واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آسیبشناسیانقلاباسلامی و راههای آسیبناپذیری آن از منظر امامخمینی(ره) - 2 وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - دیروز بخش نخست این نوشتار نقدیم شد ،دراین بخش از زاویه ای دیگرنیزبه موضوع امام(ره) وانقلاب وآسیب شناسی انقلاب نگاه می کنیم:
بخش دوم - نگاهی دیگربه آسیب شناسی انقلاب ازمنظرمیراث امام(ره) وآرای دیگران
قرآن می فرماید: ‹‹فماذا بعد الحق ال االضلال (یونس/32) وازآن سوی مقابله این دورا چنین به تصویرمی کشد(بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه فاذا هو زاهق›› وتصویرنهایی آمدن حق است ‹‹وقل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا›› بی امام (ره) ماگمگشته بودیم وچون اودماغ باطل به خاک مالید و آمد، باطل که رفتنی بود رفت که : دیوچوبیرون رود ؛ فرشته درآید. ازاین دید نیز هرچه باحق است اگر مورد آسیب واقع شود جای برگشت باطل هست (باطلی که زاهق است ) و هرچه ازحق فروگذارکنیم به ضلال در می افتیم . جدول زیر بخشی ازآن چیزهایی است که امام و در واقع نظام امامت و ولایت فقیه به ما داد (جاء الحق) و بخشی از آنها که با آمدن او رفت ( زهق الباطل):
امام با تصحیح اعتقادات دینی و عرضه اسلام ناب محمدی (ص)، مقام زن را احیا کرد، به مستضعفان حرمت نهاد و توده مردم را ولی نعمت معرفی کرد. او مایه تفسیر نو بلکه حقیقی و معقول اسلام شد. با مهیا بودن برای ظهور به فلسفه انتظار محتوایی نو بخشید . عاشورا، احیا شد و فرهنگ عاشورا حماسه ها آفرید. همانطور که قرآن از مهجوریت درآمد (که با فقد ولایت ،قرآن مهجور می شود)، نهج البلاغه نیز احیا شد و راهی نو به بشریت عرصه گشت . توگویی تاریخ با آمدن خمینی کبیر دوپاره شد: تاریخ پیش از خمینی و تاریخ پس از خمینی ، مهنویت و دین جلوه ای نو یافت و زنده ، سازنده ، رزمنده و توفنده در صحنه پیکار انسان با شیطان گشت و معیارهای دشمن شناسی در پرتو صحیفه نور ، پرچم هدایت ما و آیندگان شد و امروز میراث امام : 1- حکومت اسلامی ، در چهره جمهوری اسلامی
2- امامت دینی ، در چهره ولایت فقیه
تردید نباید کرد که حکومت از احکام اولیه و مقدم بر سایر احکام است . همانطور که از پنج پایه اسلام ، ولایت افضل و مفتاح ، و والی ، دلیل و راهنمای آنهاست . سد آسیب ناپذیر ولایت فقیه ، با پشتیبانی ملت ، مایه آسیب ناپذیری مملکت می باشد و هر رخنه و خللی در این سد وآن پشتیبانی ، به آسیب انقلاب ، نظام ، کشور ، دین و مردم منجر خواهد شد .
اگر در این میراث که بازمانده گرانبهای اوست ، نیک نظر کنیم ، مایه ها و پایه های آسیب را از نگاه امام (ره) آمد ، حفظ این دو از سوی مردم و کارگزاران نظام و انقلاب است .
به تعبیر مقام معظم رهبری ، « انقلاب بزرگتر از نظام است » و فصل مشترک هر دو ، اسلام و اسلام ، کلیدی ترین واژه فرهنگ امام . اسلام بود که امام و رهبر را به ما داد. انقلاب تعبیر نظام و ساختار اجتماعی است و هویت اصلی ساختار اجتماعی ، ساختار و نظام انسانی است . هیچ نظام اجتماعی بدون نقش مردم معنا ندارد و تغییر نظام در انقلاب با تغییر در مردم ، ارزشها و آرمانهایشان رخ می دهد ( ان الله لا یغیر مابقوم حتی یغیروا ما بانفسهم ) . انقلاب ، حرکتی پویا ، بنیادین ، متحول ، تغییر دهند (تخریب کننده ) و تهاجمی است که سه رکن اساسی آن حضور و مشارکت گسترده مردمی ، رهبری و مکتب شکل دهنده آن است و نظام ، همه آنچه در قانون اساسی به تصویر کشیده شده است . نظام که از آن به عنوان دولت و حکومت هم یاد می کنند، مجموعه ای از نهادهای سیاسی ، اداری ، قضایی ، اقتصادی و نظامی است که اداره جامعه معینی را بر عهده دارد و برآن حکومت نموده و سلطه می یابد. (همانجا ) در انقلاب اسلامی معلوم شد که الگوی مطلوب مورد نظر (جمهوری اسلامی ) فقط یک الگوی داخلی نیست ، بلکه انقلابی ها با نفی الگوهای رایج و موجود جهانی در قالب شرق کمونیست و غرب امپریالیست ، معتقدند که مناسبترین الگو برای جامعه جهانی تبعیت از « مدل جمهوری اسلامی » است و هر نظامی چهار رکن دارد : رکن نظامی ، رکن اقتصادی ، رکن قانونی و رکن فرهنگی و هر چه ارکان قویتر ، نظام قدرتمند است و اقتدار هر نظامی را با بررسی قوت و ضعف قدرتمند است و اقتدار هر نظامی را با بررسی قوت و ضعف این ارکان می توان سنجید . نکته مهم آنکه انقلاب اسلامی ایران از سنخ انقلابهای بزرگ است و به طور تمام و کمال ، مراحل انقلابها را تجربه کرده است . چنانکه دکتر منوچهر محمدی در بررسی نظریه تبدیل انقلاب به نظام نشان داده است ، انقلاب ما در عین ثبات ، استحکام و قدرتمندی به نظام - آنگونه که صاحبنظران و نظریه پردازان انقلابهای جهانی از آن یاد می کنند یعنی ایستایی و محافظه کاری و نهادینگی و وضع تدافعی - تبدیل نشده است و انقلاب به دلیل ظلم ستیزی ، کفر ستیزی و استکبار ستیزی و در عین حال لزوم تأمین امنیت فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و استفاده از تمامی منابع اعم از مادی و معنوی و بسیج همه نیروها ، همچنان ارکان سه گانه انقلاب (مکتب ،رهبری و مردم ) را با خود همراه دارد که تداوم بخش انقلاب اسلامی است .
یکشنبه 13 بهمن 1392 - 07:00:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]