تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802976195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح هفته برائت نتیجه‌ای جز افزایش خصومت نسبت به شیعیان نداشته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد حوزه و دانشگاه:
طرح هفته برائت نتیجه‌ای جز افزایش خصومت نسبت به شیعیان نداشته است خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وحدت را حفظ سرمایه‌ها و دفع خطرات مشترک مسلمانان معنا کرد و گفت: هدف بنیانگذار انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری، علما و مراجع تقلید از طرح وحدت، مراقبت از سرمایه‌های مسلمانان است.



حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به هفته وحدت، به تبیین اهمیت و جایگاه وحدت در عالم تشریع و تکوین و معنای آن در میان شیعه و اهل سنت پرداخت. 
وی با بیان اینکه عالم، توحیدی است و براساس یک محور واحد یعنی حضرت حق اداره می‌شود، گفت: عالم توحیدی از انا لله شروع شده به انا الیه راجعون ختم می‌شود و به تعبیر اهل فلسفه و عرفان عالمی است که از وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت برمی‌گردد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه مسأله وحدت را اصلی اساسی، بنیادی و اعتقادی در عالم تشریع و تکوین عنوان و اظهار کرد: براساس فرموده قرآن کریم، تنها دین واحد و مورد قبول، اسلام است و در بحث صراط مستقیم هم که براساس تعالیم قرآنی، یک صراط بیشتر وجود ندارد، می‌توان وحدت داشت.
 
وی با بیان اینکه صحبت از وحدت در حقیقت صحبت از مطلوب دین، نظام هستی و حقیقت عالم است، افزود: با نگاه به مجموعه مبانی اعتقادی، می‌بینیم که مسأله وحدت با توجه به اینکه محور عالم از یک محور واحد شروع شده و در حال حرکت است، یک مسأله اساسی در نظام هستی است.
 
حجت‌الاسلام بصیری مسأله وحدت را با مختار بودن انسان در تعارض ندانست و تصریح کرد: ممکن است تنوع فکرها و رفتارها مختلف باشد و نتایجی براساس آن تنوع اعتقادات، اعمال و رفتار حاصل شود، اما معنای این امر آن است که عالم در مسیر وحدت تربیتی انسان‌ها در حرکت است.
 
وحدت یعنی حفظ سرمایه‌های مشترک مسلمانان
 
وی به ارائه معنای اصل وحدت در میان مذاهب و فرقه‌ها و به طور خاص وحدت میان شیعه و سنی پرداخت و گفت: برخی معنای وحدت را به خوبی متوجه نشده‌اند، یا مخالفت می‌کنند و یا ضدیت و مسأله برائت بین شیعه و سنی را مطرح می‌کنند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اگر معنای وحدت به خوبی مشخص شود، در اذهان نخبگان و اندیشمندان شیعه و اهل سنت بیشتر جای می‌گیرد، متذکر شد: معنای وحدت دست برداشتن از اعتقادات یا پذیرش صد درصدی اعتقادات فرد مقابل نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: وحدت حفظ سرمایه‌های مشترک و دفع خطرات مشترک مسلمانان است که اگر شیعه و سنی آمدند نسبت به سرمایه‌های مشترکی که دارند مراقبت کرده و با برنامه‌ریزی خطرات مشترکی را که متوجه آنها است دفع کردند، وحدت حاصل می‌شود.
 
وحدت علمی و اعتقادی خود تفرقه است
 
حجت‌الاسلام بصیری ادامه داد: مقصود از وحدت، وحدت علمی و اعتقادی نیست که شیعیان جای اهل سنت و اهل سنت جای شیعیان بنشینند که خود این امر معنای تفرقه است.
 
وی با یادآوری این مطلب که در کره خاکی از زمانی که فرهنگ و اعتقادات به وجود آمده تا زمانی که پیامبران الهی آمده‌اند و تا به امروز هیچ مسلک و فرقه‌ای به اندازه شیعه و سنی مشترکات نداشته است، خواستار توجه مسلمانان نسبت به این مشترکات شد.
 
این مؤلف و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: حرف بنیانگذار انقلاب اسلامی و همه بزرگان به ویژه مقام معظم رهبری، علما و مراجع تقلید که از وحدت صحبت می‌کنند مراقبت از سرمایه‌های مسلمانان است.
 
وی با بیان اینکه مثلث قدرت، ثروت و رسانه در دنیا دست به دست هم داده‌اند و نسبت به سرمایه‌های مشترک شیعه و سنی برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: جسارت‌ دشمنان به پیامبر اکرم‌(ص) و قرآن کریم نشان داد که بحث اینها، شیعه و سنی نیست، بلکه سرمایه‌های مشترک مسلمانان را مدنظر گرفته‌اند.
 
وحدت یعنی شناخت دقیق دشمنان مشترک
 
حجت‌الاسلام بصیری افزود: وحدت یعنی با همفکری، مشورت، دقت، بصیرت و هوشیاری خطرات مشترک پیش‌روی شیعه و اهل سنت را که صهیونیسم، وهابیت، جریان‌های انحرافی و فرقه‌های کاذب هستند، به درستی بشناسیم و راه مقابله با آنان را برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی اشتراکات هشتاد درصدی بین شیعه و سنی را سرمایه بزرگی دانست و با بیان اینکه می‌توان این سرمایه‌ را به درصد بالاتر از این نزدیک کرد و نتایج پربرکت‌تری را شاهد بود، بر شناخت اصل اهمیت وحدت، وحدت‌گرایی و محور واحد داشتن در این نظام هستی و معنای وحدت شیعه و سنی تأکید کرد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وقتی دین اسلام وحدت بین همه ادیان آسمانی را می‌پذیرد و وقتی خداوند متعال زندگی با مشرکان و اهل کتاب و معامله کردن با آنان را با رعایت شروطی مجاز می‌شمارد، چطور در رابطه با وحدت میان مذاهب اسلامی بخواهیم تردید کنیم.
 
وی متذکر شد: وحدت یعنی لازم نیست اعتقادات همدیگر را بپذیریم یا آن را صد درصد رد کنیم، بلکه باید سرمایه‌های مشترک را قدر بدانیم و دشمنان مشترک را شناسایی کنیم که این وحدت یک وحدت انسانی خواهد شد و با ین حساب همه انسان‌ها می‌توانند وحدت داشته و کنار هم زندگی کنند.
 
هتک حرمت به مقدسات در عالم اسلام معنا ندارد
 
حجت‌الاسلام والمسلمین بصیری افزود: هر زمانی که مسأله وحدت مطرح می‌شود آنها که با اسلام دشمنی دارند و از بدنه اسلام خارج هستند از این مطلب ناراحت می‌شوند و معلوم می‌شود این برای ما اهمیت دارد، بنابراین باید نگاه کنیم چه کسانی از وحدت واقعی ناراحت هستند.
 
وی تصریح کرد: کسانی واقعا از اینکه ملت‌ها با هر فکر سیاسی و اعتقادی کنار هم باشند و وحدت داشته باشند و سرمایه اجتماعی خود را در دست بگیرند ناراحت می‌شوند و این نشان از عظمت وحدت است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه دین اسلام از لحاظ شعار، عملیات و کار اجرایی مسأله وحدت را در بین مذاهب خود و نیز ادیان آسمانی و غیرآسمانی توصیه کرده است، گفت: در عالم اسلام هرگز هتک حرمت نسبت به کلیسا، عهد جدید و قدیم نداشته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه اسلام دنبال زندگی مسالمت‌آمیز است تا همه بشر به صورت واحد بتوانند زندگی زیبایی داشته باشند، مذهب تشیع را جلودار اندیشه وحدت میان فرق و مذاهب اسلامی مطرح و اظهار کرد: اگرچه اندیشه وحدت از سوی بزرگانی از اهل سنت در الازهر مصر هم در گذشته مطرح شده اما شیعیان پیشتاز طرح و عمل به آنان بوده‌اند.
 
شیعه و سنی باید به الزامات وحدت پایبند باشند
 
حجت الاسلام بصیری با تأکید بر اینکه وحدت الزاماتی دارد که باید پایبند به آن باشیم، گفت: نمی‌شود انسان داعیه‌دار وحدت باشد اما به لوازم آن پایبند نباشد که لوازم وحدت در فتاوای امام راحل، مقام معظم رهبری و سایر بزرگان دین به خوبی مطرح شده است.
 
وی ادامه داد: اگر قرار شد یک راه واحدی را برویم و به یک مقصد واحد برسیم و سرمایه‌های واحد را حفظ کنیم باید شیعه و سنی به الزامات آن پایبند باشند و با از بین بردن خصومت‌ها، تحمل و سعه صدر را نسبت به هم بالا ببرند که کافر دانستن و حکم قتل یکدیگر را صادر کردن به نفع دین اسلام نیست.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با ابراز تأسف از اینکه برخی در بدنه شیعه مسأله برائت را مطرح می‌کنند و هفته برائت را در هفته وحدت قرار می‌دهند، گفت: باید پاسخ دهید که از این گفتن‌ها جز افزایش خصومت‌ها و کشتار و جنایت نسبت به شیعیان و طمع دشمنان چه نتیجه‌ای گرفته‌اید.
 
وی نزدیک شدن نخبگان از مذاهب مختلف اسلامی به یکدیگر را از برکات وحدت عنوان و اظهار کرد: دشمنان که اینچینین نسبت به خاورمیانه و کشورهای اسلامی حساس شده‌اند با نزدیک شدن دولت‌های اسلامی به هم، دچار یأس و سرشکستگی می‌شوند.
 
پرچم وحدت برافراشته شده است
 
حجت‌الاسلام بصیری افزود: رژیم صهیونیستی که پنجاه سال قبل داعیه‌ نیل تا فرات را داشت امروز در سرزمین‌های اشغال سردرگم مانده و اینها نتیجه آن است که در این سی سال، پرچم وحدت برافراشته شده و کشورهای اسلامی متوجه این غده سرطانی و خطرات مشترک شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه امروز مسلمانان برای دفع خطر مشترک برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: بسیاری از مردم در کشورهای اسلامی نسبت به برخی از خطرات مشترک در جهان اسلام واقف و مطلع شده‌اند، اما برائت از دست دادن سرمایه‌های مشترک و عدم توانایی در استفاده از سرمایه‌های مشترک است و نتیجه‌ای جز تفرقه و اختلاف ندارد.
 
این مؤلف و پژوهشگر حوزوی در پایان فرموده امام خمینی‌(ره) مبنی بر اینکه اگر هر مسلمانی صرف نظر از اعتقادات یک سطل آب بر روی اسرائیل بزیزید، اسرائیل را آب خواهد برد، تصریح کرد: دشمن مشترک مسلمانان اسرائیل است که باید در مقابله با آن انگیزه وحدت داشته باشند./920/ت301/ج



۱۳۹۲/۱۰/۲۶






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن