تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805150122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبد کالا در بوته ی نقد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ یکشنبه 13 بهمن 1392 سبد کالا در بوته ی نقد تهران-ایرنا-موضوع توزیع سبد کالا و اما و اگرهای آن دستمایه ی گزارش ها و یادداشت های بیشتر روزنامه های امروز کشور قرار گرفت؛ مطالبی که بیشتر بوی انتقاد می داد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه سیزدهم بهمن ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***سبد کالا در بوته ی نقد
اعلام آمادگی دولت برای توزیع سبد کالا در میان مردم، باعث شد تا این موضوع یکی از موضوع های قابل توجه روزنامه های امروز شود. با این وجود بیشتر یادداشت هایی که در روزنامه ها منتشر شد، جنبه ی انتقادی نسبت به این طرح داشت. بیشتر مطالب انتقادی معطوف به آنچه بی نظمی در ارایه سبد کالا و خارج شدن تعداد زیادی از مردم از شمول دریافت این سبد بود.

روزنامه ی «جهان صنعت» در مطلبی با عنوان «بی عدالتی در توزیع سبد کالا» نوشت:: بی برنامگی و بی نظمی وزارت صنعت در اجرای طرح سبد کالایی به جایی رسیده که حتی سامانه پیامکی این طرح تق و لق کار می کند و هرچند ساعت یک بار قطع و وصل می شود و فعالیت نمی کند. در حالی که قرار بود توزیع سبد کالایی آغاز شود، وزارت صنعت و تجارت به طور ناگهانی یکی از شروط دریافت این سبد از سوی سرپرستان خانوار مشمول را درآمد ماهانه زیر 500 هزار تومان اعلام کرده و این در حالی است که تا دیروز چنین شرطی برای سرپرستان خانوار گذاشته نشده بود. به نظر می رسد دولت در اعلام در نظر داشتن چنین برنامه ای عجله کرده باشد یا اینکه از ابتدا تفسیر درستی از هدف اصلی دولت ارایه نشده باشد به نحوی که گروه های فراوانی از جامعه فکر کرده اند می توانند از این حمایت ها برخوردار شوند.

سرمقاله امروز روزنامه ی «رسالت» با عنوان «حذف میلیون ها کارگر از دریافت سبدکالا» به همین موضوع اختصاص داشت. در این مطلب به تغییر شاخص ها برای توزیع این سبد اشاره شد و ضمن گلایه از آن آمده است: سبد کالایی دولت به مردم در شرایطی آماده توزیع شده که به صورت ناگهانی میلیون ها کارگر و بازنشسته از شمول دریافت این سبدکالایی خارج شده اند. طبق شاخص جدیدی که اعلام شده است هر فردی اعم از بازنشسته یا کارگر که بالای 500 هزار تومان دریافتی داشته باشد از لیست دریافت سبدکالایی حذف شده است. با چنین شاخصی 13 میلیون کارگر و بازنشسته سبدکالایی دریافت نخواهند کرد و این در حالی است که حذف شدگان عمدتا افرادی با دریافتی کمتر از 600 هزار تومان هستند. برخی بازتاب های انتشار این خبر حاکی از ناراحتی کارگران و بازنشستگانی است که با حقوق دریافتی کمتر از 600هزار تومان روزهای بسیار سختی را می گذرانند. بخصوص این نگرانی ایجاد شده است که مبادا کسانی که از لیست سبدکالایی حذف شده اند، در آینده هم از لیست دریافت یارانه نقدی حذف شوند.

«حاشیه های بی پایان یک سبد کالا» نیز تیتر روزنامه «جام جم» بود که بروز بی نظمی ها، پراکنده کاری ها و نبود انسجامی که در توزیع اولین سبد کالایی دولت به چشم می خورد را از دلایل به چالش کشیده شدن توان اجرایی و اطلاعاتی دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها عنوان کرد.
در مطلب جام جم آمده است: به زعم کارشناسان، اطلاعات شهروندان ایرانی کامل و جامع نیست و اگر هم هست، این اطلاعات متمرکز، ویرایش شده و قابل استفاده نیست و هر بخش از آن در اختیار یک دستگاه است.همچنین بسیاری از ایرانیان هستند که اصولا اطلاعاتی از آنها در سامانه دستگاه اداری وجود ندارد که کارگران فصلی نمونه بارز آنها هستند. بنابراین با وجود یک چنین شرایط آشفته ای، اجرای مرحله دوم هدفمندی و دست زدن به ترکیب و رقم یارانه 75میلیون ایرانی چگونه امکان پذیر است؟

روزنامه ی «کیهان» نیز در یادداشت امروز خود با عنوان «یک سبد حاشیه» به قلم «حسین شمسیان» نوشت: این طرح، پرحاشیه و بدلیل آنکه فاقد مبانی صحیح کارشناسی و بهره مندی از اطلاعات لازم بود مشکلاتی را بوجود آورد که مهمترین آن، کم توجهی به کرامت در مردمی است که قرار بوده با آنها با زبان عزت و کرامت سخن گفته شود. هنوز فراموش نکرده ایم که از شعارهای مهم ایام انتخابات، یکی هم این بود که نمی شود کشور را به شیوه کمیته امداد اداره کرد و گداپروری در شأن این مردم نیست! نادیده گرفتن خیل عظیمی از نیازمندترین و زحمتکش ترین مردم و نیز سردرگمی و بلاتکلیفی مشکل دیگری است که در پی این طرح برای عده ای بوجود آمده است.

روزنامه ی «جمهوری اسلامی» نیز در مطلبی با عنوان «اعطای سبد کالایی به مردم مشکلات اجرایی دارد» به قلم «سعید لیلاز» نوشت: ارائه سبد کالایی به مردم در شرایطی که از آن به عنوان یک راه حل موقت و کوتاه مدت در برهه ای خاص استفاده شود، قابل قبول خواهد بود. در شرایط فعلی که بحران رکود تورمی کشور را فراگرفته، اعطای سبد کالایی به فقیرترین و کم درآمدترین توده مردم، می تواند قابل قبول باشد. در حال حاضر از این نظر در استثنایی ترین شرایط ممکن قرار داریم. تورم 35 تا 40 درصدی شرایطی را رقم زده است که قدرت خرید طبقه کارگر و دهک های پایین جامعه نسبت به پایان سال 89 حدود 40 درصد افت کرده است. این بدترین سقوط طی سال های گذشته پس از انقلاب بوده است که حتی در زمان جنگ هم سابقه نداشته است. این شرایط برای کارمندان وخیم تر از کارگران است.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: در این شرایط توزیع یک یا دو سبد کالایی در انتهای سال میان طبقات متوسط به پایین می تواند حمایتی باشد در برابر کاهش قدرت خرید آن ها طی ماه های پایانی سال. در این شرایط دولت می تواند کمی زمان بخرد برای کارهای اساسی. دولت با ارائه این سبد آن هم در این مقطع خاص می تواند فرصتی ایجاد کند که کارهای کلان در زمینه اصلاح قیمت انرژی را به انجام برساند و اصلاحات بنیادین دیگری را در دستور کار قرار دهد.

روزنامه ی «ابتکار» هم در مطلبی با عنوان «سبد کالای احمدی نژاد» با بیان اینکه محمود احمدی نژاد همچنان می تواند در فضای رسانه ای ایران خبر ساز باشد، حتی اگر در خانه نشسته باشد، نوشت: در حالی که در روزهای گذشته اخبار مربوط به دریافت سبد کالا و نحوه آگاهی از آن برای خانوارهای ایرانی در رسانه ها منتشر شده و گفته می شد بسیاری از اقشار کم درآمد که مستحق دریافت این سبد هستند از جمله کشاورزان، رانندگان تاکسی و خودروهای سنگین، قالیبافان، دست فروشان و کارگران فصلی و... در لیست نهایی جایی ندارند، ارسال کد ملی رئیس جمهور سابق به سامانه اعلام تعلق سبد کالا، نشان می داد که وی مشمول دریافت سبد کالا می باشد.

«سبد کالا آزمون بزرگ عدالت در دولت اعتدال» نیز تیتر روزنامه ی «جوان» بود و نوع توزیع سبد کالا که به طور مستقیم به رضایت و نارضایتی مردم گره خورده است را امتحانی قابل توجه برای مدیریت و مدیران دولت دانست.
این روزنامه نوشت: تصمیم گیری برای توزیع سبد کالا می تواند به یکی از زمینه های مهم برای نوع مدیریت و اداره امور کلان کشور تبدیل شود و اینکه آیا دولت اعتدال می تواند مسائل ریشه ای جامعه را به گونه ای مدیریت کند که هم مردم راضی باشند و هم اینکه تبدیل به ˈنمادˈی برای موفقیت در اداره امور تلقی شود؟

***به یاد «احمد بورقانی»
روزنامه ی شرق به مناسبت سالروز درگذشت احمد بورقانی معاون مطبوعاتی پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات و نماینده ی مجلس ششم، چندین یادداشت منتشر کرد و درآنها به بازخوانی شخصیت فردی و کاری وی پرداخت.
«بورقانی؛ مدافع آزادی مطبوعات» عنوان یادداشت «الاهه کولایی» فعال سیاسی بود که به حمایت های بورقانی از آزادی مطبوعات اشاره کرد و نوشت: نام احمد بورقانی با آزادی بیان و آزادی انتشار که از پایه ای ترین آزادی های بشری است، همراه بوده است. تلاش هایی برای دفاع از این حقوق و ایجاد شرایط مناسب برای آزادی مطبوعات، سبب شد تا دورانی شکوفا در فعالیت های مطبوعاتی کشور ما شکل بگیرد و درباره آزادی مطبوعات تجربه بی نظیری را در روند تحول این حوزه، ثبت و ضبط کند. دفاع بورقانی از آزادی مطبوعات برای او که از درون خانواده ای برخاسته بود که برای دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی هزینه ای گزاف داده بود در تداوم همین مسیر باید مورد شناسایی قرار گیرد.
«سید شهاب الدین طباطبایی» روزنامه نگار هم یادداشتی را با عنوان « سنگ صبور روزنامه نگاران» نوشت که در بخشی از آن آمده است: خیلی ها را به خاطر سن وسالشان بزرگ تر می نامیم، بزرگ ترهایی که فقط اسم بزرگ تر دارند و از رسم بزرگ تری چیزی نمی دانند؛ اما احمد بورقانی بزرگ تری بود که واقعا بزرگ تری می کرد، به یاد ندارم زمانی کسی از او کاری، کمکی، مشورتی بخواهد و او کنار کشیده باشد. مشکلات و اختلافات زیادی در فضای سیاست و مطبوعات با پادرمیانی او حل وفصل شد، با انگیزه و انرژی پای ثابت هر کار خیری بود، به همان اندازه که گوشش برای شنیدن حرف وحدیث های یک طرفه اختلاف برانگیز بسته بود، برای درددل های دوستان و مخصوصا بروبچه های روزنامه نگار گوش شنوا و سنگ صبور بود.
«احمد پورنجاتی» در دل نوشته ای با عنوان «بورقانی رفته است؟» به تمجید شخصیت بورقانی پرداخت و نوشت: آیا بورقانی، رفته است؟ آیا آنگونه که من می شناسمش و شما نیز، در تپش واژه واژه منتشرشده و منتشرنشده یک نسل، روزنامه نگاری نمی کند؟ در سینه های شما نفس نمی کشد؟! شرافت البته که گوهری کمیاب و ارزشمند است و هرکس در هر موقعیت اجتماعی ای از آن بهره ای داشته باشد، پنجره ای می شود رو به سوی بهشت. اما شرافت «سیاستمدار و روزنامه نگار جماعت»، خودِ خودِ بهشت است و از این رو چیزی است از جنس آرمان ها و رویاها! بورقانی، شرافت را زندگی می کرد و همچنان زندگی می کند، در جاری روزنامه نگاری خانه به دوش ما!

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9277**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن