محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830305900
سینمای ایران در تدارک فیلم تسخیر سفارت آمریکا
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
سینمای ایران در تدارک فیلم تسخیر سفارت آمریکا
ابراهیم اصغرزاده اظهار امیدواری کرد: فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود و شرایطی پیش آید که سینماگران نسبت به مسائل مردم اهمیت قائل شوند که برخی از این مسائل بازخوانی تاریخ است.
به گزارش نامه نیوز، جزییات ساخت فیلمی در سینمای ایران دربارهی اشغال سفارت آمریکا تشریح شد.
قرار است سیدجمال ساداتیان تهیهکننده سینما فیلمی را درباره اشغال سفارت آمریکا در تهران با همراهی دانشجویان خط امام که در جریان اشغال سفارت آمریکا حضور داشتند، بسازد.
در این راستا صبح چهارشنبه 2 بهمن ماه، نشستی با حضور سید جمال ساداتیان و ابراهیم اصغرزاده که یکی ازدانشجویان حاضر در اشغال سفارت آمریکا بود، برگزار شد.
سید جمال ساداتیان تهیهکننده سینما در ابتدا توضیح داد: سینما تمام حوزههای علوم انسانی را به خدمت گرفته و با ورود تکنولوژی ابعاد گستردهای به این صنعت داده شده است. در این شرایط هر ساله فیلمهای قدری ساخته میشوند اما با وجود پرداختن به موضوعات تاریخی، سینمای ما به اتفاقاتی که در اوایل انقلاب اسلامی رخ داده کمتر پرداخته است.
کلیت نظام، اجازه مطرح شدن چنین بحثی را میدهد
او با اشاره به فیلمهایی که در حوزه جنگ ساخته شدهاند، افزود: البته در این فیلمها بیشتر به قهرمانپروری پرداخته شده است، در حالی که به نظرم موضوع تسخیر سفارت آمریکا در تاریخ انقلاب برجسته است و اکنون که سی سال از آن حادثه میگذرد، کلیت نظام اجازه مطرح شدن چنین بحثی را میدهد و میتوان به عنوان یک موضوع فاخر و تاثیرگذار در انقلاب به آن پرداخت.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: پس از بررسیها به این نتیجه رسیدیم که شاید بهترین کسانی که میتوانند برای ساخت این فیلم به ما کمک کنند، همان افرادی هستند که در آن حادثه خودشان سردمدار بودند. به همین دلیل با آقای اصغرزاده تماس گرفتیم و اکنون براساس اسنادی که در داخل و خارج از کشور درباره این اتفاق منتشر شده، در حال جمعآوری اطلاعات هستیم.
وی همچنین اظهار کرد: ما منتظر هستیم تا متون لازم برای آغاز کار فراهم شود و امیدواریم اول تابستان آینده جمعبندیها به اتمام برسد.
ساداتیان با بیان اینکه در این فیلم 66 بازیگر خارجی حضور دارند گفت: بازیگران ایرانی هم همگی جدید هستند، چرا که باید همان مقطع سنی دانشجویان در سفارت نشان داده شود.
این تهیهکننده سینما،درباره کارگردان این فیلم هم گفت: افرادی را به عنوان کارگردان کاندیدا کردهایم و ذهنیت اولیه من این است که این پروژه بیشتر از یک کارگردان و یک فیلمنامه نویس، داشته باشد.
کاملا در بخش خصوصی فیلم را میسازیم
او همچنین تصریح کرد: ساخت این فیلم به طور کامل در بخش خصوصی و مستقل از سازمان سینمایی و بنیاد سینمای فارابی پیگیری میشود اما برای دریافت مجوز و اجازه ساخت قطعا از سازمان سینمایی مجوز گرفته شود.
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فیلم در جواب فیلم «آرگو» ساخته میشود، تاکید کرد: به دنبال پاسخگویی نیستیم و در ذهنیت شخصی خود به دنبال این نبودم که انفعالی عمل کنم، این موضوع مسالهی ملتهب است و باید از زبان سینمای ایران مطرح شود.
نمیخواهیم پاسخگوی مطالبات یک جریان باشیم
ساداتیان همچنین در پاسخ به اینکه آیا نگرانی ندارد تا اتفاقی که برای فیلم «به رنگ ارغوان» رخ داد برای این پروژه هم تکرار شود؟ گفت: چنین احتمالاتی وجود دارد اما نباید باعث درجا زدن شود. ما نمیخواهیم پاسخگوی مطالبات یک جریان باشیم، بلکه قصد داریم سخنگوی مطالبات مردم باشیم و امیدواریم در نهایت دولت که تصمیم گیر است، با ما همراه باشد.
او خاطرنشان کرد: قصد ما بر این است که اگر خدای نکرده در جایی از پروژه دیدیم که دخالتهای اضافی وجود دارد به نوعی آن را حل و فصل کنیم و این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی بالاترین مقام اجرایی کشور هم در جریان قرار بگیرد. بنابراین ناامید نیستیم که اگر احتمالا تنشی به وجود بیاید آن را نتوانیم حل و فصل کنیم.
ساداتیان همچنین ابراز امیدواری کرد که ساختمانی که محل وقوع این اتفاق بوده و اکنون در ایران وجود دارد برای ساخت پروژه محیا باشد و شرایطی فراهم شود تا این محل یکسال در اختیار پروژه قراربگیرد.
به گزارش ایسنا، در این نشست ابراهیم اصغرزاده که به عنوان مشاور پروژه این گروه را همراهی میکند با اشاره به اینکه پس از اطلاع از تصمیم سیدجمال ساداتیان برای ساخت فیلمی درباره موضوع سفارت اشغال آمریکا در تهران از آن استقبال کرده است،یادآور شد: در آن زمان هم گفتم که این کار پروژه سختی است و ابتدا باید تکلیف سیاست و سینما در کشور ما مشخص شود تا بعد فیلمهایی بسازیم که ماندگار شوند. مخصوصا اینکه ساخت فیلمهایی با عنوان فاخر هزینههای سنگینی دارد که منبع عمده آنها هم نفت است.
او با اشاره به اینکه امروزه با پس زدن جدی نسل جوان نسبت به تاریخ گذشته خودشان روبرو هستیم، اظهار کرد: در صنعت سینمایی هالیوود ، بالیوود و حتی کشورهایی مانند مصر که دارای سینما هستند، سینماگران به کمک مردم آمدهاند و حتی در هالیوود شاهدیم که آنها سیاستهای سیاستمداران خود را قابل باور میکنند. این اتفاق در به قدرت رسیدن «اوباما» هم قابل مشاهده است.
فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود
ابراهیم اصغرزاده با اشاره به چند حادثه از جمله تسخیر سفارت آمریکا در تهران و یازده سپتامبر که تاثیر سنگینی بر حافظه جمعی آمریکا داشت، گفت: حادثهی سفارت بیشترین تاثیر را روی سیاستگذاریهای کاخ سفید در سه دهه قبل داشته است، هنوز این ترس وجود دارد این در حالی است که در حادثه 11 سپتامبر آمریکا با حمله به عراق جامعه آمریکایی را توانست تخلیه روانی کند اما برای سفارت این عقده همان طور باقی مانده است. به همین دلیل است که وقتی فیلمی مثل «آرگو» ساخته میشود، برای جامعه آمریکا قابل قبول است و تازه به آن جایزه اسکار هم تعلق هم میگیرد.
وی با اشاره به تفاوت صنعت سینما در ایران و آمریکا بیان کرد: ما در ایران با صنعت سینمای ضعیفی روبرو هستیم و البته قبل از انقلاب شرایط، توجیه کننده وضعیت این صنعت بود. اما در دوران سازندگی و ریاست جمهوری احمدی نژاد سینمای ایران دچار رکود شد و فقط در دوره خاتمی فعال شد، در واقع سینمای اصلاحات سینمایی است که میتوان گفت فیلمسازان در آن نیم نگاهی به سیاست داشتند و سینمای ژانر متلکگویی وجود داشت.
اصغر زاده ادامه داد: اما در دوره ریاست جمهوری احمدینژاد دولت سعی کرد فضای کلی سینما را در اختیار بگیرد و هیچ پرندهای پر نمیزد، مگر اینکه تحت کنترل دولت باشد. این امر باعث شد سینما دچار مشکلات جدی شود.
وی افزود: امیدوارم در این دولت که اراده مردم بر این بود تا رئیس جمهوری با شعارهایی که داده است انتخاب شود، فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود و شرایطی پیش آید که سینماگران نسبت به مسائل مردم اهمیت قائل شوند که برخی از این مسائل بازخوانی تاریخ است.
به گفته اصغرزاده اگر مساله اشغال سفارت آمریکا در ایران به خوبی بررسی شود نه تنها باعث اعتماد به نفس نسل جوان میشود بلکه به جامعه بینالمللی هم جواب خوبی میدهد.
او با اشاره به فیلم «آرگو» و ارائه تصاویری که در ابتدای فیلم از گذشته آمریکا نشان داده میشود، گفت: سینمای ایران و سینماگران باید خودشان تقدس زدایی کنند و وارد حوزه سیاسی شوند. چرا که ما اگر اکنون از رابطه نسل جوان با گذشته نگرانیم و آنها دچار نوعی انحلال طلبی شدهاند. بنابراین امیدوارم در شرایط جدید که روابط خارجی در اولویت کار دولت قرار گرفته بخشهای فرهنگی و هنری و به خصوص سینما نیز درک صحیحی از جامعه و مطالبات آن داشته باشند.
اصغرزاده تاکید کرد: قبول کنید که سینمای ایران بارها خود را به ندیدن زده است. البته من نمیخواهم سینماگران را متهم کنم اما اگر سینماگران فعلی و گذشته را مقایسه کنید، میبینیم که آنها اصلا قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. ما چندینبار تلاش کردیم و از سینماگران خواستیم که مساله اشغال سفارت آمریکا در ایران را مطرح کنند. اما هربار با موانعی روبرو شدیم که البته این موانع تنها به مسائل مالی مربوط نمیشد.
وی در پاسخ به اینکه چقدر امکان دارد تا این فیلم بدون دخالت و وجود ممیزی ساخته شود، اظهار کرد: این مساله را نفی نمیکنم ولی معتقدم این فعالیت یک مبارزه سفید است.
این صاحبنظر سیاسی همچنین درباره اینکه چرا در این مقطع زمانی به فکر ساخت فیلمی درباره اشغال سفارت آمریکا در تهران افتادهاند، گفت: همانطور که بازی ایران و آمریکا دو نیمه داشت رابطه بین این دو کشور هم به همین صورت بوده و استارت نیمه دوم در دوره خاتمی زده شده است. در آن مقطع بحث گفتوگوی تمدنها مطرح شد و اتفاق دیگر گفتوگو با کریستین امانپور بود که میتوان به آن اشاره کرد اما اشکال کار اینجا بود که در همان زمان فضا دو قطبی شد و در شرایطی که گفت وگوی تمدنها در سازمان ملل مطرح میشود در داخل کشور دو جناح گفتوگویی با یکدیگر نداشتند و هرچه بود درگیری بود.
با انتخاب روحانی، جامعه سه قطبی شد
اصغرزاده ادامه داد: اما انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور، جامعه را سه قطبی کرد و این فضای سه قطبی امکان فعالیت را برای سینما فراهم میکند. بنابراین قرار نیست قرائت ما در اشغال سفارت آمریکا تا ابد بر قطع رابطه ایران و آمریکا باشد.
سینما قرار نیست، شانههایش را زیر تابو شکنی خم کند
مشاور پروژه سینمایی اشغال سفارت آمریکا در تهران همچنین در توضیح تغییر شرایط گفت: در سال 92 شاهدیم رهبر معظم انقلاب برای اولینبار مطرح کردند که حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات و رای گیری شرکت کنند و این یعنی اینکه وجود عدهای که نظام را قبول ندارند به رسمیت شناخته میشود، بنابراین وقتی این اتفاق رخ داده و مردم هم دولتی را انتخاب کردهاند که سیاستهایشان را قبول دارند پس چرا سیاستگران به کمک دولت نیایند ضمن اینکه قرار نیست سینما شانههای خود را زیر تابو شکنی خم کند، چرا که معتقدم کسی مخالف واقعیتها نخواهد بود.
اصغرزاده در ادامه صحبتهای خود با تاکید بر اینکه دانشجویان خط امام که در حادثه اشغال سفارت شرکت داشتند معصوم نبودند، گفت:قرار نیست در این پروژه قرائتی از اشغال سفارت آمریکا به تصویر کشیده شود که افکار عمومی از آن احساس سرشکستگی کنند، بلکه باید کاری که جوانان در آن خودباوری داشتند، روایت شود. همچنین قرار نیست ما دوباره بر مدار جاذبه آمریکا برگردیم ولی قرار هم نیست که در انزوا باشیم.
به گزارش ایسنا، این پروژه که هم اکنون در مرحله پیشتولید به سر میبرد طبق گفته تهیهکنندهاش، ممکن است بیش از یک فیلم سینمایی ظرفیت ساخت داشته باشد بهطوری که به سریال یا چند فیلم سینمایی تبدیل شود.
1392/11/2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
اغلب فیلم های این دوره تلخ و ملال آور بودند «ملال» ، ژانر ابداعی سینمای ایران
اغلب فیلم های این دوره تلخ و ملال آور بودندملال ژانر ابداعی سینمای ایرانسینماگران ما تحت عنوان واقع گرایی و تصویر عین به عین به شدت اثرشان ملال آور می شود این دسته فیلمسازن با این استدلال که زندگی را بازسازی می کنند عملا قلب زندگی میکنند قریب به اتفاق شان به دلیل جداافترخشان بنیاعتماد؛ سازنده استثناییترین فیلم تاریخ سینمای ایران
رخشان بنیاعتماد سازنده استثناییترین فیلم تاریخ سینمای ایران فرهنگ > سینما - احمد طالبینژاد «قصهها»ی رخشان بنیاعتماد استثناییترین فیلم تاریخ سینمای ایران است فیلمساز در این اثر پایان تمامی قصههایش را گرد هم آورده و این نه فقطآشنایی با 10 فیلم بخش سودای سیمرغ فجر/ سینمای ایران از «رستاخیز» رونمایی می کند
آشنایی با 10 فیلم بخش سودای سیمرغ فجر سینمای ایران از رستاخیز رونمایی می کند در معرفی فیلم های اعلام شده از سوی هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ به 10 فیلم دوم این فهرست رسیدیم که در بین آنها "رستاخیز" درباره واقعه عاشورا و "شیار 143"سفارت سایق ایران در آمریکا + تصاویر
سفارت سایق ایران در آمریکا تصاویرسفارت ایران در آمریکا در محلهٔ خوش آب و هوای خیابان ماساچوست در شهر واشنگتن دی سی قرار دارد بنای سفارت که در سال ۱۹۵۹ در زمان پهلوی دوم ساخته شد در مجاورت عمارت سفیر سابق ایران قرار دارد که آن نیز به سبک معماری سفارت ایران در آمریکا تنها نماصغر فرهادی با حضور در سینمای رسانه ها عنوان کرد بعد از یک دوره بسته شور جدیدی در جشنواره ایجاد شده است/دوست د
اصغر فرهادی با حضور در سینمای رسانه ها عنوان کردبعد از یک دوره بسته شور جدیدی در جشنواره ایجاد شده است دوست دارم فیلم بعدیام در ایران باشد اما انگار نمیشوداصغر فرهادی با اشاره به اینکه بعد از یک دوره بسته شور جدیدی در جشنواره ایجاد شده است گفت خیلی دلم میخواهد که فیلم بعدیاجشنواره فیلم فجر بازتاب تمام ظرفیت سینمای ایران نیست
کارگردان فیلم کافه ترانزیت جشنواره فیلم فجر بازتاب تمام ظرفیت سینمای ایران نیست تهران - ایرنا - کارگردان فیلم کافه ترانزیت با بیان آنکه سینمای ایران دارای ابعاد مختلف و ناشناخته های بسیار برای معرفی و درخشش در رخدادهای بین المللی است افزود جشنواره فیلم فجر بازتاب تمام ظرفیت سیفضای روشنفکری و سیاسی سینمای ایران را دربرگفته است/ سینماگران برای مردم فیلم بسازند
فرهنگ و هنر سینمای ایران ایوبی در گفتگو با مهر فضای روشنفکری و سیاسی سینمای ایران را دربرگفته است سینماگران برای مردم فیلم بسازند رئیس سازمان سینمایی معتقد است ساخت فیلم در فضاهای روشنفکری سیاسی و یا حتی اجتماعی تنها بخشی از دغدغههای مردم است ولی همین فضای روشنفکری و سیاسیگزارش فارس از نشست رستاخیز-۲ درویش: «رستاخیز» همه سینمای ایران نیست/ فیلم را برای شیعیان ساختم
گزارش فارس از نشست رستاخیز-۲درویش رستاخیز همه سینمای ایران نیست فیلم را برای شیعیان ساختمکارگردان فیلم سینمایی رستاخیز گفت رستاخیز محصول بالقوه سینمای ایران است اما همه سینمای ایران نیست و من از این لحاظ به خود میبالم اما همه سینمای ایران نیست به گزارش خبرنگار سینمایی فارسبازار جشنواره فیلم فجر همه توان سینمای ایران نیست/ خارجی ها فقط به دنبال فروش هستند
فرهنگ و هنر سینمای ایران گزارش مهر بازار جشنواره فیلم فجر همه توان سینمای ایران نیست خارجی ها فقط به دنبال فروش هستند هفدهمین بازار بین المللی جشنواره فیلم فجر امسال در حالی همزمان با جشنواره در برج میلاد برگزار شد که بیشتر شرکت کنندگان خارجی در این محل فروشنده آثار خود هستنهوس بازی آمریکایی در یک فیلم ایرانی
هوس بازی آمریکایی در یک فیلم ایرانی بیگانه بهرام توکلی که اقتباسی از نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس است ابدا حال و هوای ایرانی ندارد و متأسفانه هیچ حال و هوایی ندارد چون قطعا با تغییراتی که توکلی در آن انجام داده دیگر غربی هم نیست حوزه سینما باشگاه خبرنگاران از طرفی باید گفتگزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی «خط ویژه» کیایی: سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم/سام
گزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی خط ویژهکیایی سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم سام غریبیان یک غریبیان برای سینمای ایران کافی استکارگردان فیلم سینمایی خط ویژه گفت من سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم چون حرف ما این است که هر آدم عدالتخواهی دوست دارد که جامعرییس سازمان سینمایی: بهرام بیضایی در ایران فیلم می سازد
اختصاصی رییس سازمان سینمایی بهرام بیضایی در ایران فیلم می سازد تهران- ایرنا- رییس سازمان سینمایی گفت که وی بتازگی طرحی سینمایی از بهرام بیضایی توسط یکی از تهیه کنندگان را دریافت کرده است حجت الله ایوبی شامگاه دوشنبه در حاشیه بازدید از برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره درباره صحمردان ستارهدار سینمای ایران در اولین دهه جشنواره فیلم فجر
مردان ستارهدار سینمای ایران در اولین دهه جشنواره فیلم فجر طی سی و یک دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر نزدیک به 30 بازیگر مرد به عنوان بهترین بازیگران سینمای ایران معرفی شدند که با مروری بر دهه اول برپایی این جشنواره به بررسی تاریخ اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد در این رویداد سینماییجمشید مشایخی: جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ملی ایران است
جمشید مشایخی جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ملی ایران است تهران - ایرنا - جمشید مشایخی هویت و شناسنامه فرهنگی هر کشوری را سینمای برآمده از فرهنگ اتفاقات و حوادث روز آیین و سنن مردمان هر سرزمینی می داند و می گوید جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ملی ایران است این هنرپیشه پیشکسومدیر بین الملل سازمان سینمایی سوره در گفت وگو با فارس عدم انسجام و تغییر دائمی مکان بزرگترین اشکال بازار فیلم
مدیر بین الملل سازمان سینمایی سوره در گفت وگو با فارسعدم انسجام و تغییر دائمی مکان بزرگترین اشکال بازار فیلم ایران استمدیر بین الملل سازمان سینمایی سوره علی رغم آنکه برگزاری مستمر بازار فیلم تهران نکته مثبت آن است اما عدم انسجام و تغییر دائمی مکان را بزرگترین اشکال بازار فیلم ایرحامد بهداد: جشنواره فیلم فجر بزرگترین فستیوال سالهای پس از انقلاب سینمای ایران است
همراه با پرواز سیمرغ امید 145 حامد بهداد جشنواره فیلم فجر بزرگترین فستیوال سالهای پس از انقلاب سینمای ایران است جشنواره فیلم فجر بزرگترین و مهمترین فستیوال سالهای پس از انقلاب سینمای ایران است و امیدوارم اتفاقات خوبی را در آن شاهد باشیم حامد بهداد بازیگر سینما در گفتگو باتلاش ما نمایندگی جامعه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر بود
دبیر جشنواره فیلم فجر تلاش ما نمایندگی جامعه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر بود تهران - دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت که تلاش ما نمایندگی جامعه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر بود و من و همکارانم به خوبی می دانیم که آنچنان که باید و شاید نتوانستیم از این امانت نگهبانی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها