تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802152955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقق بخشی امنیت اجتماعی در سایه تقوا و عدالت/ لزوم فرهنگ سازی و آموزش حقوق شهروندی در جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
تحقق بخشی امنیت اجتماعی در سایه تقوا و عدالت/ لزوم فرهنگ سازی و آموزش حقوق شهروندی در جامعه
رشت – خبرگزاری مهر: تحقق امنیت اجتماعی در سایه تقوا، عدالت، ایمان، عمل صالح، رعایت حرمت و حقوق انسان ها، دفاع از مظلومان و محرومان، مبارزه با مفسدان و مجرمان، رفع فقر، تامین مشیت مردم، حفظ آزادی های مشروع و حاکمیت قوانین و مقررات انسانی و الهی امکان پذیر است.



به گزارش خبرنگار مهر، امنیت اجتماعی دارای اهمیت و نقش بسیار حساسی در ابعاد مختلف زندگی انسان است و نیاز به امنیت هم از قدیمی ترین و عمیق ترین نیازهای انسان هاست به طوری که انسان ها در هیچ برهه ای از زمان برای تامین امنیت بی تفاوت نبوده اند و چه بسا جامعه هزینه های زیادی را برای تامین امنیت و آرامش تحمل کند. از آنجایی که امنیت یک نعمت بی بدیل بوده و در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، قضایی و غیره از نیازهای اصلی فرد و جامعه بوده و ایجاد گسترش این مهم نیز وظیفه آحاد ملت، حکومت ها و دولت هاست بنابراین هیچ مکتب یا نظام حقوقی نمی تواند خود را نسبت به موضوع امنیت بی تفاوت قلمداد کند زیرا امنیت گذشته از اینکه فی نفسه یکی از ضروری ترین نیازهای بشر است بلکه عامل مهمی برای رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است. یک شهروند فومنی در این باره به خبرنگار مهر گفت: ارتقای امنیت اجتماعی و فراهم سازی فضا و بستر مناسب و ایمن برای افراد جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

برخوردهای قهری و جبری در مباحث اجتماعی و فرهنگی نمی تواند مفید و موثر باشد رحمان تقی زاده افزود: برخوردهای قهری و جبری به هیچ عنوان نمی تواند در مباحث اجتماعی و فرهنگی مفید و موثر باشد و همواره این قبیل برخوردها بازتاب منفی به دنبال دارد. وی تاکید کرد: فرهنگسازی با انجام فعالیت های موثر فرهنگی در راستای نهادینه کردن اصول اخلاقی و رفتاری مناسب بهترین راهکار در برخورد با مشکلات و مسائل اجتماعی است. یک شهروند از سیاهکل نیز به مهر می گوید:  نظام مقدس جمهوری اسلامی به همت امام راحل و تدابیر مقام معظم رهبری، جانفشانی شهدا و ایثارگاران، مسئولان نظام و حضور شکوهمند مردم در تمام صحنه‌ ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از نظام‌ های ثابت و پایدار در سطح جهان تبدیل شده است. محمد کمالی افزود: مردم یکی از ارکان مهم امنیت و قدرت در جوامع مدرن امروزی محسوب می‌شوند که نقش نوع و میزان مشارکت آنها در انسجام اجتماعی و ایجاد نظم در جامعه بسیار مهم است. وی همچنین با اشاره به اینکه مردم باید به حقوق و تکالیف شهروندی آشنا باشند، اذعان داشت: مردم بستر تعامل و روابط اجتماعی هستند. شهروند دیگری از شهرستان مرزی آستارا به مهر گفت: اهمیت و نقش امنیت در پیشرفت و توسعه جامعه بر کسی پوشیده نیست زیرا جامعه امنیت را رکن اساسی در همه امور می‌ داند. سبحان الله رجبی افزود: اگر امنیت و آرامش در جامعه حاکم نباشد هیچ کاری به نتیجه نخواهد رسید و شاهد اختلال شدید در توسعه جامعه خواهیم بود. وی همچنین با بیان اینکه پیشرفت در هر عرصه‌ ای حتی در عرصه علمی، ورزشی و فرهنگی، مرهون امنیت است، اظهارداشت: علاوه بر این تجارت، امور اقتصادی، سرمایه‌ گذاری در مناطق مختلف و غیره نیز با توجه ویژه به مولفه امنیت انجام می‌ شود. بدون شک اسلام به عنوان یک نظام حقوقی جامع و مترقی که پاسخگوی نیازهای فردی و اجتماعی افراد در همه زمان ها و مکان هاست از این قاعده مستثنی نبوده و با ملاحظه متون دینی، احکام و مقررات اسلامی ملاحظه می شود که اهمیت امنیت در همه عرصه ها و راه حل های تحقق بخشیدن به امنیت اجتماعی بیش از سایر نظام های حقوقی در دین اسلام مورد مداقه قرار گرفته است.

امنیت از اهداف استقرار حاکمیت خداوند و خلافت صالحان است برای شناخت دیدگاه اسلام در مورد اهمیت امنیت رجوع به منابع اولیه اسلامی از بهترین راه هاست، نخستین و مهمترین منبع معارف اسلامی قرآن کریم است.  مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در این زمینه گفت: از دیدگاه قرآن امنیت یکی از اهداف استقرار حاکمیت خداوند و خلافت صالحان است. حجت الاسلام جمال یاری افزود: امنیت اجتماعی را باید در سایه تقوا، عدالت، ایمان، عمل صالح، رعایت حرمت و حقوق انسانها، دفاع از مظلومان و محرومان، مبارزه با مفسدان و مجرمان، رفع فقر، تامین مشیت مردم، حفظ آزادی های مشروع و حاکمیت قوانین و مقررات انسانی و الهی جستجو کرد کما اینکه امنیت فردی هم از دیدگاه قرآن ناشی از ایمان واقعی، آرامش روحی و اطمینان و طمئانینه نفس و یاد خداوند است. وی اظهارداشت: از دیدگاه آیات و روایات، امنیت از نعمت های بزرگ خداوند بوده و بر سایر نیازهای بشر اولویت دارد. مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: تحقق بسیاری از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مستلزم وجود امنیت اجتماعی است در این قانون  اصول زیادی و جور دارد که بطور مستقیم ناظر به موضوع امنیت اجتماعی است. آزادی از نظر دین اسلام محترم است اما دارای حد و مرز است مهمترین حد و مرز آزادی امنیت است و آزادی در نظام اسلامی تا جایی مورد احترام است که امنیت جامعه و نظام در معرض تهدید قرار نگیرد وگرنه اسلام با عوامل تهدید کننده امنیت اجتماعی با قاطعیت برخورد خواهد کرد. توضیح اینکه اسلام بسیاری از چیزهایی را که منع و تحریم کرده است به دلیل اینکه مخل امنیت فردی و اجتماعی هستند به عنوان مثال اگر در اسلام نسبت به ارتداد برخورد قاطعانه ای صورت می گیرد به دلیل جلوگیری از ایجاد تزلزل و عدم امنیت به ویژه  امنیت فکری است. اگر پیرامون موضوع محاربه مجازات سنگین پیش بینی شده است به دلیل جلوگیری از بی ثباتی و تزلزل در امنیت سیاسی و اجتماعی و حتی امنیت فکری و دینی مردم و پرهیز از هرج و مرج است. اگر اسلام برخورد تندی نسبت به سارق اتخاذ کرده است به دلیل حفظ امنیت مالی و اقتصادی جامعه و پرهیز از اخلال در نظام اقتصادی جامعه است. اگر در قوانین اسلام برخورد جدی و قاطع در خصوص جرائم حدود مثل زنا و لواط و غیره پیش بینی شده است بیانگر اهمیت امنیت عرضی،  ناموسی، اخلاقی و حفظ امنیت اخلاقی جامعه است. ضمن اینکه تحریم شدید قتل در اسلام نشانگر اهمیت امنیت جانی افراد جامعه از نظر اسلام بوده و اینکه از نظر قرآن مجید قتل یک نفر همانند قتل همه افراد جامعه قلمداد شده است بیانگر اهمیتی است که اسلام برای امنیت جانی و نفس قائل شده است.

محور اصلی فعالیت نیروی انتظامی ایجاد نظم و امنیت اجتماعی است فرمانده نیروی انتظامی گیلان در این ارتباط گفت: از مهمترین شاخص های جامعه انسانی و اسلامی وجود و حاکمیت نظم، انضباط و امنیت اجتماعی است. سردار ابراهیم قائد رحمتی افزود: محور اصلی فعالیت نیروی انتظامی ایجاد نظم و امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرائم مختلف است.   وی همچنین با اشاره به ماموریت های متعدد نیروی انتظامی اظهارداشت: همه این کارها برای رفاه و آسایش عمومی مردم، ثبات و حاکمیت قوانین جاری در جامعه است. فرمانده نیروی انتظامی گیلان لزوم تعامل و همکاری مردم با نیروی انتظامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: عوامل نیروی انتظامی از متن و بتن مردم برخاسته و تلاش های آنان نیز برای آسایش و آرامش اجتماعی مردم است. وی در ادامه یکی دیگر از مسئولیت ها و ماموریت های اساسی و حیاتی نیروی انتظامی را مبارزه جدی با عوامل توزیع مواد مخدر و پیشگیری از افزایش توزیع و مصرف این بلای خانمانسور در جامعه دانست و افزود: متاسفانه منشا اصلی بروز و ظهور بسیاری از آسیب های اجتماعی مواد مخدر است. وی اظهارداشت: رشد وتوسعه جامعه در سایه امنیت اجتماعی امکان پذیر است و امنیت یک واقعیت لازم و ضروری برای هر اجتماع است. قائد رحمتی با اذعان اینکه پشتوانه مردمی و امنیت حاکم بر جامعه مظهر اقتدار نظام در صحنه بین المللی است، گفت: امنيت و آرامش جامعه حاصل تلاش ها، فداكاري ها، ايثار و از جان گذشتگي دلاور مردانی است كه با اراده آهنين و با ايمان و اعتقاد راسخ به ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي از هيچ تلاشي در راه ثبات امنيت و پاسداري از مرزهاي ميهن دریغ نکرده اند. وی همچنین با اشاره به توطئه‌هاي دشمنان و به كارگيري همه توان در عرصه جنگ نرم  تصریح کرد: غرب با به كارگيري صدها شبكه ماهواره ‌اي و رواج تفكر منحط غربی تمام توان خود را عليه جمهوري اسلامي ايران به كار مي‌ گيرد و مقابله با اين ناتوي فرهنگي نيازمند عزم جدي نهادهاي  متولی در كشور است. فرمانده پلیس گیلان افزود: حضور هوشمندانه و توام با بصیرت نیروهای انتظامی در رویارویی با این هجمه بدون شک می تواند توطئه های دشمنان را خنثی کند.  وی تاکید کرد: نیروی انتظامی علاوه بر برخورد مقتدرانه با تهدیدات خارجی و داخلی باید نماد رافت نظام  و الگوی خدمت رسانی نسبت به آحاد مردم باشد. به هر ترتیب امنیت اجتماعی از اهمیت زیادی برای جامعه برخوردار است، برای ایجاد یک شهر و شهرستان سالم نیاز به افزایش امنیت اجتماعی است.

بهره مندی از امنیت پیش شرط تحقق و بهره مندی از هر حق دیگری است حمایت از مظلوم و مقابله با ظلم، حاکمیت ارزش‌ های اخلاقی، تکریم ارباب رجوع و پرهیز از قشرگرایی، باندبازی و محور بودن مردم در توسعه امنیت پایدار حائز اهمیت است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: هر ملتی برای رسیدن به آمال و اهداف خود نیازمند تامین محیطی آرام و با ثبات است. غلامعلی جعفرزاده افزود: هیچ ملتی نمی تواند پیشرفت کند مگر اینکه محدودیت ها و آسیب های ناشی از محیط را مهار و قادر به مقابله با آسیب های جدید باشد. وی همچنین با اشاره به اینکه بهره مندی از امنیت پیش شرط تحقق و بهره مندی از هر حق دیگری است، اظهارداشت: انسان موجودی اجتماعی است که به تنهایی قادر به تامین همه نیاز های خود نیست. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: جستجوی امنیت یکی از مهمترین کشش ها و انگیزه های انسانی است و به عبارتی  می توان گفت که مهمترین نیاز جامعه تامین امنیت است. وی ادامه داد: بدون شک امنیت مقدمه لازم برای حیات هر نظام سیاسی و اجتماعی است از اینرو دولت ها و مردم وقت و امکانات وسیعی برای تامین این مهم مصرف می کنند. با وجود این انسان از بدو پیدایش همواره با مسئله ای به نام امنیت دست به گریبان بوده و هیچ گاه فارغ از دغدغه های آن به سر نبرده است. امنیت قدمتی کهنه تر از مفهوم جامعه و اجتماع دارد چرا که فرد حتی در زندگی مجرد خود نیز با مشکل امنیت روبرو بوده است. مفهوم امنیت به تدریج و با توسعه تمدن بشری دگرگون شده است چنانکه امروزه مفهوم امنیت برخلاف گذشته که فقط در امان ماندن از تهدیدات نظامی بود دچار تغییر و تحولات اساسی شده است به گونه ای که امنیت دیگر معادل تهدیدهای نظامی و مرزی نیست بلکه ابعاد تازه ای را به خود گرفته است زیرا امروزه موضوعات جدیدی وجود دارد که امنبت و آرامش بشر را خدشه دار می سازد.

امنیت از مقدس ترین آرمان ها است از دیدگاه اسلام  امنیت یکی از اصول زندگی فردی و جمعی زمینه ساز بهره وری از مزایا و مواهب حیات و تکامل بشر و یکی از مقدس ترین آرمان ها است. امنیت نقش ویژه ای در تقرب انسان به خدا ایفا می کند تا آنجا که نعمت امنیت زمینه ساز عبودیت خدا و توحید ناب عبادی شمرده شده است. اهمیت امنیت تا آنجاست که امام علی علیه السلام امنیت را به مثابه گواراترین نعمت، مایه رفاه زندگی و یکی از اهداف ذاتی و ماموریت های اساسی حکومت اسلامی می دانند. امنیت پیوند عمیقی با ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد. بدون امنیت هیچ برنامه ای قابل اجرا نیست. پیشرفت و ترقی اقتصادی کشور از نظر سرمایه گذاری، طرح ریزی برای توسعه و فعالیت های مشابه در گرو تامین امنیت اند. اگر امنیت ملی در جامعه تامین شود، دولت و مسئولان هم مسئولیت ها و برنامه های سازنده خود را اجرا و می توانند به اقتصاد و مسائل زندگی افراد جامعه رسیدگی کنند در نتیجه تلاش برای سازندگی و افتخار آفرینی ایجاد می شود. به هر حال دین در تامین امنیت جامعه بشری نقش بسیار مهمی دارد و بسیاری از آموزه ها و تعالیم دین اسلام با موضوع امنیت مرتبط بوده و پیروی از تعالیم اسلامی در تامین امنیت اجتماعی بسیار موثر است.










۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۱۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن