تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802516103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب‌شناسی‌انقلاب‌اسلامی و راه‌های آسیب‌ناپذیری آن از منظر امام‌خمینی(ره) - 1


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آسیب‌شناسی‌انقلاب‌اسلامی و راه‌های آسیب‌ناپذیری آن از منظر امام‌خمینی(ره) - 1 وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - این مقاله قبلا منتشر شده و بدلیل دینی که امام راحل بر همه ما داردند و با گرامیداشت دهه فجر که به تعبیر شهید عبدالصمد پور مرادی "فرخنده جشن رهایی" که حاصل سه حرف "ف" فرخنده ؛ "ج" جشن و "ر" رهایی می شود : فجر) مجدد تقدیم می گردد. سلام بر امام و همه فجر آفرینان و شهیدان انقلاب اسلامی

هنوز بانگ هشیار باش امام (ره ) درگوشمان طنین انداز است که «من در میان شما باشم و یا نباشم، به همه شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد » در این سخن کوتاه و پر مغز ، امام با فرض حذف یکی از ارکان ثلاثه انقلاب (رهبری ) ، کار حفظ و حراست از انقلاب و ممانعت از آسیب پذیری آن را اولاً به مردم می سپارد (گرچه در نگاه او ، ولایت بسی اوج ومنزلت دارد )؛ ثانیاً غیر خودی ها ( نااهلان و نامحرمان ) را خطر عمده معرفی می کند ؛ ثالثاً بر خطر داخلی تاکید دارد ؛ رابعاً جلوگیری از افتادن انقلاب به دست غیر خودیها را ممکن و در نتیجه واجب می شمارد ؛‌خامساً با تاکید بر وجود نا اهلان و نامحرمان ، ما را به شناخت و پرهیز از آنها ترغیب می کند ؛ سادساً خط نفوذ و نقشه دست اندازی آنها بر انقلاب را پیشاپیش افشا می سازد ؛ سابعاً ما را به شناخت راههای نفوذ و دست اندازی غیر خودیها و انسداد آنها فرمان می دهد ؛ ثامناً اعتماد و ایمان عمیق خودرا به مردمش برای حفظ انقلاب ابراز می دارد ؛ تاسعاً انقلاب را وابسته به شخص نمی شمارد و آن را مستقل از افرادی می داند ( هر چندکه رهبر انقلاب باشد) ؛‌ عاشراً درخصوص حفظ انقلاب ، عمل به تکلیف را کافی ندانسته و به نتیجه رسیدن ( ممانعت از افتادن انقلاب به دست خودیها ) را الزامی معرفی می فرماید - گرچه دکترین اصلی امام عمل به تکلیف است نه رسیدن به نتیجه - اما این استثنا حاکی از اهمیت موضوع و اهتمام جدی امام (ره) به حفظ انقلاب و نظام است که مصلحت آن مقدم بر همه چیز است .

بخش نخست - نگاهی به آسیب شناسی انقلاب و عوامل آسیب ناپذیری از منظر امام (ره)
امام قدس سره می فرمایند : « ملت ماچه بکند که در مقابل این سیل توطئه های خارجی و داخلی بتواند آسیب ناپذیر باشد؟ » باتوجه به دو کلید واژه توحید ( و توابع آن یعنی اسلام ، ایمان ، توکل و توجه به خدا ) و توحید کلمه ( و توابع آن یعنی انسجام ، حضور و ....) ، پاسخ اول امام (قدس سره ) این است که قیام برای خدا و پایداری در قیام ، مایه آسیب ناپذیری است و می فرمایند ؛‌« ملتی که برای خدا قیام کند از هیچ چیز نمی ترسد و آسیب نمی بیند ». این معنا به اشکال گوناگون یاد شده است : از ایمان و توجه به خدا تا اتکال بر او و جهت الهی ؛ لذا می فرمایند : « تا جهت الهی و خدایی است این ملت دیگر آسیب پذیر نیست » ، تا این ایمان را حفظ کردید و تا این تعهد به اسلام را حفظ کردید ، هرگز آسیب نخواهید دید . امام (ره ) می فرمودند ؛ « رمز پیروزی توجه به خدا بود » و رمز آسیب ناپذیری انقلاب نیز همین است ؛ چرا که « کاری که برای خداست ، خدا توجه می کند » . مادامی که روابط با خدای تبارک وتعالی محکم است ، کسی نمی تواند به ما آسیب برساند . اگر خدا به عنوان سرچشمه نصرت و یاری در نظر باشد ، برنامه او برای رشد و تعالی انسان ؛‌یعنی ، دین اسلام که فصل مشترک انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است ، نیز عامل دوم در آسیب ناپذیری ماست . به فرموده او « اسلام ارزش دارد که همه چیز در راه او داده بشود .»  امام می فرمودند : « ما تابع اسلام هستیم » و معتقد بودند که : « پیروزی اصیل آن است که ما بتوانیم متبدل بشویم به یک موجود انسانی الهی اسلامی که همه کارهایمان ، همه عقایدمان ، همه اخلاقمان ، همه اسلامی باشد » و خود چنین بود. و در ساخت اجتماعی - فردی نیز می فرمود : « ما اسلام و احکام و احکام اسلامی را می خواهیم ... جدیت کنیم که قوانین اسلامی را از خودمان شروع کنیم ، اگر چنانچه ماخودمان را اصلاح نکنیم و قوانین اسلامی را نسبت به خومان اجرا نکنیم ، نمی توانیم یک حکومت اسلامی تشکیل بدهیم ؛ اگر اسلام تحقق پیدا کند ، این سعادتی است برای ملت و سایر ملتها ، چرا که ( برنامه دولت اسلامی آن است که همه بشر به سعادت برسند و در کنار هم به طور سلامت و رفاه زندگی کنند ) »
امام (ره )در پاسخ به این پرسش که بزرگترین آرزویتان برای ایران چیست ؟ فرمودند : « بزرگترین آرزوی من این است که مردم ایران از چنگال ظلم نجات پیدا کند و صاحب کشوری باشند آزاد ومستقل ، دارای نظامی اسلامی که در آن حقوق انسانها آنچنان که اسلام دستور داده است ، رعایت شود و در راه پیشرفت و ترقی و سعادت انسانی ، سرمشق برای همه ملتها باشند .» با این توضیح معلوم می شود که چرا امام فرموده اند : « اگر اسلامی بودن نهضت محفوظ باشد ، دیگر آسیب نمی بینید » ؛ باید همه چیز اسلامی بشود ، اگر همه چیز اسلامی بشود ، یک جامعه ای پیدا می شود غیر قابل فساد ؛ آسیب دیگر نمی بیند جامعه . اگر ما مشی مان را این طور قرار بدهیم (توجه به خدا و حسن نیت و توجه به مسائل اسلامی )‌، مطمئن باشید که آسیبی به ماها نمی رسد و شما بدانید که اگر ما در تحت لوای اسلام و پرچم توحید باشیم ، از آسیب دشمنان مصون خواهیم بود . اگر همچو مطلبی (عنایات خدا و خدمتی که تمام ملت ما برای اسلام ومیهن اسلامی می کند ) ان شاءالله مستدام باشد ، آسیب نخواهد دید و سرانجام اینکه (ما باید خط معنویتی را که برای آن انقلاب کردیم ، فراموش نکنیم ؛ زیرا « اگر مکتب را ما فراموش بکنیم و هر کس بخواهد دنبال کار خودش باشد ، این آسیب پذیر خواهد بود ، فهذا بر هم ما ، بر همه رؤسای (نظامی و انتظامی ) وهمه روشنفکران و همه نویسندگان لازم است که ما ، همه را ، به یک وجه سوق بدهیم ، این ملت را ما به سوی اسلام و به سوی الله سوق بدهیم ، چرا؟ چون وقتی می توانیم با قدرتهای بزرگ مقابله کنیم و آسیب پذیر نباشیم که متعهد به اسلام و متعهد به احکام اسلام باشیم »
امام راهکار مهمی برای حفظ مکتب ارائه داده اند و آن توجه به صحت عمل است که می فرمایند : « همه ما اگر کارهایی که محول به خودمان است ، آن را به طور صحیح انجام ندهیم ما اسلامی نیستیم ، طاغوت هستیم . ما موظفیم که این مکتب را حفظش کنیم که اگر حفظ نکنیم آسیب بر می دارد . باید کاری کنیم که آسیب بر ندارد و آن کار این است که اگر چنانچه در هر جا هستیم به وظایفی که آنجا هست ، عمل بکنیم ، ( اگر همه ) وظیفه شناس بودند و ..... کاری که به او محول است خوب انجام بدهند ، آن کشور زود اصلاح می شود . اگر چنانچه یک ملتی بخواهد آسیب نبیند ، باید این ملت اولاً با هم متحد باشند ، و ثانیاً در هر کاری که اشتغال دارد ، او را خوب انجام بدهد . امروز کشور محتاج به کار است (تا محتاج اجانب و دشمن نباشیم ) ».
عامل بعدی در نظر امام ، حفظ وحدت است و می فرمایند : « تا این وحدت و انسجام و این هدف عالی اسلامی پابرجاست ، کشور شما آسیب نخواهد دید . تا این هماهنگی میان همه قشرها هست ، آسیب نخواهد دید این جمهوری اسلامی .یک ملت وقتی همه با هم منسجم شوند ، دیگر قابل آسیب نیست ... اگر جمعیت با هم منسجم نشوند ... آسیب بر می دارد ؛ اصلاً خودشان آسیب خودشان می شوند ...هر چه وحدت زیادتر باشد ، آسیب کمتر می شود .اگر متحد با هم بشویم ، آسیب پذیر نیستیم .»
دو سخن اخیر قابل تأمل فراوان است : یکی از نظر تبدیل یک گروه به ضد خود در اثر عدم انسجام و گسیختگی ، و دوم از نظر نسبت عکس بین وحدت و آسیب پذیری . سخنان بلند و ژرف نگرانه امام (ره) در تبیین و تشریح مکانیسم و سازوکار آسیب پذیری و آسیب شناسی انقلاب و دشمن شناسی و جریان شناسی ضد انقلاب ، انسان را به تعجب وا می دارد . در این خصوص توجه به نکات ذیل ضروری است :
در عین توجه به پدیده « توطئه » و ابعاد داخلی وخارجی آن ، امام (ره) بربعد داخلی و دشمن نفوذی و درونی تکیه دارند . « سیل » توطئه ها در نگاه الهی امام (ره) چیزی نیست ، اگر به منبع قدرت و اقتدار حقیقی - خدا - توجه شود . اصل « چه باید کرد .» به عوملی وابسته است که امام (ره )حسب مورد آنها را معرفی کرده اند . نهایتاً این فرض آسیب و خطر آسیب پذیری جدی است و غفلت از آن جایز نیست و غفلت ، خدای ناکرده مایه شکست مکتب خواهد شد ، و اکنون به شرح مختصر این نکات می پردازیم :
امام (ره) در روز پاسدار ، خطاب به آنها و همه ملت می فرمایند :‌« به هوش باشید که از تفاله های رژیم طاغوتی و مکتبهای انحرافی آسیب نبینید که دشمنان اسلام در کمنند و قلمهای زهرآگین از غلافها کشیده شده تا جمهوری اسلامی را از صحنه به در کنند و بجز جمهوری اسلامی به هر چه باشد ، گردن نهند . ( گروههای منحرف می خواهند با توطئه ونقشی که در زمان رضا خان بازی کردند ) و با شکست حتمی روحانیت متعهد و آسیب رساندن به قوای انتظامی ، کشور عزیز را به دامن چپ و یا راست بکشانند و با ملت آن کنند که درزمان رژیم طاغوتی کردند و این خطر عظیمی است که غفلت از آن و بی تفاوتی در مقابل آن ، به هدم اسلام و کشور منتهی می شود . ( اگر مسلمین ید واحده علی من سواهم باشند ) این دیگر آسیب بردار نیست . آسیب از داخل خود آدم و اهل خود ملت و کشور بر ما وارد می شود و برشما ، از خارج هیچ ترسی نداشته باشید ؛ از داخل خودتان بترسید ؛ از اینکه با توطئه ها شماها را از هم جدا کنند .... این آسیب یک آسیب بزرگی است که خود به خود ما تحلیل می رویم ... این آسیب ، آسیب مهم است .( دشمن فهمید از دو حیث ضربه خورد ؛ یکی اسلام و دومی انسجام مردم ) این دو تا هر دو مورد نظر است ... کوشش می‌کنندبا قلمها و یا قدمها ، باتبلیغات ، اسلام را از دستمان بگیرند ؛ نگذارند حکومت اسلامی پیدا شود ، از این طرف هم انسجام را می خواهند از دست شما بگیرند ، با اسلام هم می آیند با اسلام می خواهند جدا کنند از هم .....  باید این دو تا مطلب در نظر گرفته شوند که یکی حفظ وحدت ما ، یکی همین جهت اسلامیت که توجه به مقصد اسلام بود ، توجه به خدا ».
تأمل درنکات‌عرضه شده ،دههانکته‌جدیدبه ماعرضه می دارد :تفرقه از راه اسلام ، امری بس قابل توجه است ؛‌ همینطور «طرح تحلیل از درون » ،‌« طرح هر حکومتی بجز جمهوری اسلامی »،«طرح تشکیک وشبهه آفرینی در مبانی اسلام » ،«طرح انزوای اسلام » ،‌« طرح اسلام علیه اسلام » و امثال اینها که مجال بحث از آنها نیست .
امام (ره)به « اسلامیت نهضت » به عنوان ضامن وحدت می نگریستند و می فرمودند :« اسلام ضامن وحدت کشوردرعین آزادی و استقلال است ، اما ورای این وحدت ، وحدت در مقصد و راه را پایه و اساس می دانستند ووحدت جمع را نشانه آن ، و اگر می فرمودند : کاری بکنید که این کلمه یدالله مع الجماعه از دستتان نرود . راه را اتحاددر مسیر و مقصد می‌دانستند(اگر)‌ همه‌ همان راهی که ملت دارند بروند همه همان راه را بروند دیگر آسیب نمی بینند و راه ملت یا سبیل المؤمنین به تعبیر قرآن ( نساء /115) همان راه اسلام است ».لذا امام (ره) می فرمایند : « اگر چنانچه نهضت از اسلامیتش بیرون رفت ، هرکس یک راهی دارد ؛‌ راهها مختلف خواهدشد ، وقتی راهها مختلف شد ، آسیب می بینند و این دقیقاً تعبیر قرآنی است که ولاتتبعوا السبل فتقرق بکم عن سبیله ». ( انعام /153) اساس تبعیت از راههای مختلف مایه تفرقه و دور افتادن از راه خداست.

راهکارهای امام (ره) برای عدم آسیب پذیری از ناحیه دشمنان داخلی و خارجی ، و عدم امکان خدشه در وحدت و انسجام ، قابل توجه است :
1- عدم توجه به قدرت پوشالی دشمن :
« ایده آسیب ناپذیری تبلیغاتی ابر قدرتها گولتان نزند ، آسیبها را پشت آسیبها وارد کنید » .در این راهکار ضمن پرهیز از تبلیغات زدگی و برخورداری از هشیاری انقلابی ، امام (ره) تهاجمی بودن انقلاب در برابر دشمنان و ضربه های مناسب و پی در پی را یک راه آسیب ناپذیری می دانند . (چه در استراتژی و چه در تاکتیک ) به آسیب خواهد انجامید .
2- اتکال به خدا در عین تجهیز جوانان به سلاح و صلاح :
« جوانهای ملت مجهز باشید ... بیست میلیون ارتش ، یک چنین ملتی آسیب پذیر نیست ... پشتیبانمان خداست ».
3- ادب اسلامی :
« اگر چنانچه ادب اسلامی در بین ملت ما تحقق بشود ، همه قشرها یک قشر اسلامی بشوند ، آسیب دیگر دراین ملت نخواهد تحقق پیدا کرد ».
4- انقلاب آموزشی اسلامی :
« خط مشی فرهنگی دانشگاهها بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید و دیگر امور‌مربوط به انقلاب‌ آموزشی‌ اسلامی ....تا فرزندان‌ عزیزم‌ از آسیب و انحراف مصون گردند ».(فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی )
5- فرهگ عاشورایی :
«عاشورا را زنده نگه دارید که با نگهداشتن عاشورا ، کشور شما آسیب نخواهد دید .»
6- تعلیمات و تربیتهای اسلامی :
« توجه کنید که کودکها را ،‌جوانها را به تعلیمات اسلامی و تربیتهای اسلامی تربیت کنید تا ان شاءالله کشور شما از آسیب مصون باشد ».
7- حرکت اسلامی بازار :
« اجتماع بازار یک اجتماعی است که اگر در یک مسیر اسلامی حرکت کند ، مملکت را از آسیب نگه می دارد ».
8- شهید پروری و شهادت طلبی :
«مادامی که این روحیه (شهادت طلبی )‌ هست و (خدمتگذاری به مردم )، مطمئن باشید که این کشور بیمه است و هرگز آسیب نخواهد دید . شهادتهای پی در پی ، جمهوری اسلامی را آن چنان بیمه کرد که از آسیب دهر مصون گردید . ملتی که شهید در راه اسلام ، هم از بانوان دارد و هم از مردها ، و شهادت راهم بانوان طلب می کنند و هم مردها ، آسیب نخواهد دید ».
9- حضور زنان در صحنه :
« ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامی هست ، آسیب نخواهد دید ( همانجا )» .
10- توجه به جمهوری اسلامی و مسائل داخلی :
«آن مسائلی که ممکن است از آن مسائل آسیب ببینیم ، آن مسائل داخلی است ؛‌توطئه ها این طور است ( مثل همین تهدید به حصر اقتصادی و مداخله نظامی ) که اذهان از داخل کشور متوجه به خارج بکنند ، غافل بشوند از توطئه ...از شیطان داخل . تمام این مسائل دور می زند به اینکه این جمهوری اسلامی آن طور که باید تحقق پیدا نکند .... ملت ما باید آن قدری که باید ، توجه به این آشفتگی های داخلی داشته باشند توجه به چیزهای دیگر نداشته باشند ...آن که صدمه بیشتر بهمامی زند همین اختلافات داخلی است ....همین هواهای نفسانی ....همین خودخواهیها و خودپسندی .....همین گروه دیدن و خودگرایی به گروه ».امام پیش از بیانات ، به مشکلات داخلی و اختلافاتی که از اول تاحالا توسط دشمن ایجاد شده و ایجاد تشنج کرده هم اشاره دارند و آنها را برای عدم تحقق جمهوری اسلامی و ناشی از شیطنت می دانند .
11- جلب رضای ولی مطلق :
« رضای او (امام زمان سلام الله علیه ) به رضای خداست و اگر آن به دست آمد ، ما دیگر آسیب نمی بینیم .»

امام (ره) به منظور عملی شدن و تحقق عینی راهکارها راهبردی حضور مردمی ، دکترین خدمتگزاری ونظریه جامعه توحیدی را عرضه داشتند ، این سه با هم مثلث دفاعی انقلاب را در برابر آسیبها طراحی می کنند . الف - جامعه توحیدی : « باید به خدا توجه کنیم وهمبستگی با هم داشته باشیم ؛ یک مملکتی باهم جوش بخورد تانتوانند آسیب به او برسانند ، اگر ما فرد فرد باشیم ، گروه گروه باشیم ، همه مان آسیب می بینیم ، برای اینکه همه ضعیفیم .اما اگر چنانچه انسجام پیدا بکنیم ، همه گروهها پشتیبان هم باشند ، یکنظر باشند ، جامعه توحیدی به این معنا پیدا شود که همه پشتیبان هم و همه با وحدت نظر (پیروزیم و آسیب ناپذیر ). همانطوری که بدن انسان جامعه توحیدی است ، جامعه هم یک بدن بشود ، اگر اینطور بشود ، آسیب دیگر بر نمی دارد . جامعه توحیدی ...آسیب بردار نیست ».(همانجا) البته امام (ره ) توضیح داده اند که جامعه توحیدی به معنای صحیح آن را درنظر دارند و نه یک جامعه بدون سلسه مراتب ؛‌چون این معنا معقول نیست ، لذا درجای دیگر می فرمایند : « معنای آن ( انسجام ) این نیست که ما دوتا به هم بچسبیم ، معنای آن این است که ماهمه باهم یک مقصد داریم و روی آن قصد راه برویم ؛‌ اگر این طور شد جامعه توحیدی است ، ....جامعه توحیدی این است که همه کار خودشان را انجام بدهند ؛ روی نظام و همه هم مقصودشان یکی باشد ... جامعه توحیدی معنای آن این است که همچو با هم پیوست باشند که آسیب دیگر نبینند که یکی بشوند ، کانه یک موجود ....اما اگر چنانچه ماها به جان هم بیفتیم باهم مختلف باشیم ،ماهابخواهیم هرکدامی یک کاری راانجام بدهیم ازنظم اسلامی بیرون برویم ازتحت فرمان حکومت اسلامی بیرون برویم ، ازفرمان خدابیرون برویم آسیب می بینیم ،ازباطن ماراازاهم منفصل می کنندوآسیب پذیرمی کنند.امام روزپیش ازاین سخنرانی نیزفرموده بودند‹‹اگروحدت نباشد ایجاد بی نظمی است توطئه ای است ازجانب دشمنان برای ازبین بردن ووحدت وانسجام اگرهمه مؤمنین درتمام کشورهای اسلامی همین یک دستورخداراکه خداعقد اخوت بینشان انداخته است همین یک دستورراعمل بکنندقابل آسیب دیگرنیست برادری را برای این درست کردندکه منسجم بشوندبه هم وباهم یک ندا پیش بروند.

نکات مهم این بیانات مشهوداست توجه به خدابه عنوان اساس،همبستگی وپیوستگی وبلکه جوش خوردن افرادممکت درساخت پیکرجامعه توحیدی وحدت کلمه ونظرتوجه به اصل ضعیف بودن افرادبه تنهایی وقدرت ناشی ازاجتماع واتحادلزوم پرهیزازگروه گروه شدن ودرصورت پیدایش گروهها،لزوم پشتیبانی گروههانسبت به هم که تجلی روح برادری است وهربرادردرعین هویت مستقل پشتیبان برادرلزوم انجام کارهاروی نظام ونظم اجتماعی عدم خشونت وبه جان هم افتادن لزوم حفظ نظم اسلامی رعایت شئون حکومت اسلامیونیزحرکت تحت فرمان خداودرراستای اوامر او،همه این مواردگستردگی دامنه آسیبهاوآفتهای انقلاب رانشان می دهند. شایداین آخری علت العلل سایرمسائل باشد همچنانکه توجه به خدانیزاساس توحیدکلمه است وسرانجام هم ضربه ای که می خوریم وهرآسیبی که می بینیم ازماست که برماست چه دشمن درونی ونفس اماره بالسوء دربدن وچه دشمن نفوذی درپیکره جامعه توحیدی اگرباطن ودرون درست بودازخارج خطری متوجه مانیست لذا امام (ره )می فرمایند‹‹شما نگران آسیبهای خارجی نباشید ازخارج نمی توانندشما را آسیب برسانند مادامی که خودتان منسجم هستید››
ب : حضورمردم ومشارکت آنها: حضور زن ومردجامعه اسلامی ما امیدبخش است واین حضورشماها در صحنه امید این را می دهدکه نه توطئه های داخلی موفق بشوندبه آن طرحهای شیطانی خودشان ونه هجوم خارجی بتواننداین ملت راآسیب برسانندیک همچوکشوری که تمام افرادش حاضردرصحنه هستندوتمام افرادش برای پیشبرداسلام ومقاصداسلامی مهیاهستندیک همچوکشوری آسیب نخواهددیدهمین حضوراست که موجب این است که آسیب نبینداین انقلاب تا(ملت )درصحنه حاضرنداین کشورآسیب نخواهددید.
ابعاداین حضورومشارکت مختلف است لذاامام می فرماینداگرشماکارگران وکشاورزان سراسرکشورقیام کنیدبه امری که مصلحت کشورشمااستقلال کشورشما،آزادی شمابه اووابستگی دارداین کشورآسیب نخواهددیدبه پیش خواهدرفت و آسیب نخواهددیدشما بایدبیدارباشید و بحمدالله ملت امروزهوشیاراست وگول جمعیتها را نمی خورد امیدواریم که بافعالیت شماعزیزان (متبکران ومخترعان و...) بافعالیت همه جوانهای ایران همه قشرهای ملت ، زن ومرد،این کشوردیگرازآسیب دهرمصون باشدکشوری که همه مشغول کار خودودرعین حال آماده دفاع باشند آسیب نمی بیند.
ج - مردمی بودن وخدمتگزاری اصل دولت هم همین است (که برای کشوروملت خدمتگزارباشدنه حاکم) حتی مثل دولت حقه حضرت امیرسلام الله علیه که ولی امربرهمه چیزبود مع ذلک آن حکومتی که درصدراسلام بود در خدمت مردم بود اینطورنبودکه بخواهدحکومت کندومردم همینطوربیخوداطاعت کنند حکومتها باید خدمتگزار مردم باشند دولت و اتباع دولت خدمتگزاربه مردم هستندنه آقای ملت.

      نکته مهم این است که به فرموده امام (ره)دولت اسلامی مجری احکام خداست بدیهی است هراندازه ملت و حکومت طبق موازین اسلامی وبرای خداعمل کنندتدریجاً نقایص خودرابیشتربرطرف می کنند ودائماً درتعالی وترقی بیشتری قرارخواهندگرفت درمجموع جامعه به ارزشهای خدایی بیشترنزدیک می شودواین مسیرنهایت ندارد.

اگربین اصول خدمتگزاری (به عنوان دکترین عقیدتی امام )وتحقق حکومت اسلامی ( به عنوان دکترین مبارزاتی یا راهبردی مبارزاتی امام) جمع کنیم پایه اعمال ولایت فقیه ومقبولیت آن را‹‹مردمی بودن ›› نظام وکارگزاران آن می یابیم وسخن بلنداماام(ره)که پشتیبان ولایت فقیه باشیدتابه مملکتتان آسیبی نرسددرخاطرمان نقش بسته باشد این پشتیبانی را هم دربعدحضور و هم مردمی بودن نظام عمیقتردرکت خواهیم کرد.

امام(ره) باذکراثرمردمی بودن درهمه چیزحتی عفوالهی ،براساس شهادت چهل مؤمن درحق یک مسلمان ازدنیا رفته وتعمیم آن به ابعاداجتماعی می فرمایندشماخوف ازاینکه یک آسیبی به جمهوری اسلامی برسدازاین خوف نداشته باشید شماهرچه خوف داریدازخودتان بترسیدازاینکه مبادا خدای نخواسته مسیر،یک مسیر دیگر بشود مردمی بودن ازدستتان برودو... آن وقت بدانیدکه آسیب می بینیدیعنی آن وقت است که خارجیهابه شماطمع می کنند آنها می دانندکه ازچه راه بایدکشوری رابه تباهی بکشانندآنهامی دانندکه ازچه راهی باید از راه خود حکومت از راه خوددولت ،از راه خودمجلس .. این کارهاراانجام دهندآنها(دشمنان) آسیب رابایک نقش هایی درست می کنندبین دولت وملت شکاف ایجادمی کنند،بین دولت وروحانیت شکاف ایجادمی کنند، این شکاف کم کم اگرزیادشداسباب نارضایتی شدمردم ازدولت منحرف می شوندشمایابایدباسرنیزه بامردم رفتار کنید یا بروید کنار(وهردوشکست است) این موهبت الهی (جمهوری اسلامی ) راهمینطوربگیریدومحکم نگهدارید (واحساس خدمتگزاری داشته باشید)احساس قلبی تان این مطلب باشدکه واقعاآمدیم که به این مردم خدمت کنیم امام (ره ) یکی ازدوپایه بیمه شدن کشورازآسیب راهمین خدمت به خلق که ازبزرگترین عبادتهای الهی است واحساس اینکه مردم ولی نعمت ماهستدمی دانند, درعین حال یک توجه بسیار مهم امام (ره )حفظ مکتب درراستای خدمتگزاری است اصل محفوظ ماندن مکتب است نه پیروزی ظاهر،لذامی فرمایند اگربه جای آن ظلمه ،چپاولگرانی دیگربیایند شکست درمکتب است که جبران ندارد.اگرمحتوا(درهمه جا بازار و دانشگاه) تغییرنکند خوف این است که مکتب مامورداهانت واقع بشودمردم ازمکتب مابرگردندواین بالاترین شکستنی است که ممکن است بما وارد شود لذاکارگزاران نظام بایدباحفظ روحیه مردمی بودن و خدمتگزاری به مردم مایه پیروزی مکتب شوندکه درنتیجه آن ،آسیب ناپذیرخواهیم شدچراکه مردم براساس نظرات دین خواهی پشتیبان حکومت وحاکم دینی هستندوخواهندبود.

براین اساس امام (ره)نکات دیگری راهم اشاره داشته وفرمودند‹‹همه می دانیدوبایدبدانیم مادامی که ملت پشتیبان مجلس ودولت وقوای مسلح هستندودولت ومجلس وقوای مسلح درخدمت ملت به ویژه قشرهای محروم باشندوجلب رضای خداوندرادراین خدمت متقابل می نمایندهیچ قدرتی توانایی آسیب رساندن به این نظام مقدس راندارواگرخدای نخواسته یکی ازاین دویاهردوازخدمت متقابل دست بردارند،شکست جمهوری اسلامی واسلام بزرگ،اگرچه دردرازمدت حتمی است براین اساس امام این خدمت راازواجبات بزرگ وترک آن راازبزرگترین گناهان می دانند(همانجا) ومی فرمایندالان حکومت ایران آسیب نداردبراینکه برای مردم داردخدمت می کنندومردم هم دنبال اوهستندمردم حافظ هستندچرا؟بدلیل خوشرفتاری ومراعات جهات اسلامی واین دومایه آسیب ناپذیری حکومت وکارگزاران آن ازدیدامام (ره )است (همانجا) برای همین امام محفوظ ماندن روح وحدت وروح انسانیت رامایه محفوظ بودن ازآسیبهای احتمالی آینده می دانستند.

امام(ره) نکات دیگری نیزابرازفرموده اندکه بررسی وتحقق پیرامون آنهامجالی دیگرمی طلبد .




شنبه 12 بهمن 1392 - 09:27:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن