واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اکران «رستاخیز» با ممیزی سنگین و حذف چهره حضرت عباس (ع)
این اثر امکان ممیزی به شیوه معمول و مشابه مختارنامه را ندارد و ممیزی سنگینی متوجه خواهد شد و چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و... نورانی یا حذف خواهد شد. هرچند بعید نیست درویش در این زمینه مقاومت کند و شاید سکوت درویش در جشنواره سی و دوم در خصوص این اتفاق نیز در همین راستا بوده باشد.
کد خبر: ۳۷۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱ - 16 February 2014
جشنواره سی و دوم فیلم فجر با یک بمب خبری همراه بود که ترکشهایش کم کم نمایان میشود و آن هم نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و فرزندان امام حسین (ع) بود؛ خبری که در یک هفته اخیر موجی از واکنشهای علما و مراجع را در پی داشته تا آن گونه که از جمع بندیهای تصمیم گیران ارشد خبر میرسد، این فیلم سینمایی نیز در نهایت به سرنوشت «مختارنامه» مبتلا شود.
به گزارش «تابناک»، پنجمین روز جشنواره بین المللی فیلم فجر سی و دوم با اکران فیلم «رستاخیز» اثر فاخر احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا آغاز شد که در اتفاقی بی سابقه با نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم بن الحسن، حضرت علی اکبر و حضرت علی اصغر فرزندان امام حسین (ع) همراه شد تا بدین ترتیب گران ترین فیلم تاریخ سینمای ایران که تاکنون رنگ جشنواره فجر را دیده، در شرایط دشواری قرار گیرد.
در یکی از نخستین سکانس های فیلم «رستاخیز»، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على(ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ می فرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبه ای بیش نمی ماند (نقل به مضمون)»
پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از هراس بر زمین می افتد و یاران حسین که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به توطئهای میبرند که سرانجام حضرت عباس (ع) در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به کاخ میرود و امام حسین (ع) را تا بیرون از آن همراهی میکند و پس از آن بازگشته و میگوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر درمییابد، چهره حضرت اباالفضل مقابلش نقش بسته است.
پس از آن نیز، در ده ها سکانس در پیش و حین به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت عباس و همچنین نحوه کامل به شهادت رسیدن ایشان به تصویر کشیده میشود و البته در جریان به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت قاسم و حضرت علی اکبر نیز با بیان جملاتی که پیرامون رخصت گرفتن برای جنگیدن یا رجزخوانی برای سپاه یزید به نمایش در می آید که در نوع خود اقدام منحصر به فردی است؛ اقدامی که داوود میرباقری در «مختارنامه» در پی اش بود اما با نهی شدید مراجع تقلید، صداوسیما سکانس سقای کربلا را از مجموعه «مختارنامه» خارج کرد.
ظاهراً درویش با توجه به حساسیت هایی که قابل پیش بینی بود، برای به تصویر کشیدن حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و علی اکبر و علی اصغر که علی رغم مقام شامخ ایشان جزو چهارده معصوم محسوب نمیشوند، از یکی از بزرگان و برخی از علما کسب مجوز کرده که ایشان نیز تاکید کرده اند اگر به تصویر کشیدن حضرت عباس و دیگر اولاد ائمه منجر به توهین به ساحت ایشان نشود، نمایش چهره ایشان اشکالی ندارد اما ظاهراً اعتراضات مراجع، علما و مذهبیون به این اتفاق، باز هم منجر به تجدیدنظر شده و تصویر حضرت عباس (ع) به نمایش عمومی در نخواهد آمد.
مسئله اساسی اما آنجاست که اثر 170 دقیقهای احمدرضا درویش به واسطه سکانس های کلیدی که حضرت عباس (ع) در آن حضور دارد، امکان ممیزی به شیوه معمول و مشابه مختارنامه را ندارد و در صورتی که درویش حاضر شود فیلمش با ممیزی اکران شود، ممیزی سنگینی متوجه خواهد شد و چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و... نورانی یا حذف خواهد شد. هرچند بعید نیست درویش در این زمینه مقاومت کند و شاید سکوت درویش در جشنواره سی و دوم در خصوص این اتفاق نیز در همین راستا بوده باشد.
مطالب مرتبط
نمایش چهره حضرت عباس، علی اکبر و علی اصغر علیهمالسلام در «رستاخیز»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]