تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803265335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا «تمام سلام» با انتحار سیاسی قفل درخانه سیاست لبنان را باز می کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

لبنان در انتظار تشکیل دولت جدید آیا «تمام سلام» با انتحار سیاسی قفل درخانه سیاست لبنان را باز می کند؟ بیروت – ایرنا – روند تشکیل دولت جدید لبنان بسیار کند پیش می رود و حدود 10 ماه است که در جا می زند اما برخلاف آن چالش ها و تهدیدهای امنیتی روز به روز گسترده تر و سرعت انتقال آن از یک منطقه به منطقه ای دیگر بیشتر می شود.


رسانه های لبنانی اعم از تلویزیون ها ، شبکه های ماهواره ای ، روزنامه ها و پایگاه های اطلاع رسانی هر روز اخباری ضدونقیض از صحنه پرتلاطم اما با روند کند تشکیل دولت لبنان منتشر می کنند و حتی بارها شده است که ساعت صفر اعلام دولت «تمام سلام» نخست وزیر مکلف را اعلام کرده اند.
اما زمان تولد دولت جدید لبنان زیاد طول کشیده و هنوز مذاکرات سخت و نفس گیربرای قانع کردن برخی رهبران جریان های سیاسی از جمله « میشل عون» رییس فراکسیون تغییر واصلاح در مجلس لبنان برای کوتاه آمدن از سقف مطالبات خود به توفیقی دست نیافته است.
همچنان توزیع و طرح گردشی (نوبتی) شدن وزارتخانه ها مانعی اساسی برای تشکیل دولت جدید است و در این شطرنج سیاسی لبنان تاکنون نه طرفی کیش و مات شده و نه پیروزی داشته است و شاید بهتر است گفته شود که همه بازنده هستند.
گفته می شود که صبر مردم لبنان با استمرار جنایات گروه های تکفیری تروریستی و افزایش سطح ناامنی ها لبریز شده و سیاستمداران نیز آن را دریافته اند اما همچنان حاضر نیستند به تفاهم برسند تا شاید با تشکیل دولت دست کم بتوان مسئولیت ها را بر دوش آن انداخت، بعد از ده ماه هنوز دولت مستعفی برسرکار است و پاسخگوی مطالبات اگر هم بخواهد ، نمی تواند باشد.
گویی قفلی بزرگ به در خانه سیاست لبنان زده شده و وزنه ای سنگین هم به پای صاحبان آن بسته شده است، اما تروریست های تکفیری آزادانه و بی محابا در جای جای لبنان جولان می دهند.
در خبرها آمده است که نخست وزیر مکلف عزم خود را جزم کرده تا هرطوری شده دولت جدید را تشکیل دهد و به همین دلیل عصر دیروز (دوشنبه) با پرونده تشکیل دولت به «بعبدا» کاخ ریاست جمهوری رفت تا مرحله اول توزیع کرسی های وزارتی را براساس طایفه و مذهب با «میشل سلیمان» بررسی کند.
به نظر می رسد وی تصمیم دارد که در ساعات آینده ضمن رایزنی با رییس جمهوری تکلیف دولت جدید را مشخص کند اما از آنجا که هنوز نتوانسته است موافقت برخی جریان ها و گروه های سیاسی موثر و اصلی را کسب کند ناظران این اقدام او را به « انتحار سیاسی» تشبیه کرده اند.
روزنامه لبنانی « السفیر» در شماره روز سه شنبه خود نوشت : اگر این تصمیم تمام سلام واقعیت داشته باشد و او به سلیمان قول تشکیل فوری دولت را داده باشد پس باید در ساعات آینده منتظر تشکیل دولتی با 24 وزیر باشیم که براساس معادله 8- 8 – 8 بین گروه های 8 و 14 مارس و گروه میانه تقسیم شده است.
السفیر ازمحمد المشنوق ، ژنرال عبدالمطلب حناوی ، خلیل الهراوی ، سمیر مقبل ، جبران باسیل ، گابی لیون ، سیبوه هوفنانیان ، رونی عریجی ، علی حسن خلیل ، یاسین جابر، سجعان قزی، بطرس حرب ، رشید درباس ، دانی قبانی ، ریاض رحال یا (عاطف مجدلانی و رمزی جریج) ، جان أوغاسابیان ، میشال فرعون ، وائل أبو فاعور ، أکرم شهیب ، محمد فنیش و حسین الحاج حسن به عنوان وزرای احتمالی دولت تمام سلام یاد کرده و می افزاید : ساختار نهایی کرسی های وزارتی و اسامی وزیران دولت تمام سلام با توجه به آخرین مشورت ها ، چانه زنی ها و کسب پاسخ های نهایی به میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان تسلیم خواهد شد.
هنوز حضور برخی از گروه ها و جریان های سیاسی در دولت جدید لبنان مبهم و اینکه دولت جدید فراگیر و یا یکدست خواهد بود محل اما و اگر است.
ناظران تاکید دارند تنها دولتی پایدار و دارای قدرت اجرایی کامل خواهد بود که فراگیر و با حضور همه جریان های سیاسی لبنانی باشد در غیر این صورت اوضاع لبنان نه تنها بهتر نخواهد شد که از وضع موجود هم بدتر می شود.

** دولت یکدست، مرده به دنیا می آید
« الاخبار» دیگر روزنامه لبنانی هم تشکیل دولت یکدست را به مثابه « انتحار سیاسی» تمام سلام دانست و نوشت : اینچنین دولتی هیچگونه چشم اندازی ندارد و حمایت سیاسی از آن صورت نخواهد گرفت، چرا که بسیاری از احزاب و گروه های داخلی از مشارکت در آن انصراف خواهند داد.
به گزارش ایرنا، الاخبار افزود : به نظر می رسد که تمام سلام نخست وزیر مکلف و میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان بر تشکیل دولت یکدست اصرار دارند و البته ناظران سئوال دارند، معنای این اصرار که اوضاع سیاسی و امنیتی لبنان را بیش از پیش بدتر خواهد کرد، چیست؟
این روزنامه با اشاره به دو رویکرد متناقض در باره تشکیل دولت جدید لبنان اضافه کرد: رویکرد اول خواهان تشکیل دولت فراگیر با حضور تمام جریان های سیاسی است و جالب اینجا ست که مواضع آمریکا، اروپا و ایران در این خصوص نزدیک به هم است و رویکرد دوم تشکیل دولت یکدست که تنها حامی آن عربستان سعودی بشمار می رود.
الاخبار با اشاره به اختلافات تمام سلام و «میشل عون» رییس جریان آزاد ملی لبنان بر سر تشکیل دولت، نوشت: به نظر می رسد که سلام از نخست وزیری خود تنها صفت سیاسی «دولة الرئیس» را می خواهد و نه بیشتر؛ صفتی که در صورت تشکیل دولت لبنان تا آخر عمر سیاسی، همراه او خواهد بود.
این روزنامه در باره اختلافات عون و سلام نوشت: جریان آزاد ملی با تخصیص وزارتخانه های خارجه و آموزش و پرورش برای آن موافقت ندارد و حزب الله نیز اعلام داشته که تا آخر دوشادوش عون خواهد ایستاد؛ یا هر دو حزب با هم در دولت شرکت خواهند داشت و یا هیچکدام حضور نخواهند داشت.
الاخبار با بیان اینکه «نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان نیز در خصوص در نظر گرفتن دو وزارتخانه برای جنبش شیعی «امل» جواب قطعی به سلام نداده است، افزود: انصراف عون و حزب الله از دولت، قطعا به معنای انصراف احزاب «المرده»، «طاشناق» (ارامنه) و امل از مشارکت در دولت خواهد بود؛ حزب 14 مارسی «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» نیز که پیش تر از عدم شرکت خود در دولت سخن گفته است.
این روزنامه لبنانی ادامه داد: در این صورت «ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه تلاش دارد که همه جریان ها را به شرکت در دولت تمام سلام آتی ترغیب کند و در صورت عدم موفقیت، او نیز در دولت شرکت نخواهد داشت و شاید بازنده بزرگ باشد.
الاخبار نوشت: در این شرایط مشارکت شیعیان، مسیحیان و دروزیان لبنانی در دولت لبنان نزدیک به صفر خواهد رسید و در نتیجه می توان گفت که دولت تمام سلام پیش از ولادت مرده است؛ البته طی دیداری که اخیرا سلام با «امین جمیل» رییس حزب مسیحی «کتائب» داشته، هیچگونه گفت وگویی در خصوص چگونگی شرکت این حزب در دولت صورت نگرفته است.
النهار دیگر روزنامه لبنانی نیز با تاکید به اینکه قطار سیاست لبنان برای تشکیل دولت جدید 10 ماه است که راه افتاده اما به دلیل کارشکنی ها و پشت گوش انداختن ها نتوانسته به ایستگاه نهایی برسد ، تاکید کرد: جزر و مد دریای طوفان زده سیاست در لبنان را در هفته ها و ماه های گذشته قدرت هرگونه گمانه زنی و پیش بینی را از ناظران و سیاستمداران سلب کرده و کشور لبنان را در یک بن بست نفوذ ناپذر قرار داده است و هیچکس نمی تواند ادعا کند که لبنان وارد باتلاق بحران می شود یا شکوفایی سیاسی پیش روی آن خواهد بود.
روزنامه لبنانی دیگر« الانباء» هم نوشت که برخورد سرد تمام سلام در تلاش برای تشکیل دولت شاید به انتظار او برای دریافت چراغ سبز از طرف های منطقه ای بازمی گردد و اجازه دیدار با میشل عون به او داده شود.

** دولت یکدست ، پهن کردن فرش قرمز جلوی پای تکفیری ها
الانباء هشدار داد که اگر دولت فراگیر در لبنان تشکیل نشود ، در حقیقت یک حماقت سیاسی خواهد بود که نشان می دهد تصمیم سازان در این زمینه از فقر آگاهی به قوانین برخوردار بوده و منافع عالی لبنان را نمی شناسند و فرش قرمزی جلوی پای گروه ههای تکفیری تروریستی پهن کرده اند.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: کدام مقامی به خود اجازه می دهد در این شرایطی که منطقه سپری ولبنان در آن زندگی می کند سخنان تهدید آمیزی را در باره تشکیل دولت جدید که نیاز به دقت و احساس مسئولیت دارد، برزبان آورد.
روزنامه لبنانی «الجمهوریه» نیز به نقل از منابع بسیار آگاه نوشت : اگر تمام سلام در تقویت پایه های تفاهم با میشل عون که همپیمانش همبستگی کامل خود را با او اعلام کرده اند به توافق نرسد ، او تصمیم دارد حداکثر در 48 ساعت آینده نزد میشل سلیمان رفته و دولت جدید را براساس « شرایط موجود» تشکیل دهد
خاورم ** 2024** 1324
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن