تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815989512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی بر پیمان ننگین ترکمانچای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی بر پیمان ننگین ترکمانچای تهران- ایرنا- 186 سال قبل در چنین روزی قراردادی ننگین به نام ترکمانچای میان ایران و روسیه تزاری بسته شد، پیمانی که با بی کفایتی و بی درایتی شاه ایران و دخالت حکومت استعمارگر انگلیس، امتیازهای زیادی را به روسیه واگذار و لکه سیاهی را در کارنامه ی شاهان قاجار حک کرد.


قرارداد ترکمنچای در دوره ی حکومت فتحعلی شاه قاجار و پس از پایان جنگ دوم ایران و روسیه با حمایت و تشویق دولت انگلیس به نمایندگی مک دونالد سفیر این کشور در ایران، میان عباس میرزا و پاسکوویچ در ناحیه آذربایجان و قفقاز جنوبی منعقد شد، این قرارداد در پی نرسیدن آذوقه، تضعیف روحیه سپاه ایران و پیشرفت سپاه روس به سمت تبریز، مطرح شد.
عباس میرزا که سپاه پراکنده خود را به خوبی سازماندهی کرده بود، حراست و اداره شهر تبریز را به آصف الدوله سپرد اما با خیانت آصف الدوله تبریز به وسیله ی ارتش روسیه تصرف شد.
عباس میرزا در ناحیه ترکمانچای تلاش کرد جلوی سپاه روسیه را بگیرد اما در آنجا نیز شکست خورد و فتحعلی خان رشتی را برای تقاضای صلح نزد فرمانده سپاه روسیه فرستاد.
شرایطی که پاسکویچ برای پیمان صلح پیشنهاد کرد بسیار سنگین بود اما مک دونالد سفیر انگلیس در تهران که بیشتر از فتحعلی شاه از پیشروی سپاه روسیه می ترسید با پافشاری خود فتحعلی شاه را به قبول شرایط صلح واداشت.
پس از میانجیگری سفیر انگلیس مجلسی در منطقه ترکمانچای تشکیل شد و این عهدنامه ننگین در یکم اسفند 1206هجری خورشیدی با واگذاری امتیازهای زیادی در 16 فصل به امضا نمایندگان ایران و روسیه رسید.
در این قرارداد قلمروهای باقی مانده ایران از معاهده گلستان در قفقاز شامل خانات ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد. ایران حق کشتیرانی در دریای مازندران را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور تومان غرامت به روسیه شد.
بر اساس این قرارداد روسیه قول داد از پادشاهی ولیعهد وقت عباس میرزا حمایت کند. پس از امضای قرارداد ترکمنچای، انگلیسی ها از ناتوانی مالی ایران در پرداخت غرامت جنگی به روسیه سو استفاده کردند و در مقابل پرداخت 200هزار تومان که از قسط دوم غرامت تعیین شده باقی مانده بود، دولت ایران را به موافقت با حذف مواد مربوط به تعهدات مالی و نظامی انگلیس به ایران مجبور ساختند.
نمایندگان ایران در قرارداد ترکمنچای میرزا ابوالحسن خان، آصف الدوله و میرزا ابوالقاسم قایم مقام بودند و ایوان پاسکویچ از طرف روسیه این پیمان را امضا کرد.
علاوه بر امضای قرارداد ترکمانچای، زیر فشار روس ها یک عهدنامه تجاری نیز در 9 فصل با آنان به امضا رسید که تمام بازار ایران را بدون هیچ مانعی در اختیار روس ها قرار می داد.
اما مهمترین مساله که بعد از انعقاد این قرارداد به وقوع پیوست حضور پررنگ امپراطوری روسیه در دریای خزر و ادعای حاکمیت روسیه بر کرانه های خاوری آن بود.
مردم ایران پس از اطلاع از متن صلح نامه ترکمنچای و آگاهی از مفاد آن به شدت برآشفتند و آن را قراردادی ننگین در تاریخ ایران دانستند.
پس از پیروزی انقلاب کمونیستی در شوروی، لنین درصدد برآمد تا با لغو تمام امتیازات استعماری دولت تزاری پیشین، حسن نیت خود را به جهان نشان دهد بنابراین دولت «صمصام السلطنه» با استفاده از این فرصت، قرارداد ترکمنچای و امتیازات واگذار شده بر اساس آن را لغو کرد اما با وجود لغو این قرارداد، نزدیک به 650هزار کیلومتر مربع از بهترین ایالات ایران از کشور جدا شد.
این گونه بار دیگر سرسپردگی و بی درایتی پادشاهان خودکامه و وابسته قاجار باعث اعطای امتیازی دیگر به دولت های خارجی شد که نسل آینده را به پرداخت تاوانی بزرگ واداشت.
با الهام از: کتاب انقلاب فراموش شده
گروه اطلاع رسانی
پژوهش **7304**2059**9131
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن