تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818967651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفیر ترکمنستان: خوشحالیم که ایران اولین شریک تجاری ماست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفیر ترکمنستان: خوشحالیم که ایران اولین شریک تجاری ماست گرگان - ایرنا - سفیر ترکمنستان در ایران گفت: در مراودات تجاری ما، ایران رتبه نخست را دارد و این مسئله موجب خوشحالی ماست.


ˈاحمد قربان افˈ روز دوشنبه در همایش بررسی راهکارهای توسعه روابط تجاری ایران با ترکمنستان در گرگان افزود: برای افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی تاکنون نشست های بسیاری برگزار شده که آخرین آن به عنوان سیزدهمین اجلاس، بهمن امسال در عشق آباد بود که در آن، افزایش حجم مبادلات به ده میلیارد دلار هدف گذاری شد.
وی اضافه کرد: ما به استان گلستان به عنوان استان همجوار خود سفر کرده ایم و امیدواریم با برگزاری این همایش ها، نمایشگاه ها و نشست های مشترک و سفر مقامات دو کشور، روند صادرات و واردات و مراودات تجاری افزایش یابد.
وی ادامه داد: هر چند اجرای این برنامه ها تأثیرگذار است اما برای رسیدن به هدف نهایی که افزایش مبادلات به سطح ده میلیارد دلار است باید همه صاحبنظران، نقطه نظرات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارند.
وی با ارائه آماری در این زمینه گفت: حجم مبادلات تجاری ما در سال 2009 سه میلیارد و 400 میلیون دلار، در سال 2010 سه میلیارد و 860 میلیون دلار و در سال 2011 چهار میلیارد و 754 میلیون دلار بود که متأسفانه در سال 2012 کاهش یافت و به سه میلیارد و 12 میلیون دلار رسید اما ما به دنبال رشد روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستیم.
سفیر ترکمنستان در ایران با بیان این که مسئولان عالی رتبه دو کشور برای تقویت روابط همت خوبی دارند افزود: اخیر کمیسیونی اقتصادی از سوی دولت متبوع تشکیل شده تا روی تفاهم نامه ها بیش تر کار شود و راه های عملیاتی جست و جو گردد.
قربان اف افزود: این کمیسیون ویژه صنعت و تجارت فقط برای مراودات با ایران است و برنامه های اصلی آن انتقال تکنولوژی و صنعت ایران به ترکمنستان است.
وی با اشاره به این که بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان رشد صنعتی را به عنوان محور کار تعیین کرده است، ادامه داد: پیرو این هدف گذاری، ما هم علاقه مندیم از صنعت و تکنولوژی نوین ایران در ترکمنستان استفاده کنیم.
وی هم چنین گفت: من گزارشات کارگروه‎های این همایش را با دقت خواندم و خوشحالم از این که این کارگروه‎ها و کارشناسان با دقت به موضوعات مختلف بین دو کشور ایران و ترکمنستان پرداخته‎ اند.
وی با اشاره به روابط دیپلماتیک ایران و ترکمنستان از سال 1992 تاکنون افزود: در 22 سال اخیر همکاری‎های بسیاری در زمینه‎های مختلف تجاری فرهنگی و سیاسی بین دو کشور صورت گرفته که نتایج بسیار مطلوبی هم داشته است.
وی اضافه کرد: تاکنون 183 تفاهم‎نامه و موافقت‎نامه به امضا رسیده است و در هفت سال اخیر مسئولان عالی‎رتبه دو کشور در مناسبت‎ها و به دلایل مختلف تاکنون ده بار با هم دیدار و گفت ‎و ‎گو داشته‎اند که این امر نشان از اهمیت و عزم مسئولان دو کشور برای افزایش ارتباطات دو جانبه است.
سفیر ترکمنستان در ایران هم چنین به ارتباطات فرهنگی اشاره کرد و افزود: هر دو کشور برای فعالیت های مشترک فرهنگی اهمیت خاصی قائلند که برگزاری هفته های فرهنگی در ایران و ترکمنستان با حضور مقامات مؤید این مطلب است.
قربان اف افزود: سال 2014 مصادف با دویست و نودمین سال تولد مختوم قلی فراغی است، از این رو 80 میهمان فرهنگی از ترکمنستان برای شرکت در همایش بزرگداشت این شاعر نامی به ایران می آیند که این امر نشان از احترام متقابل برای شخصیت ها و مفاخر دو کشور است.
در ادامه این همایش، رییس اداره امور اجتماعی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: در دولت تدبیر و امید، تعامل بیش تر با همسایگان و افزایش همکاری با آن ها مورد تأکید قرار گرفته و در این بین با توجه به اشتراکات بسیار ایران و ترکمنستان، گسترش روابط با این کشور مورد توجه است.
ˈمحمد رفیعیˈ افزود: برای افزایش مبادلات بازرگانی و ایجاد شرایط بهتر برای تجارت بین طرفین، باید مشکل ویزا و روادید حل شود زیرا در بررسی‎‎های انجام شده تنها برای کامیون داران که آن هم با محدودیت‎های بسیار برای آنان روادید صادر می شود، روادید توریستی بسیار کم دیده می‎شود.
وی با بیان این که در ایران با وجود همه مسائل و مشکلات برای 80 کشور روادید فرودگاهی صادر می شود، اضافه کرد: با توجه به محدودیت هایی که در مرزهای ترکمنستان داریم برای افزایش مبادلات تجاری با این کشور، باید مسئله روادید حل و موانع برداشته شود.
در همایش بررسی راهکاری توسعه روابط تجاری ایران با ترکمنستان، در کارگروه هایی تشکیل شده به بررسی مشکلات و موانع موجود در زمینه های گمرک، بانک و بیمه، خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل و خدمات و ارائه پیشنهادات برای رفع آن ها پرداخته شد.
این همایش با همکاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، استانداری گلستان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در مرکز استان گلستان برگزار شد.
602
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن