تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804654997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمرکز زدایی نظام سلامت در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تمرکز زدایی نظام سلامت در ایران تهران-ایرنا-درسالهای پیش از انقلاب اسلامی، در روستاها و مناطق دور افتاده ایران چیزی به اسم نظام سلامت وجود نداشت و فقط معدود پزشکان هندی و بنگلادشی خدمات اولیه بهداشتی را ارائه می کردند. اکنون این برگ تاریخ ،ورق خورده و حضور هزاران پزشک و متخصص داخلی در اقصی نقاط کشور نظام سلامت را تمرکز زدایی کرده است.


توسعه بهداشت و سلامت عمومی به منظور برقراری عدالت اجتماعی به عنوان یکی از اصول بنیادی انقلاب اسلامی در دهه های اخیر همواره مورد توجه مسوولان و دست اندرکاران حوزه سلامت کشور بوده و در نتیجه آن پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است.
در نتیجه تلاش ها و اقدامات گسترده و تحقیقات علمی و پزشکی پیشرفت های فراوانی در زمینه علوم پزشکی و ارایه خدمات به عموم مردم حاصل شده است که ازجمله آنها می توان از توسعه علوم بالینی، علوم ژنتیکی، علوم سلولی، علوم آزمایشگاهی و علوم دارویی یاد کرد.
تولید بسیاری از داروهای وارداتی در داخل کشور و همچنین دستیابی به آخرین تکنولوژی های دارویی برای تولید داروهای نوترکیب و نانو داورها از دیگر پیشرفت های بی نظیر حوزه سلامت و علوم پزشکی کشورمان در دهه های گذشته به شمار می رود.
مسوولان، دانشمندان، محققان، متخصصان و سایر فعالان حوزه علوم پزشکی در سال ها ی گذشته تلاش کرده اند تا علاوه بر رفع نیازهای داخلی و توسعه بهداشت عمومی، به قله های رفیع علمی در این زمینه دست یابند تا نام ایران عزیز را همگام با سایر عرصه ها، در حوزه علوم پزشکی و سلامت نیز در سطح دنیا مطرح سازند.
طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ، سلامت به معنی تندرستی و نداشتن هیچ گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و برخورداری از سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است. سلامت به عنوان یکی از حقوق عمده انسانی تلقی می شود. بر این اساس همه مردم باید به منابع مورد نیاز برای تامین سلامت دسترسی داشته باشند.
از عوامل اثرگذار بر سلامت، عوامل اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست، شیوه زندگی، عوامل ژنتیکی و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی است و برای بررسی وضعیت سلامت جامعه از شاخص های مربوط به سلامت و عوامل اثرگذار بر آن استفاده می شود. در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب به دلیل نبود آگاهی عمومی لازم در مورد لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و همچنین نبود امکانات و خدمات بهداشتی، حتی توان مقابله با ساده ترین نوع بیماری ها مانند بیماری های عفونی در کشور وجود نداشت و در درمان بسیاری از بیماری های ساده با مشکل مواجه بودیم.
به گفته علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی، در سال های پیش از انقلاب سیستم منظم ارایه خدمات در حوزه سلامت کشور وجود نداشت و در زمینه بهداشتی آگاهی مردم بسیار ضعیف بود. به عنوان نمونه در زمینه واکسیناسیون طبق نتایج بررسی انجام شده در اوایل انقلاب، تنها 8 درصد فرزندان استادان دانشگاه واکسن زده بودند.
وی افزود: در آن دوره از هر 100 هزار مادری که تولد زنده داشت، 255 نفر می مردند که با اقداماتی که در این زمینه در سال های اول انقلاب صورت گرفت، این رقم به 5/35 نفر در هر 100 هزار نفر رسید. همچنین از هر هزار تولد زنده 173 نوزاد فوت می کردند که با گذشت چند سال از اول انقلاب این رقم به 31 نفر در هر هزار تولد زنده رسید.
رییس فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: پیش از انقلاب تنها 37 درصد زنان و 57 درصد مردان باسواد بودند؛ اما پس از انقلاب اختلاف سطح سواد مرد و زن در کم سوادی و بی سوادی به کمتر از 10 درصد رسید.
مرندی ادامه داد: با توجه به افزایش سطح سواد عموم مردم میزان مرگ و میر کودکان بسیار کاهش یافت. به عنوان نمونه میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال بر اثر ابتلا به اسهال سالانه 36 هزار نفر بود که با ارایه آموزش های بهداشتی به مادران و رواج تغذیه کودکان با شیر مادر، این رقم به کمتر از 30 نفر رسید.
وی گفت: سالانه 11 هزار مرگ و میر در اثر کزاز نوزادی به علت بهداشتی نبودن زایمان مادران و عدم تزریق واکسن کزاز در دوران بارداری داشتیم که این رقم بعد از چند سال به حدود 2 تا 8 نفر رسید. در آن سال ها با رصد شرایط وخیم بهداشتی به ویژه در روستاها و مناطق محروم بخش عظیمی از اقدامات توسعه ای بر روی پاسخ به نیازهای اولیه بهداشتی و آموزش مردم برای رعایت این موارد به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و شیوع آنها متمرکز شد.
با راه اندازی خانه های بهداشت در روستاها و شهرها این اقدامات سرعت بیشتری گرفت و در شرایط سخت جنگ تحمیلی و کمبود منابع مالی این جریان هرچند کند به حرکت خود ادامه داد. در نتیجه این تلاش ها، امروزه شاهد آن هستیم که نه تنها در موارد اولیه علوم پزشکی بلکه در مراحل پیچیده و پیشرفته آن همچون استفاده از سلول های بنیادی در رفع بیماری ها، پیوند اعضای مختلف بدن، انجام انواع اعمال جراحی باز و بسته با استفاده از مدرن ترین روش ها و تجهیزات، تولید داروهای نوترکیب و نانوداروها و هزاران عرصه دیگر همگام با جهان در حال حرکت هستیم.
در گذشته تعداد محدودی پزشک ایرانی در کشور مشغول به فعالیت بودند و بیشتر پزشکان خارجی در بیمارستان های ما به معالجه بیماران می پرداختند؛ این درحالی است که اکنون در تمام رشته ها پزشکان مجربی در رتبه های تخصصی و فوق تخصصی و حتی پروفسوری مشغول ارایه خدمات به مردم هستند.
مرندی در توضیح این مورد اظهار داشت: در اوایل انقلاب بیشتر دوره دیده های پزشکی کشورهای دیگر مانند هند و بنگلادش که حتی دوره انترنی را نیز نگذرانده بودند در بیمارستان های ما ارایه خدمات می کردند و تعداد پزشکان ایرانی بسیار محدود بود.
وی افزود: در آن زمان تنها 12 تا 14 هزار پزشک در کشور داشتیم و دوره های فوق تخصصی پزشکی در دانشگاه ها راه اندازی نشده بود و تنها 7 دانشگاه علوم پزشکی در کشور دایر بود.
مرندی ادامه داد: با تلاش هایی که صورت گرفت در سال 1364 دوره های فوق تخصصی در دانشگاه ها راه اندازی شد و به تناسب راه اندازی این دوره ها تعداد متخصصان و فوق تخصص های پزشکی به تدریج روبه افزایش گذاشت.
تربیت متخصصان علوم پزشکی در کشور و افزایش سطح علمی پزشکان سبب شده است که اکنون برخلاف گذشته دیگر نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور و یا اعزام دانشجو برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی نداشته باشیم.
دستاوردهای حوزه سلامت و پزشکی ایران در دهه های اخیر بسیار متعدد و متنوع شده است بنابراین در ادامه این گزارش تنها گزیده ای از آنها به صورت فهرست وار یادآوری می شود؛
- ساخت نای مصنوعی با استفاده از سلول های بنیادی بیمار به دست دانشمندان ایرانی
- ساخت قوی ترین چسب بافتی دنیا به دست محققان ایرانی با قابلیت جذب در بدن و با کاربرد در جراحی ها
- ساخت پوست طبیعی و استفاده از لیزر و پلیمرهای زیستی و صناعی در ساخت پوست مصنوعی برای اولین بار در جهان به دست محققان ایرانی؛ این پلیمر زیستی امکان جذب، ضد عفونی، چسبندگی مناسب به زخم و کنترل عفونت را دارد.
- ساخت داروهای نوترکیب؛ داروی سینووکس برای بیماران مبتلا به ام اس، داروی اینترفرون بتا، گاما و آلفا برای بیماران خاص، داروی اینترفرون پگنیله برای درمان مبتلایان به هپاتیت c، داروی فاکتور 8 برای درمان بیماری های خونی و هموفیلی، داروی FSH برای درمان ناباروری، داروی رت پلاس (reteplase) برای رفع لخته های خونی و داروی پگاستریم (pegastrim) برای درمان بیماران سرطانی
- ساخت و تولید نخستین نانوداروی تزریقی ضدسرطان خاورمیانه با نام تجاری سینا دوکسوزوم، داروی آوانکس برای درمان بیماران مبتلا به ام اس، داروی سینادوکسوزوم ‏در درمان سرطان تخمدان، سینه، خون و کاپوسی سارکومای برای درمان نوعی سرطان بافت نرم
-‏ تولید نانوداروی گیاهی ضدتب برفکی دام، داروی آمانتادین ضدویروس و ضدپارکینسون، داروی متفورمین ضد دیابت، داروی گاباپنتین ضدصرع، داروی بتاهیستین ضدسرگیجه، داروی دی پیریدامول ضدانعقادخون، داروی لیزینوپریل ضدفشارخون و داروی آتورواستاتین پایین آورنده کلسترول خون
- انجام پیوند قلب از یک دهه گذشته در کشور
- انجام پیوند کلیه، کبد، دست، پا و انگشت
- تولید 30 درصدی علم در حوزه پزشکی
- درمان بیماری های مربوط به مفاصل، بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی و پوستی با استفاده از سلول های بنیادی
- درمان ناباروری با استفاده از سلول های بنیادی
- طراحی و ارایه صدها اختراع در زمینه تجهیزات و لوازم پزشکی
- تربیت هزاران پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف.
با این همه همچنان کمبودهایی در حوزه سلامت کشور وجود دارد که امید می رود با همت همه جانبه مردم و مسوولان دولت یازدهم در راستای خودکفایی بیشتر و افزایش اقتدار و توانایی علمی و پزشکی کشور در جنبه های مختلف، این کمبودها نیز برطرف شود و هر روز شاهد پیشرفت های شگرف دیگری در این زمینه باشیم.
علمی(5)1834**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن