تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835103362
چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟ پاسخ :زنان به عنوان نيمي از جامعه انساني همواره بخشي از فرازهاي مهم تاريخ بشري را به خود اختصاص دادهاند، گاهي مظلوم بودهاند و ترحمبرانگيز و گاهي افتخارآفرين و حماسهساز، گاهي فراموش شده و بيتأثير و گاهي در صحنه، شاهد و تأثيرگذار،اما در مجموع ميتوان گفت زنان هرگز نتوانستهاند آن طور كه سزاوار آن بودهاند باشند، از اين رو احقاق حقوق آنان همواره مورد توجه عدالتخواهان و آرمانطلبان و در رأس آنان اديان توحيدي و پيامبران الهي بوده است. نگاهي به تاريخچه جامعه جهاني و محتواي كتب آسماني و متون ديني بيانگر وجود نوعي دغدغه مشترك بشري و الهي نسبت به اين امر مهم است. اين نگراني يك واقعيت جهاني است. معظلي كه در بخشي از عالم براي رهايي از آن در ورطه معظلات ديگري فرو غلطيدهاند و به تعبير استاد مطهري «قرن ما يك سلسله بدبختيها را از زن گرفت و يك سلسله بدبختيهاي ديگر براي او به ارمغان آورد. بدبختيهاي قديم غالباً معلول اين بود كه انسان بودن زن به فراموشي سپرده شده بود و بدبختيهاي جديد از آن است كه عمداً يا سهواً زن بودن و موقعيت طبيعي و فطرياش، رسالتش، تقاضاها و استعدادهاي ويژهاش به فراموشي سپرده ميشود.» آري اين از ظلمهايي است كه به زنان صورت پذيرفته كه حتي از انتساب مقام انسانيت به زنان نيز دريغ شده و برخي نادانان كوشيدهاند مقام انساني زن را نيز انكار كنند و يا اگر انسانيت او را پذيرفتهاند لااقل او را انساني طفيلي معرفي كنند چنانكه در سؤال به آن اشاره شد. جاي آن دارد تا در اين آشفته بازار خود را از وحي الهي بينياز ندانسته، اسلام به عنوان آخرين دين آسماني را نصب العين خود قرار داده و با مباني و راهبردهاي آن در راه شناسايي و استيفاي حقوق حقه زنان آشنا شويم. اوّلاً از ديدگاه اسلام زن و مرد در خلقت يك سرشتي هستند نه دو سرشتي. قرآن كريم در اين خصوص ميگويد: «همه شما را از يك پدر آفريديم و جفت آن پدر را از خود او قرار داديم.»[1] و نيز ميفرمايد: «خداوند از جنس شما براي شما همسر آفريد.»[2] در اسلام زن مقدمه وجود مرد نبوده و مرد علت غائي خلقت او به حساب نميآيد. قرآن خلقت زن و مرد را براي يكديگر[3] و آن دو را پوشش يكديگر به حساب ميآورد.[4] در قرآن از آنچه در بعضي كتب مذهبي هست كه زن از مايه پستتر از مايه مرد آفريده شده و يا اينكه به زن جنبه طفيلي دادهاند كه همسر آدم اول از عضوي از اعضاء طرف چپ او آفريده شد اثر و خبري نيست. عليهذا در اسلام نظريه تحقيرآميزي نسبت به زن از لحاظ سرشت و طينت وجود ندارد.[5] اوّلاً؛ آياتي از قرآن در اين خصوص وجود دارد[6] كه از هيچ كدام فرعيت و انشعاب خلقت زن از مرد استفاده نميشود زيرا مخاطب اين آيات انسانها هستند نه مردان. ثانياً: اگر در اين آيات گفته شده خداوند از انسان همسري برايش آفريد ممكن است گفته شود «مراد خداوند اين است كه همسر انسان همتاي او و همجنس اوست و بيگانه با وي نيست نه اينكه جزئي از اوست و از او خلق شده است. اگر اين طور باشد بايد گفته شود هر زني از شوهر خودش خلق شده.»[7] است. مرحوم علامه طباطبايي نيز در تفسير الميزان فرموده ظاهر آيه «و خلق منها زوجها» اين است كه همسري از نوع مرد آفريد و افراد انساني بازگشت به دو فرد همانند و مشابه دارند. به عقيده ايشان آنچه در پارهاي تفاسير طبق برخي روايات كه «خداوند همسر آدم را از دنده او آفريد». نقل شده كه مطابق اين آيه زن از آدم مشتق شده و بعضي از آدم است سخني بدون دليل است و آيه بر آن دلالت ندارد.[8] بنابراين عليرغم پندارهاي غلطي كه در مورد زنان وجود دارد در اسلام زن مقدمه وجود مرد نبوده و مرد علت غائي خلقت او به حساب نميآيد. قرآن خلقت زن و مرد را براي يكديگر[9] و آن دو را پوشش يكديگر به حساب ميآورد. تا به فرموده علامه طباطبايي(ره) هر يك از زن و مرد ديگري را از دنبال شر رفتن و اشاعه آن بازدارد هر كدام براي ديگري لباسي است كه با او پليديهاي خود را پنهان سازد.»[10] قرآن كريم آفرينش زن و مرد را ضمن آياتي توصيف كرده[11] كه از مجموع اين آيات برميآيد: ـ زن چون مرد خليفه خدا است.[12] ـ هنگام خلقت از زن چون مرد پيمان گرفته شده شيطان را پرستشگر نباشند.[13] ـ نخستين زن از جنس نخستين مرد آفريده شده است[14] و مردان و زنان بسيار ديگري از آن دو آفريده شدند[15] و زنان و مردان ديگر نيز از جنس يكديگر خلق شدهاند.[16] همانگونه كه از آيات برميآيد همسر انسان از جنس انسان است نه جزئي از آن: اوّلاً ـ به دلالت سه آيه اخير وگرنه بايد همسر هر انساني جزئي از خود او باشد. ثانياً ـ از آن جهت كه مفسر كبير قرآن علامه طباطبائي نيز كلمه «من» در آيات فوق را «نشويه» دانسته كه براي بيان منشأ پيدايش اشيا به كار ميرود.[17] ـ پس از اخذ پيمان الهي، زن و مرد در بهشت ساكن شدند و يكسان مورد هشدار قرار گرفتند كه از شجره دوري گزينند وگرنه از ظالمان خواهند بود.[18] ـ شيطان هر دو را گمراه كرد و از بهشت خارج ساخت.[19] ـ هر دو به پيشگاه خدا اظهار توبه، پشيماني و استغفار كردند.[20] بنابراين همه آنچه در قرآن در رابطه ويژگيها و توانائيهاي معنوي انسان مطرح شده است بدون هيچ تفاوتي و به طور يكسان شامل زن و مرد ميشود. روح الهي در كالبد هر دوي آنها دميده شده است.[21] ويژگيهايي چون اعتدال در خلقت[22] ابزار ادراكي مناسب براي كمال[23] فطرت الهي[24] و وجدان اخلاقي[25] و بر دوش كشيدن امانت الهي كه آسمان و زمين از آن امتناع ورزيدند،[26] هدف واقع شدن براي خلقت آسمانها و زمين و آنچه در زمين است[27] و مشمول تعليم الهي شدن،[28] و توفيق شركت در كلاس آموزش و پرورش پيامبران[29] همه از ديدگاه قرآن به طور يكسان در مورد زنان و مردان جاري است چه اينكه در عرصه نيل به ارزشهاي انساني مردي و زني ملاك تقدم و تأخر نيست و ارزشهايي چون ايمان و عمل صالح[30] علم[31] و تقوي[32] هجرت[33] و در يك كلام مجموع ارزشهاي الهي[34] در حوزه جنسيت تفسير نميشود و هيچكدام از دو جنس را در طي مدارج انساني بر ديگري تفوق و برتري نيست. پي نوشت : [1] . سوره نساء،آيه 1. [2] . سوره نساء، آل عمران، روم. [3] . «خلق لكم ازواجاً لتسكنوا اليها». [4] . «هن لباس لكم و انتم لباس لهن». [5] . مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، انتشارات صدرا، ص 147. [6] . سوره نساء، آيه 1، «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَه وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِيراً وَ نِساءً»؛ سوره اعراف،آيه 189، «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَه وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها»؛ سوره زمر، آيه 6؛ «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَه ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها»؛ سوره روم،آيه 21 «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً»؛ سوره نحل، آيه 72، «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنِينَ وَ حَفَدَه»؛ سوره شوري، آيه 11، «جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً» [7] . زن، مهدي مهريزي، قم: نشر خرم، 1377، ص 23. [8] . الميزان في تفسير القرآن، محمد حسين طباطبائي، (بيروت: مؤسسه الاعلي، 1403 ق، 1983 م)، ج 4، ص 136. [9] . سوره بقره، آيه 187، «هن لباس لكم و انتم لباس لهن». [10] . الميزان، ج 2، ص 44 ذيل آيه فوق. [11] . سوره بقره/30، 34، 35 و 37؛حجر/28 ـ 31؛ طه/115؛ يس/6، طه/121؛ اعراف/23، 189؛ نساء/1؛زمر/6؛ روم/21؛ نحل/72؛ شوري/11. [12] . بقره/30. [13] . يس/6 و بقره/34. [14] . نساء/1، اعراف/189؛ زمر/6. [15] . نساء/1. [16] . روم/21؛ نحل/72؛ شوري/11. [17] . الميزان في تفسير القرآن، محمد حسين طباطبائي، مؤسسه الاعلمي، بيروت، 1403 ق. [18] . بقره/34. [19] . بقره/35. [20] . اعراف/23. [21] . حجر/28 ـ 31؛ « فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ»، و ص / 72 و سجده / 9. [22] . تين/4؛ «لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم»؛ انفطار/7؛ «الذي خلقك فسويك فعدلك». [23] . مؤمنون/78؛ «وَ هُوَ الَّذِي خلقَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَه قَلِيلاً ما تَشْكُرُونَ». [24] . روم/30؛ «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها..» [25] . شمس/ 7، 8؛ «وَ نَفْسٍ وَ ما سَويها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها». [26] . احزاب/ 72. «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَه عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ». [27] . جاثيه/13؛ بقره/29 و 22. [28] . رحمن/1 ـ 4؛ علق/4 ـ 5. [29] . جمعه/2. [30] . نحل/97. [31] . مجادله/11. [32] . حجرات/13. [33] . آل عمران/195. [34] . احزاب/35. منبع: اندیشه قم
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]
صفحات پیشنهادی
چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟
چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟-چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟ پاسخ :زنان به عنوان نيمي از جامعه انساني همواره بخشي از فرازهاي مهم تاريخ بشري را به خود ...
چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟-چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟ پاسخ :زنان به عنوان نيمي از جامعه انساني همواره بخشي از فرازهاي مهم تاريخ بشري را به خود ...
دلیل برتری مرد بر زن از لحاظ خلقت
دلیل برتری مرد بر زن از لحاظ خلقت-دلیل برتری مرد بر زن از لحاظ خلقت برتري مردان بر زنان سوال : وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللّهُ بِهِ ... چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟
دلیل برتری مرد بر زن از لحاظ خلقت-دلیل برتری مرد بر زن از لحاظ خلقت برتري مردان بر زنان سوال : وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللّهُ بِهِ ... چرا زن به طفيل مرد آفريده شده است؟
خرافه باوري پيرامون زن(قسمت اول)
از بعضى آنها چنين برداشت مىشود كه بدن زن از مرد آفريده شده است ؛ از اين روى ، زن طفيل مرد به حساب مىآيد . از جمله به آيه 6 سوره زمر استناد مىشود كه مىفرمايد : ) خلقكم ...
از بعضى آنها چنين برداشت مىشود كه بدن زن از مرد آفريده شده است ؛ از اين روى ، زن طفيل مرد به حساب مىآيد . از جمله به آيه 6 سوره زمر استناد مىشود كه مىفرمايد : ) خلقكم ...
زن در قرآن
3 - اينكه مى گويند حوّا از پهلوى چپ آدم و به طفيل وجود او آفريده شده ، حقيقت ندارد. ... در اينكه عقل و اراده در مرد قويتر از زن است و در مقابل ، احساس و عواطف در زن بيشتر ... [sup](8)[/sup] نوح پيغمبر مردم را سرزنش مى كرد كه چرا ايمان به خداى يكتا نمى آورند و ...
3 - اينكه مى گويند حوّا از پهلوى چپ آدم و به طفيل وجود او آفريده شده ، حقيقت ندارد. ... در اينكه عقل و اراده در مرد قويتر از زن است و در مقابل ، احساس و عواطف در زن بيشتر ... [sup](8)[/sup] نوح پيغمبر مردم را سرزنش مى كرد كه چرا ايمان به خداى يكتا نمى آورند و ...
تقوی
معناي لغوي تقوي : بنابر تحقيق انجام شده در کتابهاي مختلف لغت اين کلمه از «وقاية» ... کنيم چرا که بنابر آنچه خود شهيد (ره) فرمود لازمه تقوي پرهيزگاري است و به خاطر علاقه ... آري تنها و تنها وسيله براي رسيدن به سعادت آخرت همان تقوي است که به طفيل .... عليمٌ خبيرٌ» حجرات 13: اي مردم همانا شما را از يک مرد و زن آفريديم و شما را به گروهها و ...
معناي لغوي تقوي : بنابر تحقيق انجام شده در کتابهاي مختلف لغت اين کلمه از «وقاية» ... کنيم چرا که بنابر آنچه خود شهيد (ره) فرمود لازمه تقوي پرهيزگاري است و به خاطر علاقه ... آري تنها و تنها وسيله براي رسيدن به سعادت آخرت همان تقوي است که به طفيل .... عليمٌ خبيرٌ» حجرات 13: اي مردم همانا شما را از يک مرد و زن آفريديم و شما را به گروهها و ...
ازدواجهای ممنوع
و منظور از اینکه فرمود: حرام شده استبر شما مادران و دختران و. .... چرا ازدواج با افرادی از زنان به خاطر نسب و افرادی به خاطر سبب حرام شده است، که توضیح ... و اگر زن حلال را حلیله و مرد حلال را حلیل نامیدهاند به این مناسبت است که نزدیکی و همخوابگی با ..... است، نه اینکه نتیجهای مترتب بر آن باشد، و به طفیل آن مورد اراده واقع شده باشد، و این ...
و منظور از اینکه فرمود: حرام شده استبر شما مادران و دختران و. .... چرا ازدواج با افرادی از زنان به خاطر نسب و افرادی به خاطر سبب حرام شده است، که توضیح ... و اگر زن حلال را حلیله و مرد حلال را حلیل نامیدهاند به این مناسبت است که نزدیکی و همخوابگی با ..... است، نه اینکه نتیجهای مترتب بر آن باشد، و به طفیل آن مورد اراده واقع شده باشد، و این ...
مقام و فضيلت امام و مرتبه اش در نزد خدا وند متعال
براستى كه امامت ريشه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است ، به وسيله امام ، نماز، زكات ، روزه .... سايه اى در جانب راست عرش آفريده و با علم غيب خود به او حكمت داده و او را برگزيده و به ... شده است عرض كردم : مردم مى گويند: چرا در قرآن نام على و خاندانش ذكر نشده است ؟ ..... 10- احزاب / 36: هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم ...
براستى كه امامت ريشه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است ، به وسيله امام ، نماز، زكات ، روزه .... سايه اى در جانب راست عرش آفريده و با علم غيب خود به او حكمت داده و او را برگزيده و به ... شده است عرض كردم : مردم مى گويند: چرا در قرآن نام على و خاندانش ذكر نشده است ؟ ..... 10- احزاب / 36: هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم ...
شمه ای ازفضايل وسيره فردى امام عسكرى (علیه السلام)
گفتند: اين مردى از علويان است كه حسن بن على معروف به ابن الرضا مىباشد. .... نقل شده كه فرمود: چون قل هو الله احد نازل شد، خداوند براى آن چهار هزار بال آفريد، به هر گروهى ... صلوات الله عليه پرسيد: چرا زن مسكين و ضعيف از ارث يك سهم مىبرد و مرد دو سهم؟ ..... تكبير نماز را بگوييد، ناگاه طفيل گندمگون و سياه موى كه دندانهاى پيشينش تا حدى ...
گفتند: اين مردى از علويان است كه حسن بن على معروف به ابن الرضا مىباشد. .... نقل شده كه فرمود: چون قل هو الله احد نازل شد، خداوند براى آن چهار هزار بال آفريد، به هر گروهى ... صلوات الله عليه پرسيد: چرا زن مسكين و ضعيف از ارث يك سهم مىبرد و مرد دو سهم؟ ..... تكبير نماز را بگوييد، ناگاه طفيل گندمگون و سياه موى كه دندانهاى پيشينش تا حدى ...
شرحی بر شعر (ها علی بشر کیف) (ملا مهر علی خوئی)(2)
حکایت او حکایت گوسفندی است که از چوپان و گله خود گم شده و تمام روز سرگردان می ... در حدیثی به روایت ابوذر، پیامبر خدا (ص) فرمودند: میان شما مردی است که با مردم بر .... امت هستیم، چرا که جامعه و امت فاقد نبوت و ولایت براستی بی سرپرست و یتیم است. ... را می بیند نهیبی بر زن صاحب خانه وارد می کند که: آیا می دانی این مرد کیست؟
حکایت او حکایت گوسفندی است که از چوپان و گله خود گم شده و تمام روز سرگردان می ... در حدیثی به روایت ابوذر، پیامبر خدا (ص) فرمودند: میان شما مردی است که با مردم بر .... امت هستیم، چرا که جامعه و امت فاقد نبوت و ولایت براستی بی سرپرست و یتیم است. ... را می بیند نهیبی بر زن صاحب خانه وارد می کند که: آیا می دانی این مرد کیست؟
حافظ از نگاه ديوانش
این هم البته راه درستى است،خودش یك راه شناسایى است ، ولى نظر به اینكه در میان ... یك چنین دوگانگى در اشعار حافظ مشهود است،و همین جهت سبب شده كه حافظ در زمان ما به شكلى درآمده است كه احدى .... بعد آمدم به آن زن گفتم:این همان است كه این همه آثار مىنویسد؟ ... مدرسشرح مطالع1و استادكشّافو از این حرفها-غزلى در این حد بگوید:طفیل هستى ...
این هم البته راه درستى است،خودش یك راه شناسایى است ، ولى نظر به اینكه در میان ... یك چنین دوگانگى در اشعار حافظ مشهود است،و همین جهت سبب شده كه حافظ در زمان ما به شكلى درآمده است كه احدى .... بعد آمدم به آن زن گفتم:این همان است كه این همه آثار مىنویسد؟ ... مدرسشرح مطالع1و استادكشّافو از این حرفها-غزلى در این حد بگوید:طفیل هستى ...
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها