تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803219056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈسوگله ˈ ؛ تفرجگاه یا محلی برای اشاعه بیماری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈسوگله ˈ ؛ تفرجگاه یا محلی برای اشاعه بیماری گرگان - ایرنا - تپه های سوگله منطقه ای مابین روستای سعد آباد و هزار پیچ گرگان ،بجای اینکه محل تفریح و گذران اوقات فراغت خانواده ها باشد بدلیل تلنبار شدن زباله ها ، نخاله ها و همچنین فاضلاب منازل به محلی برای اشاعه آلودگیها و بیماریها تبدیل شده است .


بگزارش ایرنا این روزها حال و روز محیط زیست در هیچ کجا خوب نیست ، همه جا از نا مهربانیها به طبیعت و تخریب و مشکلات محیط زیستی سخن بمیان می آید گویی قصه پر غصه محیط زیست تمامی ندارد .
هرچه راجع به تخریب محیط زیست بگوییم و بنویسیم کم گفته و کم نوشته ایم ، دست اندازیها یا بهتر بگوییم چنگ اندازیهای بشر به محیط زیست در کشور و استان گلستان بقدری زیاد شده است که به هرطرف نگاه و نظری می اندازیم آثار و تبعات مخرب و دلخراش آنرا مشاهده می کنیم .
از جنگلها ، تالابها و رودخانه ها که چیزی نمانده ، چاهها و چشمه ها که خشکیده ، شهرها و کوهها که آلوده اند از جانوران، ماهیها و پرندگان وحشی هم بدلیل شکار بی رویه اثری نیست ، محیط بانان که مورد حملات وحشیانه قرار می گیرند براستی آیا انسانها نمی توانند فریادهای طبیعت و محیط زیست را از این همه بلایی که بر سرش آورده بشنوند ؟

استان گلستان که به لحاظ دارا بودن اندک ذخایر باقی مانده جانوری و گیاهی در جنگلهای هیرکانی گل سر سبد طبیعت ایران بشمار می رود نیز از چنگ اندازیهای انسانهای طمع کار ، حریص و نادان و همچنین دستگاههای اداری دولتی در امان نمانده و هر که از راه می رسد زخمی بر پیکر این طبیعت بی زبان و خاموش وارد می کند .

شاید باور کردن اینکه درست در تپه های مشرف بر استانداری و سایت اداری گلستان روزانه دهها کامیون ، نخاله ها و فاضلاب شهری را در تپه موسوم به سوگله تخلیه می کنند مشکل باشد ولی این فاجعه محیط زیستی در مقابل چشمان مسولان و مردم همچنان ادامه دارد .
رها سازی و تلنبار شدن خاک روی خاک و زباله و نخاله ساختمانی روی هم برای بیش از سه دهه اکنون تپه ای را بنام ˈخاک زردˈ پدیدار ساخته که از بزرگراه گرگان - ساری هم قابل رویت است .
در بالای خاک زرد عده ای برای خود کار و کاسبی راه انداخته اند و زباله ها و نخاله های وارده توسط کامیون ها را وارسی و واکاوی کرده و آجرها ، آهن ها ، بلوک ها و مواد سالم بجا مانده را جدا سازی کرده و در همانجا در معرض فروش قرار می دهند .
البته در دو طرف جاده منتهی به خاک زرد و خود این منطقه اسما و ظاهرا نخاله های ساختمانی تلنبار می شود ولی در حقیقت در بین آنها مواد ، آلاینده ها و انواع زباله پلاستیک از جمله سرنگهای بیمارستانی نیز دیده می شود که بیش از پیش بر نگرانیهای بهداشتی و محیط زیستی می افزاید .

دراین میان از همه خطرناکتر تشکیل شدن حوضچه بزرگ فاضلاب و شیرابه در این محل است که درست در پشت خاک زرد بوجود آمده است و از بیرون قابل رویت نیست بطوریکه از نمای دور مانند یک حوضچه بسیار بزرگ اب شیرین بنظر می رسد ولی در اصل انباشت هزاران لیتر فاضلاب منازل است که طی سالیان با کامیون های تخلیه چاه در بهترین نقطه در دامنه جنگل رها سازی شده و در دل زمین فرو می رود .
مسولان بهداشت محیط و یا محیط زیست شهرستان گرگان بهتر است برای اطمینان از خاک های منطقه نمونه برداری کنند و گزارش آن را به مردم ارایه نمایند .

نکته جالب این است که همه چیز قانونی است و اگر کسی هم به محیط زیست ، شهرداری ، بهداشت محیط ، فرمانداری ، استانداری ، منابع طبیعی و سایر ادارات مراجعه کند و اعتراض خود را مطرح نماید همه خود را بری از خطا دانسته و تقصیر را به گردن دیگری می اندازد .
روی سخن با مدیریت شهرداری است که چرا محلی به این زیبایی که حدودا بین 6 تا 10 هکتار تخمین می زنند را بر اساس طرح و برنامه ای به یک منطقه گردشگری و تفرجگاه برای مردم و مسافرا ن تبدیل نمی کند یقینا باید جلوی دپوی این زباله ها و نخاله ها که در دامنه جنگل واقع شده و همواره به عنوان محلی برای اشاعه ویروس ها و میکروب ها می باشد گرفته شود و این دور ریزها باید به جای دیگر ی منتقل شوند .

مردم و اهالی محل روستای سعدآباد که در نزدیکی این محل ساکن هستند علی رغم پیگیری های زیاد تا کنون نتوانسته اند مشکل زباله و بوی بد این منطقه بویژه در تابستان را حل کنند و در این راستا نامه ها و استشهاد های محلی زیادی را به مسولان شهرداری و شورا ارایه داده اند که هیچکدام افاقه نکرده است .

حمید امیر خانی یکی از ساکنین سعد آباد در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : قبل از اینکه من وارد بحث زباله شوم باید به این نکته اشاره کنم که مردم روستای سعد آباد نقش مهمی در پیروزی انقلاب به عهده داشتند بطوریکه بیش از 13 شهید و یک مفقودالاثر تقدیم انقلاب کرده اند .
وی ادامه داد : جوانان روستای سعد آباد بلحاظ نزدیکی آن به گرگان که حدودا 2 یا 3 کیلومتر می شود دایما در حوادث و پیروزی انقلاب حضور فعالی داشتند بطوریکه در راهپیماییها و تظاهرات شرکت می کردند و شهربانی در اوایل انقلاب دست سعد آبادیها بود اما از این مسایل بگذریم دریغ از کمی توجه ، درست است که ما برای آب و نان انقلاب نکردیم ولی انتظار هم داشتیم که به روستاییان بیشتر برسند ، روستای ما اکنون محروم و عقب مانده است ما هیچ امکاناتی نداریم .

وی گفت : بیکاری در سعد آباد بیداد می کند ، اکثر جوانان بیکار هستند در روستای سعد اباد 7 قهوه خانه وجود دارد که هر موقع شما به آنها سر بزنید اکثر جوانان بیکار دور هم جمع شده اند و وقتشان را به بطالت می گذرانند ، آنها به دلیل نداشتن مکانی برای ورزش ، تفریح و گذارن اوقات فراغت در این مکانها جمع می شوند خب نتیجه هم معلوم است چه می شود شما می خواهید از داخل این قهوه خانه ها دکتر و مهندس بیرون بیاید یقینا این طور نیست ، ما شدیدا نیازمند امکانات ورزشی و تفریحی و مهمتر از همه کار هستیم .

امیر خانی افزود : اکثر مردم روستای سعداباد زمین دارند بیشتر هم خرده مالک هستند با تخلیه زباله و نخاله و فاضلاب در سوگله زمینهای ما الوده شده است و وقتی بارندگی می شود تمام مواد سمی از سطح زمین بدرون زمین فرو می رود و زمینها را آلوده می کند شما تصور کنید دامهایی که در این منطقه چرا میکنند چو ن منطقه آلوده است بنابر این گوشت ، شیر شان هم آلوده می شود .
وی ادامه داد : در تابستان هم مشکل مضاعف داربم بطوریکه علاوه بر بیماریهای پوستی و تنفسی که بدلیل الودگی محیط زیست است و حشرات انها را منتقل می کنند همه با مشکل اب مواجه هستیم ، کشاورزی درست و حسابی نداریم و بیشتر کشاورزان دیم کار هستند ، اکثر اهالی هم بیکار و یا به شغل کارگری مشغولند از خدمات انقلاب به ما چیزی نرسیده است و حالا هم علاوه بر اینکه محروم هستیم زباله نیز سالیان سال است که به مشکلاتمان افزوده شده است ، ایا این درد نیست ؟.
وی گفت : مسایل و مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را ما بارها بارها بصورت مکتوب و حضوری با مسولان مطرح کرده ایم و لی همه وعده و وعید داده اند و کار عملی صورت نگرفته است .

در این حال رییس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: با توجه به این که محل فعلی تخلیه فاضلاب شهری در مکان هزار پیچ چهره این منطقه گردشگری را زشت کرده، به دنبال جابجائی مکان تخلیه هستیم.
ˈناصر گرزینˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته با تاسیس و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب گرگان، اقدامات خوبی در این راستا انجام شده، بطوری که از 560 کیلومتر انشعاب تاکنون 260 کیلومتر لوله گذاری شده و اتمام این پروژه دیگر مشکلاتی را برای جمع آوری نخواهد داشت.
به گفته وی، با توجه به این که شاید ادامه کار طولانی شود، در صدد هستیم تا در نزدیکی محل فعلی تصفیه خانه، یک پیش تصفیه خانه ایجاد کنیم تا فاضلابی که توسط تانکرها جمع آوری می شود، در آن مکان تخلیه و سپس آن فاضلاب وارد تصفیه خانه شود.
وی تصریح کرد: با توجه به این که آب حاصل از تصفیه در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر، پسماندها نیز بازیافت و تبدیل به کود خواهند شد، این تصفیه خانه کمک زیادی به بهبود وضعیت بهداشت در این زمینه خواهد کرد.
گرزین در ادامه با اشاره به تخیله و دپوی نخاله های ساختمانی در همین مکان گفت: از ابتدا انتخاب این محل اشتباه بود و یکی از برنامه های شهردار تغییر محل تخلیه نخاله های ساختمانی از مکان فعلی می باشد که به مرور زمان باید نخاله های موجود در این محل را هم جمع آوری کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر گرگان افزود: البته با توجه به نداشتن، مکان مناسب در شرایط فعلی چاره ای وجود ندارد، اما حاضریم هزینه کنیم تا شاهد این منظره زشت در این منطقه نباشیم که در هر صورت مسئولیت این کار برعهده شهرداری خواهد بود.
وی اظهار کرد: تخلیه فاضلاب و نخاله های ساختمانی در آن مکان، بدون شک آسیب های زیست محیطی را به همراه دارد که در این خصوص با معاون برنامه ریزی استاندار نیز جلساتی برگزار شده و تصمیمات و پیشنهادات مناسبی را اتخاذ کرده ایم.
وی تاکید کرد: اما در مجموع این مکان فعلی اصلا مناسب این کار نیست که در بالا دست شهرمان، این نخاله ها و فاضلاب ها تخلیه شود.
رییس کمیسیون بازرسی و نظارت و رسیدگی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این خصوص گفت: متاسفانه جانمائی فضولات ساختمانی و انسانی از ابتدا مناسب نبوده است و شهرداری امروز باید به سمت سیستم های تصفیه شهری برود که خوشبختانه شرکت های آب و فاضلاب شهری استان، در این خصوص اقدامات خوبی را انجام داده اند.
مهندس ˈمحمدرضا سبطیˈ افزود: اگر سریعتر انشعابات بعد از انفصالات لوله ها شهریور ماه سال آتی قرار است به پایان برسد، سریعتر داده شود، این مشکلات در بخش فضولات انسانی برطرف خواهد شد که اکنون مشکل اصلی در بخش فروش انشعابات می باشد.
وی در خصوص فضولات ساختمانی گفت: باید به سمت سیستم صنعتی شدن و ساخت های نوین در بحث ساخت و ساز ساختمان ها برویم، که امسال در لایحه عوارض بودجه سال آتی این مساله دیده شده که هر فردی که بخواهد با سبک صنعتی اقدام به ساخت و ساز نماید، در بخش عوارضی به او کمک نمائیم.
به گفته سبطی، اضافه ماندن پاک های گچ و سیمان در ساخت و سازهای سنتی به مرور زمان باعث به وجود آمدن خاک دستی می شود که این خاک های دستی در جائی دپو می شود و ممکن در آینده این مکان و یا مکان های دیگر تغییر کاربردی داده شود و مجتمع های مسکونی در آن مکان ها ساخته شود که به مرور زمان به ساختمان آسیب وارد می کند.
وی یادآور شد: البته با توجه به صنعتی شدن نیاز است که شهرک های صنعتی و صنایع نیز به کمک شهرداری بیایند و از سوی دیگر شهرداری به تنهائی قادر به انجام این کار نخواهد بود.

از سوی دیگر محمد جواد نظری مهر نماینده مردم کردکوی ، بندرگز و ترکمن و عضوکمیسیون بهداشت در مجلس از ریختن اشغال در تپه سوگله به شدت انتقاد کرد و گفت : من نمی دانم شهردار دارد چه کار می کند و این خیانت بزرگی است و باید بهداشت و محیط زیست هر چه زودتر جلوی این کار را بگیرند .

وی در یکی از جلسات شورای برنامه ریزی استان از روند ریختن آشغال در تپه هزارپیچ یا سوگله به شدت انتقاد کرد و گفت : محیط زیست و منابع طبیعی در مورد بسیاری از پروژه های استان گیر می دهند اما می بینیم که در تپه سوگله کوهی از آشغال ها تلمبار شده و با ادامه این روند درختان این منطقه زیر آشغال ها مدفون می شوند .

ر حال حاضر روزانه بین 600 تا 700 تن زباله شهری در گلستان تولید می شود که توسط 26 شهرداری با 1200 نفر نیروی انسانی و 103 دستگاه ماشین آلات مخصوص سازمان حمل دفع و دفن بهداشتی میشود .

استان گلستان اولین و تنها استانی است که عملیات حمل و دفن و پردازش زباله ، در دو منطقه اق قلا و گنبد به صورت متمرکز و استانی انجام می گردد . این تشکیلات در ابتدای تأسیس با نام مؤسسه بازیافت و دفن بهداشتی مواد زائد استان گلستان تحت پوشش سازمان همیاری شهرداریهای استان گلستان فعالیت خود را آغاز و در سال 1388 با عملکردی مثبت ، مستقل و به سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای استان گلستان فعالیت خود را دنبال کرد و هم اکنون اولین و تنها سازمان مستقل در کشور می باشد که کلیه عملیات حمل و دفع زباله ها را انجام می دهد .

کارخانه کمپوست زون غربی گلستان در شمال غربی شهرستان آق قلا در منطقه ای موسوم به تپه های منگالی در زمینی به مساحت 120 هکتار از اراضی منابع ملی واقع شده کارخانه کود الی از زباله با ظرفیت 250 تن در روز در بهمن 1385 با هزینه ای بالغ بر بیست میلیارد ریال افتتاح و به طور آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت.

باتوجه به محدودیت مناطق تفریحی در شهر گرگان که اکنون در منطقه ناهارخوران و النگدره این شهر خلاصه می شود منطقه هزار پیچ و سعد اباد که در ورودی شهر گرگان می باشند از نظر تفرجگاه عمومی از اهمیت بسزایی برخوردارند.

در گذشته مسولان شهری گرگان بارها در مورد داشتن برنامه های متنوع برای ایجاد تاسیسات زیر بنایی تفریحی دراین منطقه از جمله تله کابین ، شهربازی ، ایجاد منطقه تفریحی ، گردشگری همچنین ایجاد جاده ای بین هزار پیچ و ناهارخوران برای بیرون امدن این منطقه از بن بست و اتصال این دو منطقه بهم جهت رفاه حال مسافران صحبتها ی زیادی داشتند ولی همه این حرفها روی کاغذ مانده و هیچ اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است .

روستای سعد اباد با جمعیتی حدود 3000 نفر در شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان واقع می باشد فاصله این روستا به گرگان 3 کیلومتر می باشد .قدمت این روستا با توجه به گفته بزرگان روستا بیش از 300 سال می باشد .موطن اصلی نیاکان مردم این روستا، روستای سوته واقع در هزارجریب مازندران می باشد که هنوز هم بقایای ان در ان مکان موجود می باشد .
مردم این خطه بدلیل وجود مشکلات معیشتی و اجتماعی خود از این روستا (سوته) تغییر مکان نموده و در محلی مابین مکان فعلی (سعداباد) و مکان قبلی (سوته) در جهان نما واقع در جنوب گرگان در رشته کوههای البرز سکنی گزیدند و بعد از ان به مکان فعلی نقل مکان نمودند، البته روستای جهان نما هنوز هم وجود دارد و مردم این روستا در بعضی از فصل های گرم به این مکان خوش اب و هوا ییلاق دارند .
روستای سعداباد دارای جاذبه های گردشگری و چشم اندازهای طبیعی بسیاری از قبیل چشمه، جنگل، امامزاده (واقع در جنگل رنگو)، تپه باستانی و غیره می باشد .گویش مردم این روستا به زبان مازنی می باشد.شغل اصلی انها کشاورزی، باغداری و دامداری می باشد. مردم سعدآباد مردمی متدین و انقلابی می باشند که از نمونه های آن می توان اشاره به 12 شهید که تقدیم به اسلام و انقلاب نموده اند کرد.
تمام
579

گزارش : طاهرپور
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن