تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801559766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجرای قدرتمند نوازندگان هلندی در جشنواره بین المللی موسیقی فجر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اجرای قدرتمند نوازندگان هلندی در جشنواره بین المللی موسیقی فجر تهران - ایرنا - بخش بین الملل بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای قدرتمند کواراتت ولفرت بردروده از کشور هلند درسالن ایوان شمس کلید خورد .


به گزارش روز جمعه خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی ایرنا، بسیاری از علاقه مندان موسیقی بین الملل یک ساعت قبل از اجرا در این محل حضور یافته بودند ، استادان موسیقی ، دانشجویان و مخاطبان خاص در انتظار اجرای گروه هلندی بودند .
ایوان شمس امسال نیز همچون سال های گذشته میزبانی بخش بین الملل موسیقی فجر را عهده دار است که به نظر می رسد امکانات مطلوب اجرا و دسترسی آسان از عمده ترین دلایل انتخاب این مکان برای اجرای هنرمندان خارجی بوده است .
با به صدا در آمدن زنگ سالن 15 دقیقه قبل از اجرا علاقه مندان به سالن وارد شدند و بر خلاف انتظار همیشگی ما ایرانیان ، کنسرت سر ساعت یعنی 21 شب آغاز شد.
اعضای گروه متشکل از نوازنده کلارینت ، پیانو ، درام و کنتربای با تشویق حضار به روی صحنه آمده و کار خود را آغاز کردند .
این موسیقی با استفاده از فضاهای تصویری و بهره گیری از تکنیک های غیرموسیقی نوازندگی اعضا نواخته شد به طوریکه هر کدام از نوازندگان تلاش می کردند تا فضا را برای انتقال موسیقی مدرن به شنوندگان آماده کنند.
در همان ابتدای اجرا این گروه نشان داد که افکت های صوتی نقش ویژه ای در موسیقی آنها دارد ، کنترباس با کشیدن آرشه مقطع و نگاه داشتن ریتم و کلارینت و با اجرای نت های کشیدن با افکت های دیجیتال صوتی تقویت می شد .
نوازندگان پیانو و دارم هرکدام در مسیر قطعه اضاقه شدند و موسیقی این کوارتت تمبر صوتی خود را به مخاطیان معرفی کرد .
به نظر می رسید که نوازنده کنترباس آمادگی لازم برای اجرای نغمات را نداشت که این اتفاق در اوایل کنسرت از مطلوب نبودن فواصل اجرایی مشهود بود .
هریک از نوازندگان نقش بسزایی در پیشبرد مسیر موسیقی ایفا می کردند ، نوازنده کلارینت از لحاظ قدرت اجرایی از دیگران بالاتر بود ، وی عهده دار بیشتر تکنوازی ها ،مدلاسیون و تعویض فضاها بود.
با به پایان رسیدن بخش نخست کنسرت ولفرت بردروده سرپرست گروه و نوازنده پیانو به حاضران خوش آمد گفت و پس از معرفی نوازندگان گروه شنوندگان را به بخش دیگر کنسرت دعوت کرد .
اجرای این قطعه طولانی تا پایان کنسرت به طول انجامید ، این اثر به صورت داستان گونه فرم های مختلفی از موسیقی این کوارتت که اغلب بر پایه داده پردازی بود را معرفی می کرد .
اجرای این گروه چند شاخصه موسیقایی قابل تامل داشت ، موسیقی در برخی قسمت ها بر پایه فرم های جاز و بلوز و در بعضی قسمت ها پانگ و مینیمال به جلو می رفت .
تم اصلی که شنونده بتواند برپایه آن ادامه موسیقی را دنبال کند تثبیت نمی شد و موسیقی با افت و خیزهای فکر شده القای مفهومی را دنبال می کرد که با کیفیت بالای اجرایی نیز همراه بود .
افکت های صوتی ، صدای طبیعت و پرندگان به موسیقی می افزاید که در نهایت بیان منحصر بفردی را برای شنوندگان همراه داشت .
فضای کلی این موسیقی سعی داشت با برداشتی غیر مرسوم پیام های مفهومی نهفته در موسیقی که بر پایه تصویر ذهنی نوازندگان بود را به حاضران در سالن منتقل کند .
المان های موسیقایی از فرم های موسیقی معاصر و قرن 21 تبعیت می کردند که از این میان می توان به مدلاسیون های بی پروا فرازو فرودهای ملودیک و شکست های پیش بینی نشده ریتمیک اشاره کرد .
سکوت مثال زدنی حاضران در زمان اجرا یکی از نکات قابل توجه بود اتفاقی که در کمتر کنسرتی در طول سال با آن برخورد می کنیم .
با پایان اجرا حاضران سالن با تشویق های پی در پی از ابراز رضایت خود از موسیقی این کوارتت را اعلام کردند که ورود دوباره اعضای گروه به سن و اجرای یک قطعه دیگر را به همراه داشت .
اجرای قدرتمند این گروه نشان داد که موسیقی امروز اروپا تا چه اندازه به بلوغ نزدیک شده است و می تواند بدون پروا با مخاطبان قرن 21 ارتباط برقرار کند .
حضور چشمگیر مخاطیان در سالن از طرفی بیانگر این موضوع بود که مخاطیان جدی موسیقی کشور تا چه اندازه شنوندگان خوبی برای تجربه های تازه هستند .
اجرای این گروه نشان داد بخش بین الملل جشنواره موسیقی قجر گام های استواری را در راه بالا بردن سطح کیفی جشنواره و اهمیت به موسیقی علمی برداشته است .
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فحر تا 1 اسفند ماه ادامه دارد .
فراهنگ (5) ** 9252**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




25/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن