تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802608614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش بین ایران-عربستان کلید «جنگ سرد» را در خاورمیانه خواهد زد/ ایران قدرت اقتصادی منطقه می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چالش بین ایران-عربستان کلید «جنگ سرد» را در خاورمیانه خواهد زد/ ایران قدرت اقتصادی منطقه می‌شود؟
ان.بی.سی نیوز:
چالش بین ایران-عربستان کلید «جنگ سرد» را در خاورمیانه خواهد زد/ ایران قدرت اقتصادی منطقه می‌شود؟
تنش میان ایران و عربستان دو رقیب قدیمی در حال افزایش است، تنشی که به باور تحلیلگران به سناریوی «جنگ سرد» شبیه است که افزایش خطر ژئو استراتژیکی در خاورمیانه را به دنبال دارد.
به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه شبکه خبری ان.بی.سی.نیوز، در حالی که ایران و عربستان دو قدرت خاورمیانه رقابت طولانی مدت برای تسلط بر خاورمیانه با یکدیگر داشتند –که البته بیشتر پنهانی بود- تحولات اخیر این دو کشور را به مبارزه آشکارا سوق داده است.

تاربجرن سلتودیت، تحلیلگر مسائل ویژه خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت وگو با سی.ان.بی.سی نیوز گفت: ما احتمالا باید شاهد از سرگیری یک سناریو مشابه جنگ سرد در خاورمیانه باشیم. فکر میکنم تنش‌ها ها قطعا در سال های آتی تشدید خواهند شد.

وی با اشاره به توافقنامه هسته‌ای ایران و 1+5،  آن را به عنوان یک عامل بالقوه بی ثبات کننده که به تغییر سیاست‌ها در منطقه منجر می شود، خواند.

آمریکا به طور سنتی امنیت عربستان سعودی را در منطقه تضمین می کرد. به طور ویژه، واشنگتن به عنوان یک سپر در قبال قدرت هایی مثل ایران عمل می‌کرد. با این حال، باز شدن روابط میان ایران و آمریکا این موضوع را به چالش و تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد در صورت آنکه ایران از چشمان ناظر آمریکا ازاد شود برخی از نگرانی ها از اینکه تهران سیاست خارجی فعال تری را در منطقه به اجرا بگذارد به وجود می‌اید.

سلتودت در ادامه به سی.ان.بی.سی می‌گوید: این نگرانی وجود دارد که ایران به همراه متحدانش در منطقه به ویژه سوریه و لبنان قوی تر شود نیز وجود دارد.

اقتصاد ایران به شدت تحت فشار تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در سال 2012 قرار گرفت. در حالی که توانایی ایران برای صادارت نفت به کشورهای هدف متوقف شد تحریم ها علیه بانک های ایرانی این کشور را از دریافت وام از دیگر کشورها بازداشت.

این روزنامه در ادامه می نویسد: تنش میان ایران و عربستان درگیری‌های گسترده ای را در خاورمیانه تشدید کرده است. برخلاف تعاملات سازنده ای که میان ایران و عربستان رخ داده است، درگیری ها در کشورهای منطقه از جمله سوریه به صحنه حضور درگیری ها میان ایران و عربستان تبدیل شده است.

در حالی که ایران از طریق حزب الله در لبنان فعالیت می‌کند، نفوذ عربستان سعودی بسیار کاهش پیدا کرده است اما افزایش تنش ها هر دو قدرت را در این کشور سوق می دهد.

بر اساس این گزارش عربستان سعودی مسلمانان کشورهای سنی مذهب را به قیام علیه دولت های شیعه مذهب  با هدف کاهش نفوذ ایران تشویق می کند که این امر به خشونت های قومی منجر شده است.

این شبکه خبری در ادامه گریزی نیز به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط تحریمی زده و می گوید: بر اساس آنچه بانک جهانی عنوان کرده است از زمانی که تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران در سال 2012 اعمال شد تورم در این کشور به سرعت افزایش پیدا کرد. این بدان معنا است که هزینه زندگی برای زندگی روزانه هر ایرانی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در ژوئن سال گذشته میلادی حسن روحانی، با وعده بهبود روابط وضعیت اقتصادی این کشور در انتخابات پیروز و بر سر کار آمد. اطلاعات اخیر اقتصادی منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد که وضعیت اقتصادی ایران در حال بهبود است.

در حالی که ایران طی 2 سال گذشته با بحران اقتصادی مواجه بود اما معتقد است که نرخ رشد تولیدات داخلی آن در سال 2014 یک درصد افزایش خواهد داشت و در سال 2015 به میزان 1.8 درصد و در سال 2016 به حدود 2 درصد خواهد رسید. در حالی که این خبر خوبی برای ایران است، یک چالش مستقیم برای عربستان سعودی که از رقبای ضعیف اقتصادی خود بهره می برده است به شمار می رود.







1392/11/9





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن