تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805455995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه تکانی با طعم سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خانه تکانی با طعم سلامت کرمانشاه - ایرنا - صدای پای بهار آرام آرام به گوش می رسد و بسیاری از خانواده های ایرانی با انجام سنتی به نام ˈخانه تکانیˈ به استقبال فصل نو شدن طبیعت می روند.


به گزارش ایرنا ، ماه اسفند در فرهنگ ایرانیان به فصل خانه تکانی، شستشو و نظافت شهرت دارد که البته یکی از زیباترین سنت های مردم در آستانه نوروز است.
بسیاری از افراد، بویژه بانوان در این ماه آستین های کار و تلاش را بالا می زنند و به نظافت و گردگیری اسباب و اثاثیه منزل خود می پردازند.
بسیاری از خانواده های ایرانی بر این اعتقادند که چیدن سفره هفت سین و استقبال از عید باستانی در منزلی که در آستانه نوروز خانه تکانی نشده، صفایی ندارد.
از سوی دیگر متولیان حوزه سلامت بر این باورند که انجام خانه تکانی به هر قیمتی و بدون رعایت نکات ایمنی، لطمه فراوانی را بر سلامت افراد وارد خواهد کرد.
به اعتقاد پزشکان برای انجام خانه تکانی و نظافت، باید کارها را تقسیم بندی و از انجام فشرده آنها در مدت زمانی کوتاه خودداری کرد.
یک پزشک طب کار معتقد است که در هنگام خانه تکانی رعایت چهار اصل داشتن تهویه مناسب، استفاده از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی، حمل و جابجایی اصولی اثاثیه منزل و استفاده از زیر پای مناسب ضروریست.
دکتر ˈعلی علی اییˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از اوقات بواسطه حمل و جابجایی اسباب های سنگین بصورت یکجا، صدمه های جبران ناپذیری بر کمر و ستون فقرات وارد می شود که در این راستا توصیه می گردد وسایلی که قابلیت جدا شدن قطعات را دارند، پس از جدا سازی حمل شوند.
وی تاکید کرد: همچنین افراد بایستی برای برداشتن وسایل از زمین با کمر خم نشوند و با خم کردن زانوها، وسایل را بردارند که البته حجم وسایل باید به گونه ای باشد که نزدیک بدن آنان قرار گیرد تا سنگینی آنها را کمتر احساس کنند.
علی ایی در ادامه با اشاره به استفاده از زیرپایی مناسب در هنگام خانه تکانی، گفت: در حین انجام کار نباید از زیرپایی هایی که غیراستاندارد است و امکان افتادن از روی آنها وجود دارد استفاده شود.
وی ادامه داد: هر اندازه تعداد پایه های یک زیرپایی بیشتر باشد، بهتر است و آسیب کمتری به سلامتی می رساند.
این پزشک با بیان اینکه رعایت نکردن این نکات ممکن است عوارض بلند مدتی برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: در هنگام خانه تکانی آخر سال، افراد بسیار زیادی بواسطه درد کمر و یا ستون فقرات به مراکز درمانی مراجعه می کنند که اغلب آنان نیز زنان هستند.
وی اضافه کرد: نکته دیگری که در انجام یک خانه تکانی اصولی حایز اهمیت است توزیع کار و انجام ندادن آن ها در یک زمان فشرده است که با کمک گرفتن از دیگر افراد خانواده، علاوه بر اتمام سریع تر کارها، خستگی کار بر دوش یک نفر سنیگنی نخواهد کرد.
این پزشک کرمانشاهی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت در هنگام خانه تکانی و استفاده از شوینده های شیمیایی، حداقل دو نفر در خانه باشند تا در صورت بروز حساسیت و یا اتفاقی ناگهانی به کمک یکدیگر بشتابند.
از سوی دیگر در ایام خانه تکانی، میزان استفاده از شوینده های شیمیایی به دلیل خاصیت پاکسازی آنها به اوج خود می رسد که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است فرد را در آینده با بسیاری از مشکلات تنفسی و پوستی روبرو سازد.
یک فوق تخصص ریه با اشاره به افزایش حجم مواد شوینده شیمیایی در ماه اسفند، گفت: افرادی که بدون رعایت نکات ایمنی برای نظافت منزل خویش به این مواد متوسل می شوند، با سلامت خود بازی می کنند.
دکتر ˈ علی معینی ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استنشاق بخار حاصل از مخلوط کردن این مواد با آب، آسیب های فراوانی را بر دستگاه تنفسی وارد می کند که از آن جمله می توان به خس خس سینه ، تنگی نفس و سرفه مکرر اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بیشترین این بیماری های ناشی از استفاده از شوینده هایی نظیر مواد سفید کننده (وایتکس) و جوهر نمک است و احتمال بروز این بیماری ها هنگامی افزایش می یابد که این دو ماده شوینده با یکدیگر مخلوط شوند.
معینی با بیان اینکه هر چه میزان تماس افراد با مواد شوینده بیشتر باشد، احتمال آسیب رسانی به دستگاه تنفسی نیز افزایش خواهد یافت، گفت: ایجاد مشکلات چشمی و پوستی از دیگر ضررهای استفاده نابجا از شوینده های شیمیایی است.
وی ایجاد خارش، سوزش، اشک ریزی، التهاب و قرمزی چشم و پلک ها را از جمله اثرات سوء استفاده از شوینده ها بدون رعایت نکات ایمنی عنوان کرد.
وی با اشاره به ایجاد خارش، قرمزی و تحریک پوست در هنگام استفاده از این مواد بدون حفاظ و دستکش افزود: وجود تهویه مناسب در محیط، استفاده از دستکش، استفاده از عینک های محافظ چشم در صورت نیاز و استفاده از ماسک در بیماران ریوی تا حدودی از بروز اثرات سوء شوینده های شیمیایی بر سلامت افراد جلوگیری می کند.
یک پزشک متخصص پوست نیز ایجاد آسیب های حساسیتی، ترک عمیق پوست و بروز خونریزی های عمیق در نواحی دست ها، پاها و پوست صورت را از جمله عوارض استفاده نامناسب از شوینده های شیمیایی دانست.
دکتر ˈعلی ابراهیمیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عوارض پوستی ناشی از مصرف شوینده های شیمیایی در افرادی که زمینه خشکی پوست را دارند ، بیش از سایرین است.
وی با بیان اینکه این افراد بیشتر در معرض ابتلا به اگزمای پوستی هستند، تصریح کرد: استفاده از مواد شوینده بدون دستکش به لایه دفاعی پوست آسیب جدی وارد می کند.
ابراهیمی گفت: برای پیشگیری از این عوارض محدود کردن میزان استفاده از این مواد در هنگام خانه تکانی ، عدم استفاده از آنها در محیط های بسته و باز کردن درها و پنجره ها در هنگام استفاده از شوینده ها تاثیر فراوانی خواهد داشت.
وی استفاده از دستکش را از راهکارهای مهم حفظ سلامتی افراد در هنگام خانه تکانی عنوان کرد و افزود: اگر در زیر دستکش های پلاستیکی از دستکش های نخی نیز استفاده شود، حفظ سلامت پوستی دو چندان می شود.
7450/567
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن