تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843118451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقض حقوق بشر در هلند توهین به مقدسات مسلمانان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقض حقوق بشر در هلند
توهین به مقدسات مسلمانان
ارتکاب اقداماتی نظیر انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز از پیامبر اسلام که نقض آشکار حقوق جامعه مسلمانان هلند است، روحیه تبعیض و بیگانه ستیزی را در لایه‌های اجتماعی این کشور رواج می‌دهد و به رادیکالیزه شدن جامعه هلند کمک می‌کند.

خبرگزاری فارس: توهین به مقدسات مسلمانان


بخش ششم اسلام ستیزی و نقض حقوق مسلمانان در هلند  از جمعیت حدود 7/16 میلیونی هلند 8/5 درصد143  مسلمان هستند   144و اسلام یکی از ادیان تأثیرگذار و زنده در این کشور محسوب می‌شود145 . سابقة حضور مسلمانان در این کشور به اوایل قرن 17 میلادی برمی‌گردد. در اوایل این قرن، فرماندار هلند با اعزام هیأتی به مراکش از سلطان این کشور خواست که پیمان اتحادی را علیه اسپانیا با این کشور منعقد کند. سلطان وقت مراکش نیز در سال 1608 فرستاده ویژه‌ای را به هلند اعزام کرد و در نهایت دو کشور در 24 دسامبر 1610 قرارداد تجارت آزاد را امضاء کردند. این قرارداد، اولین پیمان رسمی کشور هلند با یک کشور غیرمسیحی بود و موجب شد جریان حضور مسلمانان در این کشور شکل بگیرد. با این‌وجود، اصلی‌ترین جریان ورود مسلمانان به این کشور در قرن 19 و مربوط به مسلمانان اندونزیایی است که در دورة تسلط هلند بر این کشور و جنگ‌های خونین استقلال، از اندونزی فرار و به هلند مهاجرت کردند.  در فاصلة دهه‌های 1960 و 1970 که هلند به سرعت مسیر توسعه و پیشرفت را طی  می‌کرد، این کشور نیاز شدیدی به نیروی کار داشت و این نیاز منجر به فراهم شدن بستر قانونی و مقرراتی ورود مهاجران به این کشور به ویژه از کشورهای مسلمان شد. انعقاد قراردادهای دو جانبة اشتغال با کشورهای ترکیه و مراکش در این دوره، این روند را تشدید کرد. روند افزایش تعداد مسلمانان در هلند تا سال 2007 ادامه داشت، ولی در این سال مرکز آمار این کشور اعلام کرد که تعداد مسلمانان این کشور کاهشی بسیار کم داشته است به‌گونه‌ای که گفته می‌شد حدود 50 هزار نفر از تعداد مسلمان در این کشور کم شده اند146 . در حال حاضر، ترکیب مسلمانان این کشور را به ترتیب اتباع کشورهای ترکیه، مراکش، بوسنی، سومالی، عراق، افغانستان، ایران و پاکستان و ... تشکیل می‌دهند. تونس و الجزایر نیز از دیگر کشورهایی هستند که اتباع آنها در هلند حضور دارند. آمستردام، روتردام، لاهه و اوترخت مهمترین شهرهایی هستند که میزبان اقلیت مسلمان این کشور هستند. تردیدی نیست که آمار رسمی این کشور مبنی بر کاهش جامعه مسلمانان هلند، بی‌دلیل نیست. این روند کاهشی می‌تواند یا با خروج واقعی مسلمانان از این کشور اتفاق افتاده باشد و یا اینکه مسلمانان این کشور از اعلام و ابراز دین واقعی خویش خودداری کرده باشند تا از آسیب‌ها و تبعیض‌های بعدی که در این سیستم بر آنها وارد می‌شود، جلوگیری کرده باشند. هر یک از این دلایل که واقعی باشند، نشان دهندة تشدید وضعیت نامطلوب مسلمانان در این کشور است. خروج احتمالی مسلمانان از این کشور و یا خودداری آنها از اعلام علنی دین خود، متأثر از تشدید روند اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در این جامعه است. روندی که نه تنها در هلند، بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی طی سال‌های اخیر شکل گرفته و تشدید شده است. تشدید شرایط سخت‌گیرانه علیه جامعة مسلمانان، طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. نقطة شروع این روند را می‌توان در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های هدفمند حزب حاکم در این کشور دانست. ارائة پیشنهادات محدودیت‌ساز و قانونی‌کردن این پیشنهادات، حمایت از ساخت فیلم‌ها و تهیه گزارش‌ها ضداسلام و ضد مسلمانان، همگی موجب تزریق و ترویج روحیه ضد مسلمانان در میان جامعة هلند و در نتیجه ایجاد ذهنیت منفی و اسلام‌هراسی در میان مردم جامعه می‌شود. در واقع، در دو سطح «سیستم سیاسی» و «افکار عمومی جامعه» شاهد این روند هستیم که سیستم سیاسی با جهت‌دهی افکار عمومی، با نگاه توأم با هراس و ترس از جامعة مسلمانان، به دنبال پیاده‌کردن اهداف و برنامه‌های افراطی خود در ادارة امور این کشور است. البته طبیعی است که بخشی از این وضعیت در هر دو سطح مذکور متأثر از فضای کلی ضد اسلام در اروپا است که متأسفانه بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 در آمریکا روند رو به گسترشی داشته است. تشدید این وضعیت علیه مسلمانان به گونه‌ای نهادینه و گسترده شده است که حتی برخی شخصیت‌های سرشناس یهودی نیز نسبت به آن معترض شده‌اند. «یوب کوهن»147 ، رهبر سابق حزب کارگر هلند، در این ارتباط معتقد است: «مسلمانان هلند مانند یهودیان در جنگ جهانی‌ دوم به تدریج در حال محروم شدن از شرکت در جامعه شده‌اند. مادر بزرگ یهودی من در جنگ جهانی دوم با چیزی شبیه رفتار کنونی جامعه با مسلمانان روبرو بوده است. یهودیان آن زمان به تدریج از شرکت در جامعه محروم شده و بنده اکنون مشابهت‌هایی میان مسلمانان و یهودیان در جنگ جهانی‌ دوم می‌بینم. اگر با مسلمانان گفتگو کنید خواهید دید که آنان چنین احساسی‌ دارند»148 . حتی این سخنان که گویای واقعیت‌های امروز حاکم بر سیستم سیاسی هلند است نیز با واکنش‌های تند راست‌گرایان افراطی این کشور روبرو شده است. «یوب کوهن» در ادامه با اشاره به اقدامات حزب راست‌گرای افراطی آزادی، این‌گونه می‌گوید: «حزب آزادی از مسلمانان می‌خواهد که کشور را ترک کنند. مسلمانان از شرکت ویلدرز در قدرت سیاسی هلند ترسیده‌اند». رهبر سابق حزب کارگر هلند می‌افزاید: «شهردار سابق آمستردام طی‌ مصاحبه‌ای با روزنامة«فری ندرلند»149  گفت: از زمانی‌ که حزب آزادی وارد قدرت سیاسی در هلند شده است، ترس مسلمانان افزایش پیدا کرده است». مجموعة اقداماتی که به‌صورت سیستماتیک توسط ساختارهای اداری نسبت به غیر هلندی‌ها به ویژه مسلمانان صورت می‌گیرد، زمینة تبعیض شدیدی را در این کشور بر پایة دین و اعتقاد شهروندان این کشور ایجاد می‌کند. کمیسر اروپایی حقوق بشر نیز بعد از سفر خود در سال 2008 به هلند و بازدید از این کشور، در گزارش خود نسبت به اعمال تبعیض‌های مبتنی بر اعتقاد و مذهب ابراز نگرانی کرده است150 . وی در این گزارش به صراحت در فصلی مستقل و مفصل به تبعیض‌های مختلف در هلند اشاره می‌کند و معتقد است که این تبعیض‌ها براساس جنسیت، توانایی‌های جسمی، سن و نژاد و بیش از هر چیز مبتنی بر اعتقاد و باور افراد صورت می‌گیرد. وی در گزارش خود به نقل از دادستانی هلند اعلام می‌کند که تعداد شکایات مربوط به تبعیض در این کشور 25 درصد رشد داشته است. براساس این گزارش، با اینکه پلیس از سال 2008 شروع به ثبت جرایم مرتبط با تبعیض کرده، با این‌وجود به نقل از دادستانی اعلام کرده است که تخمین می‌زند سالانه بین 750 تا 1000 مورد شکایت مربوط به موارد تبعیض اتفاق افتاده باشد. براساس این آمار، در فاصلة ژانویه تا ژوئن 2008، تعداد 1512 مورد شکایت در این ارتباط ثبت شده و پیش‌بینی شده که این تعداد تا پایان این سال دو برابر شود. علاوه بر اشارات کامل این گزارشگر در زمینه تبعیض‌ها در کشور هلند، وی در بخش 8 گزارش خود طی بندهای متعددی به موضوع بیگانه ستیزی و عدم تحمل مسلمانان در جامعة هلند انتقاد می‌کند و این موضوع را موجب نگرانی می‌داند. او ابراز تنفر نسبت به مسلمانان را به عنوان یکی از جدی‌ترین عناصر بیگانه‌ستیزی در جامعة هلند می‌داند151 . در گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در خصوص وضعیت حقوق بشر در هلند که در چارچوب ساز و کار «یو پی آر»152  در مارس 2008 تهیه و منتشر شد، نیز نسبت به روند رو به افزایش اسلام‌هراسی و اعمال تبعیض‌هایی مبتنی بر این موضوع و افزایش تعداد شکایاتی که در این ارتباط صورت گرفته است، ابراز نگرانی شده است و از این کشور می‌خواهد که به مفاد کنوانسیون رفع تمام اشکال تبعیض پایبند باشد153 . همین موضوع در سایر گزارش‌های این ساز و کار مربوط به کشور هلند نیز اشاره شده است. به عنوان مثال، در بند 14 گزارش سازمان‌های مردم‌نهاد به شورای حقوق بشر در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در هلند به روند نگران کنندة افزایش اسلام‌هراسی و تبلیغات ضد مسلمانان در این کشور اشاره شده است154 . در همین ارتباط، در گزارشی که گروه کاری  «یو پی آر» به شورای حقوق بشر ارائه  کرده است، دیدگاه‌ها و نظرات برخی از کشورها را در مورد نگرانی از روند رو به افزایش بیگانه‌ستیزی و فعالیت‌های ضد مسلمانان و ضد اسلام در این کشور ارائه شده است155 . در چنین شرایطی، در چندین حوزه شاهد اعمال محدودیت‌هایی برای مسلمانان مقیم هلند هستیم که منجر به محرومیت آنها از بهره‌مندی از حقوق اولیه شهروندی خود می‌شوند. مهمترین حوزه‌هایی که این محدودیت‌ها و محرومیت‌ها در حال اعمال می‌باشند، عبارتند از: محدودیت‌ها به بهانة حجاب یکی از پدیده‌های جاری در ساختار و جامعة هلند در ارتباط با مسلمانان، بهانه قراردادن موضوع حجاب و پوشش اسلامی جامعه مسلمانان این کشور برای اعمال محدودیت برای آنها در عرصه‌های اجتماعی و فعالیت‌های آنها است. ایجاد جنجال‌های زیاد و بحث‌های طولانی مدت در ارتباط با استفاده از برقع از سوی برخی از مخالفان مسلمانان و گذراندن لایحة قانونی در مجلس نمایندگان این کشور برای چنین موضوعی، جای شگفتی دارد. این ممنوعیت در حالی صورت گرفته است که براساس آمار، تنها کمتر از 100 نفر156  در سرتاسر هلند از این پوشش استفاده می‌کنند و علاوه بر آن، تاکنون نیز هیچ گزارش مستندی از مراکز و بخش‌های مربوطة هلند مبنی بر بروز اعمال مجرمانة ناشی از استفاده از این نوع پوشش ارائه نشده است. براساس قانونی که در سال 2010 در مجلس نمایندگان هلند تصویب شد، افرادی که از این نوع پوشش157  در اماکن عمومی شامل فضاهای عمومی، خیابان‌ها، حمل و نقل شهری، مدارس و بیمارستان‌ها استفاده کنند، از 330 تا 380 یورو158  جریمه خواهند شد159 . ممنوعیت این‌گونه حجاب در کشور هلند، با انتقادات تند برخی از مقامات میانه‌رو اروپایی نیز همراه بوده است. به عنوان نمونه «توماس هاماربرخ»160 ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا طی‌ بیانیه‌ای از ممنوعیت روبنده در کشور‌هایی‌ چون فرانسه و بلژیک و هلند انتقاد کرد. وی در این بیانیه، ممنوعیت روبنده را تسلیم شدن به عقاید و تعصبات بیگانه‌ستیزان نامید. وی در این بیانیه می‌گوید: «برخی‌ از احزاب در کشور‌های مختلف اروپایی مانند هلند، خواهان ممنوعیت روبنده هستند. تصویب چنین قانونی، تنها پیروی از خواسته‌های بیگانه‌ستیزان در جامعة اروپا است». و اینگونه ادامه می‌دهد: «بهتر است رهبران سیاسی کشور‌های اروپایی به جای درخواست ممنوعیت روبنده، به دنبال جلوگیری از نژادپرستی‌ و تبعیض در جامعه کشور‌های خود بروند».161 روزنامة تلگراف در خبری در تاریخ 20/8/1389 نوشت: «شب سه‌شنبه، زنی‌ مسلمان به دلیل داشتن حجاب اسلامی و نقاب موفق به ورود به سالن تئاتری در شهر«بوکلو162 » نشد. مدیران این سالن تئاتر چندین هفته پیش از زنانی که نقاب بر صورت می‌گذارند خواست به این سالن تئاتر بیایند. شب سه‌شنبه، سه زن به این سالن آمده و دو تن از آنان تنها پس از در آوردن نقاب توانستند وارد سالن بشوند». گزارشگر ویژة خشونت علیه زنان نیز در گزارش خود در فوریه 2007 به این نکته اشاره می‌کند و  می‌نویسد: «یکی از موضوعات واضح در ارتباط با هلند، روند رو به افزایش اعمال تبعیض علیه زنان مسلمان است که تمایل دارند در محل کار خود یا در زندگی عمومی خود از پوشش استفاده کنند. در نوامبر 2006 کابینة هلند استفاده از برقع را ممنوع کرده است. تصویب چنین قانونی موجب به حاشیه کشاندن زنان در جامعه هلند می‌شود»163 . وی در گزارش خود نهادینه شدن این‌گونه اقدامات از سوی دولت هلند را موجب رادیکالیزه شدن جامعه این کشور می داند و با اشاره به حادثه ای در یکی از شهرهای هلند، بر این دیدگاه خود تأکید می‌کند. وی در گزارش خود به این حادثه این‌گونه اشاره می‌کند: «مرد و زن مسلمانی که فرزند خود را برای درمان به مطب پزشکی برده بودند، با ممانعت پزشک از ورود مادر فرزند به دلیل داشتن برقع به اتاق مخصوص بیماران روبرو می‌شوند و او تنها حاضر به پذیرش پدر خانواده می‌شود و حاضر به پذیرفتن مادر آن فرزند بیمار  نمی‌شود.»164 محرومیت از فرصت‌های برابر شغلی تبعیض شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی هلندی در به کارگیری نیروی کار، به ویژه تبعیض این واحدها بین مسلمانان و هلندی‌ها و سایر اتباع مقیم در هلند، از جمله معضلات جامعة مسلمانان هلند است. این محدودیت‌ها و تبعیض‌ها در حالی انجام      می‌شود که مسلمانان این کشور نیز همانند اتباع هلندی و اتباع سایر کشورها کلیه تکالیف و پرداخت‌های مرتبط با وضعیت شهروندی خود را به دولت هلند ادا می‌کنند و قاعدتاً در شرایطی که در تکالیف و وظایف شهروندی با هلندی‌ها برابرند و حتی در مواردی این وظایف سختگیرانه‌تر نیز می‌باشد، محرومیت از حق و فرصت برابر شغلی، تبعیضی مضاعف و غیرقابل توجیه می‌باشد. تلویزیون ترکیه به عنوان کشوری که در حدود 400 هزار تبعه ترک در هلند دارد و بزرگترین جامعة اقلیت‌های این کشور را تشکیل می‌دهند، با پخش گزارشی به برخی از مسائل و مشکلات مسلمانان هلند پرداخت. روزنامة «فولکس کرانت»165 هلند در مطلبی، از این گزارش در 25 مرداد 1390 این‌گونه می‌نویسد: »در این گزارش، یک هلندی ترک تبار نسبت به تبعیض در جامعة هلند انتقاد کرد و گفت: تبعیض زیادی در جامعه دیده می‌شود. برای مثال، شرکت‌ها میان یک کارمند هلندی و یا یک کارمند ترک، فرد هلندی را انتخاب می‌کنند بدون آن که به کیفیت‌های آن کارمند ترک توجهی‌ داشته باشند. خبرنگار ترک در این گزارش توضیح می‌دهد که احساسات ضداسلامی در کشور‌های اروپایی در حال رشد است. وی گفت: هلند یکی‌ از آن کشور‌هایی‌ است که می‌توان دشمنی علیه مهاجران را به خوبی در آن‌ احساس کرد». کمیسر اروپایی حقوق بشر نیز در گزارش سفر خود به هلند، به وجود تبعیض در اشتغال برای غیرهلندی‌ها اشاره می‌کند:«تبعیض نژادی در بازار کار هلند، یکی از مطرح‌ترین موارد تبعیض در این کشور است. تنها یک سوم هلندی‌های مراکشی‌تبار و نیمی از هلندی‌های ترک‌تبار دارای شغل هستند»166 . اقدامات خشونت‌آمیز نسبت به اماکن مسلمانان محدودیت‌ها و مانورهای سیاسی برخی مقامات سیاسی حاکم در هلند علیه مسلمانان، به تدریج این ذهنیت و طرز فکر منفی نسبت به این گروه از اقلیت‌ها را به درون جامعه هلند تزریق کرده و آن را در بین بخش‌های مختلف ترویج داده است. طی سال‌های اخیر، چندین مورد حمله و یا اقدام جهت حمله به مساجد اتفاق افتاده است؛ مساجدی که به عنوان مهمترین مراکز تجمع مسلمانان مشاهده شده است. این اقدامات عمدتاً از سوی افراد افراطی ضد مهاجران صورت می‌گیرد که با دیدن فضای حاکم بر حاکمان این کشور، از این فرصت‌ها استفاده کرده و در راستای ایده‌ها و افکار بیگانه‌ستیزانه خود به چنین اقداماتی دست می‌زنند. روزنامة تلگراف در تاریخ 5 نوامبر 2010 طی خبری این‌گونه نوشت: «پلیس شهر المیرو167  هلند صبح روز چهار شنبه پس از یافتن بسته‌ای مشکوک در مسجد این شهر، دستور داد مسجد را تخلیه کنند. به گفته آقای سکو، یکی‌ از دست اندرکاران این مسجد، ساعت 9 صبح بسته‌ای مشکوک پیدا شد. پلیس مسجد را تخلیه کرده و پس از انجام تحقیقات گسترده مشخص شد که این بسته مشکوک، بمبی دست‌ساز می‌باشد». همچنین سایت خبری «بلایک آپ نیوز»168 در تاریخ 8/7/1389 خبری را با این مضمون منتشر کرد: «پلیس هلند روز گذشته اعلام کرد که افراد ناشناس شب دوشنبة همین هفته سعی‌ کردند مسجدی را در شهر خرونینگن169  هلند به آتش بکشند. این افراد تلاش کردند پنجره‌های این مسجد را به آتش بکشند، اما موفق نشدند. آنها بر روی دیوار این مسجد با حروف بزرگ نوشته بودند: ما را خشمگین نکنید. در ماه مارس سال جاری نیز افراد ناشناس، مقدار زیادی خون به دیوار‌های این مسجد پاشیدند و سر و روده‌های یک خوک را به درب این مسجد آویزان کرده بودند. پلیس هلند کماکان هیچ اطلاعاتی‌ در ارتباط با کسانی که این کار را انجام داده‌اند، به دست نیاورده است. برای چندمین بار است که مساجد در هلند مورد خشونت یا تهدید قرار می‌گیرند. ماه گذشته مسجدی در شهر«دردرخت»170  هلند از سوی افراد ناشناس هدف چند گلوله قرار گرفت. در 6 ماهة اول امسال، 5 شکایت در ارتباط با خشونت علیه مساجد در دفتر پلیس هلند ثبت شده است». در همین راستا روزنامة «فولکس کرانت» در تاریخ 27/2/1389 نوشت: «یکشنبه شب در شهر روزندال171  هلند، افرادی ناشناس گوسفندی که کشته شده بود را به ساختمانی که قرار است در آینده به مسجد مسلمانان تبدیل شود، آویزان کردند. این افراد ناشناس بر روی پارچه‌ای نوشته بودند، نمی‌خواهند این مکان به مسجد تبدیل شود. در این محل قرار است مسجدی 2000 متری ساخته شود. سخنگوی پلیس این شهر می‌گوید: ما نمی‌دانیم در کجا باید به دنبال مجرمین بگردیم. سخنگوی پلیس در ادامه گفت: این کار حتما توسط چندین نفر انجام شده است، زیرا یک نفر نمی‌تواند گوسفندی به این سنگینی‌ را به تنهایی آویزان کند. این سخنگوی پلیس در پایان گفت: تا به حال در شهر ما برای ساخت یک مسجد چنین اتفاقاتی نیفتاده بود. البته پیش از این، برای جلوگیری از ساخت این مسجد تظاهراتی از سوی شهروندان انجام شده است». در همین ارتباط، روزنامه «تلگراف» همچنین در شماره 8/4/1389 خود این خبر را منتشر کرد: «شهرداری هلند روز دوشنبه اعلام کرد مدیران مسجد «ایاصوفیا»172  تا پایان روز دوشنبه فرصت دارند این مسجد را تخلیه کنند. تلویزیون«ای تی اس»173 آمستردام روز گذشته اعلام کرد پلیس آمستردام قصد دارد در صورت عدم تخلیه این مسجد، روز سه شنبه صبح به اجبار این مسجد را تخلیه کند. مدیران این مسجد اعتقاد دارند که اتفاقی‌ نخواهد افتاد، زیرا آنان علیه حکم تخلیه این مسجد شکایت کرده‌اند. آقای«آشر»174  جانشین شهردار شهر آمستردام چندی پیش اعلام کرده بود این مسجد می‌بایست تخلیه شود، در غیر این‌صورت پلیس این مسجد را به اجبار تخلیه خواهد کرد». آشر در ادامه گفت: «در صورت ورود پلیس به این مسجد، احتمال دارد قوانین مسجد زیر پا گذشته شود. برای مثال، احتمال دارد که پلیس با کفش و یا با سگ وارد این مسجد شود. مدتی‌ است که مدیران این مسجد و صاحبان ساختمان آن که شرکت هلندی «استادس خنووت»175 است، اختلافات زیادی پیدا کرد‌ه‌اند. این شرکت قصد دارد از مکان این مسجد استفاده دیگری بکند». همین روزنامه در تاریخ 30/9/1390 در خبری دیگر نوشت: «گروه ویژه پلیس برابانت176  هلند، یک پسر 17 ساله هلندی را به دلیل تهدید جدی مسلمانان و مساجد دستگیر کرد. به گفتة پلیس، این جوان 17 ساله در روز‌های گذشته بار‌ها از طریق شبکه اجتماعی توئیتر، مسلمانان و مساجد را تهدید کرده است؛ به‌دلیل شدت تهدید‌ها و احتمال حمل سلاح، این جوان 17 ساله با کمک گروه ویژه پلیس برابانت دستگیر شد. وی در روز‌های گذشته تهدید به حملة انتحاری و بریدن سر مسلمانان کرده است. همچنین این جوان هلندی اعلام کرده خواهان آتش‌زدن قرآن و پرتاب نارنجک به مساجد است. او در ادامه اظهار داشته هیتلر و خیرت ویلدرز رهبر حزب آزادی، از الگوهای وی هستند»177 . اعمال محدودیت‌های تحصیلی و آموزشی ایجاد محدودیت و محرومیت برای مسلمانان در زمینه‌های آموزشی و تحصیلی، از دیگر ابعاد اقدامات افراطی ضد جامعة مسلمانان هلند است. با اینکه در نگاه اول به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها و محرومیت‌ها مستقیماً به موضوع آموزش و تحصیل آنان ارتباطی ندارد، ولی بهانه‌کردن موضوع حجاب برای جلوگیری از ورود زنان و دختران محجبه به اماکن آموزشی و سختگیری‌های بی‌مورد و غیرضروری نسبت به آنها و بر سر زبان‌ها انداختن و هدف قراردادن آنها در محیط‌های آموزشی، در واقع به صورت غیرمستقیم سخت کردن شرایط برای حضور آنها در این اماکن و به تدریج محروم کردن آنها از یکی از طبیعی‌ترین و عادی‌ترین حقوق شهروندی‌شان یعنی تحصیل در مراکز آموزشی است. روزنامة تلگراف هلند در این ارتباط در تاریخ 30 اکتبر 2010 نوشت: «دبیرستان خریت ریتفلد 178 در شهر اوترخت اعلام کرده است که دانش آموزان مسلمان این مدرسه اجازه دارند روسری‌های خود را تنها تا بالای ابرو پایین بیاورند. طرح این موضوع باعث اعتراضات شدید دانش‌آموزان این مدرسه شده است. «قادیزه بوزانی»، یکی‌ از اعضای شورای شهر اوترخت معتقد است که: «اتفاقات در مدارس همیشه صادقانه نیست. دانش آموزان تا سنّ 14 سالگی با سختگیری بیشتری مواجه می‌شوند. معلمی چند روز پیش با یک خط‌کش‌ فاصله میان روسری با ابرو‌های دانش‌آموز مسلمانی را اندازه‌گیری کرده تا حجابش را بر طبق قوانین جدید رعایت کند». وی افزود: «برخی‌ از معلمان، خود روسری دانش‌آموزان را بالا می‌برند. این عمل توهین‌آمیز و دخالت در امور شخصی‌ افراد است. یکی‌ از دانش‌آموزان این مدرسه اکنون به علت چنین اتفاقاتی، به مدت چهار هفته بیمار شده است». روزنامة «تلگراف» در شمارة 6/3/1389خود نیز خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه: «دیوان عالی‌ کشور هلند روز گذشته طی‌ حکمی اعلام کرده است که وزارت آموزش و پرورش اجازه دارد از تاریخ 1 اوت سال جاری، پرداخت یارانه به «مدرسة اسلامی آمستردام»179  را متوقف کند. یکی‌ از مدیران این مدرسه در واکنش به این موضوع گفت: ما از روز پنجشنبه خود را برای تعطیلی‌ مدرسه آماده می‌کنیم. در حال حاضر، منافع دانش آموزان از هر چیزی مهمتر است و ما سعی‌ می‌کنیم مدرسة دیگری برای دانش‌آموزان پیدا کنیم. وی ادامه داد که این تصمیم دیوان عالی‌ و وزارت آموزش و پرورش، بسیار دردناک است». همین روزنامه در شماره مورخ 30/10/89 خود، این خبر را منتشر کرد: «مدیر دبیرستان«دون بوسکو»180  در شهر«فولندام»181  هلند اعلام کرد این دبیرستان همچنان به اجرای قانون ممنوعیت حجاب اسلامی ادامه خواهد داد. چند هفته پیش، کمیسیون حقوق برابر هلند اعلام کرد قانون این دبیرستان با قوانین اساسی‌ هلند در تضاد است. اما به نظر می‌آید این دبیرستان توجهی‌ به نظر کمیسیون حقوق برابر ندارد. این کمیسیون در تاریخ 7 ژانویه سال جاری اعلام کرد ممنوعیت حجاب اسلامی، تبعیض دینی به حساب می‌رود. مدیر این مدرسه در واکنش به این موضوع گفته است این دبیرستان کاتولیک بوده و اظهار هر نوع مذهب دیگر در آن ممنوع است. دانش‌آموزان با حجاب اسلامی، اجازة ورود به این دبیرستان را نخواهند داشت. این دبیرستان موظف نبوده از نظر کمیسیون حقوق برابر هلند پیروی کند، اما در دادگاه‌های احتمالی قاضی باید به این نظر توجه کند. یکی‌ از دانش‌آموزان این مدرسه زمانی‌ که روسری بر سر کرد، مدیران دبیرستان اجازة ورود وی به کلاس‌های درس را ندادند و تهدید کردند احتمال اخراج دائم وی از مدرسه وجود دارد».  انتشار این‌گونه خبرها، محدود به این روزنامه‌ها نیست. تقریباً بسیاری از روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی با انتشار این اخبار می‌کوشند فضای حاکم بر جامعه را در مسیر ضدیت با مسلمانان سوق دهند182 .  اعمال محدودیت در فعالیت های رسانه‌ای تمامی این محدودیت‌ها و محرومیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که جامعه قابل توجه مسلمانان هلند از ابزارها و فرصت‌های رسانه‌ای برای جبران این شرایط و پاسخ به این رویکردهای افراطی در جامعه هلند محروم‌اند و تلاش‌های این جامعه برای دستیابی به این رسانه‌ها نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است. این وضعیت درحالی صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر، تهیه و پخش چند مورد فیلم علیه مسلمانان با هدف نشان دادن تصویری خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز از آنها در هلند در چندین نوبت اتفاق افتاده است. روزنامة «تلگراف» مورخ30/11/89 در خبری اعلام کرد: «کمیسیون مطبوعاتی هلند روز گذشته اعلام کرد هیچ‌یک از درخواست‌کنندگان شبکه‌های اسلامی برای پخش برنامه‌های تلویزیونی، مجوز پخش را دریافت نکرده‌اند. بنیاد سازمان همکاری مسلمانان هلند از این تصمیم کمیسیون مطبوعاتی خشمگین شده است. کمیسیون مطبوعاتی هلند در ماه اوت سال گذشته درخواست مجوز بنیاد سازمان همکاری مسلمانان هلند را رد کرد و پس از آن، در ارتباط با درخواست مجوز متعلق به سال 2009 تحقیقاتی‌ انجام داد. این درخواست از سوی چندین سازمان‌ اسلامی ارائه شده بود. هم اکنون این درخواست نیز رد شده است. «رادی شودی»، رئیس سازمان«اسمون» که یکی‌ از درخواست‌کنندگان مجوز بود، در واکنش به این تصمیم گفت: کمیسیون مطبوعاتی هلند معتقد است که ما نمایندة تمامی‌ مسلمانان در هلند نیستیم، اما آنان در تصمیم‌گیری در ارتباط با مجوز شبکه‌های هندو هیچ توجهی‌ به این موضوع نکرده‌اند. آنان هم نماینده تمامی‌ هندو‌های مقیم هلند نیستند. کمیسیون مطبوعاتی هلند در پاسخ با تأسف اظهار کرد که هیچ‌یک از سازمان‌های اسلامی نتوانسته‌اند مجوز پخش را دریافت کنند. سازمان «اسمون» نسبت به این تصمیم کمیسیون مطبوعاتی هلند رسما اعتراض خواهد کرد». توهین به مقدسات مسلمانان علاوه بر موارد فوق و اقدامات خشونت‌آمیزی که در ارتباط با مساجد در کشور هلند رخ می‌دهد، موضوع توهین به برخی نمادها و شخصیت‌های مورد احترام مسلمانان در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور نیز وجود دارد. انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز از پیامبر اسلام و به سخره‌گرفتن برخی اعتقادات مسلمانان از جمله این اقدامات است که نتیجه‌ای جز خشم مسلمانان و حتی اعتراض برخی از نیروهای میانه‌رو این کشور نداشته است. ارتکاب چنین اقداماتی که نقض آشکار حقوق جامعه مسلمانان هلند است، روحیه تبعیض و بیگانه ستیزی را در لایه‌های اجتماعی این کشور رواج می‌دهد و به رادیکالیزه شدن جامعة هلند کمک می‌کند. بی‌توجهی مراجع و نهادهای قانونی و قضایی این کشور برای رسیدگی به این موارد برای جلوگیری از بروز و تکرار آن، هدفمند بودن برخی از این اقدامات را بیش از پیش در اذهان جامعة بی‌طرف هلند ایجاد می‌کند. روزنامه «فولکس کرانت» در شماره 31/6/89 خود می‌نویسد: «متاسفانه روز گذشته دادستانی هلند پس از 5 سال تحقیق اعلام کرد کاریکاتور‌های «نک اسخوت»183  قابل مجازات است، اما وی تحت پیگرد قانونی‌ قرار نمی‌گیرد. دادستانی در ادامه گفت وی با کشیدن 7 کاریکاتور و نوشتن دو مطلب، قانون را زیر پا گذشته و این کاریکاتورها تبعیض‌آمیز و نفرت‌بر انگیز هستند. قانون آزادی بیان برای هنرمندان باعث بی‌‌گناهی وی نشد، اما به گفتة دادستانی وی تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد زیرا او تا به‌حال یک روز و نیم در زندان به سر برده و کاریکاتور‌های او از کتاب‌ها، روزنامه‌ها و وب سایت‌ها برداشته شده‌اند. علاوه بر این، شکایت جدید علیه وی به پلیس ارائه نشده است. نک اسخوت 5 سال پیش چندین کاریکاتور کشید که در آنها به پیامبر اکرم (ص) اهانت شده است. دستگیری او در سال 2008 سر و صدای زیادی در هلند به پا کرد. چندین حزب مجلس هلند نسبت به این دستگیری انتقاد کردند و انجمن خبرنگاران هلند معتقد بود که این کاریکاتوریست از آزادی بیان استفاده کرده است.در سال 2005 سازمان ضد تبعیض از این کاریکاتوریست شکایت کرد، اما حال می‌گوید به تصمیم دادستانی احترام گذاشته و شکایتی نسبت به نظر دادستانی ندارد». از دیگر اقداماتی که در این ارتباط از سوی برخی از شخصیت‌های مطرح و سرشناس هلندی علیه مسلمانان این کشور صورت گرفته است، تولید فیلم «فتنه» توسط ویلدرز، رئیس حزب اسلام‌ستیز «آزادی»، در مارس 2008 بود. در این فیلم تلاش شده است چهره‌ای منفور و سراسر خشونت از مسلمانان به تصویر کشیده شود. تولید و انتشار این فیلم در اینترنت، موجی از اعتراضات گسترده مسلمان هلند و برخی از کشورهای اروپایی را به دنبال داشت. ویلدرز بارها تلاش کرده است از تولید و محتوای این فیلم دفاع کند. بسیاری از صاحبنظران بی‌طرف در جامعة هلند معتقدند اقدام برخی مقامات سیاسی این کشور به چنین رفتارهایی، تنها موجب تشدید اسلام هراسی و ضدیت با مسلمانان در جامعه هلند می‌گردد184 . پی نوشت: .143 در حدود یک میلیون نفر. 144  Roman Catholic 30%, Protestant 20% (Dutch Reformed 11%, Calvinist 6%, other Protestant 3%), Muslim 5.8%, other 2.2%, none 42% (2006)   .145  به‌صورت کلی جامعه هلند در میان کشورهای اروپایی جامعه‌ای با کمترین علایق دینی و مذهبی تلقی می‌گردد و براساس آمار، مردم این کشور کمترین میزان مراجعه منظم به کلیسا(در حدود کمتر از 20% از جمعیت کشور) را در اروپا دارند. حدود 40 درصد از مردم این کشور به صراحت اعلام می کنند که پیرو هیچ دینی نیستند.  .146  گفته می‌شود که آمار مسلمانان این کشور براساس نژاد افراد در نظر گرفته شده است و آمار دقیقی براساس مذهب افراد ارائه  نمی‌شود. به همین دلیل براساس کشور مبداء افراد، مذهب آنها در نظر گرفته می‌شود. 147 . Job Cohen  148 . روزنامه تلگراف (روزنامه به زبان هلندی)(Telegraph)، 25/9/1389. .149  هفته نامه‌ای به زبان هلندی که متعلق به جناح چپ هلند است. این نشریه در جریان جنگ جهانی دوم به صورت زیرزمینی و در مخالفت با نیروهای آلمانی منتشر می‌شد. Vrij Nederland (Free Netherlands) 150 . THOMAS HAMMARBERG, "REPORT BY THE EUROPEAN COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, ON HIS VISIT TO THE NETHERLANDS", Council of Europe Commissioner for Human Rights, (21 - 25 September 2008) > p. 127-128. 151 . VIII,op. cit.  Para’s 146-150. .152  در خصوص این سازو کار، در بخش اول کتاب توضیحات لازم ارائه شده است. 153 . HUMAN RIGHTS COUNCIL Working Group on the Universal Periodic Review , COMPILATION PREPARED BY THE OFFICE OF THE HIGH COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, The Netherlands, A/HRC/WG.6/1/NDL/2,(19 March 2008) Equality and non-discrimination, UNITED NATIONS P 9. 154  UNITED NATIONS, HUMAN RIGHTS COUNCIL Working Group on the Universal Periodic Review, SUMMARY PREPARED BY THE OFFICE OF THE HIGH COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, The Netherlands, UNITED NATIONS A/HRC/WG.6/1/NLD/3, (13 March 2008) http://www.corteidh.or.cr/tablas/r25755.pdf> Para. 14. 155  HUMAN RIGHTS COUNCIL , UNIVERSAL PERIODIC REVIEW, Report of the Working Group on the Universal Periodic Review, The Netherlands, A/HRC/8/31, UNITED NATIONS, (13 May 2008)   .156 تعداد بسیار محدودی از اتباع برخی از کشورهای آفریقایی یا عربی. البته برخی از طرفداران افراطی این ممنوعیت، این تعداد را در حدود 150 نفر می‌دانند. .157  به گونه‌ای که تمام صورت آنها پوشیده باشد. 158 . پس از اعمال این محدودیت‌ها در کشورهای فرانسه، بلژیک و پس از آن هلند، «رشید ناکیس»(Rachid Nekkas)، بازرگان فرانسوی اعلام کرد که کسانی که از این نوع پوشش استفاده می‌کنند، نگران این جریمه نباشند او جریمه این افراد را تقبل می‌کند. منبع:De Volkskrant, Saturday 17 September, page10 159 . ایده ممنوعیت حجاب نخستین بار در سال 2006 مطرح و پس از آن بحث ها و مجادلات مربوط به آن در جامعه و ساختارهای سیاسی شکل گرفت. 160 . Thomas Hammarberg .161 روزنامه تلگراف، مورخ 4/5/90. 162 .  Boekel شهری با حدود 10000 نفر جمعیت در جنوب هلند. 163 . A/HRC/4/34/Add.4,7 February 2007, Article17 164 .A/HRC/15/53 ,Para.18 165 .Volkskrant 166 .Ibid, REPORT BY THE COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, Para. 146. 167 .Almere 168 . blikopnieuws 169 .Groningen 170 . Dordrecht- شهری در غرب هلند واقع در استان هلند جنوبی با جمعیت حدود 120000 . نفر. 171 Roosendaalشهری در جنوب هلند با جمعیتی حدود 80000 نفر. 172 . Ayasofia 173 . ATS, 174 . Lodewijk Asscher 175 . Stadsgenoot   -Brabant .176176شهری کوچک در جنوب هلند با جمعیت حدود 12000 نفر و هم مرز با کشور بلژیک. .177 روزنامه فولکس کرانت، 30/9/1390. 178 . Gerrit Rietveld College 179 . Islamic College of Amsterdam 180 . Don Bosco Volendam.181181  شهری در استان هلند شمالی با جمعیت حدود 22000 نفر. 182 . NIS NEWS BULLETIN, TUESDAY, 22 FEBRUARY 2011, VOL.46/NO 035”"SCHOOL ALLOWED TO SET HEADSCARF CONDITIONS” 183 . Gregorius Nekschot 184 . Astana, Republic of Kazakhstan, Fourth OIC Observatory Report On Islamphobia (Intolerance and Discrimination against Muslims), May 2010 to April 2011, 38th COUNCIL OF FOREIGN MINISTERS, ORGANISATION OF ISLAMIC COOPERATION   http://www.oic- oci.org/uploads/file/Islamphobia/2011/en/islamphobia_rep_May_2010_to_April_2011_en.pdf ادامه دارد.........            
لینک را کپی کنید http://www.oic-

لینک را کپی کنید oci.org/uploads/file/Islamphobia/2011/en/islamphobia_rep_May_2010_to_April_2011_en.pdf


92/11/26 - 01:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن