تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860315170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب‌شناسی‌انقلاب‌اسلامی و راه‌های آسیب‌ناپذیری آن از منظر امام‌خمینی(ره) - 3


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آسیب‌شناسی‌انقلاب‌اسلامی و راه‌های آسیب‌ناپذیری آن از منظر امام‌خمینی(ره) - 3 وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - در دو روز گذشته بخشهای اول ودوم این نوشتار تقدیم شد و اینک بخش نهایی تقدیم می گردد:

به قول پروفسور مولانا ، انقلاب اسلامی ایران ، انقلابی مقدس و وحدت گرا ست و ویژگی آن در همین ذات مقدس وحدت گرا بودن می باشد . لذا سیاستگزاری نظام آن نباید منطبق بر ارزشهای لیبرالیسم غربی باشد و باید مستقل پیش رود. بزرگترین تهدید و تحدید انقلاب اسلامی ، مقایسه آن با سایر انقلابها و در چارچوب اندیشه ها و معادلات عرفی امروزی است . باید اصالت انقلاب اسلامی ، مقایسه آن با سایر انقلابها و در چارجوب اندیشه ها و معادلات عرفی امروزی است . باید اصالت انقلاب اسلامی را شناخت و با الگوهای ابتکاری و اسلامی - و نه انفعال و تکراری - آن را تبیین کرد و توسعه داد. علوم اجتماعی ، سیاست ، اقتصاد ، جامعه شناسی ، روان شناسی ، مردم شناسی ، ارتباطات و ... عاجز از تبیین ماهیت قدس و وحدت گرای انقلاب اسلامی است . ما باید به ریشه های قرآنی و منابع اسلامی انقلاب توجه کنیم . در حالی که انقلابهای چند قرن اخیر نفی تاریخ بود،انقلاب اسلامی اثبات تاریخ بود. هدف آن حفظ و احیای انقلاب توجه کنیم . در حالی که انقلابهای چند قرن اخیر نفی تاریخ بود، انقلاب اسلامی اثبات تاریخ بود. هدف آن حفظ و احیای انقلاب مقدس و وحدت گرایی بود که قبلاً صورت گرفته است ، یعنی اولین انقلاب اسلامی به رهبری آخرین پیامبر (ص) سوره نصر به پیروزی این انقلاب اشاره دارد و می گوید که فتح ، تنها با نصر و یاری خدا امکان دارد و پیروزی انقلاب دینی اجتناب ناپذیر است . توجه کنید که نصرت الهی مقدم بر پیروزی نهایی و سپس گسترش اسلام و بسیج قشرهای مردم در این نظام مقدس و وحدت گراست . ویژگی امام خمینی (ره) این بود که در چارچوب هیچ یک از مفاهیم سیاسی و بین المللی متداول امروزی کار نمی کرد . الگوها ، مفاهیم و اصول اسلامی بر سایر الگوهای سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و فرهنگی و اولویت داشت و به همین خاطر ابتکار عمل در دست او بود و اصالت فکری از او بود . این امام و انقلاب اسلامی را نمی توان با مفاهیم و الگوهای عرفی و غیراسلامی درک کرد. برای درک ابعاد مقدس و وحدت گرای انقلاب کافی است به اندیشه ها و کارکردهای رهبر آن بنگریم . برای مثال امام در سراسر مبارزات خود در موقع انقلاب اسلامی ، عوامل الهی و انسانی را در چارچوب دکترین احساس مسئولیت و تکلیف با یکدیگر تلفیق کرد. این مسئولیت و تکلیف از نگاه فقه و اصول اسلامی یک منشور با اصالت و اسلامی بود . رعایت و پاسداری از قوانین الهی و مصلحت مردم نیز مورد توجه امام بود . او ولایتی آورد که در آن فقاهت و تصمیم گیری را با حکمت و خرد گرایی اسلامی در هم آویخت . و خود تجسم آمیختگی فقه ،‌حکمت ، عرفان ،‌ تعبد ، تشرع ، عشق ، فرزانگی ، رهبری و فرماندهی بود .

در یک کلام هر آسیبی به ارکان اسلام ، نظام ، شخص امام و رهبر ، جمهوریت و مردم باوری مایه آسیب به انقلاب است .

دکتر حاتم قادری در آسیب شناسی انقلاب به وجود سه گروه موافقان پدیده انقلاب (نحله های فکری چپ و رادیکال ) ، مخالفان پدیده انقلاب ( نحله های فکری راست ) و علاقمندان پژوهش بدون ارزش در مورد پدیده انقلاب اشاره می کند و با تسامح می نویسد :« معمولاً منافقان انقلاب آسیب شناسی انقلاب را در قالب رخنه دشمنان ، ضد انقلابیان ، کم رنگ شدن ارزشها و ... بیان می کنند». و می گوید : «به نظر می رسد که (فهم) بر هرگونه موضع گیری ، تقدم معرفتی داشته باشد. هر چند نمی توان از این نکته ناگفته گذشت که بحث آسیب شناسی انقلاب در مورد فعلی ، انقلاب اسلامی ایران ، در معرض این خطر است که چه بسا بیشتر از این که جاذب افکار بوده باشد، از قالب و فضای احساسات و اندیشه های موافق و مخالف عبور کند». ایشان سپس به بعد دینی انقلاب ) به تأمل می پردازد.
با اشاره به سوره یاد شده و آیه کریمه « و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا» وضعیت روانی و همچنین حضور گسترده مردم را نقاط قوت یک انقلاب دینی می داند، و در عین حال می نویسد :‌ « همین دو ، بذر آسیب را با خود به ارمغان می آورد . در انقلابهای دینی ، حضور و روی آوردن توده های عظیم مردم به دین امری بدیهی است . این روی آوری ، انتظارات گسترده ای را مقابل دین و دین آوران قرار می دهد که نتیجه منطقی خصلت روانی - اعتقادی انقلاب دینی است . بدون تردید بالاترین سطح انتظار از دین درشرایط انقلاب است. در این مرحله است که انتظار می رود دین با حضور هر چه بیشتر در ابعاد اجتماع به طور معجزه گونه ای واقع مشکلات و مصایب و جاذب بهروزی و سعادت بوده باشد. به جهت روانی اوج غلیان دینی و انتظار از دین در اینجاست . این روی آوری و تمرکز اذهان و قلوب بر دین در خود بذر آسیب و آفت را به همراه دارد و مشکل زاست . وضعیت روانی ، سبب آن می گردد که سرریزی از انتظارات مقدور و یا نامقدور ، موهوم یا واقعی متوجه دین گردد. در جریان سرریز کردن انتظارات و همچنین در معرض تجربه قرار گرفتن نظام ، مرحله ظهور تکثر مفاهیم و تفاسیر دین را شاهدیم که همزمان با عبور از وضعیت ما قبل (واگذار از آنچه بود) است . در دوران گذار که تغییرات جهت گیرانه در ابعاد گوناگون جامعه است ، اقتصاد اهمیت بیشتری یافته و تسامح های بیشتری در مسائل اخلاقی و رفتاری در جامعه به وجود می آید و کم کم دو گروه پدیدار می شوند: گروهی خواستار کاهش هر چه بیشتر فضای اوج انقلاب و گروهی که دور شدن از آن فضا را انحراف از اصول می شمارند، گروهی واقع گرا و گروهی اصول گرا، شقاق و شکاف این دو تنها یکی از بحرانهایی است که بر سر راه جامعه دینی در مرحله گذار قرار دارد. به جز این آسیب ، خطر نقد و یا تعرض دیدگاههای دیگر نه تنها منتفی نیست که بعضاً چشمگیر و جدی هم خواهد بود. دوگروه اول خودی و از درون نظام برآمده اند. اما گروههای منتقد از همان ابتدا یا از مراحل بعدی با نظام مستقر فاصله داشته و در « حفظ و افزایش فاصله» (دقت شود ) هم کوشا هستند. این گروههای منتقد در مجموع دو طیف می شوند : یک طیف ، جریانهای غیر مذهبی که نمی توانند موافق دین با هر گونه تفسیری باشند و طیف مدعی دین مداری که آموزه های متفاوتی دارند و همین آموزه هاست که آنها را تلویحاً و یا تصریحاً در نقطه مقابل تفسیر دین مستقر قرار می دهد. مدرنیته و مراحل متنزل آن یعنی مدرنیسم و مدرنیزاسیون به طرز اجتناب ناپذیری در بستر تحولات و مؤلفه های انقلاب و حیات دینی حضور دارند (مدرنیسم اشاره به خصلت شمولیت مدرنیته و مدرنیزاسیون به پذیرشهای متجددانه و یا روز آمدانه مدرنیته تاکید دارد. این پذیرش عمدتاً در مظاهر و مصنوعات خود را جلوه گر می سازد و کمتر از عناصر مرکزی و اصلی که ارکان کلیدی مدرنیته هستند یعنی عقلانیت و فردیت و ... بهره مند هستند ) حضور و نمایش مدرنیته و یا شبه مدرنیته در مرحله انقلاب کمتر چشمگیر است ، هر چند که در تار و پود جامعه فعال است ، ولی در مرحله گذار عیان می شود . جوامع دینی به نسبت تماس و آشنایی شان با مدرنیته ، ناگریز از تأمل در مورد آن بوده و ناگریز از ارائه و تولید صورت بندی های متناسب با الزامات ذهنی و عینی نشأت گرفته از مدرنیته هستند . جوامع دینی در گذشته چنین الزاماتی نداشتند ، ولی امروزه نمی توانند نسبت به نیرو و تبعات مدرنیته غفلت نمایند.بی توجهی در این مقوله ، یعنی ناخواسته به استقبال نارسایی تفسیر دینی مستقردر جامعه در قبال مستحدتات رفتن ، که به کوتاهی عمر چنان حکومتی منجر خواهد شد و این آسیب بسیار جدی است . دکتر قادری در ادامه اینهمانی دین و سیاست را از قویترین نقاط یک جامعه دینی و در عین حال پاشنه آشین آن به ویژه در عصر‌جدید می‌داند ، علاوه بر این نکته ، آسیب رسانی « قدسی مآبی حکومتگر » و نیز ارزیابی افعال و افراد بر اساس نیات قلبی و باطنی آنها را دو نکته مهم قابل توجه می داند. ایشان برای جلوگیری از آسیب این سه مورد می نویسد که به جای این همانی دین و سیاست یا اعم شدن یکی نسبت به دیگری که در معرض انتقال خطرات متوجه به یکی از عناصر (دین و سیاست ) به دیگری است ، شق چهارم یعنی جدایی دین از سیاست مربوط به جامعه لائیک است و تنها شق پنجم یعنی « اشتراک ابعاد و وجوه دین و سیاست همانند دو دایره مماس بر هم و یا متداخل » نقاط ضعف سایر شقوق را ندارد و یک رابطه سیال میان دین و سیاست را بهتر از رابطه مکانیکی و سازگار با جوهر سیال این دو می داند و معتقد است در این حالت ،سیاست ملهم از دیانت است ، اما یکسره قداست دینی ندارد و در عین ارتباط با عالم دینی ، «بشری» و زمینی و نقدپدیر و مسئول است.در چنین حالتی ، آسیب سیاسی جوامع دینی از ناحیه توأمان بودن دین و سیاست یا « اینهمانی» آنها تا حد بسیار زیادی منتفی و مرتفع می گردد.در مورد نکته دوم نیز درست تر و عاقلانه تر می داند که تصویر « تشرع و متشرعانه بودن حکومتگر » جای تصویر « قدسی مآبی » او را بگیرد تا خارج از حیطه نقد و مسئولیت انسانی قرار نگیرد چرا که خطر پذیری این حالت (قدسی مآبی حکومتگر) از وضعیت این همانی دین و سیاست هم بیشتر است و به دین آسیب بیشتری می رساند و در شرایط گسترش مدرنیته این آسیب برجسته تر و ملموستر می گردد . در مورد نکته سوم ضمن تصدیق ارزش ایمان و نیات درونی اعضای تشکیل دهنده یک جامعه دینی ، تذکر می دهد که « اداره جامعه و نحوه ارتباط اعضای آن ، نمی تواند بر املاک یاد شده استوار گردد». جامعه نیازمند هنجارها و سنجه های بیرونی است .جامعه دینی نیازمند آن است که شکل بدی های رفتاری اعم از فردی و گروهی را با ملاکهای خارجی ترسیم و قضاوت کند.در عین حال ، پدیرش تفاوتهای رفتاری برای هدایت اصولی جامعه و ممانعت از تنشهای برخاسته از تنگ نظری ، یک فرضیه است.در شرایط مدرنیته ، که اجتماعات انبوه در شهرهای متورم ، یک پدیده عادی است و همچنین با توجه به قدرت اطلاعاتی و ارتباطی میان جوامع ، تیره ها و فرهنگهای مختلف ، پذیرش حداقل ظواهر و تکیه بر آنها ، به جای انتظار یکدست کردن و یا قلب خوانی ، اجتناب ناپذیر است.او در این راستا ، بالا بردن تحمل و صبر تفسیر دینی از یک سو و پایین نگهداشتن حداقل انتظارات در ظواهر رفتاری از دیگر سو را مؤید به تأییدات دینی و مفید در ایجاد هنجار های متناسب رفتاری و عملکرد در سطح جامعه می داند و می گوید:«جوامع دینی همواره در آستانه این خطر و آسیب قرار دارند که گروههایی با شعله ور کردن احساسات و نمایشهای دین نمایانه، خواست و پسند خود را بر دیگران تحمیل نمایند». به همین خاطر او می گوید : «با دین را (دین تساهل و تسامح) معرفی کرد ، و مهمتر آنکه انسان بر جای خدا یا کسانی که به اذن او به رموز باطنی آدمیان واقفند ، ننشیند.
آقای سید صادق حقیقت در «آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران » (جرعه جاری ، ص 541-561) با نقد اصطلاح ترمیدور (حرکت دوری انقلابها) آسیبها را چنین دسته بندی کرده است.
1- فرهنگی اجتماعی:
1) نفوذ اندیشه های بیگانه ،
2) تغییر جهت دادن اندیشه ها
3) تجددگرایی افراطی ،
4) جدا کردن دین از علم و سیاست و تفرقه بین حوزه و دانشگاه،
5) بروکراسی مفرط و فساداداری
6) دنیا طلبی و اشتغال به زینتهای دنیوی،
7) اشاعه فحشا و مراکز فساد و تأثیرپذیری از جنگ روانی و تبلیغات دشمن ،
8) فراموش کردن اهداف فرهنگی قیام ملت و مکتب الوهیت به معنی وسیع آن ، و ایده توحید با ابعاد رفیع آن 2- سیاسی
1) ناتمام گذاشتن تحقق آرمانهای نهضت ،
2) ابهام طرحهای آینده،
3) رخنه فرصت طلبان «و غیر خودیها»،
4) تفرقه و درگیرشدن در گرداب اختلافات داخلی و استفاده نکردن از نیروهای بالقوه مردمی ،
5) بی تفاوتی مردم نسبت به سرنوشت اجتماعی خویش
6) ایجاد تردید نسبت به آرمانهای انقلاب ،
7) جاه طلبی های غلط و نامشروع
8) تحت الشعاع قرار گرفتن استقلال و آزادی،
9) در خطر قرار گرفتن امنیت مظلومان،
10) بازگشت استعمار به طرق آشکار و نهان ، و وابستگی نظام و «وابستگی» سیاسی به ابر قدرتها 3- اقتصادی
1) وابستگی اقتصادی به ابر قدرتها بالاخص آمریکا
2) تحت الشعاع قرار گرفتن توسعه اقتصادی یا عدم توجه به بحرانهای ناشی از توسعه اقتصادی ،
3) وابستگی به نفت به عنوان مهمترین اقلام صادرات و منبع ارزی کشور،
4) عدم وجود فرهنگ کار و انضباط اجتماعی ،
5) جدا شدن مردم از برنامه های دولت در طرحهای سازندگی،
6) مال اندوزی و تکاثر ثروت اندوزان،
7) تحت الشعاع قرار گرفتن عدالت اجتماعی و زیاد شدن فاصله فقیر و غنی،
8) بی توجهی به مستضعفان و ولی نعمتان انقلاب و عنایت علی حده به اغنیا،

نگارنده این سطور در خصوص موارد یادشده به نکات جالبی در بیانات امام (ره) برخورده است که تشریح آنها به مجال واسع نیازدارد. درخصوص مسائل اقتصادی به «خوب کارکردن» اشاره کردیم، برای مشارکت مردم در نهادسازی و برنامه های سازندگی و برخی نکات دیگر به این سخنان آن پیر فرزانه دلاور باید توجه کرد: « مادامی که این معنا باشد که مردم خودشان موظف می دانند خودشان را برای ساختن، آسیب نخواهند دید،» 86 و امام (ره) هشیارانه می فرمود: «اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابی شدید، پیروزیتان حتمی است.» 87 و می گفت: «ارزش حیات به آزادی واستقلال و پیروی از دستورات مذهبی است؛ 88 چرا که «« سعادت و کمال انسان وجوامع تنها در گرو اطاعت از قوانین الهی است... و انحطاط و سقوط بشر به علت سلب آزادی او و تسلیم در برابر سایر انسانها»» 89 برای همین، اساس جمهوری اسلامی را استقلال، آزادی و مبارزه با فساد و فحشا، اصلاح امور با مشارکت مردم و از بین بردن فقر می دانست .

در ویژه نامه یکصدمین سال میلاد حضرت امام خمینی (ره) به نام«تبیین ارزشها وآسیب شناسی انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ص 55- 116) نویسنده به آسیبهای درونی وبیرونی انقلاب پرداخت که طرح آنها به قرار ذیل است: 1- آسیبهای درونی انقلاب :
1-1- نفوذ افکار واندیشه های انحرافی
2-1- عدم حضور روحانیت در صحنه
- اقامه حکومت و استقرار احکام الهی در جامعه
- مقابله با فرهنگ شرق و غرب و تهاجم آنها
- ورود در همه شؤون با حفظ شأن روحانی
- نزدیکی با دانشگاهیان و صمیمیت با آنان
- حساسیت نسبت به جریانات مهم سیاسی کشور
3-1- نفوذ فرصت طلبان
- جلوگیری از نفوذ فرصت طلبان به ارکان حکومت و دستگاه های نظام
- جلوگیری از نفوذ روحانیان فرصت طلب
4-1 - پیروی از تمایلات نفسانی و گرایش به زندگی اشرافی
5-1- به مصدر رسیدن راحت طلبان
6-1- ایجاد تفرقه و اختلاف
7-1- فراموش شدن هدف
8-1 - دورشدن از ولایت فقیه
9-1- تضعیف ارزشها و نهادهای انقلاب اسلامی
- روحانیت وحوزه های علمیه
- نهادهای انقلاب اسلامی
- اعتقادات و مقدسات دینی
10- 1- نفوذ نااهلان در دستگاههای اجرایی
2- آسیبهای بیرونی
1 -2- شبیخون و تهاجم فرهنگی
2-2- بحرانهای سیاسی

در مقاله«تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین (ع) و قیام امام خمینی (ره)» 91 نویسنده به آسیبهای جامعه اسلامی در زمان قیام این دو بزرگوار و راههای اصلاح آن پرداخته است که انواع آسیبهای به طور مقایسه ای به شرح زیر است:
1- اعتقادی و دینی:برداشت نادرست از دین و فهم غلط معارف اسلامی که به ترویج نوع اندیشه جبرگرایانه در کنار مقدس نمایی عاقبت جویی در زمان قیام امام حسین (ع) منجر شد و خود باختگی، الگو گیری از جوامع غربی ، طرح جدایی دین از سیاست و روحیه تسامح و راحت طلبی در زمان قیام امام (ره).
2- سیاسی و اجتماعی: تحت الشعاع قرار گرفتن معیارها وضوابط اسلامی توسط ارزشهای قومی و نژادی،نضج گیری ارزشهای دوران جاهلی ،تجمل گرایی و تبدیل خلافت به ملوکیت و سلطنت در زمان قیام امام حسین (ع) و سلطه حکومت فاسد شاهنشاهی ، غلبه حکومت باطل ، عدم تشکیل حکومت حق عدم حاکمیت معیارهای اسلامی در زمان قیام امام(ره)
3- اقتصادی و غارت بیت المال: نابودی اصل عدالت اجتماعی و موازنه های اقتصادی اسلام ،رواج تکاثر و مال اندوزی و اشرافیگری،ایجاد نظام طبقاتی و تبعیض و غارت بیت المال توسط حزب اموی برای تجهیز سپاه شام در زمان قیام امام حسین (ع)و فاصله طبقاتی و بهره کشی سرمایه داران و ثروتمندان از طبقات محروم و مستضعف ،چپاول نفت و منابع طبیعی کشور و استثمار محرومان در زمان قیام امام(ره)
4- فرهنگی و اخلاقی: بروز فرهنگ بدوی ، جاهلی و هواهای نفسانی ،روحیه برتری جویی،حذف تدریجی ارزشها و اصول اخلاقی اسلام، احیای روحیات و اخلاق جاهلی و رواج میگساری ،فسق و فجور در زمان قیام امام حسین(ع) و خودباختگی فرهنگی و فرنگی مآبی، گسترش مراکز فساد،هرزگی و خرابیهای معنوی که مایه هلاکت نسل به ویژه جوانان بود در زمان قیام امام (ره)
نویسنده ، راههای اصلاح جامعه را از دید آن دو عزیز چنین معرفی می کند:
1- اصلاح اندیشه دینی و تغییر نگرش مردم نسبت به دین:
امام حسین (ع) می فرمایند : «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی» و فرزند برومندش می فرماید:«ما موظفیم ابهامی را که نسبت به اسلام به وجود آورده اند ، برطرف سازیم تا این ابهام را از اذهان نزداییم هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم ».
2- نفی سازش با حکومت جوز: امام (ع) می فرمایند : (یا معاویه ) انی لا اعلم فتنة اعظم علی هذه الامة من ولایتک علیها ،و فرزند دلاورش می گوید: «حضرت سیدالشهدا (ع) به همه آموخت که در مقابل ظلم در مقابل ستم در مقابل حکومت جائز چه باید کرد.»
3- اهمیت دادن به نقش مردم: ابا عبدالله (ع) در پاسخ به درخواستها و نامه های مردم کوفه وبا فراهم دیدن شرایط ، اقدام به حرکت نمودند و پیرو راستینشان نیز چنین کرد و خود فرمود : «اگر ما می توانیم ... مردم را بیدار و آگاه سازیم .. حتماً او « طاغوت » را با شکست مواجه خواهیم ساخت.بزرگترین کاری که از ما ساخته است ، بیدار کردن و متوجه کردن مردم است. آن وقت خواهید دید که دارای چه نیروی عظیمی خواهیم بود که زوال ناپذیر است.»
4- تشکیل حکومت اسلامی: امام خمینی (ره) حکومت را از واجبات مطلق و مقدم بر سایر احکام می دانستند و فرمودند:« زندگی سیدالشهداء (ع) ... زندگی همه انبیاء عالم ... همه شان به این معنا بوده است که در مقابل حکومت جور ، حکومت عدل را می خواستند درست کنند». و در جای دیگر فرموده اند : « توده های آگاه وظیفه شناس و دیندار اسلامی متشکل شده ، قیام کنند و حکومت اسلامی تشکیل دهند».
5- تبیین و تصریح ارزشهای اسلامی: این بحث بسیار گسترده است.نمونه ای از ارزشهای مشترکی که توسط آن دو بزرگراه احیا گردید، عبارتست از:ایمان به جهاد و احیای روح مجاهده، احیای روحیه شهادت طلبی ، استقامت و مقاومت و پشتکار و مبارزه ،احیای روحیه آزادگی و ذلت ناپذیری ، احیای روحیه برادری و برابری ، احیای امر به معروف و نهی از منکر ، احیای جنبه های اخلاقی چون مروت ، ایثار ، شجاعت ، شهامت و پرهیز از مصلحت اندیشی ، راحت طلبی و توجیه‌گری«ولو بلغ ما بلغ به هنگام احساس تکلیف»در یک کلام احیای همه خوبیها ، که با خوبان عالم خوبیت خود را جلوه گر می سازند ، و راستی که عشق به خمینی عشق به همه خوبیهاست(مقام معظم رهبری).

با تأمل در این آراء و مقایسه آن با سیره عملی و نظری امام(ره) گزیده ای از بیانات آن عزیز سفرکرده، به ویژه وصیت نامه الهی سیاسی ایشان ، گستردگی ، ژرفا و بلندای آرای نورانی امام (ره) تا حدودی می توان وقوف یافت. بلکه آرا و رهنمودهای امام (ره) به دلیل پشتوانه های عرفانی ، حکمی ،فقهی،فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و تجربی ناشی از عمر پریرکت و خالصانه آن رهبر بی بدیل و پیشوای فرزانه و عادل از مرتبتی بس والاتر و کارشناسانه تر برخوردار است.
منابع و یادداشتها:
1- صحیفه نور،ج2 ص 227 به بعد (سخنرانی مورخ 29/4/67)
2- صحیفه نور ، 11/145.
3- صحیفه نور،13/30.
4- صحیفه نور، 13/28.
5- صحیفه نور ، 12/186.
6- صحیفه نور، 16/273.
7- صحیفه نور،6/39.
8- صحیفه نور، 80/88.
9- صحیفه نور ، 19/72.
10-صحیفه نور ،17/194.
11-صحیفه نور، 7/257.
12-صحیفه نور، 7/194.
13-صحیفه نور،7/257.
14-صحیفه نور،8/114.
15- صحیفه نور،4/212.
16-صحیفه نور،12/191.
17-صحیفه نور،11/165.
18-صحیفه نور،7/193.
19-صحیفه نور،16/113.
20-صحیفه نور،16/163.
21-صحیفه نور،15/190.
22-صحیفه نور، 12/248.
23-صحیفه نور،19/192.
24-صحیفه نور،12/163.
25-صحیفه نور،11/214.
26-صحیفه نور،11/179.
27-صحیفه نور،16/133.
28-صحیفه نور،16/231.
29-صحیفه نور،11/163.
30-صحیفه نور،11/143.
31-صحیفه نور،14/265.
32-صحیفه نور،12/13.
33-صحیفه نور،12/156.
34-صحیفه نور،11/165.
35-صحیفه نور،3/51.
36- صحیفه نور،12/186.
37-صحیفه نور،11/165.
38-صحیفه نور،12/191.
39-صحیفه نور،11/50.
40-صحیفه نور،10/238.
41-صحیفه نور،12/156.
42-صحیفه نور،12/177.
43-صحیفه نور،15/194.
44-صحیفه نور،13/279.
45-صحیفه نور،16/30.
46-صحیفه نور،16/45.
47-صحیفه نور،13/30.
48-صحیفه نور،11/160.
49-صحیفه نور،11/165.
50-صحیفه نور،12/220.
51-صحیفه نور،11/100.
52-صحیفه نور،11/135.
53-صحیفه نور،11/153.
54-صحیفه نور،11/145.
55-صحیفه نور،11/160.
56-صحیفه نور،14/179.
57-صحیفه نور،14/188.
58-صحیفه نور،16/52.
59-صحیفه نور،14/211.
60-صحیفه نور،18/146.
61-صحیفه نور،19/129.
62-صحیفه نور،13/183.
63-صحیفه نور،13/199
64-صحیفه نور،9/41
65-صحیفه نور ،4/188
66-صحیفه نور ،16/263
67-صحیفه نور ،16/30
68- صحیفه نور ،7/20
69- صحیفه نور ،17/225
70-صحیفه نور ، 18/66
71- صحیفه نور ،17/230
72-همایش بسیجیان درمشهد ، تابستان 77
73-جرعه جاری ،بررسی نظریه تبدیل انقلاب به نظام ، ص 445، کیهان 21/10/78
74-همان
75- رهیافتهای نظری بر انقلاب اسلامی ، تامل نظری در مفهوم انقلاب ص 248
76-کیهان 21/10/78 ص 6ب
77- رهیافتهای نظری بر انقلاب اسلامی ص 249
78- جرعه جاری ص 465
79- برای اصل مقاله نک کیهان 21/10/78ص آخر
80- اندیشه های دیگر هاشم قادری ، بقعه ،1378 ، ص 183-199
81- همان ص 186
82-همان
83- جرعه جاری به اهتمام علی ذو علم ،پژوهشگاه فرهنگ واندیشه ،تهران 1377ص 541- 561
84- صحیفه نور ، 12/186
85-صحیفه نور ،5/98
86- صحیفه نور ، 5/114
87- صحیفه نور 4/166
88- صحیفه نور 3/6
89- رهیافتهای نظری بر انقلاب اسلامی ص 91-109



دوشنبه 14 بهمن 1392 - 08:00:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن