تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819996910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فردوسی شیعه تمام عیار است/ انسان، حیوان ناطق است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ابراهیمی دینانی در برنامه‌ " معرفت" شبکه چهار سیما مطرح کرد
فردوسی شیعه تمام عیار است/ انسان، حیوان ناطق است
غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، استاد دانشگاه گفت: فردوسی به عنوان پاسدار زبان فارسی و تاریخ ایران باستان مسلمان و شیعه‌ی تمام عیار است.
به گزارش خبرنگارحوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران شب گذشته، جمعه چهارم دی ماه برنامه‌ "معرفت" شبکه چهار سیما با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

اسماعیل منصوری لاریجانی استاد دانشگاه و مجری برنامه "معرفت " گفت: قطعه‌ای را از شناسنامه تحت عنوان "ستایش پیغمبر" قرائت می‌کنم و از رمز گشایی‌های استاد دینانی بهره می‌بریم.

ترا را دانش و دین رهاند درست در رستگاری بیادت جست/ دلت گر نخواهی که باشد نژند   نخواهی که دایم بوی مستمند

چوخواهی که یابی زهر بد رها  سر اندر نیاری به دام بلا/ بوی در دو گیتی ز بد رستگار نکوکار گردی بر کردگار

به گفتار پیغمبرت راه جوی  دل از تیرگی‌ها بدین آب شوی/ چه گفت آن خداوند تنزیل و وی خداوند امر و خداوند نهی

که من شهر علمم علی ام در است   درست این سخن قول پیغمبرست/ گواهی دهم کاین سخن‌ها ز اوست  توگویی دو گوشم پر آواز اوست

 ابراهیی دینانی در خصوص این ابیات گفت: فردوسی پاسدار زبان فارسی و تاریخ ایران باستان است، بعضی‌ها او را به تهمت‌هایی متهم می‌کنند اما باید بدانند که فردوسی یک مسلمان و شیعه تمام عیار است.

وی ادامه داد: این بیت شعر "من شهر علمم علی‌ام در آن است" درست است زیرا این سخن قول پیغمبر است و  ترجمه این حدیث« انا مدینه العلم و علی بابها» است که من شهر علم هستم و در ورود به شهر علم حضرت علی(ع) است؛ پس کسانی که در شیعه بودن فردوسی تردید دارند حرف خود را پس بگیرند، چون فردوسی با صراحت در این بیت شعر می‌گوید که من شیعه تمام عیار هستم.

این استاد دانشگاه افزود: البته فردوسی انسانی است که زبان فارسی ما را زنده کرده و اگر او نبود زبان فارسی ما وجود نداشت، فردوسی پاسدار زبان فارسی و هویت ملت ایران است و این هویت ایرانی بعد از اسلام هویت اسلامی-ایرانی است.14 قرن تاریخ اسلام داریم، ما نمی‌توانیم بگوییم که اسلام از ایران جداست چون این موارد یکی شده است.

 

ابراهیمی دینانی اظهار داشت: این بیت شعر مدح حضرت رسول(ص) است و غزل و قصیده نیست، اما زبان آن حماسی و از دین و دانش صحبت می‌کند.دین و دانش توام هستند، دین منهای دانش و عقل، و عقل و دین منهای دانایی ثمری نداشته و به جایی نمی‌رسد.دانایی هم بدون دین منحط شده و به جهان مادی تقلیل پیدا می کند.

وی ضمن اشاره به این نکته که این کلمه‌ای فارسی است، گفت: فردوسی دین و دانش، عقل و ایمان را با هم متحد و یکی می‌داند. او با زبان حماسه دین و دانش را در مردم ایران همیشه زنده نگه داشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حماسه برای بعضی از مردم شناخته شده نیست. حماسه زبان مخصوص بوده و زبان غزل، قصیده، حکایت و تمثیل نیست اما یک سبک خاصی دارد. روح حماسه از راز هستی و گرداب مرگ سرچشمه می‌گیرد. این دو از خصلت انسان است. انسان به نابودی و مرگ فکر کرده و به راز هستی نیز می‌اندیشد، انسان خواهان جاودانگی در هستی است.

ابراهیمی دینانی افزود: حماسه زبانی است که تنازع بین راز هستی و گرداب نابودی و مرگ را بیان می‌کند. در این برنامه در مورد اهمیت زبان زیاد صحبت کردیم. انسان در زبان بوده یعنی ناطق است.

وی درخصوص تعریف خود از انسان بیان کرد: بهترین تعریف برای انسان حیوان ناطق بودن است یعنی انسان زبان دارد، اما حیوانات زبان نداشته و با اشارات و صدا صحبت می‌کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: انسان، حیوان ناطق است. امروز باید گفت که انسان ناطق حیوان است البته در دنیای مدرنیته می‌گویم، انسان امروز از ناطقیت می‌خواهد به حیوانیت برود و انسان اهل دین و دانش می‌خواهد از حیوانیت به ناطقیت برود، هر دو انسان هستند یعنی انسان هم ناطق بوده و هم حیوان است.

وی گفت: انسان حیوان ناطق است، متأسفانه امروزه بشر می‌خواهد به سمت حیوانیت برود و تنزل می‌کند.

ابراهیمی دینانی تصریح کرد: عظمت علم جدید را نمی‌توان نایده گرفت. اساس علم جدید تجربه حسی است. این تجربه حسی اعتبارش را از عقل می‌گیرد.اگر عقل به تجربه معنی جهت داد و مقصود تجربه را بیان کرد درخدمت انسان است، این هیچ منافاتی با دیانت ندارد. عین دین هم همین است باید به تجربه جهت و معنی داد و مقصد انسان را تعیین که این حیوانیت نبوده و جاودانگی است.از حیوانیت باید به ناطقیت رفت. بعضی‌ها عقل را در خدمت حس می‌گیرند که این خطرناک بوده یعنی از ناطقیت به حیوانیت رفتن است. اگر از حس تعالی پیدا کنیم و از تجربه به تعقل و دانایی برسیم یعنی از حیوانیت به ناطقیت رفتن است.فردوسی به زبان فلسفه سخن نگفته، بلکه با زبان حماسه و حکمت سخن می‌گوید.

این خبر تکمیل می‌شود....

انتهای پیام/ص

 

 

 






تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن