تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 4 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

وکیل تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801939071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست های اقتصادمقاومتی و حمایت رهبرانقلاب از دولت، جایگاه ایران را در منطقه تقویت خواهد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



سیاست های اقتصادمقاومتی و حمایت رهبرانقلاب از دولت، جایگاه ایران را در منطقه تقویت خواهد کرد
مقام معظم رهبری به دنبال نامگذاری 13 سال با عناوین اقتصادی در دو دهه اخیر، و اعلام سند چشم انداز 20 ساله کشور، و حمایت از دولت تدبیر وامید برای تقویت اقتصادملی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند تا استراتژی کشور برای تقویت جایگاه ایران در منطقه و جهان به تکامل برسد




  به گزارش جام به نقل از بولتن، به دنبال ابلاغ سیاست‌های كلی «اقتصاد مقاومتی» در 24 ماده توسط مقام معظم رهبری، حرکت نظام جمهوری اسلامی برای معرفی یک استراتژی ملی و بومی و متکی بر مزیت ها و توانایی های اقتصاد داخلی رو به تکامل گذاشته و ضرورتی که آیت اله خامنه ای در طی چند سال اخیر و با نام گذاری سال های جدید با عناوین اقتصادی  مطرح کرده اند به تدریج در متن سیاست های اقتصادی کشور به بار نشسته  و یک استراتژی بالنده برای سال های آینده را پیش روی مسوولان و مردم گذاشته است.  
به گزارش بولتن نیوز، اگرچه تحولات اقتصادی جهان با رشد سریع فناوری و صدها برابر شدن تجارت جهانی و دادو ستد و معامله و قراردادها همراه است و توجه به اقتصاد ملی به هیچ وجه به معنای انزوا یا کاهش تجارت با جهان نیست، اما در عین حال سیاستمداران باهوش و کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران سیاسی در نقاط مختلف جهان به خوبی دریافته اند که برای حفظ عزت و مصلحت، قدرت چانه زنی در برابر قدرت های بزرگ مثل آمریکا و حفظ کیان و غرور ملی، باید مزیت های اقتصاد داخلی را تقویت کنند تاقادر باشند که از استقلال خود دفاع کنند و در تجارت با جهان، مزیت رقابتی داشته باشند و دربرابر فشارهای خارجی نیز مقاومت اقتصاد را تقویت نمایند.   مقام معظم رهبری به دنبال نامگذاری 13 سال با عناوین اقتصادی در دو دهه اخیر، و اعلام سند چشم انداز 20 ساله کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند تا استراتژی کشور برای حمایت از تولید ملی و تقویت توان و قدرت رقابتی کشور، و جایگاه ایران در منطقه و جهان به تکامل برسد.
براین اساس، مقام معظم رهبری در سال های اخیر باوجود طرح مباحث مختلف سیاسی و منطقه ای در کشورهای منطقه، همواره ضرورت توجه به مباحث اقتصادی را بیش از سایر موضوعات برای همه مردم و مسوولان مطرح کرده اند و به آنها این علامت و نکته را یادآوری کرده اند که بدون قدرت اقتصادی و تامین معیشت و بالابردن قدرت رقابتی و رشد مزیت های اقتصادی، نمی توان دستاوردهای انقلابی و فرهنگی و سیاسی را ارتقا داد و در کنار شعارهای اصلی نظام و انقلاب مانند استقلال ، تقویت اهداف  و دستاوردهای سیاسی و اجتماعی وفرهنگی که زیر بنای حرکت نظام محسوب می شوند، باید قدرت اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی  و بهبود رفاه مردم و بالا بردن قدرت چانه زنی در برابر قدرت های جهان را نیز ارتقا دهیم.

از این رو، مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته همواره توجه مسوولان را به موضوعات اقتصادی جلب کرده اند.
ایشان سال های مختلف را با عناوین اقتصادی نام گذاری کردند و توجه مردم به صرفه جویی، انضباط، جهاد اقتصادی، حمایت از تولید، الگوی مصرف و... را جلب کردند. نگاهی به این نامگذاری ها به خوبی این پیام را نشان می دهد که آیت اله خامنه ای از سال ها پیش، تقویت اقتصاد ملی برای حفظ کشور و دستاوردها و مقاومت در برابر فشارها را توصیه کرده اند.
۱۳۷۳: تاکید بر «صرفه‌جویی»
۱۳۷۴: تاکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی»
۱۳۷۵: تاکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»
۱۳۷۷: تاکید بر «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی»
۱۳۸۰: اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی
۱۳۸۲: خدمت گذاری.
۱۳۸۳: پاسخگویی
۱۳۸۷: نوآوری و شکوفایی.
۱۳۸۸: حركت به سمت اصلاح الگوی مصرف.
۱۳۸۹: همت مضاعف، کار مضاعف.
۱۳۹۰: جهاد اقتصادی.
۱۳۹۱: تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى
۱۳۹۲: حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی   این رویکرد در دوسال اخیر با توجه به اقتصاد مقاومتی و تامین نیازها از داخل کشور و حمایت از تولید ملی به اوج خود رسیده است و ایشان سرفصل های اقتصاد مقاومتی را نیز با ابلاغ اخیر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام نمودند.
متن پیام معظم مقام معظم رهبری و ابلاغ 24ماده سیاست های اقتصاد مقاومتی در کنار تاکید اخیر ایشان بر تقویت وحدت و همدلی ملت و مسئولان و حمایت از دولت وهمراهی و همدلی همه قوا و نهادهای کشور برای کاهش مشکلات و حفظ دستاوردها، نشان می دهد که همه این سیاست ها از یک استراتژی کلی یعنی تقویت توان کشور و رشد مزیت ها و استفاده از فرصت ها و دستاوردهای کشور تبعیت می کند.   در متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است:
اگرایران اسلامی از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی كه همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی كند نه تنها بر همه‌ مشكلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را كه با تحمیل یك جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی كرده، به شكست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلكه خواهد توانست در جهانی كه مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای كشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متكی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.
سرعت عمل
در متن پیام مقام معظم رهبری، سرعت عمل مسوولان مورد تاکید قرار گرفته و این موضوع نشان می دهد که ایشان به این نکته توجه دارند که در اقتصاد پرسرعت امروز جهان، ایران نباید از کشورهای منطقه و جهان عقب بیافتد و باید براساس الگو واستراتژی خود، توان اقتصاد ایران را تقویت کند.
ایشان تاکید کردند: لازم است قوای كشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن كنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.   در 24 ماده سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی چند سرفصل عمده به چشم می خورد.
این سیاست ها در عین حال که درون زا بودن و تقویت مزیت ها و توانایی های داخلی را مورد تاکید قرار داده در عین حال تاکید دارد که باید برون گرا و در تعامل با جهان و اقتصاد جهان باشد تا جایگاه ایران را تقویت کند و همچنین تاکید شده که در چارچوب سند چشم انداز باشد یعنی هدف قدرت اول منطقه شدن را محقق کند.
بخشی از این سیاست های مقاومتی در دهه های قبل توسط ژاپن، مالزی، چین، کره اجرایی شده است و آنها ضمن این که محصول ملی را خریداری و حمایت کرده اند در عین حال به بازار صادراتی و انتقال دانش فنی توجه داشته اند و ایران نیز باید ضمن تامین نیازهای خود وکاهش وابستگی  خارجی، باید صادرات و جایگاه ایران را در جهان تقویت کنیم.   در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی تاکید شده، با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی با رویكردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می‌گردد.
کارآفرینی و تامین درآمد و معاش مردم کم درآمد،
پیشتازی اقتصاد دانش بنیان،
رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی كار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد،
-استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها
-افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و كالاهای اساسی
-تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی
-مدیریت مصرف و ارتقاء كیفیت و رقابت پذیری در تولید
-اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی كشور  که می تواند مانع فساد مالی و رانت خواری ها شود
-حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات كالاها
-تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم
-    گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز
-    تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.
-    برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی،
-    استفاده از ساز و كار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.
-    ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.
افزایش قدرت مقاومت و كاهش آسیب پذیری اقتصاد
-    استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی. - افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز
- صرفه جویی در هزینه‌های عمومی كشور
- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.
- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، كارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد
- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار که نیاز اساسی کشور است و توزیع سبد کالا نیز نشان داد که مهمترین سبد بازار نبود نظام توزیع و اطلاعات اقتصادی مناسب است.
- افزایش پوشش استاندارد برای كلیه محصولات داخلی و ترویج آن.   حمایت رهبر انقلاب از دولت تدبیر وامید   حمایت رهبرانقلاب از برنامه های دولت نیز فصل الخطابی برای همکاری مردم، سیاستمداران و مسوولان برای پیشبرد دستاوردهای انقلاب است و از آن جا که دولت برنامه خود را برای اصلاح ساختار اقتصاد، حمایت از تولید، کاهش تورم و بهبود رشد اقتصادی قرار داده است برنامه اقتصاد مقاومتی می تواند راهگشا و حامی دولت در این مسیر باشد.
آیت اله خامنه ای، قبل و پس از انجام مذاکرات ژنو و توافق حاصل شده، بارها با صراحت اعلام کردند که دولت و مذاکره کنندگان مورد تایید ایشان هستند و این افراد فرزندان انقلاب و کشور هستند. فرزندان خودمان و از مسوولان و دلسوزان و زحمت کشان کشور هستند. و کسی نباید آنها را متهم به تخلف و کوتاه آمدن در برابر دشمن و کشورهای غربی کند.
مردم ایران به دنبال انتخاب سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، در  انتخابات شکوهمند خرداد سال 92،‌ دولت تدبیر و امید را انتخاب کردند تا برنامه گسترده ای را برای بهبود شرایط کشور، تقویت اقتصاد و تولید ملی و بهبود شاخص های کشور ارائه دهد.
دولت آقای روحانی نیز چه در روزهای برگزاری و رقابت های انتخاباتی، و چه در  ماه های اخیر، برنامه های مختلف خود را برای بهبود شرایط، رفع سوء مدیریت های گذشته و حمایت از تولید و توان و انسجام داخلی کشور ارائه داده است.  
رهبرانقلاب  تاکید دارند که مسوولان به  روند سیاست گذاری و اثر سیاست های اقتصادی  و روابط خارجی، برتولید، معیشت مردم و بهبود فضای کسب وکار، اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی وتقویت توان و بنیه اقتصاد داخلی،  برنامه های دولت درجهت تقویت اقتصاد کشور و... توجه داشته باشند و از برنامه های دولت درجهت افزایش کارآمدی  دستگاه های اجرایی و سیاست ها حمایت کنند.
آیت اله خامنه ای اخیرا نیز اعلام کرده اند که  منتقدان دولت و همچنین مسئولان دولتی  باید سعه صدر داشته باشند  و اجازه دهند که دولت کارهای شروع شده وبرنامه های کارآمد و اثرگذار خود را به پیش ببرد و در این مسیر منتقدان نیز باید آرامش و سعه صدر داشته باشندو اجازه دهند که دولت به پیش برود و کارها را انجام دهد.

این نکته مهم نشان می دهد که هر برنامه و کاری که دولت شروع می کند طبق قواعد اقتصادی واجتماعی نیازمند صرف زمان وسعه صدر است. زیرا متغیرهای اقتصادی و اجتماعی با تاخیر چند ساله نتیجه می دهد.
به عنوان مثال برای بهبود فضای کسب وکار، باید به تدریج توافق ژنو و کاهش تحریم ها را شاهد باشیم و تحت تاثیر آن، فضای سرمایه گذاری، تجارت بین ایران و کشورهای جهان، شرکت های خارجی و... را شاهد باشیم و درحال حاضر شاهد رفت و آمد مدیران صنعتی و اقتصادی اروپا به تهران هستیم.
از سوی دیگر، کاهش تورم و بهبود رشد اقتصادی نیز متاثر از کنترل بودجه و مخارج دولت و... به تدریج اثرخواهد گذاشت و اگرچه در سال 92 شاهد کاهش تدریجی تورم و بهبود رشد اقتصادی بوده ایم اما برای رسیدن به نقطه مطلوب مردم و دولت و مسوولان ومنتقدان باید سعه صدر لازم را داشته باشند.
لذا منتقدان باید بدانند که آن چه در شرایط کسب وکار و فضای عمومی کشور و اقتصاد شاهد هستیم نتیجه سیاست های 8 سال گذشته بوده و برای بهبود شرایط نیز باید حداقل یکی دوسال سعه صدر و تحمل داشته باشیم تا دولت جدید بتواند سیاست های افزایش سرمایه گذاری وبهبود فضای کسب وکار را اجرایی کند.   دولت تدبیر و امید، علاوه بر بهبود روابط خارجی، به دنبال تغییر فضای کسب وکار داخلی، بهبود روند سرمایه گذاری، اقتصاد مقاومتی وحمایت از تولید داخلی، اصلاح روش قراردادهای نفت وگاز و... است و باید با حمایت از مسوولان دولت، اجازه دهیم که دولت به پیش برود و آثار آن را در اقتصاد ببینیم.
همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند، راز ماندگاری و استحكام و اقتدار درونی نظام اسلامی، متكی بودن نظام بر ایمان ها، محبت ها و اراده های مردم است و ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال، شعارهای انقلاب را با استحكام فریاد خواهد زد و بار دیگر اقتدار ملی و ایستادگی خود را به جهانیان نشان خواهد داد.
توصیه همیشگی به مسئولان كشور «لزوم حفظ اقتدار درونی» است و خوشبختانه مسئولان اقتصادی به این نتیجه رسیده اند كه راه برطرف كردن مشكلات، تقویت ساخت درونی است و مقدمات لازم برای این كار را آغاز كرده اند.
تنها راه حل مشكلات اقتصادی كشور، نگاه به ظرفیت های بیشمار درونی است و نه نگاه به بیرون و برداشته شدن تحریم ها. به دشمن نمی توان چشم دوخت و از دشمن نمی توان انتظار داشت.   سیاستهای اقتصاد مقاومتی  نیز در آینده نزدیك ابلاغ خواهد شد و در پی آن، اقدامات و ساخت های لازم برای ایجاد اقتصاد مقاومتی بوجود خواهد آمد.   رهبرانقلاب بر حفظ وحدت آحاد ملت، مسئولان و نخبگان و جلوگیری از مخدوش شدن متن به وسیله حواشی نیز تاکید کرده اند.  امروز متن حركت ملت ایران، ایجاد اقتدار درونی و ایستادگی در مقابل طوفانهای مخالفت و معارضه است كه به لطف خداوند، ملت ایران همانند 35 سال گذشته این طوفانها را خنثی خواهد كرد.   باید وحدت میان مردم و مسئولان از طریق اعتماد مسئولان و مدیران كشور به مردم و همچنین اعتماد مردم به مسئولان افزایش یابد.
در حال حاضر شاهد تشکیل جلسات مستمر و همدلی و همکاری نمایندگان مجلس، مسوولان و مدیران دولت، قوه قضاییه، دادسراها، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر دستگاه های اجرایی و نهادهای کشور هستیم  و این نوع همکاری و همدلی، باعث سرعت بخشیدن به کارها و حل مشکلات و رفع موانع و مسائل شده است.  
در شرایطی که کشورهای غربی به دنبال افزایش فشار بر ایران بوده اند و تحریم ها را به اوج خود رسانده اند، شاهد بهبود شرایط و شاخص های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور هستیم.
آرامش و امید و تدبیر در فضای جامعه تقویت و حاکم شده است و آرامش سیاسی و کاهش تنش و حاشیه سازی ها، کاهش حمله به شخصیت های سیاسی را شاهد هستیم و عملکرد دولت و مسوولان مورد تایید مقام معظم رهبری است.  
 




۱۳۹۲/۱۲/۱ - ۱۶:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن