تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830659232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجاهدت‌های امیر م‍ؤمنان در مسیر برداشتن موانع توحید بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



نماینده ولی فقیه در لرستان:
مجاهدت‌های امیر م‍ؤمنان در مسیر برداشتن موانع توحید بود خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در لرستان در شرح خطبه امام سجاد(ع) گفت: شجاعت و فداکاری علی(ع) بود که با یک ضربت بزرگان مشرکین و سران یهود همچون ابوجهل، عمروبن عبدوو، مرحب خیبری را به هلاکت رساند و اعتلای کلمه توحید بواسطه فداکاری علی(ع) بوده است.



به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان، امروز در تفسیر بخش دوم خطبه امام سجاد(ع) با اشاره به بخش دوم خطبه امام سجاد(ع)در رابطه با معرفی امام علی(ع) و بیان فضائل آن حضرت، گفت: امام سجاد(ع) در حالی این خطبه را ایراد کرد که مردم شام با دشمنی علی(ع) بزرگ شدند و در منابر و مجالس خود بر علی(ع) لعن می کردند.وی با اشاره این که امام سجاد(ع) در جمع چنین مردمی به فضائل علی(ع) پرداخت، گفت: امام سجاد(ع) در بخش دوم خطبه خود را با بیان اَناَ بْنُ عَلیُّ اْلمُرتَضی، فرمود من فرزند علی مرتضی هستم.حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی بیان داشت: امام سجاد(ع) بر خلاف بخش اول خطبه، ابتدا نام علی مرتضی(ع) را بیان کرد و بعد فضائل را برشمرد.وی با اشاره به بیان نام امام علی(ع) در ابتدای خطبه، گفت: شاید بیان نام علی(ع) برای آمادگی ذهن ها بود تا آنگاه که فضائل را عنوان می کند ذهن به سراغ اشخاص دیگر نرود و منتقل به امام علی(ع) شود.امام جمعه خرم آباد با بیان این که در این بخش سپس سابقه جهاد امام علی(ع) از سوی امام سجاد بیان شد، ادامه داد: من فرزند کسی هستم که سران مشرکان را کشت تا این که مردم آزاد شدند و کلمه توحید را بر زبان جاری کردند.حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به این سخن امام سجاد(ع) که می فرماید: اَناَ بْنُ مَنْ ضَرَبَ خَراطیَم اْلخَلْق حَتی قالُوا لاالَه اِلاَّ الله، بیان داشت: این جمله امام سجاد(ع) چند مطلب را فهماند یکی این که شماها از نسل سران مشرک هستید که به دلیل این که علی(ع) آنها را کشت شما کینه آن حضرت را به دل دارید، نکته دیگر این که سران قریش مانع توحید بودند، شمشیر زدن علی(ع) به خاطر برداشتن موانع توحید بود.وی در ادامه افزود: نکته سوم شجاعت و فداکاری علی(ع) که با یک ضربت بزرگان مشرکین و سران یهود همچون ابوجهل، عمروبن عبدوو ، مرحب خیبری را به هلاکت رساند و اعتلای کلمه توحید بواسطه فداکاری علی(ع) بوده است.نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این سخن امام سجاد (ع) که می فرماید اَناَ بْنُ مَنْ ضَرَبَ بَیْنَ یَدَیِ رَسُولِ الله بِسَیْفَیْنِ وطَعَنَ بِرُمْحَیْن، من فرزند کسی هستم که در پیشاپیش رسول خدا(ص) با دو شمشیر می جنگید و با دو نیزه نبرد نمی کرد، تصریح کرد: این جمله حضرت اشاره به جنگ های امیرالمؤمنین علی(ع) دارد.حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان این که علی(ع) به دو منظور شمشیر کشید، بیان داشت: نخست برای تنزیل قرآن دیگری برای تآویل قرآن یکی در زمان پیامبر(ص) دیگری در زمان بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) بود.وی در ادامه تصریح کرد: مقصود از دو شمشیر و دو نیزه ممکن است اشاره به همین موضوع باشد چه این که رسول خدا(ص) راجع به علی(ع) فرمود: اِنّ مِنْکُمْ مَنْ یُقاتِلً عَلَی التَاویل کَما قاتَلَ مَعی عَلَی التَّنزیل، در میان شما کسی است که بعد از من بخاطر انحراف و تآویلی که از قرآن می برند می جنگد همچنان که همراه من بر تنزیل قرآن جنگید.نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: کسانی که بعد از رسول خدا آمدند سخن از قرآن می گفتند ولی صلاحیت آن را نداشتند که علی(ع) با آنها جنگید.وی با اشاره به این سخن امام سجاد(ع) که گفت: هاجَر اْلهِجْرَیَتْن وَ بایِعَ اْلبَیْعَتَیْن. من فرزند کسی هستم که دو بار هجرت کرد و دو بار بیعت کرد، بیان داشت: در این که مقصود از دو هجرت چیست ؟ برخی گفته اند: هجرت اول ، هجرت علی(ع) از مکه به حبشه همراه با برادرش جعفر و هجرت دوم هجرت علی(ع) از مکه به مدینه همراه با رسول خدا(ص) برخی گفته اند مقصود، هجرت از مدینه به کوفه بعد از رحلت پیامبر(ص)، یا این که ممکن است هجرت به یمن باشد.نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این که افتخار علی(ع) آن است که در لیله المبیت در بستر رسول خدا(ص) خوابید تا این که جان پیامبر(ص) حفظ شد، خاطرنشان کرد: آن حضرت از مکه به مدینه هجرت کرد، آنگاه علی(ع) در حالی که سه فاطمه را همراه داشت (فاطمه بنت اسد مادر خود ، فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا(ص) و فاطمه بنت زبیر) به  مدینه هجرت کرد.حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی با بیان این که مقصود از دو بیعت علی(ع) با پیامبر(ص) یکی بیعت رضوان و دیگری بیعت بدر است، افزود: برخی گفته اند: یکی بیعت قبل از هجرت در اوائل بعثت است، چراکه اول کسی که با رسول خدا(ص) بیعت کرد علی(ع) بود.وی با بیان این که دیگری بیعت بعد از هجرت است که همان بیعت رضوان است، ادامه داد: بیعت رضوان یا بیعت شجره در سال ششم هجری در ماجرای صلح حدیبیه اتفاق افتاد، این بیعت آن قدر مهم بود که به عنوان «بیعت با خدا» یاد شده و خداوند به بیعت کنندگان وعده پاداش عظیم و پیروزی داد.امام جمعه خرم آباد با بیان این که عده ای  نیز گفته اند مقصود از دو بیعت، بیعت بدر و بیعت بر اسلام است، گفت: از بیعت های علی(ع) با پیامبر(ص) بیعت بدر است، پیامبر اکرم(ص) در هنگام حرکت به سوی جنگ بدر از مسلمانان بیعت گرفت و در رأس بیعت کنندگان علی(ع) بود.حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی  تصریح کرد: بیعت اوائل بعثت، بیعت بر اسلام بود زمانی که آیه «وَ اَنْذِرْ عَشیَرتَکَ اْلَاقْرَبین» نازل شد، اولین بار پیامبر اکرم(ص) در جریان انذر عشیره سخن از بیعت به میان آورد.نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: امام سجاد(ع) سپس عنوان کرد«وَ قاتَلَ بِبَدْرٍ وَ حُنَیْن»، من فرزند کسی هستم که در جنگ بدر و حنین با دشمن جنگید.وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) از میان جنگ های علی(ع) در زمان پیامبر(ص) تنها دو نمونه را ذکر می کند یکی جنگ بدر که نیمی از کشته های بدر به خصوص سران مشرک به دست علی(ع) بود و در جنگ حنین علاوه بر نبرد و فداکاری علی(ع) ، تعدادی از اصحاب از جمله امام علی(ع) نگهبان جان رسول خدا(ص) بودند و همیشه همراه حضرت حرکت می کردند و با فرماندهی رسول خدا(ص) جنگ پیروز شد و مسلمانان غنائم زیاد گرفتند؛ از این رو امام سجاد(ع) به این دو مورد از فضائل علی(ع) اشاره کردند.حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی  با بیان این که امام سجاد(ع) در ادامه  با بیان جمله وَ لَمْ یَکْفُرْ بِااللهِ طَرْفَهَ عَیْنٍ، من فرزند کسی هستم که به اندازه یک چشم به هم زدن کافرنشد، گفت: امام سجاد در این سخنان به سابقه ایمان علی(ع) اشاره کرد و در سن نوجوانی نخستین کسی که به رسول خدا(ص) ایمان آورد علی(ع) بود.وی با بیان این که در ادامه امام سجاد(ع) ، به برخی القاب امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره می کند و می فرماید: اَنَا بْنُ صالِح اْلمُؤْمِنین،من فرزند صالح مؤمنین هستم، خاطرنشان کرد: «صالح المؤمنین» به صورت مضاف و مضاف الیه یعنی فردی صالح و شایسته از میان مؤمنان که مصداق آن   یک نفر است.صالح المؤمنین یکی از القاب علی(ع) ریشه قرآنی داردنماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این که صالح المؤمنین یکی از القاب علی(ع) است که ریشه قرآنی دارد، ادامه داد: خداوند در سوره تحریم آیه 4 در مورد بعضی از همسران پیامبر(ص) که تخلفی کرده بودند مخاطب ساخته و می فرماید وَاِنْ تَظاهَرِا عَلَیْه فَاِنّ الله هَوُ مَوْلاهُ وَجِبْریلُ وَ صالِحُ اْلمُؤْمِنینَ وَ اْلملائِکَهُ بَعْدَ ذالِکَ ظَهیرٌ، اگر بخواهید برضد پیامبر(ص) دست به دست هم بدهید، کاری از پیش نخواهید برد زیرا خداوند، جبرئیل و صالح مؤمنان مولا و یاور او هستند و فرشتگان نیز بعد از آنها پشتیبان پیامبرند.وی گفت: در این آیه خداوند دو نفر از همسران پیامبر(ص) (حفصه و عایشه) را تهدید کرده که اگر بخواهید بر علیه پیامبر اقدام کنید، خداوند و جبرئیل امین و صالح المؤمنین علی(ع) است.نماینده ولی فقیه در لرستان بیان کرد: در روایات شیعه و سنی آمده که تنها مصداق «صالح المؤمنین» علی بن ابی طالب(ع) است، حاکم حسکانی حنفی در ذیل این آیه بیش از 15 روایت نقل می کند که منظور از صالح المؤمنین علی بن ابی طالب است.وی گفت: از عمار یاسر نقل شده که پیامبر(ص) به علی(ع) مژده داد یا علی خداوند در قرآن آیه ای برای تو نازل کرده و تو را در ردیف جبرئیل قرار داده است، سپس آیه مذکور را تلاوت کرد.حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی  با بیان این که ابن عباس نقل می کند که پیامبر(ص) به علی(ع) می فرمود: هو صالح المؤمنین، بیان داشت: دقت شود که تعبیر آیه «صالح المؤمنین» صالح از میان همه مؤمنین است که یک مصداق بیشتر ندارد، نه مؤمنین صالح لذا این لقب از القاب ویژه امیرالمؤمنین علی(ع) است.امام جمعه خرم آباد خاطرنشان کرد: قابل توجه آن است که این آیه را مردم شام بارها خوانده بودند اما نمی دانستند صالح المؤمنین کیست و امام سجاد(ع) به مردم فهماند این صالح المؤمنین وجود مقدس علی(ع) است.وی با اشاره به این سخن امام سجاد (ع) که می فرماید: من فرزند کسی هستم که وارث تمام پیامبران است، افزود: علامه امینی در کتاب «الغدیر» 248 لقب و صفت برای علی(ع) از زبان رسول خدا(ص) نقل کرده که یکی از آنها «وارث النبیین» است.حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در یوم الدار روزی که سران قریش را برای دعوت به اسلام به منزل فراخواند و فرموند کدام یک به من ایمان می آورید تا برادرم و جانشینم باشید، هیچ کس بلند نشد جز علی(ع) بعد از سه مرتبه پیامبر(ص) فرمود یا عَلی اَنْتَ اَخیُ وَ وَزیری وَ وارِثی وَ خَلیفَتی مِنْ بَعْدی.وی افزود: در حدیث عقد اخوت نیز به علی(ع) فرمود قسم به خدایی که مرا مبعوث کرد تو را تأخیر نینداختم مگر برای خودم سپس فرمود اَنْتَ مِنّی بمَنّزِله هاروُنَ مِنْ مُوسی غَیْرُ اَنّه لانبی بَعْدی وَ اَنْتَ اَخی وَ وارثی، علی(ع) سؤال کرد من چگونه وارث شما هستم؟ پیامبر(ص) فرمود آنچه من از پیامبران پیشین ارث بردم تو از من ارث می بری آنگاه فرمود«کتاب ربّهم و سنه نبیهم» از جهت کتاب و سنت ارث می بری.نماینده ولی فقیه گفت: دربرخی از احادیث آمده علی(ع) "وارث علم النبیین" است اما امام سجاد(ع) تعبییر به "وارث النبیین" نموده و فرمود: علی(ع) نه تنها وارث علم پیامبران است بلکه علی(ع) هم وارث علم پیامبران است و هم وارث کتاب های آسمانی پیامبران و هم وارث برخی از متعلقات پیامبران همچون سنت آنان و معجزات آنان از سوی دیگر علی(ع) نه تنها وارث پیغمبر است بلکه وارث تمام پیامبران الهی است.حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی تصریح کرد: صاحب کتاب المراجعات از پیامبر(ص) نقل کرد؛ یا علی تو نه تنها وارث من هستی بلکه وارث همه پیامبران هستی.امام جمعه خرم آباد افزود: سپس امام سجاد(ع) ادامه وَ قامِع اِلمُلْحدینَ وَ یَعْسوُبِ المُسلِمین وَ نُورِ اْلمُجّاهِدین، به این معنای که من فرزند کسی هستم که نابود کننده همه ملحدان و کافران است، سردار مسلمانان است، روشنائی جهادگران و پیکار کنندگان در راه خدا است.نماینده ولی فقیه در لرستان بیان داشت: در این فراز سه لقب دیگر امیرالمؤمنین علی(ع) بیان شد و اشاره به این که بسیاری از سران ملحد و کافر بدست علی(ع) به هلاکت رسیدند افرادی مانند: عتبه، شیبه، اُمیه بن خلف، ابوجهل، ولید بن عتبه، حنظله بن ابی سفیان، عمرو بن عبدود، مرحب خبیری.حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی  با بیان این که"یعسوب" به معنای رئیس و پیشوای بزرگ و به معنای امیر و فرمانده نیز آمده است و به ملکه زنبوران عسل نیز یعسوب گفته می شود، گفت: در حدیث پیامبر اکرم(ص) یکبار از علی(ع) به عنوان "یعسوب الدین" نام برده شده و در مورد دیگر "یعسوب المؤمنین" ، پیامبر(ص) فرمود: یا عَلی اِنَکَ سَیَدُ اْلمُسْلِمین و یَعْسُوبُ اْلمُؤْمِنین وَ اِمامُ اْلمُتَقین وَ قائِدُ الغْرِ المُحَجِلین که امام سجاد(ع) در اینجا ازعلی(ع) به عنوان "یعسوب المسلمین یاد کرده. یعنی علی(ع) به عنوان امیر، فرمانده و پیشوای مسلمانان است و این منقبت از مناقب منحصر به فرد و از دلائل خلافت اوست.نماینده ولی فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: این جمله تعریض بر یزید می باشد که شایسته خلافت نیست، و خلافت شایسته علی(ع) و اولاد اوست چه این که از القاب ویژه علی(ع) "یعسوب المسلمین" است./9451/د101/س


۱۳۹۲/۱۰/۲۲






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن