تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803190784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپای تمدن هفت هزار ساله در شهر زیبایی های اصیل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ردپای تمدن هفت هزار ساله در شهر زیبایی های اصیل کاشان– ایرنا- کاشان یکی از غنی ترین شهرهای ایران از نظر جاذبه های تاریخی و اسلامی با تمدنی به قدمت هفت هزارسال از یکسو رو به کوهستان و از سوی دیگر قرابت با کویر دارد.


جشنواره طبیعت در چهار فصل سال به شهر اصالت های نام آشنا و نقطه تلاقی کوه و کویر آوازه ای جهانی بخشیده تا روح کیمیاگر و شیفته آدمی، راز پرپیچ و خم و انباشته از تنوع خلقت را در کنار تجمیع هنر ذهن باشکوه خلاق بشری از لابلای تمام زیبایی های آفرینش محک زند.
کاشان نگینی است که دست تماشاگر این نمایشگاه خلقت را گرفته و پابه پا در فاصله ای کمتر از 30 کیلومتر به تپه ماهورهای شنی دشت کویر رهنمون می سازد و از سوی دیگر بوم های نقاشی شده از رایحه کوهستان و نسیم خنکای سبزرنگ را به رخ قریحه خوش نقش انسان می کشد.
وجود جاذبه های طبیعی و جغرافیایی در کنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی و اسلامی و قرارگرفتن در مرکز ایران موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی به این شهر بخشیده و موجب جلب و رضایت سلایق مختلف شده است.
این شهر مهد تمدن و فرهنگ، عطر و گلاب و آینه، شعر و مخمل و ابریشم و فرش خاستگاه اندیشمندان وعلما و هنرمندانی چون کمال الملک، غیاث الدین جمشید، محتشم، ملاحبیب الله شریف، ملامحسن فیض، سهراب سپهری است.
کاشان با وجود یکهزار و 600 اثر تاریخی شناسایی شده و 330 اثر ملی ثبت شده بواسطه معماری سنتی، بقعه های متبرک امامزادگان، گنبدهای فیروزه ای و بادگیرهای خشت و گلی به شهر زیبایی های اصیل لقب گرفته است.
معماری شگفت انگیز، کوچه های پرپیچ و خم، بادگیرهای بلند و حوض خانه های زیبا، استادی برای تدریس بهترین نوع معماری در مبارزه با گرمای داغ و سوزان تابستان است.
کاشان را به علت تپه های هفت هزار ساله سیلک، دروازه تمدن جهان نیز نامیده اند، این تپه ها واقع در دو کیلومتری جنوب غربی کاشان یکی از کهن ترین مراکز سکونت بشری در فلات مرکزی ایران به شمار می آید.
آثار سفالین و اشیاء مسی و مفرغی بدست آمده از این منطقه که امروزه زینت بخش اکثر موزه های معتبر ایران و جهان است، اثباتی بر این مدعاست.
کشف سکه های نقره متعلق به دوران هخامنشی و اشکانی در این منطقه نشان از ردپای تاریخ دوره هخامنشی و سلوکی دارد.
بیش از 600 خانه تاریخی، آب انبارهای متعدد و مساجد تاریخی مشهور همچون مسجد ˈاقابزرگˈ، ˈمیرعمادˈ و ˈسلطانیˈ و 10 میراث معنوی ثبت شده در فهرست میراث ناملموس کشور و سه اثر جهانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل مجموعه باغ موزه فین، مهارت های سنتی در بافت فرش و آیین قالیشویان اردهال از افتخارات ارزنده این شهر تاریخی به شمار می آید.
یکی از ارزنده ترین و مجلل ترین بناهای تاریخی کاشان باغ فین است که در پنج کیلومتری جنوب کاشان بنا شده است.
این باغ از مهمترین نمونه های باغ های ایرانی است که هنوز زنده و پابرجاست، وجود عناصر آب و درخت که عناصری پویا هستند در کنار بنا و ساختمان های قدیمی هویتی زنده به این اثر فرهنگی و تاریخی بخشیده است.
بنای اولیه باغ فین به قبل از اسلام و تمدن سیلک پیوند خورده که ماحصل این پیوند چشمه جوشان ˈسلیمانیهˈ در ضلع شمالی باغ فین است.
شواهد تاریخی گویای این مطلب است که بنای اولیه باغ در طول سالیان بر اثر حوادث طبیعی از جمله زلزله دچار تخریب شده و در زمان های مختلف از جمله شاه عباس صفوی، کریم خان زند، فتحعلی شاه قاجار بازسازی شده است
از وقایع مهم تاریخی در این باغ می توان به جشن تاجگذاری رسمی شاه اسماعیل صفوی و نیز قتل امیرکبیر اشاره کرد.
مجموعه باغ فین شامل سردرب، دیوارها و برجها، حمام و موزه و دوطبقه بنا شامل هشتی و دالان ورودی و اتاقهای جانبی و سالن وسیع و زیبایی در طبقه دوم اثری شگفت انگیز برای رصد تاریخ در مقابل دیدگان هر گردشگر و بیننده ای به تصویر می کشد.
از خانه های تاریخی برجسته کاشان نیز می توان به خانه تاریخی ˈتاجˈ محل موزه مردم شناسی کاشان به عنوان مرجع و معرف ارزشمندی در مطالعات و تحقیقات مردم شناسی در این خطه، خانه تاریخی ˈطباطباییˈ، ˈعباسیانˈ به عنوان یکی از برجسته ترین آثار معماری اسلامی و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایران اسلامی نام برد.
راه اندازی سفره خانه سنتی و شربتخانه در یکی از واحدهای عباسیان در چند سال گذشته بر میزان گردشگران و میهمانان این مجموعه افزوده است.
خانه تاریخی ˈعامری هاˈ و ˈبروجردیهاˈ با ارایه گوشه ای از هنرهای نقاش معروف کمال الملک از دیگر عمارت های کهن کاشان است.
همچنین یکی از مهم ترین آثار تاریخی و دیدنی کاشان مجموعه تاریخی بازار است که قدمت آن را مربوط به دوران سلجوقی می دانند، اما دوران اوج بازار مربوط به زمان صفویه است.
مجموعه تاریخی بازار شامل راسته مسگرها، زرگرها، کفاش ها، بزازها و بازارچه های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها؛ مساجد، بقاع، کاروانسراها، تیمچه ها، حمام ها و آب انبارهای متعدد و مختلفی است که هر یک از آنها در دوره خاصی ساخته شده است.
کاروانسرای میرپنج، سرای غفارپور، مسجد و حسینیه ˈرباطˈ، بازارچه پانخل، کاروانسرای گمرک، کاروانسرای نو، سرای نراقی ها، سرای بروجردیها، آب انبار بالا بازار و مسجد بالا بازار، حمام خان، سرای زرکشها، سرای قمی ها، قیصریه ، سرای آب انبار و سرای چهارگوش از جمله این آثار با اصالت است.
همچنین تیمچه حاج محمد صادق، تیمچه معروف، زیبا ودیدنی امین الدوله، مدرسه و مسجد میانچال، زیارت درب زنجیر، مسجد گذرنو، حسینیه پانخل و بقعه امامزاده قاسم و مراکز مختلف فرش فروشی و صنایع دستی و سوغات کاشان نیز از دیگر دیدنی های مجموعه بازار کاشان است.
تیمچه ˈ امین الدولهˈ در یکی از نقاط مرکزی بازار، حمام ˈسلطان میراحمدˈ، ˈقلعه جلالیˈ مناره ˈزین الدینˈ و آرامگاه ˈسلطان عطابخشˈ از دیگر آثار تاریخی و دیدنی کاشان هستند.
بیشتر خانه های تاریخی و دیگر آثار کهن کاشان در خیابان قدیمی ˈعلویˈ قرار گرفته اند.
اگر به جاذبه های گردشگری کاشان، آیین جهانی گلابگیری و شهر قمصر به عنوان پایتخت گل و گلاب، برزک (نگین کوهستان)، کهن باغشهر نیاسر، آران و بیدگل و دریاچه و نمک به عنوان دروازه کویر، منطقه تاریخی ابیانه، اردهال و بقعه سفیر ولایت بارگاه امامزاده سلطانعلی (ع) و شهرزیرزمینی اویی در نوش آباد را بیفزاییم این منطقه دیاری برای پایگیری چند روزه یک سیاح خوش قریحه داخلی یا خارجی می شود.
این شهر با یکهزار و 300 تخت اقامتی در 16 مهمانپذیر سنتی و مدرن آماده پذیرای از گردشگران و مسافران نوروزی است.
7429/545
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن