تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813179368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسجد پایگاه مهم تربیتی و اجتماعی اسلام بوده و هست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیت الله نوری همدانی مسجد پایگاه مهم تربیتی و اجتماعی اسلام بوده و هست خرم آباد - ایرنا - نخستین همایش جوانان مساجد و محلات لرستان روز چهارشنبه با قرائت پیام آیت الله نوری همدانی در محل دانشگاه لرستان آغاز شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، مرجع عالیقدر شیعیان در این پیام اظهار داشته است: دین اسلام که تنها آیین نجات بخش و سعادت آفرین بشر است و برای فلاح و رستگاری انسانها در همه جبهه های زندگی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی برنامه های جامع و کاملی تنظیم کرده و همه را برای آموختن این درسها زیر چتر تعلیم و تربیت خود قرار می دهد قبل از هر چیز نیاز به یک کانون پر جاذبه ای که همه پیروان خود، اعم از پیر، جوان، زن و مرد را در خود جای بدهد و مرکز اجتماع مسلمانان باشد دارد تا همه در آن کانون مقدس درس هایی از کتاب و حکمت الهی بیاموزند و قدم به قدم در راه تکامل همه جانبه انسانی یا تربیت پذیری از اسلام، پیش بروند و لذا از آغاز مسلمانان را به تاسیس چنین کانونی که آن را مسجد می نامند دعوت می کند.
آیت الله نوری همدانی تاکید کرده: مسجد یعنی سجده گاه خداوندی، سجده گاهی که باید افراد مسلمان شب و روز پیشانی خضوع در پیشگاه خداوند را در آن به خاک بگذارند و از فیض و برکات او مدد جویند و تنها از آن ذات مقدس توفیق رسیدن به ترقی و تکاملی که مورد نظر اسلام است را بخواهند.
وی تصریح کرده است: جالب این که در هر مسجدی نقطه ای به نام ˈمحرابˈ نیز باید ساخته شود و می دانیم که محراب از ماده ˈحربˈ و واژه ˈحربˈ نیز به معنی جنگ است و این موضوع به این مناسبت است که مسلمانان این درس را نیز در مسجد همیشه بخوانند که برای نیل به کمالات مورد نظر اسلام راهی جز جهاد و جنگ با دشمنان داخلی و خارجی که همیشه در کمین مسلمانان نشسته و نقشه هایی علیه آنها می کشند وجود ندارد.
این مرجع عالیقدر شیعیان جهان بیان داشت: در همین رابطه پیامبر بزرگوار اسلام در نخستین فرصتی که در راه دعوت به اسلام به دست آورد به تاسیس ˈمسجدˈ به عنوان یک پایگاه مهم اجتماعی و تربیتی اسلام اقدام کردند.
در پیام آیت الله نوری همدانی آمده است: بر این اساس هر روزی که از عمر اسلام می گذشت و این دین پاک آسمانی در دلهای شایسته و پاک نقوذ بیشتری پیدا می کرد بر تعداد مسجدها افزوده می شد و تربیت گاه مقدس جلوه زیباتری پیدا می یافت و مسلمانان را بیش از پیش به خود جلب می کرد و این موضوع به این جهت بود که همه معارف و مظاهر اسلامی از مسجد سرچشمه می گرفت و در دنیای اسلام گسترش پیدا می کرد.
این پیام می افزاید: مسجد هم محل نماز جماعت بود که روزی چند مرتبه مسلمانان در آنجا در پیشگاه خداوند در حال عبادت به صف می ایستادند و حضور خود در اجتماع را به نمایش می گذاشتند و هم مدرسه ی تعلیم و تربیت و خودسازی، هم مرکز قضاوت و دادگستری بود و هم دانشگاه نظامی و محل فراگرفتن درس جهاد و شهادت طلبی، هم مرکز تعیین پستهای حکومتی کشوری و هم آهنگهای حیات بخش و دلنواز قرائت قرآن در آن طنین انداز بود و هم سخنان وعظ و ارشاد و بیان احادیث در آن منعکس می گشت.
وی یادآور شده: مدرس و معلم در این پایگاه مقدس پیامبر اکرم(ص) و برنامه های تربیتی آن آیات قرآنی و احادیث دینی و تربیت یافتگان آن مسلمانانی چون ابوذرها و مقدادها و عمارها و سلمان ها بودند.
آیت الله نوری همدانی اظهار داشته است: اینها در حقیقت تربیت یافتگانی هستند که به راز و رمز عظمت اسلام و مسلمین پی برده اند و بالاخره نقش مسجدها بر اساس تعلیم اسلامی در این موضوع خلاصه می شد که کلیه تصمیمات مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی در مسجدها گرفته می شد.
وی تصریح کرده است: جهادگران اسلامی با یک دنیا شوق و اشتیاق از مساجد به سوی میدانهای جنگ و جهاد حرکت می کردند، در بازگشت از جنگ ها نیز قبل از این که به خانه های خود رفته چشمهای خود را به رنج فرزندان و همسران خود بگشایند در مساجد حضور می یافتند و شکرانه این توفیق سر به سجده پروردگار رحمان می گذاشتند و اگر غنائمی نیز به همراه آورده بودند مانند سایر قسمتهای بیت المال در مسجد متمرکز می ساختند و در همان جا به تقسیم آن می پرداختند، این نقش مساجد و هدف از تاسیس مساجد در اسلام بود.
همایش بزرگ جوانان مساجد و محلات لرستان صبح امروز چهارشنبه هفتم اسفندماه به همت مجمع مشورتی جوانان دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان در محل دانشگاه لرستان آغاز شده است.
7269/630
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن