تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802895881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی برنامگی مخالفان دولت سوریه، عامل شکست دور دوم نشست ژنو2


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بی برنامگی مخالفان دولت سوریه، عامل شکست دور دوم نشست ژنو2 تهران– ایرنا– بی برنامگی ائتلاف ملی مخالفان سوریه در دور دوم نشست ژنو 2 که نشان دهنده تصور نادرست آنان نسبت به سوریه و مبارزه با دهشت افکنی است، این نشست را نیز به شکست کشاند.


دور دوم مذاکرات صلح سوریه بین هیات اعزامی دولت سوریه و ائتلاف ملی مخالفان در حالی به پایان خود نزدیک می شود که «اخضر ابراهیمی» نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، روز جمعه به خبرنگاران گفت: اعتراف می کنم مذاکرات ژنو شکست خورده است.
به گفته اخضر ابراهیمی، جلسه روز بیست و دوم بهمن که هر 2 هیات سوری در آن حضور داشتند، جلسه ای دشوار و ناموفق بود و 2 طرف نتوانستند درباره اولویت گفت و گوهای روزهای آینده توافق کنند.
سومین روز از دور دوم نشست ژنو 2 هم محدود به یک سلسله دیدارها و گفت و گوهای جانبی بود.
دور پیشین نشست روز دوم بهمن امسال در شهر «مونترو» سوییس برگزار شد و به دلیل طرح موضوع تشکیل دولت انتقالی هیچ گونه نتایج ملموسی به همراه نداشت و دور دوم این گفت و گوها نیز از بیست و یکم بهمن ماه جاری در ژنو آغاز شده و بیست و ششم یا بیست و هفتم بهمن پایان می یابد.
زمان برگزاری ژنو 1 نیز تابستان 1391 بود که برخلاف 2 نشست کنونی، بدون حضور نمایندگان دولت سوریه برگزار شد.
*** موضع 2 طرف در نشست تازه
دور دوم گفت و گوهای ژنو 2 برای حل تنش ها در سوریه در حالی برگزار شد که نمایندگان دولت مبارزه با تروریسم (دهشت افکنی) را دنبال می کنند و این مساله را به عنوان مقدمه ای برای هر ساز و کار سیاسی دیگر می دانند اما ائتلاف ملی مخالفان تشکیل دولت انتقالی و کناره گیری «بشار اسد» رییس جمهوری این کشور از قدرت را مطرح می کنند.
وجود اختلاف میان ائتلاف ملی مخالفان و دولت دورنمای این دور از گفت و گوها را هم تیره و تار کرده است.
همچنین با توجه با اینکه ائتلاف ملی مخالفان برنامه مشخصی ندارد، نمی توان امیدوار بود که این دور از گفت و گوها نتایج دلخواه را به همراه داشته باشد.
در این پیوند خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» بیست و سوم بهمن گزارش کرد طی 2روزی که از دور دوم گفت و گوها در ژنو برای حل مساله سوریه سپری می شود، مشخص شد ائتلاف ملی مخالفان سوریه در رویکرد خود برای حل بحران سوریه هیچ تغییری نداده است.
اعضای هیات ملی مخالفان همچنان موضوع تشکیل دولت انتقالی را دنبال می کنند و به نظر می رسد آنان فقط برای رسیدن به قدرت تلاش می کنند و موضوع مبارزه با تروریسم و پایان دادن به خونریزی ها برای آنان هیچ اهمیتی ندارد.
این در حالی است که هیات دولتی موضع خود را نسبت به بیانیه نشست ژنو 1 بیان کرده است و مبارزه با دهشت افکنی را مقدمه ای برای حل مساله سوریه می داند.
دولت عناصر دهشت افکنی را مهمترین چالش برای برقراری امنیت در سوریه می داند و نخستین گام را هم برای برقراری ثبات در گرو مبارزه با تروریست ها قلمداد می کند.
دولت همواره بر این مساله تاکید کرده است که باید از راهبرد مبارزه با تروریست و خشونت به راه حل سیاسی دست یافت که منافع مردم را تامین کند و ثبات را برای سوریه به ارمغان آورد.
اما مخالفان و در صدر آنها ائتلاف ملی مخالفان هیچ دیدگاهی نسبت به آینده این کشور ندارند و از استقلال اراده در تصمیم گیری هم برخوردار نیستند و فقط مجری دستور کشورهای پشتیبان خود هستند.
در این پیوند خبرگزاری رسمی سوریه روز بیست و سوم بهمن از قول «بثنیه شعبان» مشاور سیاسی و مطبوعاتی بشار اسد، نوشت: ائتلاف ملی مخالفان که در نشست ژنو 2 شرکت کرده اند از استقلال در تصمیم گیری برخوردار نیستند.
وی افزود: به نظر می رسد ائتلاف ملی مخالفان از آنچه در سوریه رخ می دهد، آگاهی ندارد و فقط دستورهای ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس و عربستان را علیه دولت و مردم این کشور به اجرا در می آورد.
وی تصریح کرد: هیات مخالفان به درد و رنج های مردم سوریه هیچ توجهی ندارد و مواضع این گروه با روح بیانیه ژنو 1 هم مخالفت دارد و هدف اساسی آن دستیابی به قدرت است.
*** مخالفان ورشکسته سوریه در ژنو 2
با توجه به اینکه نظام سوریه در میدان نبرد دست برتر را دارد و میان ائتلاف ملی مخالفان اختلاف هایی وجود دارد اعضای ائتلاف در نشست ژنو 2 دست خالی ماندند و نظام سوریه همه برگ های برنده را در اختیار دارد.
از یک سو پشتیبانان خارجی این کشور همیشه از دولت حمایت کرده و از سوی دیگر مردم سوریه که از افراط گرایی در کشورشان در هراسند به پشتیبانی همه جانبه از بشار اسد می پردازند.
همه این عوامل باعث شده اند مخالفان نظام سوریه به طور کامل احساس شکست کنند.
تارنمای «اخبار سوریه» روز بیست و سوم بهمن نوشت: شرکت هیات رسمی سوریه در نشست ژنو باعث شده است دستاورد زیادی نصیب نظام سوریه شود.
این هیات افزون بر روشن کردن پوچی موضع مخالفان ثابت کرد برای حل عادلانه تنش در سوریه نیت صادقانه دارد.
نظام سوریه از راهبرد شرکت در این نشست توانست در عرصه سیاسی هم مانند عرصه نظامی پیروزی هایی به دست آورد.
***بی برنامگی مخالفان
نبود برنامه روشن میان اعضای ائتلاف ملی مخالفان نشان می دهد که آنان فقط تلاش می کنند قدرت را در دست گیرند و هیچ برنامه کلانی برای مبارزه با دهشت افکنی که هم اکنون مهمترین خواسته مردم سوریه است، ندارند.
در این پیوند تارنمای خبری «النشره» لبنان، بیست و سوم بهمن در گزارشی تحلیلی به قلم «احمد عبدالسلام مرعی» نوشت: امید چندانی به موفقیت نشست ژنو 2 نمی رود.
وی افزود: اظهارات گوناگون نمایندگان گروه مخالف پیش از اینکه راهی سوییس شوند، نشان داد آنان تمایل صادقانه و واقعی برای حل مسالمت آمیز موضوع سوریه ندارند.
به عنوان نمونه روزنامه «الشرق» قطر روز بیست و سوم بهمن از قول «ریاض الاسعد» یکی از سردستگان مخالفان نوشت: ارتش آزاد و دیگر گروه های زیر نظر آن به نتایج مذاکرات ژنو 2 پایبند نخواهند بود.
این روزنامه افزود: چنین اظهاراتی باعث تردید شده است که آیا ائتلاف مخالفان سوریه قدرت تاثیر گذاری بر دیگر مخالفان را در سوریه دارد؟
به نوشته النشره، مخالفان برنامه شفافی ندارند و فقط به بند مربوط به دولت انتقالی در سوریه توجه می کنند و نبود چنین برنامه ای نه فقط آنان را رنج می دهد بلکه اخضر ابراهیمی را هم آرزده خاطر کرده است.
*** فرجام سخن
تا زمانی که گروه های مسلح در سوریه از پشتیبانی تسلیحاتی و سیاسی بسیاری از کشورهای خارجی برخوردارند، نمی توان امیدوار بود که برگزاری هر گونه نشستی برای حل تنش های سوریه نقش موثری داشته باشد و به آرمان مورد نظر مردم سوریه جامه عمل پوشاند.
با توجه به اینکه فقط گروه کوچکی از مخالفان سوریه در ژنو 2 حضور یافتند، کارشناسان گفتند که اگر توافقی هم صورت گیرد ضمانت اجرایی آن از سوی مخالفان وجود ندارد، به ویژه موضع مخالفان در نشست ژنو نشان داده است آنان فقط به دنبال قدرت هستند و هیچ گونه تصوری نسبت به آینده سوریه و مردم این کشور ندارند.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تنش ها در سوریه فقط با به کار بستن شیوه سیاسی از بین خواهد رفت و این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت خود را با حضور در پای صندوق های رای مشخص کنند.
گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهش **9278**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن