تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818928765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رودخانه های نیمه جان شهر من!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رودخانه های نیمه جان شهر من! کرمانشاه - ایرنا - در شهرهای مدرن دنیا، وجود رودخانه در درون شهر یک مزیت توریستی و گردشگری محسوب می شود ضمن اینکه به سیمای شهر هم زیبایی و جلوه ای خاص می بخشد درست مانند رودخانه تیمز در لندن و یا همین زاینده رود در اصفهان خودمان.


در شهر کرمانشاه نیز دو رودخانه عمدتا فصلی آبشوران و قره سو وجود دارد که متاسفانه باید گفت، هرگز نه سیمایی زیبا به کلانشهرمان بخشیده اند و نه اراده ای قاطعانه برای ساماندهی این رودخانه ها که جاذبه ای برای مردم شهر و مهمانان باشد، وجود داشته است.
از قره سوی اکنون نحیف و نیمه جان تنها یک بستر برجای مانده است چون در سرچشمه های این رودخانه و در طول مسیر، برداشت های بی رویه آب برای مصارف کشاورزی آنقدر زیاد شده است که برای ساکنان کرمانشاه دستاوردی جز یک دره خشک و جولانگاه موش و مار باقی نگذاشته است.
کار ساماندهی رودخانه قره سو در نشست کارگروه گردشگری استان که در چهارم اسفند سال 88 برگزار شد به تصویب رسید و پس از آن مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز جزییات این طرح را تشریح کرد.
ˈاسدالله بیرانوندˈ گفته بود که ایجاد امکاناتی مانند رستوران، کافی شاپ، سایت تفریحات آبی، قایق سواری، ایجاد سوئیت های اقامتی موقت، سالن آمفی تئاتر روباز، ایجاد فضای سبز، محوطه سازی، ایجاد جاده ساحلی، نورپردازی، سرویس بهداشتی و نمازخانه از جمله امکاناتی است که در طرح ساماندهی حریم رودخانه قره سو دیده شده است.
اما با گذشت سال ها فقط شاهد چیدمان تعدادی صندلی و سایه بان در حوزه کمربندی غربی این رودخانه به سمت بلوار شهید بهشتی هستیم و در عمل کار چندانی در ساماندهی رودخانه قره سو نشده است.
اما وضع در رودخانه دیگر درون شهر کرمانشاه یعنی آبشوران قدری متفاوت تر است زیرا این رودخانه علاوه بر اینکه در امتداد مسیرش محل تجمیع زباله های خانگی و نیز پسماندهای برخی کارگاه های درون شهری و البته فاضلاب است، خطر ایجاد چالش های زیست محیطی را نیز به همراه خود دارد گرچه رودخانه قره سو نیز از خطر ورود فاضلاب ها مصون نمانده و همین شرایط را دارد.
با این حال در 12 مهر سال گذشته، کلنگ آغاز عملیات ساماندهی رودخانه آبشوران از میدان آزادگان آغاز شد.
مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه که کارفرمای این پروژه نیز بود، هدف از آغاز طرح ساماندهی را تجمیع آب های سطحی شهر کرمانشاه و نیز ممانعت از بروز چالش های زیست محیطی عنوان کرده بود.
ˈمحمد کهریزیˈ همچنین از اجرای این طرح در چند فاز و نیاز به حدود دو هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن سخن گفته بود.
با این حال روند کار در ساماندهی این پروژه مطابق انتظار نیست و عواملی چون عدم تخصیص مناسب اعتبارات، فصل سرما و عدم امکان کار اجرایی و نیز واقع شدن این رودخانه در بخشی از مسیرش از دل یکی از شلوغ ترین خیابان ها و محلات شهر یعنی وزیری و خیابان شهید حداد عادل، در روند کند اجرای آن بی تاثیر نبوده است.
برای آگاهی از آخرین وضعیت طرح ساماندهی رودخانه آبشوران با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه که اجرای پروژه با شرکت متبوعش است، گفت و گو کردیم.
ˈکیاست امیریانˈ زمان بهره برداری نهایی از این طرح که به گفته وی در دو فاز اجرا می شود را چهار سال آینده (پایان سال 96) عنوان کرد.
وی اظهار کرد که این طرح از جمله پروژه های مهم و در دست اجرای شرکت آب منطقه ای استان است و قرار است در دو فاز میدان آزادگان تا میدان وزیری سپس تا میدان آیت الله جلیلی اجرا شود.
وی شرایط جوی زمستانی را عاملی در رکود ادامه اجرای این پروژه عنوان کرد و وعده داد که با بهبود شرایط جوی و مساعد شدن امکان کار، تحرک بیشتری در اجرای ساماندهی آبشوران ایجاد خواهد شد.
امیریان همچنین از سختی کار در معابر شهری سخن گفت و با اشاره به اینکه بخش عمده این پروژه در معابر شهری از جمله خیابان شهید حداد عادل و میدان وزیری تا میدان جلیلی واقع شده است، گفت: این وضع روند کار را با تاخیر مواجه می کند.
وی همچنین از هماهنگی شرکت آب منطقه ای با ادارات ذیربط در اجرای این طرح نقش دارند، سخن گفت و ابراز امیدواری که این هماهنگی ها به شتاب بخشی در اجرای پروژه کمک کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: حجم اعتبار امسال برای این پروژه 375 میلیارد ریال بوده است که میزان تخصیص تاکنون 130 میلیارد ریال بوده است.
وی رقم اعتبارات سال آینده این پروژه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با تخصیص به موقع این اعتبارات، شاهد شتاب در اجرای این پروژه باشیم.
اما واقعیت آن است که ساکنان اطراف این رودخانه بخصوص در محدوده میدان جلیلی تا محله ˈباغ نیˈ در شرایط ناخوشایندی به سر می برند به طوری که ریختن رباله های خانگی برای ساکنان اطراف این رودخانه به یک عادت تبدیل شده و شاید هم از سطل های زباله شهرداری در این محدوده خبری نیست که چنین می کنند!
جولان موش و سایر جوندگان در بستر این رودخانه هم می توان آسیب رسان به سلامت ساکنان باشد بخصوص در روزهای گرم سال که بوی نامطبوع زباله های ریخته شده در بستر این رودخانه آزار دهنده می شود این در حالیست که به تازگی سگ های ولگرد درون شهر کرمانشاه هم لانه ای بهتر از ابشوران برای خود نیافته اند و در نیمه های شب به قول ساکنان باغ نی، گله های سگ در اطراف این رودخانه دیده می شوند.
با این احوال ساکنان شهر چاره ای ندارند که چهار سال دیگر صبر کنند تا این رودخانه و نیز رودخانه قره سو که بسان بیماری محتضر و در بستر بیماری در وضعی نیمه جان به سر می برند، با اقدامات متولیان امر، جانی دوباره بگیرد و شاید رویا نباشد که روزی آبشوران و قره سو همان زیبایی را به شهرمان بدهند که ˈتیمزˈ و ˈزاینده رودˈ به لندن و اصفهان داده اند!
571/567
یحیی معماری
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن