تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803363133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رساله لالان


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
تبریز,رساله,لالان
رساله لالان یکی از ابعاد تاریخ مشروطه را رسائل و نامه‌هایی می‌سازد که دانشمندان و عالمان ایران برای آگاهی مراجع و علمای عتبات عالیات و کسب حکم شرعی نزد ایشان می‌فرستادند. این رسائل و نامه‌ها که با شرح حال و روزگار مردم و اندیشه ایشان از مشروطه و نیز آثار و عواقب آن بحث می‌کند در شناختن افکار مشروطیت ایرانیان نقش اساسی ایفا می‌کند.




در این میان علمای مشروطه خواه نقشی در خور توجه ایفا کرده اند، چه با ارسال نامه ها و رسائل گوناگون در چگونگی برقراری نظام مشروطه و رفع ابهامات آن برای مراجع عظام، صدای مردم ایران را به گوش ایشان رسانیده اند. یکی از این علمای آزادیخواه که نقشی مهم و اساسی در مشروطه خواهی علی الخصوص بین آزادیخواهان آذربایجان داشته میرزاعلی ثقه الاسلام است. این روحانی مبارز چنان نام خود را در دفاع از مشروطه ایرانی بلند آوازه کرده که بعد از گذشت سال های متمادی هنوز گوش هوش مردم ایران علی الخصوص مردم تبریز و آذربایجان از آزادیخواهی و روشن اندیشی های وی یادها دارد. علی اصغر حقدار می نویسد: «او از نظر سیاسی مدافع مشروطیت با درونمایه های ملی گرایانه بوده و در حد فاصل میان متجددان و سنتگرایان قرار می گیرد؛ رسائل و نامه های باقیمانده از ثقه الاسلام حکایت از روشن بینی او در برابر برخی مشروطه خواهان و دقت در بنیادهای اجتماعی ـ سیاسی نظام مشروطه دارند.»1 یکی از رسائل میرزاعلی ثقه الاسلام که به علمای نجف اشرف نوشته، موسوم به «رساله لالان» است. این رساله بنا به گفته خود ثقه الاسلام «عریضه مشروطه طلبان از زبان مشروطه بی زبان» است. در واقع این در رساله وی زبان گویای مشروطه شده است و برای علمای نجف اشرف این امر را توضیح و تبیین می کند. نصرت الله فتحی درباره این رساله می نویسد: «این رساله خطاب به حجج اسلام عتبات نوشته شده و مفهوما تظلم و استغاثه مردم ستمدیده و محروم از حق آزادی را به عرض طبقه روحانی می رساند.»2 وی درباره مشروطه این گونه توضیح می دهد: «اساس مشروطه منع اراده شاهانه و لزوم شوراست در امور عرفیه و مدار آن بر سه قوه است: قوه مقننه، قضاییه و مجریه و امتیاز و افتراق این سه قوه از همدیگر.» ثقه الاسلام مردی صلح طلب و طرفدار اندیشه است از این رو نگاه وی نیز به مشروطه، نگاهی فکری، بنیانی و علمی است، از این رو اشاره می کند: «هان! نمی گوییم که جهاد جسمانی نماییم، بلکه جهاد شرقی روحانی بنماییم و جهاد اکبر کنیم تا بتوانیم هرآینه، حفظ استقلال خود بنماییم و ناموس مذهبی و ملی خود را محافظت کنیم. آیا چاره آن جز مشروطه شدن دولت امری دیگر است؟ و سد این سیل عظیم را جز در پناه مشروطه می توان کرد؟» این رساله می رساند که ثقه الاسلام در تاریخ ملل چقدر دقیق و پر مطالعه بوده است چنان که تاریخ نفوذ اسلام در ممالک مختلف غربی و شرقی و علل اضمحلال آنها را بیان می دارد و تاثیر دولت های اروپایی و میسیونرها را در تخریب وجهه اسلام در ممالک مختلف به خوبی شرح می دهد و خطر از بین رفتن اسلام در ایران را از این طریق به علما گوشزد می کند. همچنین وی می کوشد ​مشروطه را از اتهامات گوناگون تبرئه کند و چهره حقیقی آن را آشکار کند از این رو به بیان مشروطه مشروعه و چند و چون و درستی و نادرستی آن می پردازد (که آیا شرعیت مشروط می شود یا نه) و ابهامات را روشن می کند. همچنین می نویسد: «ولی مستبدان، مشروطه را موافق صرفه خود معنا کردند و آزادی را که ملت می خواهد، اسمش را لامذهبی و خروج از قید شریعت گذاشتند و انکار دین شمردند.» از سوی دیگر، فکر او درد ملت ایران است که به هر سو می کشانندش و هر بلایی می خواهند بر سر این ملت بیچاره می آورند از این رو دردمندانه می نویسد: «آخ ای ملت مظلوم که وقتی مظلوم سکوت شدی و روزی مظلوم نطق.» عشق به وطن ثقه الاسلام نیز از موارد تحسین آمیز در نوشته های اوست. وی از ایران و اسلام سخن به میان می آورد و خاک ایران را حرمت کافی و وافی می نهد و از مذهب و ملت توأمان سخن می گوید: «وطن مسلمین خاک ایران است.» شاید بتوان گفت این عالم مشروطه خواه در رساله لالان درد ملت ایران را فهمیده و کنه مطلب را آشنا شده است و آن نداشتن علم است برای عموم مردم از این رو در پایان رساله خویش آورده است: «عزیزان وطن، ملت بی علم است و تابع قدرت و طالب امنیت، مشروطه طلبان باید حسن مشروطه را برای ایشان حسی کنند و برای شخص بی اطلاع و بی علم دلیل بیاورند و برهان معنوی آوردن بیجاست.» ثقه الاسلام آثار دیگری نیز همچون رساله «بالن ملت به کجا می رود»، «اسلام و سیاست و اقتصاد و اخلاق آن»، «مجمل حوادث یومیه مشروطه» و... نیز از خود به یادگار گذاشته که هر یک از این آثار در روشن شدن بخشی از تاریخ بزرگ مشروطه ایران دارای اهمیت است، اما این عالم با عمل سال 1330 هجری در روز عاشورا به دستور فرماندهی لشگر متجاوز روس در تبریز به دار آویخته شد که «سر دار از او گشت بلند» و در آن روز چند نفر از مشروطه خواهان با وی به دار افتخار مشروطه خواهی آویخته شدند که از آن جمله دو پسر کوچک علی مسیو بودند، نام یکی از ایشان حسن و 17 سال داشت و موقع به دار آویختن با صدای رسا فریاد زد: «زنده باد ایران، زنده باد مشروطه.» غرض از بیان این صحنه جانگداز این بود که جوانانی اینچنین دلیر و فداکار که جان در راه اعتلای وطن می نهند با قلم و اندیشه علمای آزاده ای امثال ثقه الاسلام است و از این روست که فرموده اند: «قلم علما افضل از خون شهداست.» یاد همه آزادیخواهان حقیقی نیک و اندیشه شان پر رهرو باد. پا نوشت ها: 1 ـ رسائل سیاسی میرزاعلی ثقه الاسلام تبریزی، به اهتمام علی اصغر حقدار، نشر چشمه، 1389 2 ـ زندگینامه شهید نیکنام ثقه الاسلام تبریزی، نگارش نصرالله فتحی (آتشباک) انتشارات بنیاد نیکوکاری نوریانی 1352. امیر هاشم پور / جام جم


دوشنبه 21 بهمن 1392 3:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن