تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820453785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نئاندرتال ها ناقل بیماری به انسان مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نئاندرتال ها ناقل بیماری به انسان مدرن تهران- ایرنا- نتایج پژوهش محققان نشان می دهد برخی از ژن هایی که عامل بیماری در بدن انسان های امروزی هستند ، از نئاندرتال ها به ارث رسیده است.


به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری نیچر، بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2، افسردگی درازمدت، کرون، لوپوس، سیروز صفراوی و حتی اعتیاد به سیگار در انسان های امروزی از نئاندرتال ها به ارث رسیده است.
نتایج تجزیه و تحلیل ژنوم انسان نشان می دهد گونه انسان امروزی (Homo sapiens) پس از ترک قاره آفریقا با نئاندرتال ها جفت گیری کرده است.
پیش از این مشخص نبود که دی ان ای نئاندرتال ها چه تاثیری بر دی ان ای انسان امروزی و سلامت انسان دارد.
به گفته محققان 2 تا 4 درصد ژنتیک انسان های امروزی غیرآفریقایی نتیجه آمیزش اجداد آنها با نئاندرتال ها است که 40 تا 80 هزار سال پیش، پس از مهاجرت انسان های اولیه از قاره آفریقا به وجود آمده اند.
در این تحقیق گسترده، دانشمندان فرمول ژنتیکی 1004 نفر از انسان های امروزی را با دی ان ای استخوان شست پای یک زن نئاندرتال که در غاری در سیبری کشف شده بود، مقایسه کردند.
در میان این هزار نفر 176 نفر هم از ساکنان صحرای جنوب آفریقا به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شده بودند.
این مقایسه نشان داد که ژن نئاندرتال ها به صورت یکنواخت در تمام ژنوم انسان های امروزی پراکنده نشده است و بعضی از نواحی ژنوم کاملا فاقد ژن نئاندرتال ها است.
سریرام سانکارارامان یکی از محققان این پژوهش در این مورد گفت: مناطقی در ژنوم انسان های امروزی وجود دارد که کاملا عاری از ژن های نئاندرتال هاست، زیرا انتخاب طبیعی باعث حذف ژن های مضر شده است.
به گفته محققان، آن مقدار از ژن نئاندرتال ها که در انسان های امروزی باقی مانده، سبب ایجاد برخی از بیماری ها است.
همچنین ژن های نئاندرتال ها در ژن های پوست و مو و ناخن غیر آفریقایی ها بیشتر دیده می شوند.
به گفته محققان انسان های اولیه که به بیرون از قاره آفریقا مهاجرت کردند باید خود را با آب و هوای سرد تطبیق می دادند، در حالی که نئاندرتال ها از مدت ها قبل خود را با آب و هوای سرد تطبیق داده بودند. بنابراین برای پوست، مو و ناخن ضخیم تر و محکم تر به ژن های آنها نیاز بوده است.
این بررسی همچنین نشان داد ژن های نئاندرتال ها در بیماری های خودایمنی نقش دارند و همچنین ژن اعتیاد به سیگار به ویژه در اروپایی ها هم از نئاندرتال ها به ارث رسیده است.
این مساله نشان می دهد این ژن احتمالا کارکردهای مختلفی دارد و یکی از تاثیرات آن این است که ترک سیگار را دشوار می کند.
دانشمندان هنوز نمی دانند که آیا این ژن های بیماری زای نئاندرتال ها در خود آنها هم موجب این بیماری ها می شده و یا جهش ژنتیکی باعث بیماری زا شدن این ژن ها برای انسان مدرن شده است.
علمی(6)**م.پ**1581
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن