تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803924705




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتیاد ، بیماری تاریکی که هر روز قربانیان بیشتری را می طلبد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اعتیاد ، بیماری تاریکی که هر روز قربانیان بیشتری را می طلبد همدان-ایرنا- اعتیاد به مواد مخدر که غالبا بعد از اعتیاد به سیگار و دخانیات صورت می گیرد هر روز قربانیان بیشتری را می طلبد به طوریکه کارشناسان معتقدند در صورت توجه نکردن به مهار آن در آینده نزدیک به مرز خطرناکی در این زمینه خواهیم رسید.


کارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند که عدم جدیت در برخورد با مصرف دخانیات مخصوصا سیگار و قلیان از سوی خانواده ها که امروزه قبح آن نیز در جامعه شکسته شده است راه را برای اعتیاد افراد خصوصا نوجوانان و جوانان را بازتر کرده است.
به گفته آنان نظارت خانواده ها بر گذران اوقات فراغت نوجوانان بشدت کاهش پیدا کرده است به طوریکه آنان به راحتی پس از خلوت کردن با دوستان خود به مصرف سیگار و قلیان می پردازند که این زنگ خطری است برای خانواده ها و جامعه.
کارشناسان اذعان می کنند که سن اعتیاد از 23 سال در سالهای گذشته به 15 سال در حال حاضر کاهش یافته که این می تواند برای اساس جامعه بسیار مهلک باشد.
بگفته این کارشناسان اعتیاد مثل سایر بیماری های جسمانی یک بیماری با ابعاد گوناگون است و در عین حال قابل پیشگیری ودرمان است.
یک روان شناسی بالینی در این خصوص گفت: بسیاری از افراد اعتقاد دارند اعتیاد یک مشکل اخلاقی یا حتی قانونی است اما از نگاه بالینی اعتیاد یک بیماری است که وجوه مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دارد.
ˈمریم خاکسارˈ افزود: گاهی نیز ممکن است فرد معتاد با دست زدن به اعمال خلاف قانون و عرف اجتماعی یک یا چند مشکل قانونی را برای خود ایجاد کند یا رفتارهای غیراخلاقی از وی سر بزند که مورد طرد و تنفر خانواده و جامعه قرار گیرد.
وی بیان کرد: اعتیاد یک بیماری روانی نیز محسوب می شود چون معتادان از ناراحتی هایی مثل اضطراب و افسردگی به طور جدی رنج می برند.
وی اظهار داشت: افراد معتاد به طور معمول از طرف خانواده، اطرافیان و دوستان طرد می شوند و دیگران نمی توانند اعمال و رفتار آنها را تحمل کنند، این در حالی است که بیمار برای بهبودی به حمایت نیاز دارد.
وی ادامه داد: فرد وابسته به مواد مخدر، سبک زندگی خود را با توجه به نیازهایش تغییر می دهد یعنی این که هر روز وقتی از خواب بیدار می شود به دنبال این است که از کجا پول تهیه کند، از کجا مواد بخرد و کجا مواد را مصرف کند و به خانواده اش چه بگوید، به دوستانش و به همکارانش چه توضیح و توجیهی ارایه دهد؟
این روانشناس ادامه داد: این فرد نمی تواند همسر پدر یا مادر و یا فرزند خوبی باشد زیرا افراد نمی توانند او را تحمل کنند.
خاکسار افزود: در حقیقت او زمانی برای پرداختن به این مسایل و فعالیت های مثبت زندگی ندارد و چاره ای ندارد جز اینکه به فکر تهیه پول خرید و نحوه مصرف مواد مخدر باشد.
وی ادامه داد: درگیری با مصرف مواد مخدر فرد را علاوه بر جسم و روان کم کم از لحاظ خانوادگی و شغلی نیز دچار مشکل می کند و ممکن است فرد را مجبور کند تا دست به کارهایی بزند که هم از نظر قانونی جرم و هم از نظر اجتماعی ناپسند یا زشت خواهد بود.
یک کارشناس دیگر نیز گفت: کمتر آدمی را می توانید پیدا کنید که از روز اول به قصد اعتیاد، مواد مخدر مصرف کرده باشد.
ˈمنوچهر معتقدˈ افزود: به طور معمول آشنایی با مواد مخدر خیلی اتفاقی یا از روی تفنن و تفریح اتفاق می افتد یا ممکن است فرد به واسطه حضور در مراسم یا جمع خاصی دست به مصرف مواد مخدر بزند.
وی گفت: پس از مدتی مصرف تفریحی و تفننی مواد به مصرف نامنظم تبدیل می شود و فرد سعی می کند بیشتر در میان افرادی باشد که مواد مخدر مصرف می کنند.
وی گفت: برای مثال ممکن است در طول هفته چند شب را به بهانه های مختلف به منزل یکی از افراد فامیل که مواد مخدر مصرف می کنند سر بزند و مرحله بعد، مصرف منظم مواد مخدر است.
وی معتقد است: فرد پس از مدتی مصرف مواد مخدر در منزل اقوام و دوستان به فکر تهیه مستقل مواد و مصرف منظم آن در مکان های مختلف می افتد و از این مرحله به بعد فرد به طرف مصرف دایمی گام های سریع برداشته و در نهایت علایم وابستگی شدید به مواد مخدر در وی مشخص می شود.
به گفته وی در این حالت فرد با عدم مصرف مواد مخدر، علایمی مانند ناخوشی یا درد های جسمی و روانی را تجربه می کند و برای رسیدن به وضعیت سابق و رهایی از این ناراحتی ها مجبور به مصرف مقدار بیشتری از مواد مخدر می شود.
معتقد افزود: وقتی وابستگی به مواد مخدر در فرد به وجود می آید تمام سبک و شیوه زندگی اش دستخوش تغییر می شود، این مرحله بسیار خطرناک است زیرا فرد روش زندگی جدیدی را شروع می کند.
به گفته وی در این مرحله است که مشکلات خانواگی، اجتماعی، شغلی و قانونی برای فرد به وجود می آید و بیشتر طلاق ها، اخراج از محیط کار، دزدی ها و به زندان افتادن معتادان اتفاق می افتد، چون سبک زندگی شان دچار تغییرات منفی می شود.
این کارشناس معتقد است: وقتی کسی سبک زندگی اش به شیوه نامطلوبی تغییر می کند و از فعالیت های مثبت خود کم کرده و به فعالیت های زیان بار وناپسند روی می آورد در محیط خانواده، محیط کار و محیط های اجتماعی دچار مشکل و تزلزل شده و طعم شکست را تجربه می کند.
وی ادامه داد: این افراد به طور معمول بدون مراجعه به مراکز درمانی و ترک اعتیاد خود شروع به کم کردن مصرف مواد مخدر و ترک آن می کنند اما چون زمینه های شکست را بارها تجربه کرده اند کمتر موفق به ترک مواد مخدر می شوند و دوباره به سمت مصرف آن گرایش پیدا می کنند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که با پیشرفت های جهانی که در علم و به خصوص علوم روان پزشکی، علوم اعصاب و روان شناسی اتفاق افتاده است اعتیاد هم مانند خیلی از بیماری های دیگر قابل درمان است و اگر افراد وابسته به مواد مخدر به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنند به طور حتم قادر به بازیابی سلامت خود و ترک کامل مواد مخدر خواهند شد.
وی افزود: چنانچه افراد به مراکز دارای مجوز که مورد تایید وزارت بهداشت باشند مراجعه کنند حتما در درمان خود بسیار موفق خواهند شد.
ˈابوالفضل باب الحوائجیˈمعاون فرهنگی و امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: 150 مرکز ترک اعتیاد خصوصی و چهار مرکز ترک اعتیاد دولتی در استان همدان فعال است.
وی اضافه کرد: مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر(MMT )با هدف درمان افراد مصرف کننده مواد مخدر در این استان راه اندازی شده و نیازمند حمایت بیشتر مسوولان در تامین اعتبار است.
وی با بیان اینکه در تبلیغات برخی از این مراکز به ترک اعتیاد اجباری و اختیاری اشاره می شود ادامه داد: هیچ یک از این مراکز حق اجبار کردن معتادان به ترک اعتیاد را ندارند.
وی اضافه کرد:حداقل ظرفیت هریک از این مراکز 50نفر است و فعالیت های این مراکز زیر نظر روانپزشک انجام می شود.
وی اضافه کرد:مراکز MMT دولتی در استان همدان هم اکنون 349 نفر را زیر پوشش قرار داده است و طول مدت درمان این افراد نیز حداقل شش ماه و به صورت متادون درمانی است.
وی ادامه داد:در معتادان پر خطر که احتمال آلودگی عفونی بالایی دارند نیزدرمان نگهدارنده با متادون باعث کاهش آسیب در این افراد می شود.
وی افزود:مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر بهترین مرجعی است که می تواند بیماران پرخطر را کنترل و از بروز رفتارهای پرخطر پیشگیری کند.
وی بیان کرد: در درمان نگهدارنده با متادون مقدار دارو به تدریج افزایش داده می شود تا جایی که علایم ترک در افراد مشهود نباشد و ولع مصرف مواد غیرقانونی نیز به واسطه مصرف متادون به حداقل ممکن برسد.
وی ادامه داد: درمان نگهدارنده به مدت طولانی برای حداقل چندین ماه و معمولا بیش از یک سال و گاهی مواقع برای تمام عمر انجام می شود.
وی ادامه داد: در کسانی که به درمان نگهدارنده نیاز داشته باشند در صورت قطع این درمان، اغلب پس از مدت بسیار کوتاهی بیمار به مصرف مجدد مواد غیر قانونی روی می آورد.
وی بیان کرد:در صورت خاتمه یافتن درمان در این افراد حفظ ارتباط با مرکز درمانی برای پیگیری های بعدی و شروع مجدد درمان ضروری است.
7533/551
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن