تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802939544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمع آوری 150 میلیارد تومانی زکات در سال جاری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اجتماعی > رفاه و آسیب های اجتماعی انواری خبر داد:
جمع آوری 150 میلیارد تومانی زکات در سال جاری
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمع آوری 150 میلیارد تومانی زکات در کشور خبر داد و گفت: مصرف زکات در جهت جلوگیری از فقر و رشد فضائل انسانی و تحکیم بنیادهای خانواده باید باشد.



به گزارش خبرگزاری مهر ، حسین انواری با بیان اینکه زکات و نماز لازم و ملزوم یکدیگر و یک فریضه الهی که جزء واجبات هستند،گفت:زکات غیر از آنکه امری دینی است از جهت  منافع اقتصادی نیز قابل توجه و در حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی قابل تعریف است. وی با بیان اینکه به فریضه نماز اهتمام بیشتری در جامعه شده  و خوشبختانه تقربیاً در کشورما جایگاه خودش را پیدا کرده است؛ اما در فرهنگسازی زکات تاخیر داشته ایم،افزود:زکات با امر مقام معظم رهبری توانست از محرومیت نجات یابد و به عنوان امر شرعی و وظیفه دینی در دستور کار قرارگیرد که الحمد الله رشد خوبی هم داشته است. وی با اشاره به اینکه زکات غیر از آنکه امری دینی است، در حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی قابل تعریف است،افزود:از منظر دینی آیات و روایات زیادی در خصوص زکات وجود دارد که اهمیت و جایگاه آن را بیان می کند. در واقع تزکیه و پاکی جزء آثار زکات محسوب می شود و به همین جهت بر اهمیت زکات تاکید شده است. انواری با بیان اینکه با زکات تزکیه انجام می شود؛چرا که در اموالی که  مردم به دست می آورند، خداوند حق سائل و محروم را در آن قرارداده است،یادآور شد:خورشید،هوا،آب وخاک و زمین همگی سرمایه و نعمات الهی است که حق خداوند را در عایدات آنها باید ادا کنیم ، یک بخشی حاصل کار ماست و یک بخشی متعلق به خداوند است و خداوند دستور داده باید ادا شود . سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در ارتباط با روند پرداخت زکات در سالهای اخیر در جامعه،اظهار کرد:امر زکات که از سال 81شروع به اجرا شد؛گرچه یک زمانی در ابتدا خیلی کند بود؛ اما خوشبختانه در این چند سال اخیر و حدوداً از سال 85  که دبیرخانه زکات به کمیته امداد منتقل و به اذن مقام معظم رهبری کمیته امداد متولی اخذ زکات شد، از آن زمان به بعد شاهد رشد خوبی بوده ایم . وی با اشاره به اینکه پرداخت معادل زکات پرداختی مردم  توسط دولت،یادآور شد:در این خصوص دولت به مرور کمک و حمایتش را کم کرد؛ در بودجه امسال نیز 100میلیارد تومان پیش بینی شد که از این مبلغ نیز رقم قابل توجهی پرداخت نشده است. این مقام مسئول با بیان اینکه زکات و مصرف آن در همان محلهایی  که جمع آوری شده، نقش بسزایی در عمران و آبادی روستاها دارد،ادامه داد:با افزایش تولید و بویژه تولید اقلام استراتژیک ،آبادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، زکات نقش اجتماعی و اقتصادی خود را ایفا کرده است و  همانطور که مردم برای پرداخت زکات و آبادانی روستاها اعلام آمادگی کردند ،دولت هم باید در این زمینه کمک کند. وی با اشاره به اینکه در کمیته امداد و در بحث زکات تلاش شده است تا مسئولان زکات در شهرستانها و روستاها از وجود روحانیون معزز به عنوان مبلغان و مروجین و در روستاها و شهرستانها از طلبه های جوان استفاده کنند که این امر در تقویت دین باوری مردم و هم در امر زکات اثر گذار بوده است؛بطوریکه در سالهای اخیر با افزایش قابل توجهی در زکات مواجه بوده ایم . عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه زکات جمع آوری شده در همان روستاها و محل، مصرف می شود،ادامه داد: مصرف زکات باید در جهت جلوگیری از فقر و رشد فضائل انسانی و تحکیم بنیادهای خانواده باشد.
وی با تاکید بر اینکه مجموعه زکات مربوط به امر ولایت است و همه امور آن بویژه مصارف آن باید با اذن ولی فقیه باشد،تصریح کرد:برهمین اساس نماینده ولی فقیه در این عرصه حضور دارد و در راس سیاستها و برنامه های شورای زکات ناظر بر امر است. انواری در ارتباط با تامین نشدن حداقل معادل ریالی زکات جمع آوری شده از سوی دولت،اظهار کرد:در خصوص ضابطه مند کردن زکات اقدامات خوبی انجام و قانون زکات تدوین و به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده و ضوابط وقانون مشخص است و کمبودی ندارد. وی با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات ملی زکات در دبیرخانه زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره)،ادامه داد: اطلاعاتی در این خصوص که در هر منطقه چقدر می توانیم زکات اخذ کنیم و چه مقدار ظرفیت تولیدی دارند طبیعتاً مروجین کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی مراکز علمی مربوطه می توانند نقش بسزایی در این زمینه و درجهت تامین اطلاعات مربوطه داشته باشند و اگر مروجین با ضوابط علمی و روشهای تصحیح شده روز آشنا باشند، بسیار موثر ترخواهد بود. سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه بر اساس برآورد صورت گرفته،قابلیت استخراج 9 هزار میلیارد تومان زکات در کشور وجود دارد،گفت:اگر درست حرکت کنیم و سیاستها و برنامه های ما بر پایه اطلاعات دقیق و به روز باشد، این رقم می تواند تحقق پیدا کند و شاهد رشد خوبی خواهیم بود. وی به تعامل این نهاد با عزیزان اهل سنت جهت جمع آوری زکات تجارت هم اشاره کرد و افزود:اگر زکات مستحبی و زکات تجارت را به این رقم اضافه کنیم حدود 20 هزار میلیارد تومان زکات خواهیم داشت که این رقم می تواند نقش فراوانی در رفع فقر و شکوفا شدن استعدادهای محرومان ، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش طراوت و نشاط در زندگی مردم داشته باشد . تحقق این اهداف نیازمند تکمیل و روز آمدسازی بانک اطلاعاتی دارد که در این زمینه مدیران جهاد کشاورزی می توانند کمک بسزایی داشته باشند. وی به نقش تولیدات مردم  و حمایتهای دولت اشاره کرد و یادآور شد:احداث جاده های روستایی ، امکانات رفاهی ، احداث مسجد و حمام و خانه بهداشت و مدرسه و ... کمک به ثبات اسکان در مناطق روستایی می کند که همراهی سایر سازمانهای مسئول را می طلبد. وی خاطر نشان کرد:کمیته امداد امام خمینی ( ره )  نیز اقدامات زیادی انجام داده که جنبه تشویقی و حمایتی از روستائیان و تولید کنندگان را دارد . ما در کنار زکات و استفاده از بستر زکات ، سرمایه گذاری و ... اشتغالات روستایی و خانگی را مورد توجه قرار دادیم ، کمیته امداد جزء نهادهای برتر کشور در این زمینه است . صنایع دستی ، قالی بافی ، نگهداری دام در کنار سایر فعالیتهای خانوار روستایی از زمینه هایی است که در اقتصاد خانواده نقش مهمی دارد و موجب رشد آن می شود .اگر روستایی درآمد خوبی داشته باشد به رشد و توسعه روستا هم کمک خواهد کرد ما باید در این زمینه ها تمرکز کرد ه و فعالیت داشته باشیم.  


۱۳۹۲/۱۲/۵ - ۱۶:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن