تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803769184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به نقش محوری مساجد در جنبشهای انقلابی مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به نقش محوری مساجد در جنبشهای انقلابی مشهد مشهد- ایرنا - مسجد یک نهاد اسلامی است که پایگاه اصلی سازماندهی جنبشهای مردمی در دوران انقلاب اسلامی بوده و در این میان، چهار مسجد در مشهد نیز در کنار بارگاه منور رضوی به عنوان مرکز ثقل تحرکات انقلابی، نقش سازنده و موثری در این برهه از تاریخ ایفا کردند.


به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی ایران برخاسته از دین اسلام است زیرا رهبری آن یک عالم دینی بود و مسجد نیز به عنوان یک نهاد دینی کانون شکل گیری همه حرکات و جنبش های انقلابی به شمار رفته و می رود.
در هر بخش و روستایی که انقلاب رشد کرده خاستگاه آن مسجد بوده است، حرکتهای اولیه انقلاب اسلامی با پیگیری شماری از افراد متدین که اهل مسجد و خادم آن بودند در مساجد شکل گرفت و این حرکت ها در این اماکن دینی، بارور و مردمی شد.
دفتر تاریخ انقلاب اسلامی، سراسر داستان عشق و وطن دوستی است و در بین صفحات آن، حماسه مردم انقلابی مشهد برای استقرار حکومت اسلامی بر کشورشان برگ زرینی است که سالهای سال افتخار مردم سرزمین خورشید هشتم خواهد بود و در این میان چهار مسجد محوری در این شهر سهمی ارزنده ای در انقلاب داشتند.
کارشناس مسوول امور مساجد و معاون فرهنگی- اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چهار مسجد ˈفقیه سبزواریˈ در طلاب، ˈکرامتˈ در چهارراه شهدا، ˈبناهاˈ در میدان شهدا و ˈمسجد امام حسن مجتبی (ع)ˈ در خیابان آخوند خراسانی، چهار مسجد محوری و فعال دوران انقلاب در مشهد در کنار حرم مطهر رضوی بودند.
حجت الاسلام ˈحسینعلی رحمتیˈ افزود: چهار مسجد مزبور در دوران انقلاب به عنوان کانون های تاثیرگذار در تحرکات مردمی و سازماندهی تظاهرات در مشهد شناخته می شدند که اعلامیه ها و دستورات امام خمینی (ره) را دنبال کرده و به مردم و سایر مساجد خراسان انتقال می دادند.
وی بیان کرد: تفاوت بین چهار مسجد مزبور با سایر مساجد مشهد در برخورداری از هیات امنا و خادمان فعال و انقلابی آنها بود زیرا در این مساجد شورایی ویژه برگزاری راهپیمایی ها توسط هیات امنا تشکیل شده بود و سخنرانی های ویژه با حضور شخصیت های برجسته انقلاب در این اماکن برگزار می شد.
وی اظهار داشت: در سالهای 56 و 57 چهار مسجد در مشهد بویژه مسجد کرامت هسته اصلی انقلاب بودند و حرکات انقلابی و ارتباطات اجتماعی از طریق این هسته ها در این شهر سازماندهی می شد و همچنین مسوولیت سازماندهی و هدایت مساجد شهرستان های دیگر خراسان را برعهده داشتند.
وی اظهارداشت : در دو سال آخر انقلاب، مسجد کرامت، کانون اصلی و پایگاه رسمی سیاستگذاری برای تحرکات و تظاهرات انقلابی در مشهد مقدس به شمار می رفت.
وی افزود: با رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای، شورایی در این مسجد تشکیل شد تا مسوول اصلی توزیع اعلامیه های امام راحل و رساندن دستورات اکید ایشان برای برگزاری تظاهرات و سایر برنامه های انقلابی به مردم باشد.
وی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای از سال 53 امام جماعت مسجد کرامت بودند و شبهای بسیاری در سالهای 56 و 57 بعد از نماز مغرب و عشا سخنرانی های زیادی برای نمازگزاران این مسجد انجام دادند.
وی افزود: در آن زمان علما و اندیشمندان و شخصیت های برجسته فرهنگی و سیاسی از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر برای حضور در مسجد کرامت و استفاده از رهنمودهای آیت الله خامنه ای به مشهد مقدس می آمدند و از منبر ایشان کسب فیض می کردند.
وی بیان کرد: در آن زمان بجز آیت الله خامنه ای که امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) نیز بودند، شهید هاشمی نژاد و آیت الله واعظ طبسی نیز در دو مسجد فقیه سبزواری و بناها به عنوان امامان جماعت، سخنرانی های زیادی در این اماکن داشتند و از این طریق جنبش های انقلابی را هدایت می کردند.
معاون اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در سالهای آخر انقلاب بسیاری از مساجد مشهد بویژه آنهایی که در حاشیه شهر قرار داشتنداز مساجد فعال انقلابی الگو گرفته و برنامه های آنها را دنبال می کردند که نمونه شاخص آنها مسجد جامع قلعه ساختمان بود.
رحمتی اظهار داشت: براساس مصاحبه های انجام گرفته از مسجدیان انقلابی مشهد، بعضا اتفاقاتی نیز در مقابل چهار مسجد اصلی در زمان انقلاب رخ داده بود به طوری که در مقابل مسجد ˈبناهاˈ تانک های رژیم افراد انقلابی و نمازگزاران را به گلوله بستند و شمار زیادی به شهادت رسیدند.
وی افزود: براساس اسناد مکتوب و شفاهی موجود، در دوران انقلاب در داخل هیچ کدام از مساجد مشهد کشتاری توسط رژیم انجام نگرفت و فقط این اماکن دینی محل سازماندهی و محل اجتماع مردم انقلابی برای آغاز تظاهرات و حرکتهای دیگر بود.
وی بیان کرد: چهار مسجد کرامت، بناها، فقیه سبزواری و امام حسن مجتبی (ع) طی طرحی از سوی معاونت امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با عنوان ˈتجلیل از مساجد فعال دوران انقلابˈ پلاک گذاری شده و هیات امنا و خادمان آن مورد تجلیل قرار گرفتند.
7489/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن