واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله جوادی آملی:
لازمه تفاوت خیر و شر وجود معاد است
مفسر قرآن کریم گفت: باید معادی باشد که بندگان بر اساس اعمالشان به کیفر و پاداش دست یابند و میان خیر و شر تفاوتی باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس تفسیر قرآن در مسجد اعظم اظهار داشت: مطابق آیات 63 تا 69 سوره مبارکه «یس» جهنم امری غیر منقول است ولی آنچه از آیه 23 سوره «فجر» بر میآید آن است که جهنم منقول هم داریم. وی افزود: برهان قرآن آن است که نمیتوان متصور شد معادی نباشد و خیر و نیکی، حسن و شر و گناه و ثواب هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند بنابراین باید معادی باشد که بندگان بر اساس اعمالشان به کیفر و پاداش دست یابند. مفسر قرآن کریم با بیان اینکه به مقصود رسیدن از راه باطل در آن جهان امکانپذیر نیست عنوان داشت: ضرورت معاد هم از جمله امور تثبیت شده است و نمیتوان وجودش را منکر شد. وی ادامه داد: برخی مفاهم مانند عالم و معلوم و عاقل و معقول هستند که بر یک مفهوم صدق میکنند و جمعپذیرند ولی در مقابل برخی مفاهم دیگر هم هستند که جمع نمیشوند مانند خالق و مخلوق یعنی هیچ شیء و جزئی نمیتواند خودش را خلق کند؛ اسماءالحسنی الهی از نوع نخست بوده و همه بر وجود ذات اقدس الهی صدق میکنند زیرا وجود او مرکب نیست. آیتالله جوادی آملی با اشاره به مفاهیم ظالم و مظلوم تصریح کرد: این دو هم نمیتوانند با هم جمع شوند و یک شیء نسبت به خودش ظالم و مظلوم باشد ولی خداوند در قرآن میفرماید انسانها به خودشان ظلم میکنند که در اینجا باید گفت موجودات از جمله انسانها مالکیت بر خویشتن ندارند به همین دلیل در حق ملک خدا ظلم میکنند و در اینجاست که انسان هم ظالم است و هم مظلوم واقع میشود و گناه چنین حالتی دارد. استاد حوزه علمیه قم قلب را بخشی از وجود آدمی دانست که هم مسئول و هم مسئولعنه است و خاطرنشان کرد: اگر کسی به اصول توحید، نبوت، عدل، معاد و امامت معتقد نباشد کفر اعتقادی دارد ولی اگر اعتقاد داشته باشد و بر خلاف دستوراتشان عمل کند آنگاه دچار کفر عملی شده است. وی افزود: در جریان علوم، قرآن کریم در چهار بخش مطالب کاملا علمی را بیان میکند ولی هرگاه قصه مردم را میگوید به زبان محاوره این کار را انجام میدهد. آیتالله جوادی آملی با اشاره به شهادت اعضای بدن در روز قیامت عنوان داشت: شهادت در قرآن دارای دو قسم دانست است؛ نخست شهادت قولی و دوم شهادت عملی؛ شهادت در روز قیامت به صورت عملی است و اعضا و جوارح انسانها در روز قیامت عملاً شهادت میدهند. مفسر قرآن کریم افزود: قرآن سخن گفتن توسط زبان را شهادت میداند هر چند ما آن را نوعی اقرار میدانیم ولی همانطور که اعضا و جوارح به هر شکلی در بیایند عملاً شهادت دادهاند زبان هم در روز قیامت چنین خصوصیتی دارد. انتهای پیام/78004
92/11/09 - 15:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]