تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833779401
حکم قصاص در بیان آیتالله جوادی آملی: قصاص شستن خون با خون نیست/پاسخ ابنعربی به منتقدان قصاص
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حکم قصاص در بیان آیتالله جوادی آملی:
قصاص شستن خون با خون نیست/پاسخ ابنعربی به منتقدان قصاص
آیتالله جوادی آملی میگوید: کسی نباید بگوید قصاص شستن خون با خون است زیرا خون بیگناه با خون قاتل شسته نمیشود. حضرت علی علیهالسلام در این باره میفرماید: «رُدّوا الحجرَ من حیثُ جاء فإنّ الشرّ لا یدفعه إلاّ الشرّ».
خبرگزاری فارس، گروه آیین و اندیشه: روزنامه تازه تأسیس آسمان در شماره روز سهشنبه 29 بهمن ماه خود مطلبی از زبان «داود هرمیداس باوند» نقل کرده و طی آن حکم قرآنی قصاص را «غیرانسانی» توصیف کرده است، این در حالی است که داوود هرمیداس باوند از اعضای منتسب به جبهه ملی است. به منظور بررسی بیشتر درباره چرایی تشریع قصاص در دین مبین اسلام به بازخوانی نظرات آیتالله عبدالله جوادی آملی مرجع تقلید و مفسر قرآن کریم میپردازیم که در ادامه میآید: آیتالله جوادی آملی در تفسیر تسنیم، ذیل آیه «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْباب» (و براى شما در قصاص، حیات و زندگى است، اى صاحبان خِرد) (بقره /179) مینویسد: قصاص عامل حیات جامعه خدای سبحان با جلال و شکوه فراوان از اهمیت قصاص یاد کرد و چنین فرمود: قصاص، عامل حیات شماست: «ولَکُم فِی القِصاصِ حَیاةٌ یا اُولِی الألباب». تفاوت زندگی انسانی با حیات گیاهی و حیوانی توضیح اینکه حیات انسانی در فرهنگ قرآن حکیم، غیر از زندگی گیاهی برخی است که خارج از قلمرو تغذیه، تنمیه و تولید مثل هدفی ندارند و غیر از حیات حیوانی عدّهای است که بیرون از منطقه خیال و وهم از لحاظ اندیشه و فراتر از محور شهوت و غضب از جهت انگیزه، خواستهای ندارند، بلکه حیات متألّهانهای است که از منظر معرفتْ، همراه با برهان عقلی و از دیدگاه محبّتْ، همسفر با حبیب خدا بودن: «قُل إن کُنتُم تُحِبّونَ اللّهَ فَاتَّبِعونی یُحبِبکُمُ اللّه» را در نظر دارد. قرآن کریم عدّه اوّل (گیاهان) و گروه دوم (کسانی که زندگی حیوانی دارند) را که فاقد حیات تألّهیاند مرده میداند: «وما یَستَوِی الأحیاءُ و الأمواتُ إنَّ اللّهَ یُسمِعُ مَن یَشاءُ و ما أنتَ بِمُسمِعٍ مَن فِی القُبور»، «لِیُنذِرَ مَن کانَ حَیّاً و یَحِقَّ القَولُ عَلَی الکافِرین» که از تقابل حی و کافِر چنین استنباط میشود که مؤمن زنده است و کافر مرده. زندگی و حیات انسانی بدون ایمان و عمل صالح، حاصل نمیشود/ قصاص عامل حیات انسانی غرض آنکه از نظر قرآن حکیم، حیات انسانی بدون ایمان به وحی و عمل به دستور آن حاصل نمیشود و همین معنای والای از حیاتِ کمیابْ در پرتو ایمان به قصاص و عمل به آن حاصل میشود و چون آیه مورد بحث در مقام تحدید است مفهوم آن این است که بدون اعتقاد به قصاص و عمل به آن، حیات مطلوب انسانی حاصل نمیشود، هر چند به ظاهر، حیات حیوانی حاصل گردد یا زندگی گیاهی پدید آید. قصاص برای خود شخص مُرده هم در صورت توبه، عامل معنوی است جریان قصاص و همچنین قتال برای احیای دین نظیر دیوار قیامتاند که: «باطِنُهُ فیهِ الرَّحمَةُ و ظاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ العَذاب»؛ یعنی ظاهر قصاص و قتال مردن است و باطن آن حیات و احیاست؛ هم خود شخص مرده در قصاص در صورت توبه و پذیرش حکم خداوند طبق آیه «فَلا و رَبِّکَ لا یُؤمِنونَ حَتّی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَجِدوا فی أنفُسِهِم حَرَجاً مِمّا قَضَیتَ و یُسَلِّموا تَسلیما» به حیات معنوی میرسد و هم مجاهد نستوه و گرنه قاتل مورد قصاص همانطور که ظاهراً میمیرد باطناً نیز مرده خواهد بود، چنان که کافر مهاجمِ مهزومْ، هم ظاهراً میمیرد و هم باطناً مرده است، زیرا اجابت دعوت دین حیاتبخش است و نَبْذ کتاب خدا به پشت سرْ، مرگ آور: «نَبَذَ فَریقٌ مِنَ الَّذینَ اوتوا الکِتابَ کِتابَ اللّهِ وراءَ ظُهورِهِم». روح قصاص، مصلحت و سود مردم است حاصل اینکه گرچه پیش از این (آیه) گفته شد: «کُتِبَ عَلَیکُمُ القِصاص» و حکم الزامی و ایجابی به ظاهر با «تکلیف» همراه است و نوعاً کلفت و مشقت پنداشته میشود؛ لیکن روح آن «حق»، یعنی به مصلحت و سود مردم و جامعه است و باطن آن «علیکم» نیز «لکم» است. آن حکم که نخست با «علی» بیان شد پس از ذکر مصلحت و حکمت تشریع آن، تقریر آن به صورت «لام» است: «ولَکُم فِی القِصاصِ حَیاة»؛ مانند جنگ با کافران مهاجم که در حقیقت «کتب لکم» است؛ نه «علیکم»: «کُتِبَ عَلَیکُمُ القِتالُ وهُوَ کُرهٌ لَکُم وعَسی أن تَکرَهُوا شَیئاً وهُوَ خَیرٌ لَکُم»؛ نیز مانند اینکه اگر به انسان مصیبتی رسد و بر اثر آن آسیب بیند و بردباری نشان دهد در حقیقت به سود اوست: «قُل لَن یُصیبَنا إلاّ ما کَتَبَ اللّهُ لَنا»، زیرا هماره آزمون برای اثاره دفینههای شکوفا نشده و چنین کاری خیر و رحمت است. قصاص، هم به سود جانی و قاتل است، زیرا اگر پیش از مبادرت به جنایت و قتل بداند که در صورت ارتکابْ، او را قصاص خواهند کرد دست به جنایت و قتل نمیزند. پس از آلوده شدن به قتل عمد نیز با بررسی حکم قصاص اگر به آن راضی شود و توبه کند از عذاب قیامت رهایی مییابد؛ هم در قصاص طَرَف، به سود مجنی علیه است، زیرا در مظلومیت نمیماند؛ هم به سود اولیای مقتول، زیرا با قصاص تشفّی میجویند و هم به سود جامعه است، زیرا با عبرت گرفتن دیگران و هراس آنان از قصاص، جلو خونریزی و آدمکشی ظالمانه در جامعه گرفته میشود. مجموع این آثار مثبت، همانگونه که تجربه ثابت کرده است، از زندانیکردن قاتل بر نمیآید، بنابراین، قصاص به جامعه حیات میبخشد. (حَیاة) با تنوین تفخیم نیز نشان عظمت حیاتی است که نتیجه اجرای عدل باشد. اشتباه رحمت عاطفی با رحمت معقول معرفت شناسان حسّی و تجربی که انحصارگرا بوده و وارد قلمرو پربرکت معرفت عقلی و تجریدی نمیشوند گاهی رحمت عاطفی را با رحمت معقول اشتباه میکنند و زمانی رحمت احساسی را بر عدل، و عفو عاطفی را بر انصاف، و مساوات محسوس را بر حکمت معقول و مانند آن مقدّم میدارند و به بهانه اینکه حیات ظاهراً بهتر از ممات است و ابقای زندگی زیباتر از امحای آن است هر جا در اسلام حکم اعدام مطرح شود، خواه در قصاص و خواه در حدّ محارب و مانند آن، نقد عاطفی و ایراد احساسی را متوجّه حکم معقول و قانون عدل و انصاف میکنند. شبهات واهی گروه مزبور درباره قصاص و حدّ محارب و مانند آن به صورتهای گونهگون بیان میشود؛ نظیر آنکه: 1. قصاص از قبیل خونبهخونشستن و کاری ناصواب است. 2. مبنای قصاص خشونت است، حال آنکه هرگز با قهر و تنش نمیتوان جامعه را اداره کرد. 3. قانون قصاص از انتقامجو بودن قانونگذار خبر داده و نشان قساوت قلب اوست. 4. قاتل از سلامت روح برخوردار نبوده است و گرنه به چنین کار نامعقولی اقدام نمیکرد و جای بیماران درمانگاه است؛ نه گورستان. جایی که میتواند عهدهدار درمان چنین بیماران مقطعی باشد زندان با برنامههای روانی و اخلاقی است؛ نه میدان اعدام. 5. برای عصر برین و جامعه پیشرو قانون کهنه کارآمد نخواهد بود. قانون قصاص و آدمکشی نیز که از عهد باستان به ارث رسیده است تاریخ مصرف آن منقضی شده و هرگز با تحوّل عمیق جامعه از لحاظ علمی و فنّی هماهنگ نیست. بسیاری از مفسران که اشکال را بیّن الغَی و نقد آن را بیّن الرشد میدانستند به نقل نقد و شبهه عصر احساس و تجربه نپرداختند؛ لیکن برخی از اولواالالباب متقدم و بعضی از پژوهشگران نوآور متأخر به نقل و نقد آن مبادرت کردهاند. پاسخ ابن عربی به اشکالکنندگان به قصاص از مکتوب اهل معرفتِ گذشته میتوان تفسیر ابن عربی را نام برد. وی چنین گفته است: کشتن جانی مانند بریدن عضوی است که مار آنرا گزیده و مسموم کرده است تا با بریدن عضو مسموم، اصل حیات بدن محفوظ بماند. از تألیف متأخران میتوان تفسیر المنار و تفسیر المیزان را مطرح کرد که مبسوطاً به نقل و نقد شبهات یاد شده عنایت فرمودهاند. پاسخ به شبهات درباره حکم قصاص در اسلام با تحلیلی که درباره حیات بخش بودن قصاص ارائه شد پاسخ شبهات مزبور روشن خواهد شد. طبق آن تحلیل: 1. خون بیگناه با خون قاتل شسته نمیشود تا کسی بگوید خون به خون شستن خطاست، بلکه با کوثر زلال قصاص که آب حیات است شستوشو میشود تا مشمول بیان نورانی حضرت علی بن ابیطالب علیهالسلام شود که «رُدّوا الحجرَ من حیثُ جاء فإنّ الشرّ لا یدفعه إلاّ الشرّ». شرّ بودن قصاص یا قتال، برای جانی و قاتل و برای کافر و مهاجم است و گرنه دفاعِ عادلانه مطلوب و خیر است. 2. جریان قطع عضو فاسد یا کَی و داغ کردن مرسوم در زمان کهن، که اصل آن در نهج البلاغه و فرع آن در برخی دیوانها آمده است، هرگز مایه خشونت مداری قانون محترم پزشکی نبوده و سبب اتّهام طبیب مهربان به قساوت دل نخواهد بود، بلکه قانون قطع عضو فاسد، حق مدار و رحمتمحور بوده و طبیبِ جرّاحْ، دلسوز و رقیق قلب است. 3. در مواردی که عفو یا تخفیف نافع یا کارآمدتر باشد کارشناسان جامعه آنرا معادل قصاص یا برتر از آن میدانند و نیازی به زندان نخواهد بود، زیرا همانطور که مبسوطاً بیان شد حق قصاص نسبت به خصوص جانی تکلیف است؛ نه نسبت به مجنی علیه یا ولی دم. 4. جریان گذشت تاریخ مصرف و کارآمد نبودن قانون کهنه برای عصر نو و نسل تازه و مصر جدید درباره امور فرعی است که متزمّن و متمکّناند؛ امّا عناصر حیاتبخشی مانند حق، عدل، انصاف، حیات، معنویت و... برتر از زمان و زمین و از اینرو هماره تازهاند و هرگز فرسوده و فرتوت نخواهند شد. اولوا الالباب چه کسانی هستند؟ عنصر محوری پاسخ متقن از شبهات مزبور همانند عنصر محوری شبهاتِ موهون یاد شده چیزی است که قرآن حکیم به عنوان اصل جامع، با آن گفتمان خود را پایان داد و چنین فرمود: «یا اُولِی الألباب». «لبیب» در فرهنگ قرآن، انسان ویژهای است که: اولاً دارای مغز متفکر است. ثانیاً مغز بین و دروننگر است. ثالثاً باطنجو و لُبطلب است. رابعاً هرگز زیبایی و فریبایی ظاهر در منظر لبیب توان استبدال اَحْسَن به اَخَسّ را ندارد تا از اصالت لُبّ بکاهد و به فرعیت قِشر بیفزاید. لبیب ضمن ارج نهادن به معرفت شناسی حسّی و تجربی دلمایه شناخت را معرفت عقلی و تجریدی میداند. آنچه از عقل و لُبّ در اینگونه از معارف برین قرآنی مطرح است غیر از آن چیزی است که در جریان اصل تکلیف فردی اعتبار دارد؛ یعنی عقل که تکلیف در مدار آن میگردد و غیر عاقل از آن به دور است غیر از لُبّی است که برای تحلیل عدل محوری قصاص و حکمت مداری اعدام محاربِ مُفسِد مطرح است و غیر لبیب از حلّ آن فرو میماند. نظام تکوین بر حق و حکمت است: «و ما خَلَقنَا السَّماواتِ و الأرضَ و ما بَینَ هُما إلاّ بِالحَقّ» و نظام تشریع بر عدل و قسط: «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط». در تنظیر مطلب مزبور میتوان از باب تشبیه چنین گفت: همانگونه که در متون فقهی، برخی از محققان فن شریفِ فقاهت درباره فرق بین شرط تکلیف و شرط قضا چنین نگاشتهاند: شرط تکلیف، بلوغ و... و «عقل» است؛ امّا شرط قضا بلوغ و... و «کمال عقل» است، یعنی قاضی باید دارای عقل کامل باشد، بر خلاف مکلّف که داشتن اصل عقل برای تکلیف او کافی است، درباره مطلب قصاص نیز داشتن اصل عقل برای تحلیل نهایی فرق بین عدلمحوری و رحمت مداری کافی نیست و اینکه برخی مفسران، (اُولِی الألباب) محل بحث را همان «أُولوا العقولِ» اصل تکلیفِ فقهی دانستهاند، صائب به نظر نمیرسد، بلکه مقصود داشتن کمال عقل است؛ نه اصل عقل. عنوان اولوا الالباب در آیه قصاص دو پیام دارد تذکّر: عنوان «أولوا الألباب» در آیه مورد بحث دو پیام دارد: یکی نسبت به لَبیبِ درون دینی و دیگری راجع به لَبیبِ برون دینی؛ «لبیب درونْ دینی» عهدهدار فهم دقیقِ قانونِ قصاصْ، بدون افراط و تفریط، علمِ عمیقْ به کیفیّت اجرای بدون تبعیض و داشتن عدل و انصاف رسا بدون تسامح و تساهل و با نزاهت از رشا و ارتشاء و برائت از قوم گرایی، باند بازی و سایر رذایل اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است. «لَبیبِ برونْ دینی» عهدهدار فهم دقیق از مصالح و ملاکهای فلسفی و کلامی و حقوقی قانون قصاص و علم دقیق نسبت به مبانی و مبادی فنّ شریف حقوق اسلامی و آگاهی ژرف نسبت به منابع اصیل استنباط مبانی و مبادی است که از این مبانی فروع حقوقی اجتهاد میشود. عنوان «لَبیب» نسبت به هر دو بخش مزبور سایه افکن است؛ لیکن اشراف آن راجع به بخش دوم مشهودتر است تا کسی متوهّمانه عدل را خشونت و انصاف را قساوت و حق مداری را کهنه و حیات بخشی را فرسوده گمان نکند. قصاص از تقوای اجتماعی و سیاسی است اجرای قصاص تأمینکننده حیات جامعه است و از اینرو جریان قصاص، عبادتی شخصی همچون روزه نیست. بر همین اساس، تقوای مطرح در مسئله قصاص: «ولَکُم فِی القِصاصِ حَیاةٌ یا اُولِی الألبابِ لَعَلَّکُم تَتَّقون» نیز تقوای عبادی محض، مانند تقوای مذکور درباره روزه: «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُمتَتَّقون» نیست. تقوای مذکور در ذیل هر آیه، با مضمون آن آیه هماهنگ است، بر این اساس، «لَعَلَّکُم تَتَّقون» در آیه مورد بحث، یعنی «تتقون القتل»: از خونریزی و آدمکشی بپرهیزید. این تقوا، تقوایی اجتماعی و سیاسی است که با تقوای عبادی محض تفاوت بسیار دارد. این تقوا از آن رو تقوای اجتماعی است که آحاد جامعه آنگاه که بدانند اگر صد نفر برکشتن حتی یک نفر اجتماع کنند اولیای دم میتوانند با تقسیم دیه نود و نه نفر بین آن صد نفر، همه آن صد نفر را بر اساس قصاص اعدام کنند، قهراً نه تنها مبادرت به آدمکشی نمیکنند، بلکه هرگز توطئه قتل نیز نخواهند داشت؛ چنین جامعهای از خونریزی محفوظ بوده و در آن نظمِ عادلانه برقرار خواهد شد. انتهای پیام/
92/12/01 - 11:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]
صفحات پیشنهادی
بهروز کمالوندی در نشست خبری همایش فقه هستهای: کرامت انسانی زیربنای انرژی هستهای صلحآمیز است/ برپایی همایش «
بهروز کمالوندی در نشست خبری همایش فقه هستهای کرامت انسانی زیربنای انرژی هستهای صلحآمیز است برپایی همایش فقه هستهای با پیام آیتالله جوادیآملیسخنگوی سازمان انرژی اتمی از برگزاری همایش دو روزه فقه هستهای خبر داد و گفت این همایش فردا با پیام تصویری آیتالله جوادی آملی درپیام آیتالله جوادیآملی به همایش ملی «فقه هستهای»: استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در دین ممنوع است
پیام آیتالله جوادیآملی به همایش ملی فقه هستهای استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در دین ممنوع استاین مرجع تقلید با اشاره به اینکه دین اسلام دین کشتار نیست گفت استفاده از سلاح کشتار جمعی در دین ممنوع است آنچه در غرب مشاهده کردید نقض مبانی ادیان از جمله دین اسلام است به گزارش خآیتالله جوادیآملی: مرگ گودال عدم نیست
آیتالله جوادیآملی مرگ گودال عدم نیستمفسر قرآن کریم با بیان اینکه مرگ گودال عدم نیست بلکه نوعی هجرت به شمار میرود گفت برزخ را میتوان تولد دوباره آدمی به شمار آورد به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادیآملی ظهر امروز در درس تفسیر قرآن خود در مسجد اعظم روایتی اپاسخ آیتالله موسوی اردبیلی درباره حکم رسیدگی به کارتن خوابهای معتاد
پاسخ آیتالله موسوی اردبیلی درباره حکم رسیدگی به کارتن خوابهای معتاد شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به پرسش شفقنا درباره رسیدگی به افراد فقیر وکارتن خوابها پاسخ گفته اند آفتاب متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید شیعیآیتالله جوادی آملی در دیدار با استاندار قم:تولید داخلی مهمترین راه مقابله با تحریمهاست
آیتالله جوادی آملی در دیدار با استاندار قم تولید داخلی مهمترین راه مقابله با تحریمهاست آیتالله عبدالله جوادی آملی با اشاره به اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب تولید داخلی را مهمترین راه مقابله با تحریمها عنوان کرد به گزارش نامه نیوز این مرجع تقلید در دیدار استاندارحکم قصاص نفس «فرزانه مرادی» اجرا نشد
حکم قصاص نفس فرزانه مرادی اجرا نشد وکیلمدافع فرزانه مرادی از به تعویق افتادن اجرای حکم قصاص نفس موکلش خبر داد به گزارش نامه نیوز عبدالصمد خرمشاهی در گفتوگو با ایسنا گفت بنا به گفته موکلم قرار بود حکم قصاص وی صبح یکشنبه اجرا شود البته ابلاغیهای برای اجرای بهدست من نرسیدهحکم قصاص دو قاتل در محوطه زندان نوشهر اجرا شد
حکم قصاص دو قاتل در محوطه زندان نوشهر اجرا شد نوشهر - ایرنا - حکم قصاص نفس دو قاتل روز دوشنبه در محوطه زندان نوشهر اجرا شد دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نوشهر در حاشیه اجرای این حکم به خبرنگار ایرنا گفت احکام اجرا شده مربوط به دو پرونده جداگانه قتل بوده است که سیر مراحل قانونفارس به مناسبت ۱۴ربیعالثانی گزارش میدهد «قیام مختار»، به قصد خونخواهی یا سودای حکمرانی؟
فارس به مناسبت ۱۴ربیعالثانی گزارش میدهد قیام مختار به قصد خونخواهی یا سودای حکمرانی بعضی او را کذاب نامیدند و اتهاماتی همچون ادعای نبوت برای خودش و ادعای مهدویت برای محمد بن حنفیه را برای او برشمردهاند که اغلب این نسبتها بعد از مرگ مختار بوده و مهمترین عامل این اتهاپیام آیتالله جوادیآملی به همایش ملی فقه هستهای
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۳۲ همایش ملی فقه هستهای با پیام تصویری آیتالله جوادی آملی در تهران آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین وآغاز همایش تکریم چهره های قرآنی با پیام آیت الله جوادی آملی
آغاز همایش تکریم چهره های قرآنی با پیام آیت الله جوادی آملی تهران - ایرنا - مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم گفت هشتمین مراسم تکریم چهره های قرآنی جمعه دوم اسفند با پیام تصویری آیت الله عبدالله جوادی آملی آغاز خواهد شد جواد تجلیان روز یکشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت سازآیتالله جوادی آملی: یک سر و گردن از غرب بالاتریم
آیتالله جوادی آملی یک سر و گردن از غرب بالاتریمتاریخ انتشار پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ ۵۸ یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه «ما هر گز در طول تاریخ به هیچ کشوری بد نکردهایم» گفت غرب باید بداند ما یک سرو گردن از آنها بالاتر هستیم به گزارش فارس آیتاللهآیتالله جوادیآملی: حضور مردم در راهپیمایی لبیک به فرمان امام و رهبری است
آیتالله جوادیآملی حضور مردم در راهپیمایی لبیک به فرمان امام و رهبری استیکی از مراجع تقلید قم گفت حضور مردم در راهپیمایی لبیک به دستور امام راحل و رهبری و لبیک به عقل فطرت استقلال و شعور سیاسی است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله جوادیآملی امروز در حاشیه حضور در راهپیموزیر کشور با آیتالله جوادی آملی دیدار کرد
وزیر کشور با آیتالله جوادی آملی دیدار کردوزیر کشور ظهر امروز با حضور در بنیاد علوم وحیانی اسراء با آیتالله جوادی آملی دیدار کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم عبدالرضا رحمانی فضلی که امروز برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر کرده است در ادامه دیدارهای خود با آیتالله جوادی آملیدر جلسه تفسیر قرآن صورت گرفت تقدیر آیتالله جوادی آملی از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن
در جلسه تفسیر قرآن صورت گرفتتقدیر آیتالله جوادی آملی از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمنآیتالله جوادی آملی از حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22بهمن تقدیر کرده و برای آنان دعا کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه این مرجع تقلید ظهر امروز در جلسه درس تفسیر قرآفرامرز قریبیان و بهداد همبازی میشوند/ چهارشنبه خون به پا میشود!
فرهنگ و هنر سینمای ایران در یک فیلم پلیسی فرامرز قریبیان و بهداد همبازی میشوند چهارشنبه خون به پا میشود فیلمبرداری فیلم سینمایی چهارشنبه خون به پا می شود به کارگردانی حماسه پارسا قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر در شهرک غرب کلید خورد به گزارش خبرنگار مهر این فیلم داستانی پلآیتالله جوادیآملی: حضور گسترده مردم در راهپیمایی، استکبار را ناامیدتر میکند
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۳ آیتالله عبدالله جوادی آملی گفت حضور گسترده و باشکوه مردم در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن استکبار جهانی را ناامیدتر میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در حاشیه راهپیمایی یوم الله 22 بهمن مردم قم در جمع خبپاسخ آیتالله موسوی اردبیلی به پارک کردن خودرو در معابرعمومی
پاسخ آیتالله موسوی اردبیلی به پارک کردن خودرو در معابرعمومی حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به پرسش شفقنا درباره پارک کردن خودرو در معابرعمومی وممانعت افراد پاسخ گفته اند به گزارش نامه نیوز متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است دیده می شود برخی از افرا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها