تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804254787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران و نگرانی دوری انبارهای اقلام امدادی از بافت شهری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بحران و نگرانی دوری انبارهای اقلام امدادی از بافت شهری تهران - ایرنا - دوری انبارهای اقلام امداد و نجات از بافت شهری با توجه به پیچیدگی حمل و نقل آنها در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی، نگرانی عمده ای است که تدبیر متولیان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح را می طلبد.


پهناور بودن سرزمین ایران و ویژگی های خاص جغرافیایی، اقلیمی و زیست محیطی آن سبب شده که از 41 نوع حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، 31 نوع آن در کشور امکان وقوع داشته باشد که سیل و زلزله در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند، به نحویکه هر از گاهی یکی از انواع بلایای یادشده بخشی از کشور را تحت تاثیر قرار داده و خسارات زیادی را به شهرها و روستاها وارد می سازد.
اما در این رهگذر نیروهای امدادرسان هر قدر هم که آماده باشند به علت ماهیت و فرآیند وقوع حوادث بویژه زلزله، با تاخیر به محل وقوع سانحه می رسند و اگر این تاخیر با نبود امکانات و تجهیزات راهبردی امداد و نجات به خاطر دوری انبارهای اقلام امدادی همراه شود، مدیریت صحنه حادثه و بحران از دست نیروهای امدادرسان خارج شده و یک حادثه ساده و قابل کنترل به بحرانی بزرگ و غیر قابل کنترل و مدیریت تبدیل خواهد شد.
تجربیات گروه های امدادرسان در کشور نشان می دهد که رویارویی و مواجهه با انواع حوادث، تبعات و عوارض آن به عنوان یک چالش بزرگ فرا روی مسوولان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح قرار دارد و مدیریت بحران در هنگام بروز اینگونه حوادث همواره با مشکلات جدی روبرو بوده است.
بطوریکه در این رهگذر، پشتیبانی نیروهای امدادرسان حاضر در امر مدیریت بحران نیز به عنوانی یکی از ارکان اصلی و حائز اهمیت مدیریت بحران از این قاعده مستثنی نیست.
لجستیک در زنجیره تامین و پشتیبانی مدیریت بحران نقش اساسی و تعیین کننده ای را برای ارائه خدمات مناسب از سوی نیروهای امدادرسان اعزامی به مناطق متاثر و آسیب دیده از انواع حوادث طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت بر عهده دارد که در صورت اختلال در ایفای این نقش، کُل فرآیند مدیریت بحران با مشکل روبرو شده و دچار اختلال خواهد شد.
لجستیک و پشتیبانی بحران فرآیندهای برآورد، تامین، حمل ونقل، نگهداری و توزیع کالاها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز آسیب دیدگان و گروه های امدادرسان را در بر می گیرد، بنابراین چنانچه پشتیبانی نیروهای امدادرسان با استفاده از انبارهای اقلام امدادی از یک سیستم منسجم و علمی برخوردار نباشد، نمی توان تا حدود زیادی به موفقیت در خدمات رسانی به آسیب دیدگان انواع حوادث و مدیریت بحران در مناطق متاثر از حوادث یادشده امیدوار بود.
به اعتقاد کارشناسان امداد و نجات، به مجموعه تمهیدات و کمک های اضطراری به آسیب دیدگان و حفظ جان آنها عملیات امداد و نجات می گویند که مهمترین اقدامات آن شامل وجود برنامه عملیاتی، انبارهای اقلام امدادی، پایگاه های امداد و نجات، سازماندهی، تجهیزات و گروه های آموزش دیده و نیز تامین اعتبارات لازم برای امدادرسانی به حادثه دیدگان حوادث است.
اما در این میان باید فرصت امروز را غنیمت بداریم زیرا هنوز حادثه ای رخ نداده و توان مقابله در شهرهای بزرگ کشور بویژه تهران و نظایر آن وجود دارد و اینکه مدام برخی افراد می گویند قیمت زمین در کلانشهرها برای ایجاد انبار های امداد و نجات و اقلام امدادی گران است و ساخت این مجموعه ها هزینه دارد، این پرسش مطرح است مگر چه چیزی با ارزش تر از جان انسان ها داریم که برای آن سرمایه گذاری نمی کنیم.
در این رهگذر و به اذعان بسیاری از نیروهای خِبره امدادرسانی، انجام عملیات امداد و نجات در پایتخت به مراتب از سایر شهر ها و مناطق روستایی کشور پیچیده تر و دشوارتر است زیرا ساختمان های سایر شهرهای کشور با ساختمان های این کلانشهر عریض و طویل فرق دارند، امداد و نجات در خانه هایی که یک طبقه و با مصالح ساده ساخته شده اند ساده تر است، اما ساختمان های چند طبقه فولادی و بتن آرمه آوار حجیم تر و هولناک تری دارد که با وسایل ساده نمی توان آنها را آواربرداری کرد.
همچنین طبق بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان و متخصصان عملیات امدادرسانی، نقص در قانون، کمبود یا نبود ضمانت اجرایی قانونی، نقص در ساختار مدیریتی و مدیریت واحد سازمان های امدادرسان، تداخل و موازی کاری و برخورد هیجانی و احساسی با حوادث از دیگر چالش هایی است که بخش های امدادرسان کشور با آن روبرو هستند.
نقص در برنامه ریزی و سازماندهی مناسب نیروهای امدادی قبل از وقوع سوانح و نبود برنامه عملیاتی از سوی سازمان های امدادرسان از جمله دیگر چالش های موجود در عملیات پاسخگویی اضطراری به حوادث و سوانح طبیعی،غیر طبیعی و انسان ساخت در کشور است.
همچنین به اذعان این نیروهای امدادرسان، تاخیر در دریافت خبر درباره کم وکیف وقوع حوادث طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت نزد مدیران مرکزی و استانی و نیز اعلام ناصحیح کانون وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله که تا ساعت ها تصمیم گیرندگان مدیریت سوانح را دچار سردرگمی می کند، از جمله مهمترین مسایل و مشکلات موجود در امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادث است.
طبق هشدار کمیته اضطراری فجایع طبیعی(دی ای سی)، اکنون بیشترین نگرانی های سازمان های امدادرسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان است که ما نیز باید این گونه هشدارها را با مدیریت صحیح و تامین امکانات مناسب جدی بگیریم.
از: فرهاد شرف پور
اجتمام(5) ** 7029 ** 1071
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن