین» و «امتناع اثنینیه الواحد» به عنوان دو قانون بازدارنده در حمل مطرح و زوایای آن بررسی شد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش نشست همایش ملی حکیم طهران، نکوداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی صبح امروز با موضوع بررسی دیدگاه های حکیم طهران در مباحث حمل با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین عسکری سلیمانی و احمد ابوترابی و میزگرد علمی حجج اسلام والمسلمین علی زمانی قمشه ای، حسین عشاقی و استاد عبدالرسول عبودیت در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
آقا علی مدرس زنونی کیست؟
آقا علی‌ معروف‌ به‌ علی‌ مدرس‌، فرزند حکیم‌ نامدار و مؤسس‌ حوزه‌ فلسفی‌ تهران‌ ملاعبداللّه‌ زنوزی است که پس‌ از تلمذ نزد پدر و اساتید بزرگ‌ فلسفه‌ و عرفان‌ در تهران‌، اصفهان‌ و قزوین‌ برکرسی‌ تدریس‌ فلسفه‌ و حکمت‌ در مدرسه‌ سپهسالار تهران‌ قرار گرفت‌ و نزدیک به‌ چهل‌ سال‌ به‌ تدریس‌ حکمت‌ و فلسفه‌ پرداخت‌.
او در کتاب‌ بدیع‌ الحکم‌ و سایر رسالات‌ خود پیوسته‌ در جستجوی‌ راه‌ حلهای‌ تازه‌ای‌ برای‌ مشکلات‌ فلسفه‌ می‌باشد و چندان‌ به‌ تقریر و تحریر فلسفه‌ صدرالمتألهین‌ نمی‌پردازند.
مشی فلسفی او اینگونه بود که صرفا به تقریر و تدریس آنچه گذشتگان گفته بودند نمی پرداخت و در جستجوی راه حل های تازه برای مشکلات فلسفه بود، کاری که در حکمای متأخر کمتر به چشم می خورد.
دو قانون بازدارنده در حمل
حجت الاسلام عسکری سلیمانی در پیش نشست همایش ملی حکیم طهران با اشاره به این که حمل به معنای این همانی و به یک وجود شدن موضوع و محمول در یک ظرف است، گفت: نکته اساسی در هر حملی دو مشکلی است که دو قانون را به ما ارائه می دهد؛ نخستین قانون «امتناع اتحاد الاثنین» است که دو شیئ از آن جهت که دو شیئ است بر هم حمل نمی شوند. این قانون در حمل باید رعایت شود چرا که لازمه عدم مراعات آن تناقض است. این یک قانون بازدارنده و کنترل کننده است که مانع از حمل دو شیء کاملا متغایر بر هم می شود.
وی ادامه داد: قانون دوم «امتناع اثنینیه الواحد» است بدین معنا که اگر چیزی یک چیز است معنا ندارد دو چیز شود. اگر در جایی هیچ دو گانگی نباشد و واقعا وحدت صرف باشد حمل مخدوش است.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: فیلسوفان در بحث حمل به هر دو مشکل توجه داشته اند و اختلاف موضوع و محمول از جهتی و اتحاد آن دو از جهت دیگر را مطرح کرده اند.
وی ادامه داد: برخی فیلسوفان خواسته اند حملی را تجویز کنند که حمل الشی علی نفسه است لکن مدرس زنوزی در مقابل آن ایستاد.
حجت الاسلام عسکری سلیمانی بیان داشت: ملاصدرا می گوید حمل شیئ بر شیئ دو گونه است؛ یا موضوع در هویت با محمول متحد است که این همان حمل شایع صناعی است و یا این که موضوع و محمول از نظر هویت و ماهیت مغایر نیستند، این حمل سه تصویر دارد.
وی افزود: تصویر نخست «حمل الشیئ علی نفسه محال» است با این بیان که موضوع خودش به عنوان محمول در نظر گرفته می شود بطوریکه تکرار ادراک واحد است و مغایرتی در موضوع و محمول ایجاد نمی شود و حتی تکرر اعتباری هم نفی می شود چون ممکن نیست نفس انسان یک شی را دو بار تصور کند بدون این که هیچ تفاوتی با هم نداشته باشند این همان اثنینیه الواحد است.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: تصویر دوم «حمل الشیئ علی نفسه» است با این اختلاف که ادراک، حیثیت تقییدیه شود برای این که مدرک بالاعتبار دو چیز شود. در این صورت موضوع و محمول نوعی مغایرت پیدا می کند و حمل جایز می شود. ملاصدرا این قسم را جایز اما بیهوده می داند.
وی خاطرنشان کرد: تصویر سوم این است که ماهیت موضوع و محمول یک چیز اما با یک اختلاف است که این همان حمل ذاتی اولی است. در این صورت وقتی می گویی انسان، انسان است هر سه نوع حمل را می توان تصور کرد ولی در حمل ذاتی اولی انسان انسان است یعنی حیوان ناطق است.
وی با اشاره به این که در هر حملی باید این دو قانون رعایت شود گفت: مفاد حمل در همه جا اتحاد در وجود است و باید چگونگی رخ دادن این اتحاد نشان داده شود و صرف ادعای اتحاد کافی نیست.
استاد حوزه علمیه با طرح این سوال که در حمل شایع که دو ماهیت متغایرند چطور می توان حمل را برقرار کرد، گفت: در حمل شایع در ناحیه موضوع، ذات الشی و در ناحیه محمول مفهوم مراد است، علامه طباطبایی می گوید این مسامحه است و به تعبیری ساده اندیشی است چون حمل امر ذهنی بر امر خارجی پیش می آید که ممکن نیست.
وی اظهار داشت: اتحاد زمانی ممکن است که یک موجود فی نفسه در ناحیه موضوع و یک موجود لغیره در ناحیه محمول داشته باشیم. در این صورت حمل صحیح است .
وی در پایان گفت: حمل جزیی بر جزیی در قرآن کریم آمده است. در آیه «قل هو الله احد» بنا بر این که هو مبتدا باشد حمل جزیی بر جزیی است. در سوره قصص هم آمده «انی انا الله» حمل «انا» بر یای انی حمل جزیی بر جزیی است. در تورات هم آنجا که آمده «آنی که هست تو را فرستاده است» حمل جزیی بر جزیی است.
حمل شیئ بر خودش از نظر مدرس زنوزی
در ادامه این نشست حجت الاسلام احمد ابوترابی با اشاره به این که ادراک به دو نحو حضوری و حصولی ممکن است گفت: ادراک حصولی یا تصوری است یا تصدیقی. تصور انعکاسی از حقایق عالم نیست و حقایق عالم را باید با تصدیقات منعکس کرد.
وی ادامه داد: تصدیق فعل نفس است که به قضیه تعلق می گیرد و قضیه یا حملیه یا شرطیه است. قضایای شرطیه شیوه ای از بیان حملیات هستند. در حمل ذو هو ما مستقیما حمل نمی کنیم.
حجت الاسلام ابوترابی اظهار داشت: مدرس زنوزی معتقد است حمل یا ذوهو است یا هوهو و این دو به اشتراک لفظی اند نه معنوی. برای این که اتحادی بر قرار شود باید تعدد باشد و تعدد فرع تغایر است.
وی خاطرنشان کرد: در حمل وقتی می گوییم مفهوم الف، ب است یعنی مفهوم الف همان ب است همچنین معنای دیگر آن است که در خارج الف همان ب است.
استاد حوزه علمیه گفت: حمل ذاتی اولی حملی است که در آن محمول بر موضوع حمل می شود و این دو نه تنها در وجود متحدند بلکه در مفهوم هم اتحاد دارند. اما اگر اتحاد مفهومی نداشته و فقط اتحاد موضوعی داشته باشند و محمول از مصادیق موضوع باشد در این صورت حمل شایع است.
وی ادامه داد: در حمل ذاتی اولی مواردی داریم که موضوع لفظا عین محمول است. مدرس زنوزی می گوید حمل الشی علی نفسه غیر از حمل ذاتی است. با این بیان باید دیدی آیا مفهومی را که ما از حمل داریم می توان بر حمل الشی علی نفسه اطلاق کرد و آیا آن را در بر می گیرد یا نه؟
وی اظهار داشت: باید به این سوال پاسخ داد که در «حمل الشیء علی نفسه» اگر موضوع و محمول یکسان باشد آیا انگیزه ای برای حمل باقی می ماند؟ آیا می توان چنین قضایایی را با توجه به این که تغایری نیست اساسا حمل بنامیم؟ و نیز نسبت حمل الشی علی نفسه با بقیه حمل ها چه نسبتی است؟
حجت الاسلام ابوترابی بیان داشت: اتفاق آرای غربی ها در مورد گزارش «حمل الشی علی نفسه» از عالم خارج این است که این گونه قضایا تکرار واقع اند و خبری از عالم واقع نمی دهند و حتی برخی از آنها می گویند این قضایا بی فایده اند. در پایان این نشست حجج اسلام والمسلمین علی زمانی قمشه ای، حسین عشاقی و استاد عبدالرسول عبودیت در میزگردی علمی به بررسی مباحث مربوط به حمل در اندیشه میرزا علی آقا مدرس زنوزی پرداختند. /پ201/ع



۱۳۹۲/۱۲/۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن