تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804290839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رییس انجمن مددکاری :حوزه اجتماعی درسیاستگذاری کلان کشور مغفول مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس انجمن مددکاری :حوزه اجتماعی درسیاستگذاری کلان کشور مغفول مانده است تهران- ایرنا- رییس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه حوزه اجتماعی در سیاستگذاری کلان کشور مغفول مانده است ، گفت: در سیاستگذاری هایی که اعمال می شود هیچ پیوست فرهنگی یا اجتماعی مشاهده نمی شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سید حسن موسوی چلک روز یکشنبه در نشست تخصصی کودکان کار در دانشکده حقوق دانشگاه تهران،افزود: در بودجه سال 93، ضعیف ترین بخش بودجه به بخش اجتماعی اختصاص دارد.
وی با اشاره به سیاستگذاری در ایران در حوزه کودکان کار از آغاز تا کنون گفت: واژه کودک خیابانی از سال 77 وارد ادبیات شفاهی مان شد اما اعتراف می کنم شرمنده این کودکانیم که نتوانستیم کاری برای آنها انجام دهیم.
وی افزود: براساس ماده 79 قانون کار ،هر نوع کار کودک زیر 15 سال ممنوع است و ماده 80 همین قانون افراد کار 15 تا 18 سال را کارگر نوجوان عنوان کرده است.
رییس انجمن مددکاری ایران اظهار داشت: اگر چه عضویت در سازمان های بین المللی کار می تواند خوب باشد اما آن گونه که باید به قوانین این موضوع عمل نکردیم، در کشور ما کودکان زیر پانزده سال هم وجود دارند که کار می کنند، کودکانی که نه تنها ساعات کار آنها کمتر از بزرگسالان نیست بلکه مجبورند ساعت های متمادی کار کنند و نه تنها کارهایی که منع شده اند بلکه کارهایی بسیار سخت تر از آن را انجام می دهند.
به گفته وی ، با همکاری یونیسف و سازمان بهزیستی در سال 77 نخستین بار کلمه کودکان کار در یک جمع رسمی مطرح شد و شورای عالی اداری در سال 78 نیز مصوبه ای برای افراد متکدی و بی خانمان بدون تعیین سن تصویب کرد در حالی که ما بر تفکیک سن آنها تاکید داشتیم.
رییس انجمن مددکاری ایران گفت: در مرداد ماه 77 در سازمان بهزیستی 11 مرکز شناسایی کودکان خیابان فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: اصطلاح کودک خیابانی در سال 78 در مبانی قانونی کشور ما راه یافت و بعد از آن تشکل های غیر دولتی به این بحث ورود پیدا کردند.
موسوی با بیان اینکه در سال 84 آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در هیات دولت تصویب شد، این آیین نامه را با آیین نامه قبلی مقایسه کرد و گفت: در آیین نامه قبلی رویکرد، جمع آوری بود و کودکان به عنوان مزاحم تلقی می شدند.
وی رویکرد آیین نامه سال 84 را حق برخورداری از آموزش و خدمات درمانی عنوان کرد و گفت : براساس این آیین نامه برخی از حقوق کودکان مانند حق برخورداری از آموزش و خدمات درمانی به رسمیت شناخته شد در حالی که عملا اینگونه نبود و آموزش و پرورش که متولی این کار به شمار می رفت نیز هیچ گاه آموزش کودکان کار و خیابانی را مبنای کار خود قرار نداد زیرا این تفکر در آنها به وجود نیامد.
رییس انجمن مددکاری ایران افزود: وزارت بهداشت هم هیچ گاه بر استفاده از خدمات درمانی این کودکان وارد نشد در حالی که یکی از مهمترین مولفه ها برای بازگشت کودکان کار به جامعه استفاده از آموزش و خدمات درمانی است.
موسوی تاکید کرد: کودکان خیابانی بخشی از جامعه هستند و آنها را نمی توان از جامعه حذف کرد؛ چه بسا بسیاری از این کودکان نان آوران کوچک خانواده هستند که اگر کار نکنند خانواده هایشان برای امرار معاش مجبورند دست به کارهای دیگر بزنند.
وی با بیان این حقیقت که کودکان کار و خیابان حتی اگر تلخ باشد واقعیت جامعه هستند گفت: هیچگاه نوع سیاستگذاری متناسب با واقعیت کودکان نبوده و با وجود تصویب آیین نامه های بسیار هر چه تلاش کردیم هیچ دستگاهی گزارش ارائه نکرد.
رییس انجمن مددکاری اذعان کرد:ما این کودکان را تهدید تصور می کنیم در حالی که آنچه جامعه ما را تهدید می کند مسائل اجتماعی و فرهنگی است و آنجایی هم که می خواهیم در حوزه اجتماعی سرمایه گذاری کنیم با رویکرد امنیتی و انتظامی ظاهر می شویم که مطمئنا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
این فعال حوزه کودک، با بیان اینکه کودکان کار نه تنها کم هوش تر از کودکان عادی نیستند بلکه باهوش تر از آنان هستند ، گفت :نگاه تحقیرآمیز ما از پشت شیشه ماشین به این کودکان، زخمی بر جانشان می نشاند که هیچ گاه از ذهن شان پاک نمی شود.
وی افزود: به شدت مخالف ادبیات جمع آوری هستم چرا که آنها هم شهروند می باشند و باید حقوق شان از جمله حق استفاده از خدمات آموزشی و بهداشتی را به آنها ببخشیم.
رییس انجمن مددکاری تاکید کرد: می توان موضوع کودکان کار و خیابان را مدیریت کرد و پیامدهای منفی آن را کاهش داد.
موسوی شخصیت ˈشکیبˈ در سریال ˈآوای بارانˈ را واقعیت کودکان کار در جامعه خواند و گفت: در همین سریال هم ناکارآمدی سیستم مدیریت کشور در این موضوع را شاهد بودیم که کودکی از 5 سالگی تا 25 سالگی در خیابان کار می کرد و کسی نمی توانست کاری برای او انجام دهد.
وی بیان داشت: ما در قبال کودکان در عمل مسوولیت پذیر نیستیم و اگر هم کودکان خیابان و کار به ما آسیب می زنند باید به خودمان رجوع کنیم و ببینیم کجای کار اشتباه کردیم و کجای راه را اشتباه رفتیم.
اجتمام(3)** 9317*1580
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن