تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819856974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری روحی و روانی، عواقب تغییر مدرسه دانش آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بیماری روحی و روانی، عواقب تغییر مدرسه دانش آموزان تهران - ایرنا - بسیاری از والدین به دلایل مختلف، مدرسه فرزند خود را تغییر می دهند، اما محققان معتقدند این جابجایی می تواند برای دانش آموزان بیماری ها روحی و روانی به ارمغان بیاورد.


به گزارش مجله «تایم» محققان دانشکده پزشکی «وارویک» در انگلستان معتقدند، تغییر مدرسه دانش آموزان ممکن است به لحاظ اجتماعی و احساسی برای آنان دردناک باشد و نتیجه این کشمکش ها می تواند به بیماری های شبه روانی با علائمی مانند هذیان و توهم منجر شود.
تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط بین تغییر مدرسه و مسایل مربوط به سلامت روان در دانمارک، دکتر «سوان سینک» روان پزشک و رییس بخش سلامت روان این موسسه را کنجکاو کرد و او متوجه این موضوع شد که دانش آموزانی که مدارس آنها از روستا به مناطق شهری تغییر می کند، علائم بیماری روانی در آنان افزایش می یابد.
این دانش آموزان نه تنها با مشکلات تغییر محیط زندگی خود روبرو می شوند، بلکه در ایجاد ارتباط با شبکه های اجتماعی و دوستان جدید در مدرسه دچار مشکل می شوند.
این پرسش مطرح شد، آیا تغییر مدرسه و انزوای اجتماعی همراه با آن، عامل مستقلی در بروز علائم بیماری های شبه روان پریشی هست یا نه؟
سینک و همکارانش اطلاعات گرفته شده از 14 هزار دانش آموزی که بین سال های 1991 و 1992 متولد شده بودند، را تا سن 13 سالگی بررسی کردند تا عواملی که بیشترین تاثیر را بر سلامت روان آنان دارد، مشخص کنند.
از مادران این دانش آموزان سووالاتی در مورد دفعات تغییر مدارس فرزندانشان تا سن 9 سالگی پرسیده شد.
همچنین در این نظرسنجی از مادران درباره شرایط دوران حاملگی، تولد فرزند تا سن دو سالگی، مکانی که در آن زندگی می کردند(مثلا شهر یا روستا)، مشکلات مالی و مسایل اجتماعی - فامیلی سووالاتی پرسیده شد.
همچنین از دانش آموزان نیز خواسته شد در مورد تجربه ای که در برخورد با دیگر دانش آموزان داشتند، مطالبی را بنویسند.
دکتر سوان سینک می گوید: براساس تجزیه و تحلیل این پژوهش، به نظر می رسد سه بار یا بیشتر تغییر مدرسه در ابتدای دوران دانش آموزی، خطر ایجاد بیماری های شبه روانی مانند توهم و افکار پریشان را دو برابر می کند.
محیط خانه مانند مسائل مالی یا تنش های اجتماعی، زندگی در محیط شهری و برخورد با دیگر دانش آموزان نیز مشکلاتی را برای سلامتی روان آنان ایجاد می کند، اما تغییر مدرسه به تنهایی، در ایجاد بیماری های شبه روانی ممکن است تاثیرگذار باشد.
به گفته این روان پزشک، اگر کودکی به دلیل رفتن به مدارس جدید، به طور مرتب و به عنوان بیگانه تلقی شود، ممکن است عزت نفس خود را از دست دهد و احساس طرد شدن از محیط بر وی غالب شود.
دکتر سوان سینگ با اشاره به اینکه این مساله ممکن است احساس انزوای همیشگی در دانش آموز ایجاد کند، می افزاید: دانش آموز در این حالت هرگز نمی توانند در بخشی از یک شبکه اجتماعی دوستی قرار بگیرد. قلدر شدن و قلدری کردن روش برخورد بچه هایی است که مکررا مدرسشان تغییر می کند، این مساله نیز می تواند منجر به بیماری های روانی شود.
تجارب عاطفی منفی دانش آموزان در تلاش برای منطبق کردن خود با مدرسه جدید، عواقب مشکلات فیزیولوژیکی نیز به همراه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه می گوید: تجربه مکرر شکست در موقعیت های اجتماعی سبب می شود که مغز به فشارها و استرس ها بسیار حساس شود.
دکتر سوان سینک و تیم همکار او با پیگیری دانش آموزان طی سال ها، قصد دارند مشخص کنند که آیا بیماری های شبه روانی در این گونه دانش آموزان، تبدیل به اختلالات روانی واقعی مانند اسکیزوفرنی می شود یا نه؟
یافته ها تاکنون نشان نمی دهد که تغییر چند باره مدرسه ایجاد اسکیزوفرنی می کند.
اما به این دانش آموزان برای انطباق با محیط جدید و ایجاد ارتباط با دیگران باید کمک کرد.
دکتر سوان سینک می افزاید: اگر به این دانش آموزان به عنوان گروهی بالقوه آسیب پذیر بنگریم، آنگاه می توانیم دیدگاه خود را در مورد آنها تغییر دهیم.
برای مثال روان پزشکان و روانشناسان اغلب از نوجوانان در مورد مشکلاتشان با خانواده و دوستانشان سووال می کنند، ولی به ندرت درباره اینکه چند بار مدرسه آنها تغییر کرده، پرسش می کنند.
اجتمام ** 3377 ** 1071
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن