تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803623361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتمان شکست پرونده‌های میراث ناملموس در دولت گذشته!


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰




R0-25.jpg

یکی از اعضای گروه تهیه‌کننده‌ی پرونده‌های میراث معنوی ایران گفت: در زمانی که حمید بقایی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، بعضی پرونده‌های مربوط به حوزه‌ی میراث ناملموس ایران به‌دلیل داشتن نواقصی، در فهرست جهانی یونسکو ثبت نشدند و اخبار مربوط به آن هم رسانه‌ای نشد. به علاوه، به کارشناسان اعلام شد که در صورت گفت‌وگو در این‌باره، با آن‌ها «برخورد تندی» خواهد شد. مرتضی رضوانفر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یونسکو کنوانسیون میراث فرهنگی را با هدف ایجاد صلح و گفت‌وگو میان دولت‌ها و ملت‌ها تهیه کرده است؛ ولی عملا از آن نتیجه عکس می‌گیرد. مثلا در حوزه‌ی موضوع‌های مشترک بین کشورها، غالبا اختلاف‌هایی ایجاد می‌شود. او ادامه داد: مثلا کشوری مانند جمهوری آذربایجان که زمانی، بخشی از ایران بود و هویت مستقل نداشت، برای یافتن هویت مستقل، ثبت موارد مورد مناقشه و مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان را در اولویت کاری‌اش قرار داده است. به همین دلیل، به «چوگان» دست‌اندازی می‌کند. در حالی که مردم کشور جمهوری آذربایجان چندان با این ورزش آشنا نیستند و با وجود بیش از 72 فدراسیون چوگان در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران، جمهوری آذربایجان حتی فدراسیونی برای این ورزش ندارد. این عضو گروه تهیه‌کننده‌ی پرونده‌های ثبت جهانی میراث معنوی ایران بیان کرد: اعضای یونسکو نیز اکنون منتقد این شرایط هستند و به این نتیجه رسیده‌اند که این شیوه‌ی ثبت آثار باعث ایجاد اختلاف شده است. او گفت: کنوانسیون یونسکو، محور اصلی خود را بر تفاوت‌ها گذاشته و معتقد است، تفاوت‌ها باعث صلح و دوستی می‌شوند، مثلا اگر جمهوری آذربایجان چیزی داشته باشد که ما آن را نداریم، برای‌مان جالب خواهد بود که بدانیم آن چیست و آثار ثبت‌شده‌اش را بررسی می‌کنیم و با فرهنگ‌ها و موضوعات جدید آشنا می‌شویم؛ ولی موضوعات مختلفی مانند تار و چوگان که بین ایران و جمهوری آذربایجان مشترک‌اند، اختلاف‌هایی را نیز میان دو کشور ایجاد کرده‌اند. رضوانفر همچنین اظهار کرد: فقط می‌توان گفت که بخش تفاوت‌ها به هدف خود نزدیک شده، ولی بخش مشارکت‌ها نه‌تنها در ایران، بلکه در اروپا‌، آمریکای جنوبی و ... هم مشکل ایجاد کرده است. بر این اساس، مهدی حجت - قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی - چندی پیش اعلام کرد که کارشناسان کاری کنند که به سمتی برویم تا این موضوعات باعث ایجاد کشمکش بین کشورها نشود. من نیز پیشنهاد کردم که از یونسکو بخواهیم تا در پرونده‌های چندملیتی و مشترک، کشورها را ترغیب کند تا موضوعات مشترک را به‌صورت پرونده‌ی چندملیتی ثبت کنند. او توضیح داد: پیشنهاد من این بود که در حوزه‌ی آثار مشترک بین کشورها، یونسکو به جای ترغیب کشورها به ثبت پرونده‌ها به‌صورت چندملیتی، کشورها را مجاب به ثبت پرونده‌های‌شان به‌شکل چندملیتی کند. در این صورت، هر کسی که زودتر بدود نمی‌تواند پرونده‌ی خود را ثبت کند. اگر کشورها مجاب شوند که آثار را به‌صورت مشترک ثبت کنند، می‌دانند که نمی‌توانند آن‌ها را تنهایی ارائه کنند. بنابراین مجبورند مواردی را مانند نان لواش که در حوزه‌ی میراث ناملموس مشترک قرار دارند، همراه با کشورهایی که آن اثر را دارند، ثبت کنند. این پژوهشگر حوزه‌ی میراث معنوی با بیان این‌که اولویت‌بندی در ارائه‌ی پرونده‌ها در یونسکو بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: هر کشور، سالی یک پرونده می‌تواند ارائه کند. ممکن است یک پرونده در اولویت یک کشور نباشد؛ مثلا ما در سال 2014 میلادی مجبوریم از پرونده‌ی «آیین باران‌خواهی» دفاع کنیم در حالی‌ که موضوعاتی مانند چوگان هستند که باید زودتر ثبت شوند. او با گله از مدیران قبلی که با سیاست‌گذاری نادرست موجب بروز مشکلاتی در زمینه‌ی ثبت جهانی پرونده‌های میراث ناملموس شدند‌، تصریح کرد: در برخی موارد، موضوعاتی مطرح شدند که اصلا در اولویت نبودند مانند طب سنتی‌، موسیقی اقوام ایرانی و ... که دیگر کشورها قرار نبود به آن‌ها دست‌اندازی کنند. به‌دلیل آشنا نبودن مدیران قبلی با این موضوعات، این پرونده‌ها برای ثبت جهانی ارائه شدند. در حالی‌ که اولویت‌های مهم‌تری وجود داشت. مثلا حمید بقایی اصرار داشت که «موسیقی اقوام ایرانی» را در یونسکو ثبت کند؛ اما این پرونده و چند پرونده‌ی دیگر به‌دلیل ایرادهای واردشده از یونسکو ثبت نشدند و ثبت نشدن آن‌ها نیز رسانه‌ای نشد، چون بقایی اصرار داشت که صدایش درنیاید و کسی آن را رسانه‌ای نکند. در آن دوره، رسما به ما گفته شد که اجازه‌ی مصاحبه نداریم و در صورت انجام مصاحبه، با برخوردهای تندی روبه‌رو می‌شویم. رضوانفر همچنین افزود: بقایی غالبا از کارشناسان می‌خواست تا نظرات خود را ارائه کنند و بعد که ما نظر می‌دادیم، کار خودش را انجام می‌داد. او ادامه داد: در این دولت، کارهایی در حال انجام شدن است و ما هم امکان انجام مصاحبه داریم. البته ممکن است مردم فکر کنند که برخی مشکلات به‌وجود آمده، حاصل کار دولت یازدهم است، در حالی که آن‌ها باقی‌مانده‌ی سیاست‌های دولت قبلی‌اند. معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره‌ی نان لواش که بحث ثبت جهانی آن توسط ارمنستان به‌تازگی مطرح شده است نیز توضیح داد: از آنجا که یک کشور برای ارائه‌ی هر پرونده، با محدودیت روبه‌رو است و امکان دارد کشورهای زیادی آیین‌ها‌ و فرهنگ‌های مشترک داشته باشند که برای ثبت آن‌ها بخواهند اقدام کنند، در نتیجه، مشکلات همیشه وجود دارند. یونسکو تأکید دارد که خاستگاه یک عنصر برایش اهمیت ندارد و تاریخ حضور یک عنصر در یک منطقه، یعنی قدمت آن هم حائز اهمیت نیست. همین موضوع را درباره‌ی ثبت چوگان دیدیم. او درباره‌ی شرایط ثبت یک اثر در یونسکو، گفت: برای ثبت یک اثر باید از حضور آن در یک فرهنگ، چند نسل (حداقل سه نسل یعنی بالای 60 یا 70 سال) گذشته باشد، حضور یک اثر باید در یک فرهنگ پیوسته باشد، یعنی به این صورت نباشد که مثلا یک فرهنگ مدتی شایع باشد، دوباره از بین برود و باز احیا شود و در صورت احیای دوباره هم باید سه یا چهار نسل از حضور آن اثر در یک منطقه بگذرد و باید آن اثر، بخشی از هویت جامعه یا یک گروه باشد، یعنی خود آن گروه یا ملیتی که اثر برای آن‌ها ثبت می‌شود، آن موضوع را بخشی از هویت خود بدانند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن