تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819593644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملیات والفجر8 تعظیم اروند به اراده رزمندگان اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

عملیات والفجر8 تعظیم اروند به اراده رزمندگان اسلام آبادان- ایرنا- شاید هیچ تحلیل گر نظامی تا آن زمان فکر عبور بسیجیان جان بر کف خمینی(ره) را از اروندرود باور نداشت ولی آنچه در عملیات والفجر 8 رخ داد جهانیان را به فکر فرو برد که چگونه اروند خروشان سر تعظیم در برابر اراده و عزم بسیجیان فرود آورد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، قطع ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس، تهدید بندر ام القصر و شهر بصره عراق و از بین رفتن قدرت موشکی صدام که در طول جنگ تحمیلی مبادرت به حمله به مناطق مسکونی می کرد و مردم بی دفاع شهرهای مختلف ایران را با انواع موشک های خود هدف قرار می داد از دلایل اجرای عملیات غرور آفرین والفجر 8 در 20 بهمن ماه 1364 بود.
اجرای این عملیات در سال 1364 پس از بررسی های لازم و استفاده از تجربیات چند ساله جنگ تحمیلی و بکارگیری تدابیر مهم نظامی و اطلاعاتی در سه بخش مهم آموزش، شناسایی و تدارک در شبه جزیره فاو مورد تایید فرماندهان جنگ ایران قرار گرفت.
پس از آن آموزش نیروهای ایرانی در یگان های مختلف بویژه غواصان برای عبور از اروندرود و یورش به مواضع دشمن آغاز شد و گردان های عمل کننده، آموزش های تخصصی ویژه ای در این عملیات دیدند و به موازات آن شناسایی و تخلیه مردم مناطق مسکونی با کمک مرحوم آیت الله جمی امام جمعه وقت آبادان انجام شد.
از سوی دیگر بررسی عوامل محیطی از جمله جزر و مد آب با حساسیت از سوی فرماندهان دنبال می شد.
همه فرماندهان وقت جنگ سعی داشتند تا عراق متوجه حرکات در منطقه نشود زیرا این منطقه اهمیت ویژه و استراتژیکی برای رژیم بعث عراق داشت.
پیش آغاز عملیات، یگان های مهندسی و تدارکاتی با رعایت اصل غافلگیری مشغول آماده سازی منطقه و تامین تجهیزات و امکانات لازم برای نیروهای عمل کننده در این محور بودند.
بعد از تامین تدارکات و پشتیبانی های لازم در ساعت 22 و10 دقیقه بیستم بهمن ماه 1364 عملیات والفجر8 با رمزعملیاتی یا فاطمه الزهرا (س) آغاز شد و نیروهایی که ماه ها منتظر چنین شبی بودند، با شنیدن رمز عملیات هجوم گسترده خود را به نیروهای دشمن آغاز کردند.
با صدور فرمان شروع عملیات، لشکرها و تیپ های نیروی زمینی سپاه پاسداران با پشتیبانی توپخانه نیروی زمینی، هوانیروز، نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش خط دفاعی دشمن را در ساعت های ابتدای عملیات شکستند و پرچم سبز رضوی را بر گنبد مسجد شهر فاو به اهتزار درآوردند.
پس از تصرف شهر فاو عراق، پیشروی رزمندگان زنگ خطر سقوط بصره را به صدا درآورد و عراق مجبور شد تا به هر قیمتی از پیشروی قوای ایران بکاهد.
در روزهای بعد درگیری های سختی بین طرفین روی داد ولی این جنگ و گریزها در کنار خور عبدالله و منطقه ای به نام کارخانه نمک به اوج خود رسید و عراق دیگر نتوانست به خطوط دفاعی سابق خود در منطقه برگردد و به شکست خود در شهر فاو اعتراف کرد.
در عملیات والفجر8 نزدیک به 800 کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد گردید و تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن وارد آمد.
عراق در این عملیات نزدیک به 57 هزار تن کشته، زخمی و اسیر داد و در مجموع 10 تیپ پیاده، کماندویی و نیروی مخصوص و دو تیپ زرهی، چهار گردان ضد هوایی، 10 گردان جیش الشعبی و پنج گردان توپخانه دشمن 100 درصد منهدم گردید.
در جریان عملیات والفجر 8 تعداد 71 فروند از هواپیماهای دشمن، 11 فروند چرخبال و 54 دستگاه تانک و نفربر، 500 دستگاه خودرو نظامی، 20 عراده توپ صحرایی، 55 عراده توپ ضدهوایی، پنج فروند ناوچه جنگی، پنج دستگاه مهندسی و ده ها فروند قایق منهدم شد.
در جریان این عملیات غرور آفرین 140 دستگاه تانک و نفربر، 250 دستگاه خودرو، 20 عراده توپ صحرایی، 120 عراده توپ ضد هوایی و سه دستگاه رادار موشک و دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت رزمندگان ایران درآمد.
در فرآیند 74 روز نبرد گسترده که صحنه واقعی رویارویی نیروهای نظامی و ماشین های جنگی حزب بعث عراق با توان رزمندگان قوی ایرانی بود، ایران بر سواحل شمالی خور عبدالله و شبه جزیره فاو مسلط و راه ورود عراق به خلیج فارس مسدود شد.
طراحی این عملیات ابتدا در سال 1361 از سوی سردار شهید ˈحسن باقری ˈ پس از شناسایی منطقه اروند و فاو آغاز و در سال 64 تکمیل و اجرا گردید.ک/4
7102/7279
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن