واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نمایشنامه نویس و پژوهشگر تئاتر کشور:
نمایشنامه میتواند انرژی و توان گروه را به خوبی منسجم کند
نمایشنامه نویس و پژوهشگر تئاتر کشور گفت: نمایشنامه بهعنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی، میتواند انرژی و توان گروه را بهخوبی منسجم کرده و آنان را بهسوی هدف نهایی پیش ببرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان کارگاه سه روزه نمایشنامهنویسی را با حضور استاد حسین فدایی حسین برگزار کرد. در این کارگاه، 22 مربی فرهنگی و هنری مراکز کانون پرورش فکری در سراسر استان خوزستان شیوههای صحیح نمایشنامه نویسی همچون: آغاز روند نوشتن (ایدهیابی)، موضوع، پیام و هدف، خلق شخصیت، توسعهی شخصیت، تضاد و کشمکش، مکان نمایش، زمان نمایش، طرح و خلاصهی نمایشنامه، دیالوگ و گفتار نمایشی، دستورات اجرایی، ایجاد شرایط نوشتن، شروع، میانه و پایان، پیشنویس اول و بازنویسی نمایشنامه را از سوی حسین فدایی حسین فرا گرفتند. حسین فدایی حسین، نمایشنامه نویس، طراح صحنه، و پژوهشگر تئاتر و خالق مجموعه نمایشنامههای کارآگاهان مدرسه، سحر میان خوراکیها، شهر دندانها، بچه یا کریمها و آثار ماندگاری همچون بانوی بینشان، مسافران کوفه و غریبه شام است که مسئولیت آموزش کارگاه سه روزه نمایشنامهنویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در اهواز را بهعهده داشت. * نمایشنامه نقشه راه برای یک گروه نمایشی ترسیم میکند فدایی حسین، معتقد است نمایشنامه بهعنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی، میتواند انرژی و توان گروه را بهخوبی منسجم کرده و آنان را بهسوی هدف نهایی پیش ببرد. وی در حاشیه برگزاری این کارگاه اظهار کرد: نمایشنامه بهعنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی در جهان ادبیات دراماتیک همواره حائز اهمیت بوده، تا آنجا که برخی از تحلیلگران هنرهای نمایشی، سهم متن (نمایشنامه) را مساوی با بازیگر قلمداد کردهاند. نمایشنامه نویس، طراح صحنه، و پژوهشگر تئاتر کشور با بیان این که نمایشنامه در اصل نقشه راه برای یک گروه نمایشی ترسیم میکند ادامه داد: مسیری که اگر بهدرستی توسط نمایشنامهنویس تدوین شده باشد، میتواند انرژی و توان گروه را بهخوبی منسجم کرده و آنان را بهسوی هدف نهایی پیش ببرد و درصورتیکه مسیری غلط را طرح کرده باشد، گروه را به خطا خواهد برد. وی ضعف متن را یکی از مهمترین مشکلات نمایشها معرفی کرد و ابراز داشت: در بسیاری از نمایشهایی که بهخصوص توسط گروههای جوان تولید میشود، نویسندهی اثر خود کارگردان است و یا از اثر نویسندهای استفاده شده که آگاهی و تجربه لازم را برای خلق یک متن نمایشی مطلوب نداشته است که با توجه به این امر مهم، ضرورت آموزش اصول و مبانی نمایشنامهنویسی بهخصوص برای علاقمندان جوانی که امکان دسترسی به منابع آموزشی و یا حضور در کلاسهای آکادمیک را ندارند، بیشتر خودنمایی میکند. فدایی حسین، آموزشهای ساده، کاربردی و قابل دسترس را یکی از ابزارهای مهم آغازین در ارتقا سطح دانش علاقهمندان در حوزهی نمایشنامه نویسی عنوان کرد و پیرامون کارگاه آموزشی ویژه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان توضیح داد: کارگاه نمایشنامهنویسی کانون، در دورهی مقدماتی برگزار شد. وی با بیان این که، این سخن به معنای بیگانگی کامل شرکت کنندگان با مقوله ادبیات نمایشی نیست گفت: در ابتدای این دوره مقدماتی، از علاقمندان آزمون تعیین سطح آمادگی به عمل آمد. عضو دفتر تئاتر کودک و نوجوان اداره کل هنرهای نمایشی افزود: از آنجا که کار کارگاهی اصلیترین بخش این دورهی آموزشی بود، اعضای کارگاه میبایست در تمام تمرینات و تجربههای کلاسی بهطور مرتب شرکت می کردند و به این ترتیب، انجام تمرینهای ارائه شده در هر مرحله، امکان عبور اعضا به مرحله بعد را فراهم میکرد. وی ادامه داد: نحوه ارائه درس گفتارها و تمرینات بهصورت گروهی برای تمام شرکتکنندگان ارائه شد و در پاسخگویی به تمرینات نیز هر یک از اعضا به صورت منفرد کار خود را انجام دادند. عضو شورای کارشناسی مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: در این کارگاه آموزشی هر شرکت کننده به شکل مستقل میتوانست متناسب با میزان تلاش و عملکرد فردی خود در کارگاه پیشرفت داشته باشد هرچند این به معنای عدم آگاهی اعضای کارگاه از کار دیگران نیست و بنا به صلاحدید، تجربههای قابل قبول هر عضو برای دیگران به اشتراک گذاشته شد و مورد نقد و ارزیابی عمومی قرار گرفت. وی آغاز روند نوشتن (ایدهیابی)، موضوع، پیام و هدف، خلق شخصیت، توسعهی شخصیت، تضاد و کشمکش، مکان نمایش، زمان نمایش، طرح و خلاصه نمایشنامه، دیالوگ و گفتار نمایشی، دستورات اجرایی، ایجاد شرایط نوشتن، شروع، میانه و پایان، پیشنویس اول و بازنویسی نمایشنامه را 14 سر فصل آموزشی کارگاه نمایش نامه نویسی ویژه مربیان کانون معرفی کرد. فدایی حسین در ادامه یادآور شد: شناسایی علاقمندان به ادبیات نمایشی و تلاش برای راهنمایی و تشویق آنان بهمنظور خلق متون مناسب نمایشی، ایجاد زمینهای جهت تمرین و تجربهی نوشتاری همراه با کسب اطلاعات تئوری در خصوص نمایشنامهنویسی، ایجاد بستر رشد و ارتقای آثار مکتوب نمایشی نویسندگان جوان، ایجاد زمینهای جهت تبادل نظر و گفتگوی رودررو میان نویسندگان و تأمین نیاز گروههای نمایشی به متون جدید با رویکردهای تازه اهداف برگزاری این کارگاه است. انتهای پیام/72001/صا40
92/11/06 - 09:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]