تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819233849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشتگ «سربازان ایرانی را آزاد کنید» فراگیرتر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هشتگ «سربازان ایرانی را آزاد کنید» فراگیرتر شد چابهار - ایرنا - ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی به یکی از 10 موضوع داغ توییتر تبدیل شد، از کاربران ایرانی گرفته تا سیاستمداران غربی با پیام هایی در توییتر به اقدام ˈجیش العدلˈ اعتراض کردند. در فیس بوک هم این بحث در جریان است.


به گزارش دویچه وله، پس از مدت ها دوباره یک موضوع مرتبط با ایران در شبکه اجتماعی توییتر در سطح جهانی جلب توجه کرد. موضوع ربوده شدن 5 مرزبان ایرانی در منطقه جکیگور استان سیستان و بلوچستان روز دوشنبه 21 بهمن یکی از 10 موضوع داغ شبکه توییر بود و به عبارتی دیگر ترند (Trend) شد.
گروه ˈجیش العدلˈ 5 مرزبان ایرانی را پنج شنبه 18 بهمن ربود و آن ها را به داخل پاکستان برد. این گروه با انتشار تصاویری از 5 سرباز اسیر در توییتر اعلام کرد که آن ها مرزبان های ربوده شده ایرانی هستند.
پس از این که گروه ˈجیش العدلˈ مسئولیت ربودن پنج مرزبان ایرانی را بر عهده گرفت، روز یکشنبه 20 بهمن کمپینی در شبکه اجتماعی توییتر در اعتراض به این اقدام به راه افتاد. کاربران توییتر با استفاده از هشتگ «سربازان ایرانی را آزاد کنید» (FreeIranianSoldiers#) به این گروگان گیری اعتراض کرده و خواهان آزادی این پنج مرزبان شدند.
برخی با آوردن نام کاربری ˈجیش العدلˈ در توییت های خود و به عبارتی با ˈتگ کردنˈ این گروه صدای اعتراض خود را حداقل در توییتر به گوش ˈجیش العدلˈ رساندند.
گرچه کاربران بسیاری با اطلاع رسانی به توییتر درباره ماهیت این گروه در نهایت باعث بسته شدن حساب کاربری ˈجیش العدلˈ شدند. گذشته از این هشتگ «سربازان ایرانی را آزاد کنید» (FreeIranianSoldiers#) در 24 ساعت اول به یکی از 10 موضوع داغ توییتر تبدیل شد.

* از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تا نماینده پارلمان ارو پا
نه تنها کاربران ایرانی بلکه بسیاری از دیگر کاربران توییتر نیز با انتشار عکس مرزبانان ایرانی و توییت هایی به زبان انگلیسی در این کمپین اعتراضی شرکت کرده اند. در این میان حمایت چهره های شناخته شده تر توجه بین المللی بیشتری را نیز به سرنوشت مرزبانان ایرانی جلب کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا الن ایر که در گذشته نیز به دلیل تسلط بر زبان فارسی مورد توجه ایرانیان قرار گرفته، روز دوشنبه 21 بهمن در فیس بوک و توییتر نوشت: «ربوده شدن پنج تن از مرزبانان ایرانی در مرز این کشور عملی غیر قابل توجیه است. چنین اعمال غیر اخلاقی را هر کجای دنیا که رخ دهد محکوم می کنیم و امیدواریم این مرزبانان ایرانی هر چه زودتر به وطنشان و خانواده شان برگردانده شوند.»
توماس اردبرینک خبرنگار روزنامه ˈنیویورک تایمزˈ که یکی از معدود خبرنگاران غربی ساکن تهران است، روز یکشنبه 21 بهمن خبر آغاز کمپین توییتری برای آزادی مرزبانان ایرانی و عکس آن ها را توییت کرد.
پس از آن مارییته اسخاکه یکی از نمایندگان هلند در پارلمان اروپا و عضو حزب ˈدموکرات های 66ˈ هم به جمع معترضان توییتری پیوست.

* بحث های فیس بوکی
کمپین برای آزادی مرزبانان به فیس بوک هم گسترش یافت. بسیاری از کاربران با انتشار عکس مرزبانان اسیر با هشتگ «سربازان ایرانی را آزاد کنید» (FreeIranianSoldiers#) به این موضوع پرداخته اند. برخی نیز تصاویری را منتشر کرده اند که جمله «در بازی شطرنج هم زدن سرباز افتخاری ندارد» روی آن نقش بسته است.
گرچه یکی از 5 مرزبان درجه دار و بقیه سرباز بوده اند، اما اکثر کاربران بر ˈسرباز صفرˈ و ˈسرباز وظیفهˈ بودن آن ها تاکید کرده اند و به همین دلیل ربودن آن ها را بی عدالتی بزرگی می دانند. برخی کاربران با سربازان ربوده شده همدردی کرده و آن ها را ˈمظلومˈ و ˈبی گناهˈ خوانده اند. بسیاری نیز با اشاره به این نکته که ˈآن ها اگر پارتی داشتند به منطقه مرزی فرستاده نمی شدندˈ با ناامیدی از احتمال نجات این سربازان سخن می گفتند.
در این میان بحث های جدی تری هم در فیس بوک شروع شده است. این نوشته ها و نقدها البته با پاسخ کاربران دیگر فیس بوک در تایید یا نفی این نظرات همراه بوده است و راه را برای گفت وگو، تحلیل و بحث های بیشتر باز کرده است. به عنوان مثال کاربری در جواب آرش بهمنی نوشته است: «امیدوارم سربازی رفته باشی در ایران و بدانی که اجبار وحشتناکی به نیروهای وظیفه تحمیل می شه. این که این افراد هیچ نقش و تقصیری در مشکلات مردم حاشیه نشین نداشتن و ندارن و خودشون هم با هزار مشکل دست و پنجه نرم می کنند رو امیدوارم که بدانی. خیلی از این سربازها واقعا بی گناه از همین مردم حاشیه نشین هستند.»
گرچه هشتگ «سربازان ایرانی را آزاد کنید» و همدردی در فیس بوک و توییتر برای نجات جان سربازان ایرانی کافی نیست ولی شاید بحث در فضای مجازی نگاه ها را به سوی ریشه مشکلاتی بکشاند که در نهایت به خشونت می انجامند.
س.ن1744/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن