تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819899577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خشکسالی در همدان نتوانست مانع موفقیت کشاورزی شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خشکسالی در همدان نتوانست مانع موفقیت کشاورزی شود همدان-ایرنا-استان همدان به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی با وجود کاهش قابل توجه بارندگی ها در سال زراعی گذشته توانست با تغییر الگوی کشت و اتخاذ راهکارهای متعدد در مواجهه با خشکسالی موفق شود.


به گزارش ایرنا فعالیت کشاورزی متاثر از عوامل مختلفی از جمله عوامل جوی به ویژه بارش و منابع آبی است ین در حالی است که در مقایسه آمار بارندگی استان در 30 سال اخیر باید گفت چند سال اخیر به ویژه سال زراعی 92-91 جز کم بارش ترین سال های استان بوده است.
با وجود کمبود بارش ها سازمان جهاد کشاورزی استان با علم و اطلاع از دورنمای تغییرات جوی و با استفاده از دانش و تجارب خود توانست بخش کشاورزی استان را با کمترین میزان آسیب از این بحران عبور دهد.
در این خصوص علاوه بر هدایت بخش به سوی تغییر در الگوی کشت و استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و همچنین ترویج کشت های کم آب بر می توان به اقدام های حوزه آب و خاک اشاره کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مهمترین فعالیت سازمان در این حوزه اجرای110هزارهکتار طرح آبیاری تحت فشار عنوان کرد و افزود: بیش از 14000 هکتار آن در چهار سال اخیر اجرا شده است.
ˈعلیرضا رنجبر ضرابیˈ افزود: طرح تجهیز و نوسازی اراضی به میزان 13 هزار هکتار نیز اجرا شده است.
وی ادامه داد: در رابطه با بهینه سازی مصرف آب با هدف مقابله با بحران آب در سال های 89 تا 92 کانال های آبیاری از 814 کیلومتر به 1030کیلومتر و عملیات لوله گذاری از 62 کیلومتر به 593 کیلومتر و احیا و مرمت قنوات از 800 رشته به1200 رشته افزایش یافته است.
وی ادامه داد: آنچه به عنوان نتیجه نهایی کار می توان گفت این است که با وجود کاهش 132 میلی متری بارندگی در سال 91 نسبت به سال 88 ، به دلیل بهره وری از عوامل تولید و افزایش عملکرد افزایش 4/9 درصدی تولید محقق شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین اجرای طرح هدفمندی یارانه ها که هزینه سوخت و برخی نهاده های تولید را تا 15 برابر افزایش داد، تحریم های ظالمانه قدرت های جهانی که باعث افزایش شدید قیمت نهاده های تولید شده از دیگر مشکلات این بخش بوده است.
رنجبرضرابی اضافه کرد: باز نشسته شدن تعداد زیادی از کارشناسان مجرب سازمان جهاد کشاورزی و انقباضی شدن اعتبارات نیز از دیگر مشکلاتی است که در این بخش ایجاد شده است.
وی همچنین گفت: اجرای طرح های بزرگی چون هدفمندی یارانه ها که با هدف بهبود شاخص های اقتصاد کلان انجام می شود در کوتاه مدت آثار نامطلوبی خواهد داشت بنابراین اجرای این گونه طرح ها مستلزم سیاست گذاری، تعیین اهداف و بسیج امکانات جهت اجرای طرح با مدیریت آسیب های احتمالی و در نهایت عبور از مرحله گذر است.
رنجبرضرابی افزود: شناسایی تهدید ها، فرصت ها و انعکاس آن به تصمیم سازان، مشارکت در تدوین بسته بندی حمایتی، ایجاد زمینه اینترنتی و اینترانتی در سطح شهرستان ها و مراکز خدمات از جمله اقدامات سازمان برای آماده سازی بخش کشاورزی برای اجرای طرح هدفمندی بود.
وی ادامه داد: با آغاز اجرای طرح سازمان جهاد کشاورزی با تشکیل ستاد اطلاع رسانی، برای کاهش مصرف سوخت و استفاده بهینه از منابع انرژی 205 میلیارد ریال به بیش از 21 هزار نفر بهره بردار پرداخت شد.
وی افزود: برای بهینه سازی مصرف سوخت با جذب 96 میلیارد ریال ازاعتبارات طرح هدفمندی 52 واحد از مرغداری های استان را به سیستم های گرمایشی مدرن تجهیز شدند که 47 میلیارد ریال به صورت بلاعوض به مرغداران پرداخت شد.
نتیجه اینکه باوجود تعدد مشکلات بخش کشاورزی استان عملکرد چهار سال اخیر بیانگر این واقعیت است که بخش کشاورزی استان هنرمندانه از این بحران ها عبور کرده و در حال حاضر نه تنها کاهش در مجموع تولید وجود ندارد بلکه حرکت رو به رشد کشاورزی استان محسوس است.
7521/551
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن