تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818831033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رییس مرکز تحقیقات مجلس: فقه توان پاسخ به مسائل نوپیدا را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس مرکز تحقیقات مجلس: فقه توان پاسخ به مسائل نوپیدا را دارد قم - ایرنا- رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: فقه اسلامی توانایی و آمادگی پاسخگویی به مسائل نوپیدا را دارد.:


حجت الاسلام والمسلمین ˈاحمد مبلغیˈ روز یکشنبه در نشست ˈظرفیت های فقه اسلامی در تحقق تمدن اسلامیˈ که با حضور جمعی از محققان حوزه علمیه قم برگزار شد،افزود: اگر فقه در جامعه ای در حد ایستا قرار گیرد و از حیث توسعه ای و ساختاری به پیش حرکت نکند، بطور قطع آن جامعه در قبال فقه در یک وضعیت نارسا و پر از کاستی و ضعف قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: فقه را سراسیمه وار و بدون مطالعه به سمت تمدن فرستادن، کارآمدی ندارد و نه تنها تمدن را اصلاح نمی کند بلکه ممکن است در آستین خود آسیب هایی را نیز داشته باشد و زیرساختهای تمدنی را نادیده بگیرد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: تمدن به مثابه یک شبکه و مجموعه پیچیده اجتماعی است که ایجاد ارتباط بین فقه و این شبکه نیازمند مطالعات عمیق نسبت به شناخت این تمدن از یکسو و تنقیح روش استنباط در قبال این تمدن از سوی دیگر است.
مبلغی با اشاره به اینکه خود فقه و فقیهان باید روش علمی پرداختن به مسائل نو را کارآمد سازند، گفت: فقه در وضع فعلی، حجم کمی در قبال دنیای پررمز و راز و پر مساله تمدن دارد که لازم است فقیهان با گستردن دامنه های فقه به مسائل مهم رفتاری انسانها، فقه را توسعه ای در خور بدهند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اگرچه فقه نیرومند است و منابع آن از غنا و عمقی بی نظیر برخوردار است، ولی بدلیل آنکه ساختار فقه، قرنها تغییر پیدا نکرده، فقه به صورت عینی و عملی چتر خود را بر سر بسیاری از تحولات نگسترده است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: اکثر مسائل نوپیدای جامعه، خارج از چارچوب ساختاری فقه قرار گرفته اند و سهمی از بررسی فقهی به خود ندیده اند.
مبلغی افزود: تعیینˈنسبت فقه با تمدنˈ از رهگذر مطالعات عمیق، فضای علمی و گشودن زوایا و ابعادی علمی امکانپذیر است.
وی گفت: فقه در قبال علوم دیگر صلاحیت موضعگیری دارد؛ ولی این موضعگیری نباید نسبت به محتوای آن علوم باشد؛ زیرا چنین کاری دخالت در گزاره های علم دیگر است.
مبلغی با اشاره به اینکه فقه همچنین می تواند نقشی مهم در اخلاقی کردن علوم و فعال کردن آنها در خدمت بشریت ایفا کند، گفت: در باره حضور فقه در تمدن، ما می توانیم دو ساحت ˈکمیت، حجم آموزه ها و داشته های فقهˈ و ˈکیفیت، توان پاسخگویی در قبال نیازهای تمدنیˈ را در نظر بگیریم.
7401/ 550/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن