واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در نشست نهج البلاعه و زندگی مطرح شد؛
شیوه برخورد با فریب خوردگان از منظر امام علی خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظافت با بیان این که معرفت، ایمان و ارادۀ انسان ها با هم برابر نیست، خاطرنشان کرد: در مواجه با خطا و اشتباه دیگران در ابتدا باید از آن ها عذر و توجیه موجه خواست و سپس تأثیرات مثبت و منفی سرزنش کردن را بررسی کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت، مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) عصر سه شنبه اول بهمن ماه در نشست نهج البلاغه و زندگی از سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی که به همّت معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس در محل بنیاد پژوهش های حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به حکمت 15 نهج البلاغه که عنوان می کند هر فریب خورده ای را نمی توان سرزنش کرد، گفت: انسان هایی که اسیر گمراهی و فتنه می شوند یا مقصر هستند یا قاصر؛ انسان مقصر در حالیکه به موضوع علم و آگاهی دارد کوتاهی می کند اما انسان قاصر به دلایلی که خارج از توان و علمش بوده اسیر بلا و گرفتاری می شود.حجت الاسلام نظافت تأکید کرد: سرزنش کردن انسان خطاکار زمانی باید انجام شود که تأثیر مثبت داشته باشد و او را از خو اب غفلت بیدار کند؛ گاهی سرزنش باعث بر افروختن لجبازی در طرف مقابل می شود.استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: انسانی که بعد از اشتباه و خطا به ترس و پشیمانی دچار می شود را نیز نباید سرزنش و تحقیر و شخصیتش را لگدمال کرد؛ ما گاهی نه برای تربیت و تدبیر و مدیریت بلکه برای تخلیه عقده ها و دل گرفتگی های خودمان به سرزنش دیگران از جمله همسر و فرزندانمان می پردازیم.وی ادامه داد: هنگامی که خطایی از فرزندانمان سر می زند و ترس و پشیمانی در وجودشان آشکار می شود باید با مهربانی به آن ها آرامش و امید بدهیم اما برخی با برخورد تند خود باعث رشد دروغ گویی در کودک، از بین رفتن اعتماد به نفس برای مسؤولیت پذیری و لگد مال کردن شخصیت کودک می شوند.حجت الاسلام نظافت با بیان این که معرفت، ایمان و ارادۀ انسان ها با هم برابر نیست، خاطرنشان کرد: در مواجه با خطا و اشتباه دیگران در ابتدا باید از آن ها عذر و توجیه موجه خواست و سپس تأثیرات مثبت و منفی سرزنش کردن را بررسی کرد.مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) به حکمت 16 نهج البلاعه اشاره و ابراز کرد: در این حکمت امام علی(ع) می فرمایند «کارها چنان در سیطره تقدیر است که چاره اندیشی به مرگ می انجامد»؛ این سخن حضرت به قضا و قدر و تدبیر الهی اشاره و تأکید می کند اگر حکم الهی بر انجام کاری قرار گیرد، همۀ ذرات عالم حتی دشمن در مسیر این حرکت بسیج می شوند و اگر حکم به مرگ انسان باشد شرایط به گونه ای پیش می رود که چاره اندیشی انسان برای فرار از مرگ، جان او را خواهد گرفت.استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که حتی دشمن در مسیر نقش و خواست خداوند حرکت می کند، تصریح کرد: خداوند ظالم را شمشیر خود معرفی می کند که به وسیله آن و روزی از خود آن انتقام می گیرد؛ خداوند اگر اراده کند انسان ظالم به تکمیل کننده خواست و برنامه الهی تبدیل می شود مانند فرعون که به پرورش موسی(ع) پرداخت.حجت الاسلام نظافت ادامه داد: به طور مثال آمریکا برج های دوقلو را به نام مسلمانان منفجر کرد تا مردم جهان از اسلام تنفر پیدا کنند اما در همان سال قرآن بیشترین فروش را پیدا کرد؛ آن ها به عراق و افغانستان برای تضعیف اسلام و ایران حمله کردند اما نتیجۀ آن به رسمیت شناختن مذهب تشیع در افغانستان و سرنگونی صدام، دشمن دیرین ایران بود.وی در بخش دیگری از سخنانش به جنگ روانی در اسلام اشاره و ابراز کرد: اسلام طالب صلح است با این وجود تأکید می کند تا می توانید خودتان را در برابر دشمنان قدرتمند و مجهز کنید تا به این صورت دشمن را از فکر کردن به جنگ با مسلمانان باز دارید و صلح را پایدار کنید؛ با این وجود دولتی که بودجه نظامی را حتی در زمان صلح کاهش می دهد و عنوان می کند باید این بودجه صرف موراد اقتصادی شود در اشتباه است.استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ما اگر نقطه ضعفی هم داشته باشیم نباید آن را رسانه ای و برای دشمن بازگو کنیم، تصریح کرد: سیاستمداران که در مصاحبه با رسانه های بیگانه از ضعف خود در ایستادگی سخن می گویند منافع ملی را تأمین نکرده اند./9312/پ202/ب
۱۳۹۲/۱۱/۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]