تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802890568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری نمایشگاه تجاری ایران در ترکمنستان متفاوت از گذشته -سیدحسین قدسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برگزاری نمایشگاه تجاری ایران در ترکمنستان متفاوت از گذشته -سیدحسین قدسی نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران درحالی از پنجشنبه هشتم اسفند به مدت سه روز در عشق آباد ترکمنستان برپا می شود که بنا به تحلیل کارشناسان اقتصادی برگزاری این نمایشگاه متفاوت از هفت دوره گذشته آن خواهد بود.


روش برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای آسیای مرکزی که هنوز هم از نظام کمونیستی بجا مانده از اتحاد جماهیر شوروی سابق پیروی می کند، نیاز به پشتوانه سیاسی قوی دولت ها دارد.
در چنین کشورهایی معمولا خریدهای بزرگ از سوی شرکت های دولتی، وابسته به دولت یا شبه دولتی انجام می شود و خریدهای کوچک که در اقتصاد این کشورها جایگاه چندانی ندارد از سوی معدود تجار خصوصی صورت می گیرد.
به همین علت، این اتفاق در نمایشگاه های اختصاصی گذشته جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان کمتر رخ داده و مصداق گویای آن انعقاد قراردادهای در سطح پایین با صاحبان صنایع شرکت کننده ایرانی در نمایشگاه های گذشته و نارضایتی غرفه داران از نتایج ناامیده کننده آن بوده است.
قرار است شرکت کنندگان در هشتمین نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در عشق‏ آباد که مجوز برگزاری آن از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به نمایشگاه بین المللی مشهد داده شده ، محصولات خود را در بخش های مصالح ساختمانی (کاشی، سرامیک، شیرآلات، چینی بهداشتی، رنگ، سیم و کابل و تجهیزات برقی و تأسیساتی ساختمان) عمران و راه سازی، خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل (گمرک و ترانزیت) مبلمان و لوازم خانگی تجهیزات ورزشی و استادیومی در معرض عموم قرار دهند.
همچنین محصولات تولیدی کشورمان در صنعت معدن و فلزات، نفت و پتروشیمی، انرژی (آب، برق، گاز) خودرو و صنایع وابسته منسوجات مواد اولیه و ماشین‏ آلات نساجی پوست و چرم طلا جواهر و سنگ‏ های قیمتی فرش دستباف و ماشینی خدمات شهری و تجهیزات پارکی، پزشکی و تجهیزات وابسته از دیگر بخش های این نمایشگاه خواهد بود.
گفته می شود، ˈمحمدرضا نعمت زادهˈ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی کشورمان در آیین گشایش نمایشگاه اختصاصی کشورمان در ترکمنستان که 100شرکت ایرانی آخرین دستاوردهای خود را در آن در معرض نمایش قرار می دهند، حضور پیدا می کند.
این درحالی است که در برگزاری هفت دوره نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان مقامات بلندپایه کشورمان تنها در سطح استاندار یا معاون وزیر شرکت می کردند.
به هر حال، با توجه به تشکیل دولت تدبیر وامید در کشورمان و رفت و آمدهای زیاد مقامات بلندپایه ایران و ترکمنستان در کمتر از شش ماه نشان از تحرک و پویایی دیپلماسی تهران - عشق آباد دارد.
حضور ˈقربان قلی بردی محمدافˈ رییس جمهوری ترکمنستان در آیین تحلیف رییس جمهوری کشورمان و مذاکرات بسیار سازنده با دکتر روحانی نشان از عزم راسخ دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه دارد.
به دنبال این مذاکرات بود که رفت و آمدهای مقامات بلندپایه دو کشور افزایش یافت و دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پانزدهم شهریور ماه به عشق آباد سفر و با بردی محمداف دیدار و گفت و گو کرد.
برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‏ های کنسولی در تهران، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان در عشق آباد، روزهای فرهنگی و هنری ایران در شهرهای ترکمنستان و سفر وزیر امورخارجه کشورمان به عشق آباد همه نشان از عزم جدی دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در دولت تدبیر و امید دارد.
هدفگذاری تجارت 10میلیارد دلاری بین ایران و ترکمنستان، دو کشورهمسایه ای که دارای اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی هستند، نشان از شروع دوره جدید در تعاملات بین عشق آباد - تهران دارد.
این درحالی است که تجارت بین ایران و ترکمنستان در ابتدی استقلال این کشور آسیای مرکزی 30 میلیون دلار بود که این میزان هم اکنون به چهار میلیارد دلار رسیده که بخش اعظم آن فروش گاز ترکمنستان به ایران است.
سفر دو هفته گذشته، ˈرشید مردافˈ وزیر کهنه کار وزارت امورخارجه ترکمنستان که تنها وزیر باقی مانده از زمان ˈصفرمراد نیازافˈ رییس جمهوری فقید به تهران به همراه تیم اقتصادی قوی از این کشور نشانگر عزم راسخ دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه دارد.
به نظر می رسد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد جدید در عشق آباد یکی از راه های فراهم کردن زمینه تجارت 10میلیارد دلاری بین دو کشور است.
گفته می شود، در دیدار وزیرامورخارجه کشورمان با بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان، وی به ظریف گفته که به همه وزرای ترکمن گفته ام زمانی که کالای مورد نیاز این کشور در ایران وجود دارد آن را از جمهوری اسلامی تهیه و از خرید کالاهای مشابه خارجی خودداری کنند.
این سخنان نشانگر عزم جدی ترکمنستان برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران که گمرگ باجگیران در خراسان رضوی تنها 45 کیلومتر با عشق آباد فاصله دارد، می باشد.
اهمیت هشتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد بحدی است که رییس جمهوری ترکمنستان در نشست کابینه وزرای این کشور در هفته جاری گفته که برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای رشد تعاملات اقتصادی و تجاری با تهران است.
بردی محمداف که پس از فوت صفرمراد نیازاف در سال 85 در دو دور به ریاست جمهوری انتخاب شده در این نشست تاکید کرده که هشتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‏ آباد از اهمیت فراوانی در مناسبات دو کشور برخوردار است و برگزاری چنین نمایشگاه‏هایی در واقع یک هدف اصلی را دنبال می‏ کند و آن هم توجه به توسعه و گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی میان عشق‏ آباد و تهران است.
حتی رییس جمهوری ترکمنستان به مقامات این کشور دستور داده تا هشتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‏ آباد در سطح عالی سازمان‏دهی و برگزار شود.
با وجود این، هنوز هم مشکلاتی در تجارت بین دو کشور که بیشتر مربوط به کشور ترکمنستان است، وجود دارد که از جمله آن نحوه انتقال وجه کالای فروخته شده، امنیت شغلی تجار ایرانی در ترکمنستان، مشکل نقل و انتقال بار، انتظار طولانی مدت در گمرگات و مشکلات در گرفتن ویزای تجاری از ترکمنستان است.
اما، عزم راسخ روسای جمهوری دو کشور که در آیین های مختلف همواره از اولویت قرار دادن توسعه روابط با کشورهای همسایه سخن گفته اند، این نوید را می دهد که گسترش روابط عشق آباد - تهران بیش از هر زمان دیگر در دولت تدبیر و امید خواهد بود، به طوریکه جمهوری اسلامی ایران به شریک اول تجاری ترکمنستان تبدیل شود.
و این امر با درایت مقامات بلند پایه دو کشور بخاطر داشتن یک هزار و200 کیلومتر مرز مشترک زمینی و آبی و فعالیت چهار گمرگ در استان های گلستان و خراسان رضوی با ترکمنستان شدنی است.
گمرگات کشورمان در مناطقی از مرز کشور شش میلیون نفری ترکمنستان فعال می باشد که شهرهای پرجمعیت این کشور از جمله عشق آباد پایتخت در آن قرار گرفته است.پ/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن