تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819840804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یکم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یکم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز پنج شنبه یکم اسفند 1392 هجری خورشیدی، بیستم ربیع الثانی 1435 هجری قمری و بیستم فوریه 2014 میلادی است. 97 سال پیش در چنین روزی، نخستین موزه ی رسمی ایران به نام موزه ی ملی در یکی از اتاق های مدرسه ی دارالفنون تاسیس شد.


مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

1 اسفند 1369
دومین مجلس خبرگان رهبری با پیام آیت الله سید علی خامنه ای مقام معظم رهبری در حسینیه اما م خمینی گشایش یافت. انتخابات این دوره از مجلس خبرگان رهبری در 16 مهر 1369 برگزار شده بود.

1 اسفند 1364
بر اثر سقوط هواپیمای حامل حجت الاسلام فضل الله محلاتی نماینده امام خمینی، وی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس، قضات و مسوولان دیگر جان باختند. این هواپیمای مسافری هدف 2 فروند موشک عراق قرار گرفت.

1 اسفند 1360
عملیات محدود امام علی(ع) در تنگه چزابه با رمز «یا علی(ع) ادرکنی» و با هدف نابودی و خنثی کردن حرکت های دشمن به وسیله ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد.

1 اسفند 1358
نخستین گروه از فقهای شورای نگهبان به وسیله ی امام خمینی انتخاب شدند. اعضای این شورا شامل 2 گروه 6 فقیه و 6 حقوقدان است.

1 اسفند 1356
در اعتراض به کشتار مردم تبریز در 29 بهمن به وسیله ی ماموران نظامی، دانشگاه این شهر تعطیل شد.

1 اسفند 1346
دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به فساد اخلاقی و اداری رواج یافته به وسیله ی امیراسدالله علم رییس این دانشگاه، تحصن کردند.

1 اسفند 1331
هندرس سفیر آمریکا، پیشنهادی به عنوان طرح مشترک آمریکا و انگلیس درباره ی نفت، با محمد مصدق نخست وزیر مطرح کرد. این طرح، ملی شدن نفت را به رسمیت شناخته و اداره ی امور نفت را بر عهده دولت ایران می دانست. اما از آن جا که دخالت کارشناسان خارجی، تعیین قیمت و فروش نفت در این طرح بر خلاف اصل 9 ماده ای طرح ملی شدن صنعت نفت بود، مصدق آن را نپذیرفت.

1 اسفند 1305
لایحه تاسیس راه آهن سراسری را مهدیقلی هدایت وزیر امور اجتماعی ((فواید عامه) به مجلس شورای ملی ارایه کرد.

1 اسفند 1303
مدیر مختار شرکت پرساز نفت شوروی وارد تهران شد. شوماتسکی وزیر مختار شوروی، در سفر خود به ایران درباره ی امکان گسترش فعالیت های پرساز نفت آن کشور، پیشنهادهایی ارایه داد.

1 اسفند 1302
رضاخان سردار سپه کمیسیونی را تشکیل داد که اعضای آن به دولت وی در تمام امور مشورت دهند. تقی زاده، مصدق و فروغی از اعضای این کمیسیون بودند.

1 اسفند 1300
وزارت امور خارجه به همه ی کارگزاری های ایالت ها، ولایت ها و ماموران آن وزارتخانه در کشورهای خارجی دستور داد که لقب ها و عنوان های شخصیت های مختلف از نامه ها به دلیل هدر رفتن وقت حذف شود.

1 اسفند 1295
نخستین موزه رسمی ایران با نام موزه ملی با تلاش مرتضی قلی خان ممتازالملک در یکی از اتاق های مدرسه دارالفنون تأسیس و برای این موزه نظام نامه و برای 280 قلم اشیای آن بروشوری تهیه شد.

1 اسفند 1294
تعدادی از کارمندان سفارت روسیه به تحریک این سفارت در اعتراض به عقب افتادن حقوق شان تحصن کردند.

1 اسفند 1292
میرزا مهدی خان امیرتومان برادر ناصر الملک نایب السلطنه، به مقام وزیر مختار ایران در آمریکا منصوب شد.

1 اسفند 1287
مجاهدان گیلانی به رهبری میرزا کریم خان رشتی و برادرش معز السلطان در یک قیام شجاعانه آقا بالاخان سردار حاکم رشت را به قتل رساندند و حکومت این شهر به دست مشروطه خواهان افتاد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد1 و 4 )
آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**9128**9131
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن