تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802782308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با هنر دیدگانی یا اپ آرت آشنا شوید + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: با هنر دیدگانی یا اپ آرت آشنا شوید + تصاویر

با هنر دیدگانی یا اپ آرت آشنا شوید + تصاویر

در اُپ آرت یا هنر دیدگانی تحریک شبکیه چشم، مهم‌ترین وسیله و معمولاً تنها وسیلهٔ ارتباط است و هدف از آن، ایجاد واکنش‌های بصری فیزیولوژیک در تماشاگر است. بسیاری از کارهای هنر دیدمانی، چیزی بیش از بازی‌های...

هنر دیدگانی(Op Art یا Optical Art) به نوعی نقاشی یا اشكال دیگر هنر گفته می شود كه با خطای دید سر و كار دارند و یا از آن استفاده می كنند. هنر دیدگانی، یك جنبش هنری بود كه در سالهای دهه شصت میلادی، از هنر پاپ(Pop Art)مشتق شد و به صورت مكتبی مستقل درآمد.بسیاری از نمونه های مشهور هنر دیدگانی سیاه و سفید رسم شده اند، به این دلیل برخی آن را آبستره می دانند .

جریان اثر بریجیت رایلی
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo3.jpg

یک نمونه خطای دید، اثر هنرمند مجاری تبار، ویکتور وازارلی

بیننده ای كه به آثار این سبك می نگرد، ممكن است حركت، چشمك زدن، خاموش و روشن شدن، چرخش، لرزش یا جهش مشاهده كند.این سبك، تركیبی از علم و هنر است،‌به عبارتی می‌توان گفت كه وجوه علمی در آثاری كه به این سبك خلق می‌شوند، قابل تشخیص هستند. هنرمند این سبك در آثاری كه خلق می‌كند، تأثیرات مختلفی را كه در بیننده ایجاد می‌شود، مد نظر دارد و هدف وی این است كه تماشاگر را به نوعی در جریانی كه این‌گونه تصاویر قصد بیان آن را دارند، وارد كند. گاهی در آثاری كه به این سبك خلق می‌شود، مخاطب دو و یا چند تصویر مختلف را درون یك تصویر تشخیص می‌دهد و از این مشاهده، كه به نوعی یك بازی فكری ست غرق در لذت می‌شود.
اُپ آرت درواقع یك سبك نقاشی انتزاعی بود كه از خطاهای بصری و دیگر جلوه‌های دیدمانی بهره می‌گرفت. این سبك عموماً از رنگ‌های درخشان و انتزاعات هندسی درهم فشرده استفاده می‌كرد و بر مد، طرح‌های تبلیغاتی و دیگر جنبه‌های فرهنگ همگانی دوره‌ی خود، تأثیر زیادی داشت.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo5.jpg


در اُپ آرت، تحریک شبکیه چشم، مهم‌ترین وسیله و معمولاً تنها وسیلهٔ ارتباط است و هدف از آن، ایجاد واکنش‌های بصری فیزیولوژیک در تماشاگر است. بسیاری از کارهای هنر دیدمانی، چیزی بیش از بازی‌های زیرکانهٔ ادراکی (یا خطای دید) نیستند. البته این آثار در بلندمدت نتوانستند اعتبارشان را حفظ کنند و فقط معدودی از آن‌ها توانستند موقعیت خود را به‌عنوان یک اثر هنری حفظ کنند، و از آن میان تنها استثنای درخور توجه، کار بریجیت رایلی بود.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo4.jpg


در سالهای اخیر با گسترش و رشد گرافیک کامپیوتری انواع جدیدی از این آثار پدید آمد که نمونهٔ شاخص آنها، تصاویری بود که در سالهای دههٔ ۷۰ خورشیدی به نام تصاویر سه بعدی در جراید به چاپ می‌رسید.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo6.jpg


Yaacov Agam آگم و Bridget Riley بریجیت ریلی از هنرمندان پیشگاه اپ آرت میباشند .هنر اپ آرت و مداما همیشه تاثیر هنر بروی مُد و فشن از جایگاه خاصی برخوردار بوده چرا که مُد و فشن هنر را برای مردم، مردمی تر میکند و اینگونه مد و فشن باعث میشود هنر به سطح عام جامه راه پیدا کند. و شناخت دیداری بیشتری نسبت به هنر پیدا کنند. سبک آپ آرت هم از این قضیه جدا نبود و تاثیرات زیادی بر فشن و مد زمان خود داشت.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo.jpg


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo1.jpg


اوسی کلارک (Ossie Clark) طراح مُد  از پیشگامان هنر اپ آرت بروی فشن است. ور سال ۲۰۱۳ مارک جکویز با احترام به وی کالکشن زیبایی را از هنر اپ آرت ایده گرفته است که بسیار دیدنی است.مجسمه های خطای دیداما در ایران نیز گاهی این سبک هنر به چشم می‌خورد گاهی در نقاشی و گاهی هم به صورت مجسمه اما آنچنان که باید و شاید نمی توان این سبک هنری را به طور جدی در ایران پیگیری کرد. در ادامه نمونه هایی از مجسمه های خطای دید اثر صالح سخندان هنرمند ایرانی را می‌بینید که شاید به طور جدی نتوان نام هنر را بر روی آنها گذاشت اما این مجسمه ها نیز با استفاده از خطای دید طوری خلق شده اند که از چند زاویه متفاوت خوانش های مختلفی دارند.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo7.jpg


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/op-art-photo8.jpg




دلیل اینکه می‌گوییم این آثار را نمی‌توان به طور قطع و یقین آثار خلاقانه هنری دانست آن است که یک اثر هنری حرفه‌ای اثری بکر و با ایده‌ای تاثیرگذار و جدید است، همانطور که در نخستین آثار این سبک این بکر بودن و ایده نو دیده می‌شود و نکته دیگر اینکه این آثار و بسیاریث از آثار خارجی از این دست وجهی سرگرم کننده و جالب دارند اما به طور مثال اگر به جای اسامی ائمه (ع) هر اسم یا فرم دیگری را جایگزین کنیم هیچ مشکلی برای این آثار پیش نخواهد آمد در صورتی که یک اثر هنری حرفه‌ای با کوچکترین تغییر معنا و تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند.به بیان دیگر این دست آثار را می‌توان در زمره صنایع دستی جدید جای داد که  دور از هنر نیستند اما قابلیت تبدیل شدن به یک شی بازاری را هم دارا هستند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 957]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن